• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Bez

Negativt test idag igen, BIM imorgon börjar känna lite lätta menssmärtor så räknar med att den kommer imorgon.. Känns riktigt ledsamt är andra försöket med ältester osv men ändå vart utan preventivmedel sen maj hade verkligen sett framför mig att vara gravid nu och så kommer istället mensen månad efter månad. Jag och en kompis bestämde oss för att börja försöka samtidigt hon vart såklart gravid på första försöket och redan hunnit vara på ultraljud och nu börjat berätta för folk, är såklart glad för henne men blir ju att man jämför sig extra .. aja det är ju som det är och bara att göra nytt försök nästa månad men ville bara skriva av mig.

• Wave Mother
    slo92 skrev 2021-09-21 08:36:23 följande:
    Åh okej, blev så förvirrad för de står ju på testen att de är 99% tillförlitliga om man testar på bim men jag ska försöka ha lite is i magen och vänta då... Tack snälla för att du tog dig tid att svara! :)
    Ja, det är lite svårt att fatta allt det där, är inte säker på att jag förstår varför det blir som det blir. Jag plussade som sagt på apotekets samtidigt som jag fick negativt på testlagrets vanliga. Det var lite oklart hur känsligt apotekets skulle vara, men jag TROR inte att siffrorna antydde att det skulle vara känsligare, utan lika som testlagrets. 

Oavsett tänker jag att just det att du fick lite utslag på ett test är ett gott tecken. Falskt positivt är väl väldigt ovanligt, medan det finns de som testar negativt fast de är gravida. Så min gissning, om det verkligen är ett streck och inte spökstreck, är att du kanske hade ett test med hög känslighet då, eller kanske högre koncentration hcg i urinen vid det tillfället pga druckit mindre (om du inte tog alla testen på samma gång så klart).

Det enda man kan göra är väl att försöka hålla  ut och testa igen, så får vi alla hålla tummarna! Hcg ska väl fördubblas ungefär varannan dag i början, så det borde blir tydligare snart.
  • Värphönan
    Wave Mother skrev 2021-09-21 11:12:03 följande:
    Ja, det är lite svårt att fatta allt det där, är inte säker på att jag förstår varför det blir som det blir. Jag plussade som sagt på apotekets samtidigt som jag fick negativt på testlagrets vanliga. Det var lite oklart hur känsligt apotekets skulle vara, men jag TROR inte att siffrorna antydde att det skulle vara känsligare, utan lika som testlagrets. 

Oavsett tänker jag att just det att du fick lite utslag på ett test är ett gott tecken. Falskt positivt är väl väldigt ovanligt, medan det finns de som testar negativt fast de är gravida. Så min gissning, om det verkligen är ett streck och inte spökstreck, är att du kanske hade ett test med hög känslighet då, eller kanske högre koncentration hcg i urinen vid det tillfället pga druckit mindre (om du inte tog alla testen på samma gång så klart).

Det enda man kan göra är väl att försöka hålla  ut och testa igen, så får vi alla hålla tummarna! Hcg ska väl fördubblas ungefär varannan dag i början, så det borde blir tydligare snart.

Det finns tyvärr märken som är mer benägna att ge svaga streck trots att det är negativt. RFSU tex ger ofta "spökstreck" på vissa av deras test.. Jag har råkat ut för torkstreck på CB early också. Vissa test räcker att doppa i vatten för att det ska synas ett svagt streck så det behövs inte ens hcg för att de ska ge utslag.

Själv gillar jag testlagrets stickor just för att de aldrig gett falskt utslag någon gång. 

Sen kan man självklart få väldigt svagt streck i början så om man väntar i 1-2 dagar så borde det bli mycket tydligare. Om inte så är det förmodligen spök tråkigt nog :( 

• Ollebollen

Alltså jag blir så galen på mig själv!! Varför MÅSTE jag testa så tidigt som 7 dagar efter ägglossning??? Jag vet ju att man bara blir besviken. Har inte heller några symptom som kan indikera på graviditet? är det någon som varit gravid och såhär tidigt inte känt några symptom?

• Lövsångerska1991
    Kiwikiwi skrev 2021-09-20 08:59:31 följande:

Jag fick väldigt tidigt "ont" i äggstockarna och stark molvärk, i princip från min äl fram tills jag plussade. Kan ju säkert bero på annat också men håller tummarna att det är samma som i mitt fall :)

Har faktiskt också haft värk i vänster äggstock sen igår, lite hugg som kommer ibland. Ibland har magen känts lite konstigt hård. Fick positivt äl-test i lördags kväll. Men det kan förstås bero på vad som helst. Jag ska försöka att inte ta något tidigt test. Bättre hoppas på något positivt än att ständigt bli besviken.
  • slo92
    Värphönan skrev 2021-09-21 11:54:12 följande:

Det finns tyvärr märken som är mer benägna att ge svaga streck trots att det är negativt. RFSU tex ger ofta "spökstreck" på vissa av deras test.. Jag har råkat ut för torkstreck på CB early också. Vissa test räcker att doppa i vatten för att det ska synas ett svagt streck så det behövs inte ens hcg för att de ska ge utslag.

Själv gillar jag testlagrets stickor just för att de aldrig gett falskt utslag någon gång. 

Sen kan man självklart få väldigt svagt streck i början så om man väntar i 1-2 dagar så borde det bli mycket tydligare. Om inte så är det förmodligen spök tråkigt nog :( 

Ja jag var inställd på att det är spök men förstår inte varför inte mensen dyker upp... Nu är det på dag 30 och har senast gångerna bara haft 26 dagars cykel så man börjar ju fundera... Tror ni det är onödigt att köpa ett digitalt test, kanske bättre att vänta och se om mensen kommer eller inte bara?
  • Värphönan
    Ollebollen skrev 2021-09-21 12:08:00 följande:

Alltså jag blir så galen på mig själv!! Varför MÅSTE jag testa så tidigt som 7 dagar efter ägglossning??? Jag vet ju att man bara blir besviken. Har inte heller några symptom som kan indikera på graviditet? är det någon som varit gravid och såhär tidigt inte känt några symptom?

Jag har senaste månaderna haft rätt jobbig pms men inför den senaste mensen så dök min pms inte upp. Så då tog jag bristen på tecken som ett tecken istället och fick ett positivt test på äl+10
  • slo92
    Ollebollen skrev 2021-09-21 12:08:00 följande:

Tror det är vanligast att inte ha några symtom så tidigt :) förstår att du är nyfiken men kanske är sundast att försöka vänta tills bim närmar sig!
  • Värphönan
    slo92 skrev 2021-09-21 12:34:31 följande:
    Ja jag var inställd på att det är spök men förstår inte varför inte mensen dyker upp... Nu är det på dag 30 och har senast gångerna bara haft 26 dagars cykel så man börjar ju fundera... Tror ni det är onödigt att köpa ett digitalt test, kanske bättre att vänta och se om mensen kommer eller inte bara?
    Har du vaccinerat dig mot covid nydligen?  Jag fick en längre cykel efter jag tog spruta 1 så det kan va en tanke. Tog hårt på sinnet när jag trodde jag va gravid men aldrig fick positivt.
  • slo92
    Värphönan skrev 2021-09-21 12:38:33 följande:

Har du vaccinerat dig mot covid nydligen?  Jag fick en längre cykel efter jag tog spruta 1 så det kan va en tanke. Tog hårt på sinnet när jag trodde jag va gravid men aldrig fick positivt.

Jo jag tog andra dosen i början av augusti (och tog även ut spiralen i samma veva) men jag har haft en mens efter det i augusti och den var i tid i alla fall...
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?