• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Värphönan
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-18 19:39:48 följande:

Jag fick en fast smiley nu!!! :D så lycklig!!!

Härligt! Du ser :) det va inte kört än. Bara en längre cykel :) sen brukar äl ske 12-48h efter positivt test ungefär. Och om du vet hur lång lutealfas du brukar ha så får du koll på när bim är också.
  • Lövsångerska1991
    Värphönan skrev 2021-09-18 22:13:54 följande:

Härligt! Du ser :) det va inte kört än. Bara en längre cykel :) sen brukar äl ske 12-48h efter positivt test ungefär. Och om du vet hur lång lutealfas du brukar ha så får du koll på när bim är också.

Jag har nog sämre koll än jag trodde. Jag har mensapparna och enligt dem är BIM den 1 oktober, men iom att jag inte har precis lika lång cykel varje gång så stämmer det inte exakt. Brukar diffa kanske 2 dagar. Och har blivit lite annorlunda efter att jag tog ut kopparspiralen i somras. Ska inte ta några testa tidigt iaf. Ska försöka tänka att ?kanske är jag gravid? och vara glad att det finns en chans att jag är det. Bättre sen bli ledsen om mensen kommer och ta nya tag då.
  • Bez

Tänkte ta test i morgon bitti så nervigt är 3dagar innan BIM och äl+8 så kanske lite tidigt än men skulle så gärna få ett plus när mannen är hemma, han åker hemifrån 05:30 på vardagar? igår hade jag spänningar och ilande smärta i underlivet hela kvällen så kändes som de kunde va något men idag känner jag ingenting så inställd på att de nog inte vart nått den här månaden heller .. håll tummarna åt mig imorgon bitti

• Blomman223344

Hej,

Jag o min sambo har försökt bli gravida sen januari i år. Jag är 29 år och han är 32 år.

Använder oss av clearblue fertilitetsmonitor och tempar med natural Cycles. + tar folsyra.

Enligt NC ska jag få min mens på måndag.

Kunde inte hålla mig så tog ett test imorse (ett av RFSU)

Och de va jättenegativt, de blev ett streck direkt bara.

Ska invänta o se ifall mensen kommer på måndag, annars tar jag ett nytt test då, men känns verkligen inte som att de e vår tur denna månaden heller?

Hade ni kontaktat barnmorska nu eller väntat?

Vet att man ska ha försökt aktivt 1 år innan man får hjälp.

Men tänker om de kan ge något tips eller kanske ta blodprover redan nu?

• Ollebollen
    Bez skrev 2021-09-18 23:16:07 följande:

Tänkte ta test i morgon bitti så nervigt är 3dagar innan BIM och äl+8 så kanske lite tidigt än men skulle så gärna få ett plus när mannen är hemma, han åker hemifrån 05:30 på vardagar? igår hade jag spänningar och ilande smärta i underlivet hela kvällen så kändes som de kunde va något men idag känner jag ingenting så inställd på att de nog inte vart nått den här månaden heller .. håll tummarna åt mig imorgon bitti

Ååh lycka till!!!
  • Värphönan
    Blomman223344 skrev 2021-09-18 23:31:22 följande:

Hej,

Jag o min sambo har försökt bli gravida sen januari i år. Jag är 29 år och han är 32 år.

Använder oss av clearblue fertilitetsmonitor och tempar med natural Cycles. + tar folsyra.

Enligt NC ska jag få min mens på måndag.

Kunde inte hålla mig så tog ett test imorse (ett av RFSU)

Och de va jättenegativt, de blev ett streck direkt bara.

Ska invänta o se ifall mensen kommer på måndag, annars tar jag ett nytt test då, men känns verkligen inte som att de e vår tur denna månaden heller?

Hade ni kontaktat barnmorska nu eller väntat?

Vet att man ska ha försökt aktivt 1 år innan man får hjälp.

Men tänker om de kan ge något tips eller kanske ta blodprover redan nu?

Kontaktar ni en privat fertilitetsklinik så kan de säkert hjälpa er redan nu. Men hos mvc Gör de förmodligen ingenting alls :( är det första barnet?
  • Dalarna91

Jag har så svårt att tro på detta. Men jag är gravid!

Har alltid haft en magkänsla att jag inte kommer bli det. Satt i badkaret och grät i tisdags kväll när dom bruna flytningarna kom. Men de måste ha varit genombrottsblödning.

Har försökt sammanlagt att bli gravid i ca 1 år. 9 mån med exet. 3e gången gilt med sambon.

Denna gången drack jag 2 msk kallpressad Vetegroddsolja. Om de hjälpte eller inte, det kan man aldrig veta.

• Lollan1

Hej.

Ser att ni varit igång ett tag men undrar om det är ok att hoppa in här. Min sambo och jag har precis kommit överens om att vi ska starta vår process. Precis som TS säger så är min barnlängtan större än hans (men han vill ha barn) och första steget för oss är egentligen att inte skydda oss och försöka få till det så ofta vi kan till en början (för att undvika för mycket stress och press med en gång). Jag har dock ätit ppiler fram till nyligen så är väldigt osäker på hur lång tid kroppen tar för att ställa om sig och sådär.

Har tyvärr inga tjejkompisar att diskutera sånt här med och blir lätt att man blir ensam med sina tankar och funderingar, vilket kan vara jobbigt.

• Hejsan91hejsan
    Dalarna91 skrev 2021-09-19 08:12:20 följande:

Har alltid haft en magkänsla att jag inte kommer bli det. Satt i badkaret och grät i tisdags kväll när dom bruna flytningarna kom. Men de måste ha varit genombrottsblödning.

Har försökt sammanlagt att bli gravid i ca 1 år. 9 mån med exet. 3e gången gilt med sambon.

Denna gången drack jag 2 msk kallpressad Vetegroddsolja. Om de hjälpte eller inte, det kan man aldrig veta.

Ååå vad kul, grattis =)!!! Själv gjorde man ett desperat test med d-vitaminboost, men ja som du säger vad som gjorde att det plötsligt funka vet man ju inte :) men så kul :)!
  • BounceBambi
    Dalarna91 skrev 2021-09-19 08:12:20 följande:

Vad roligt stort grattis :D
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?