• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Bez
    LJM91 skrev 2021-09-19 18:02:06 följande:

Jag har också varit gravid en gång tidigare och gjorde abort, jag hade absolut inga symtom alls förrän mensen var flera dagar sen. Möjligen trötthet, men det kan ju bero på vad som helst. När appen sa att mensen skulle komma kände jag bara ?va nä det kommer absolut inte hända? pga total avsaknad av molvärk och ömma bröst vilket alltid varnar mig ett par dagar innan mens. När mensen väl var sen så dök det upp molvärk, ömma bröst och så småningom illamående, inte förrän då kopplade jag. Då var mensen över en vecka sen.

Ja jag minns illamåendet och sjukdomskänsla och trötthet men de va minst en vecka efter mens skulle kommit. Man får väll sluta fixera vid tidiga symptom och ge upp i förtid men man vill ju så gärna plussa
  • Chilins
    Bez skrev 2021-09-19 17:43:05 följande:

Åh va härligt att höra då håller jag hoppet några dagar till, har vart gravid förr för många år sen och gjorde då abort försöker verkligen komma ihåg hur jag kände tidigt men gick över BIM rätt länge då innan jag misstänkte och började må dåligt så kanske bara att man är en som får symptom och plussar senare

Håll hoppet uppe :) jag fick molande värk, väldigt lik min vanliga mensvärk också så jag trodde verkligen inte att det skulle bli något denna gång. Jag har aldrig varit gravid tidigare så jag vet ju inte alls hur det kommer kännas eller hur det här kommer gå :) men ta det lugnt, du har gott om tid att plussa :)
  • toughshit
    Lollan1 skrev 2021-09-19 08:27:29 följande:

Hej.

Ser att ni varit igång ett tag men undrar om det är ok att hoppa in här. Min sambo och jag har precis kommit överens om att vi ska starta vår process. Precis som TS säger så är min barnlängtan större än hans (men han vill ha barn) och första steget för oss är egentligen att inte skydda oss och försöka få till det så ofta vi kan till en början (för att undvika för mycket stress och press med en gång). Jag har dock ätit ppiler fram till nyligen så är väldigt osäker på hur lång tid kroppen tar för att ställa om sig och sådär.

Har tyvärr inga tjejkompisar att diskutera sånt här med och blir lätt att man blir ensam med sina tankar och funderingar, vilket kan vara jobbigt.

Hej och välkommen :)

Jag slutade med minipiller den 6/8 och fick positivt äl-test den 29/8
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • LJM91
    Bez skrev 2021-09-19 18:15:43 följande:

Ja jag minns illamåendet och sjukdomskänsla och trötthet men de va minst en vecka efter mens skulle kommit. Man får väll sluta fixera vid tidiga symptom och ge upp i förtid men man vill ju så gärna plussa

Ja visst vill man, det är väldigt svårt att låta bli att leta tidiga symtom. Har alltid tänkt att det är väl bara att ta det lugnt så kommer det när det kommer, men det är verkligen lättare sagt än gjort!
  • Värphönan
    Blomman223344 skrev 2021-09-19 13:52:21 följande:

Mina kompisar har blivit gravida efter typ så 2-4 månader och när de har berättat om det, så har de varit den, ? vi trodde inte de skulle gå så fort, eller vi va inte beredda på de ?

Och det sticker så klart ännu mer i mina ögon när jag får höra de.

Jag o min sambo har valt att hålla hela grejen med att försöka bli gravida för oss själva då vi inte vill ha någon press på oss.

Ju längre tiden går ju jobbigare blir det.

Det tillhör nog ändå ovanligheterna att det går såpass lätt för alla ens vänner. Inte för att det är någon större tröst just nu.

Men hur länge har ni försökt nu?

Snart kommer det perfekta förhållandet för ägg och spermier och ni får ett pyre tillslut <3
  • Willow89

Tack alla som svarade för några dagar sen att jag inte var galen när min sambo inte var sugen på ÄL! Det kändes så skönt att ni var fler som kände likadant. Tog en paus från att tänka på graviditet efter det och har koncentrerat mig på annat! Det var väldigt skönt.

Idag på ÄL +6 har jag helt otroligt ont i min vänstra äggstock (?). Aldrig haft det innan runt den här tiden i cykeln. Det är väl alldeles för tidigt för att känna nåt redan va? Det måste väl vara nåt annat än gravidsymtom?

• slo92

Bim +1 idag enligt appen och ingen mens i sikte... Tog ett graviditetstest imorse men såg blankt ut. Detta är dock andra cykeln efter spiraluttaget så är verkligen rligen inte helt 100 på min cykel, kan vara så att bim är om några dagar så tänker att den kanske kommer senare i veckan

• Willow89
    Dalarna91 skrev 2021-09-19 08:12:20 följande:

Jag har så svårt att tro på detta. Men jag är gravid!

Har alltid haft en magkänsla att jag inte kommer bli det. Satt i badkaret och grät i tisdags kväll när dom bruna flytningarna kom. Men de måste ha varit genombrottsblödning.

Har försökt sammanlagt att bli gravid i ca 1 år. 9 mån med exet. 3e gången gilt med sambon.

Denna gången drack jag 2 msk kallpressad Vetegroddsolja. Om de hjälpte eller inte, det kan man aldrig veta.

Så himla härligt, vad skönt att det gick till slut! Stort grattis!
  • Kiwikiwi
    Willow89 skrev 2021-09-20 07:29:26 följande:

Tack alla som svarade för några dagar sen att jag inte var galen när min sambo inte var sugen på ÄL! Det kändes så skönt att ni var fler som kände likadant. Tog en paus från att tänka på graviditet efter det och har koncentrerat mig på annat! Det var väldigt skönt.

Idag på ÄL +6 har jag helt otroligt ont i min vänstra äggstock (?). Aldrig haft det innan runt den här tiden i cykeln. Det är väl alldeles för tidigt för att känna nåt redan va? Det måste väl vara nåt annat än gravidsymtom?

Jag fick väldigt tidigt "ont" i äggstockarna och stark molvärk, i princip från min äl fram tills jag plussade. Kan ju säkert bero på annat också men håller tummarna att det är samma som i mitt fall :)
  • evelinagra1

Idag kom mensen, på BIM.. jag som trodde att det hade tagit sig denna månaden :( jaja.. jag har tid för fertilitetsutredning i början av oktober iallafall

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?