• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • LJM91
    Dalarna91 skrev 2021-09-21 14:12:31 följande:

Hej igen allihopa!

Missfall igår. Så är tillbaka. Någon som haft missfall?

Om ja, hur länge väntade ni med sex? :P

Åh vad tråkigt att höra :( hoppas det vill sig nästa månad!
  • LJM91
    Willow89 skrev 2021-09-21 14:44:29 följande:

Jag vågar knappt skriva det, men jag tror jag är gravid. Igår hade jag ju värk i äggstockarna som höll i hela dahen, på kvällen sen hade jag "ryckningar" i nedre delen av magen i några timmar.

Idag har min mage varit svullen som en ballong, kan knappt knäppa byxorna! Har även en molvärk, liknande mensvärk. Mensen är dock 8 dagar bort. Har kissat som en tok i två dagar och drömde dessutom konstiga drömmar i natt.

Under det halvåret vi försökt har jag inte känt någonting över huvud taget den här perioden av cykeln. Så antingen är jag gravid eller skendräktig. Nu är det otåligt!!

Så spännande!! Håller alla tummar :)
  • senapp

Hej igen allihopa!

Usch, känner verkligen med dig! Efter så tidigt mf är det bara att köra om du känner dig ok <3 Jag fick själv ett liknande tidigt mf i augusti och ett ma i mars.

Är nu på ÄL+10, testade idag och det var toknegativt. Så himla tråkigt!
  • Wave Mother

Hej igen allihopa!

Så tråkigt :(

Jag fick MA och hade gått ganska långt (vecka 11). Angående sex fick vi bara som instruktion av vården att det gick bra så snart man hade haft minst en blödningsfri dag. Den risken som är är infektioner, och det ska inte vara någon fara när man har slutat blöda. Sedan kan man ju känna sig moloken/ledsen och ha ont, men så länge man känner för det så är det inga fysiska hinder.
  • Wave Mother
    Elli123 skrev 2021-09-21 15:47:54 följande:

Fick positivt äl test igår och idag, fick till det i torsdags & söndags men inte igår.. tänkte försöka hinna idag. Kan det vara försent? Har molvärk nu kan det vara äl att det släppt eller kan man ha ont innan äl med?

Du har nog äl nu eller inom det närmsta dygnet, gissar jag, så jag tror inte alls att det är försent. Snarare perfekt läge, eftersom ägget kan bli befruktat i 12-24 timmar med :) 
  • Dalarna91
    Wave Mother skrev 2021-09-21 17:19:16 följande:

Så tråkigt :(

Jag fick MA och hade gått ganska långt (vecka 11). Angående sex fick vi bara som instruktion av vården att det gick bra så snart man hade haft minst en blödningsfri dag. Den risken som är är infektioner, och det ska inte vara någon fara när man har slutat blöda. Sedan kan man ju känna sig moloken/ledsen och ha ont, men så länge man känner för det så är det inga fysiska hinder.

Va tråkigt att höra att det hade gått ganska långt :( jag vill gärna ha sex nu fast jag blöder lite grann. Men få ha lite tålamod antar jag. Då jag inte va så långt gången blir de nog försöka bli gravid när jag inte blöder längre. Tog ett gravtest idag som visade starkt streck. Starkare än dom andra gångerna. Men är det vanligt?
  • 986247391

Jag fick ett ryck idag och bestämde mig för och ta ett ÄL-test då jag senaste dagarna nojat så mycket över att vi kanske läste av testen för hoppfullt och att jag inte alls hade ÄL när jag trodde.

Hade förväntat mig en tom sticka, men får detta? Vad jag förstått det som kan äl-test även ge utslag om man är gravid?

• Wave Mother
    Dalarna91 skrev 2021-09-21 17:51:38 följande:
    Va tråkigt att höra att det hade gått ganska långt :( jag vill gärna ha sex nu fast jag blöder lite grann. Men få ha lite tålamod antar jag. Då jag inte va så långt gången blir de nog försöka bli gravid när jag inte blöder längre. Tog ett gravtest idag som visade starkt streck. Starkare än dom andra gångerna. Men är det vanligt?
    Ja, det var hemskt, men jag har återhämtat mig rätt så bra nu, och vi är inne på tredje försöket nu. 

Det kan ju vara så att du fortfarande är gravid, man kan ha en del blödningar utan att det är mf. Men det är ju tyvärr också så att hcg-nivån kan sitta kvar ett tag efter mf/ma. När man kommit längre kan det sitta i i upp till 9 veckor (för mig tog det ca 5-6 veckor efter behandlingen innan jag slutade plussa). Men det ska inte sitta i så länge om man får så tidigt mf som du fått. Om ett par dagar/en vecka borde du nog kunna lita på testen (tror jag, utan att veta helt säkert just HUR länge).

Detta med att ha sex när man blöder efter tidigt mf skulle ju kunna vara annorlunda än i ett något senare fall som för oss, i och mer att det nog liknar en mens mer rent fysiskt när det är kortare. Tänkte mest att eftersom det är säkert efter bara en blödningsfri dag i vårt fall så borde ni inte behöva vänta längre än så i alla fall. 
  • Lövsångerska1991

Hej igen allihopa!

Skickar en kram till dig <3 har hört att det ska vara lättare att bli gravid igen efter ett tidigt missfall. Vet inte om det stämmer, men kanske kan vara så. Hur mår du idag?
  • Dalarna91
    Wave Mother skrev 2021-09-21 18:23:49 följande:

Ja, det var hemskt, men jag har återhämtat mig rätt så bra nu, och vi är inne på tredje försöket nu. 

Det kan ju vara så att du fortfarande är gravid, man kan ha en del blödningar utan att det är mf. Men det är ju tyvärr också så att hcg-nivån kan sitta kvar ett tag efter mf/ma. När man kommit längre kan det sitta i i upp till 9 veckor (för mig tog det ca 5-6 veckor efter behandlingen innan jag slutade plussa). Men det ska inte sitta i så länge om man får så tidigt mf som du fått. Om ett par dagar/en vecka borde du nog kunna lita på testen (tror jag, utan att veta helt säkert just HUR länge).

Detta med att ha sex när man blöder efter tidigt mf skulle ju kunna vara annorlunda än i ett något senare fall som för oss, i och mer att det nog liknar en mens mer rent fysiskt när det är kortare. Tänkte mest att eftersom det är säkert efter bara en blödningsfri dag i vårt fall så borde ni inte behöva vänta längre än så i alla fall. 

Igår kom det ut typ något. Får ta ett grav test nästa vecka. Hoppas ni plussat smart :)
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?