• Dalarna91

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

evelinagra1 skrev 2022-07-16 15:41:38 följande:

skönt att mensen äntligen kom pinkflower!

är det någon som vet hur länge man ska hålla på att smörja med progresteonkrämen? Fram tills mensen kommer eller ska man sluta någon dag innan beräknad mens?

Dom som inte försöker bli gravida ska sluta med den någon dag innan BIM. Men vi som försöker ska smörja fram till mens. 
    Jag tänker ta ett graviditetstest, är det negativt så slutar jag smörja. 
    Slutar du smörja och är gravid så kan det finnas risk för missfall. I vår cyklus så sjunker progrestron när man inte är gravid = man får mens. 
    Så slutar man med progrestron så är det som kroppen tror man inte är gravid och man får mens. 
    Är dålig på att förklara.. 
  • Dalarna91
    evelinagra1 skrev 2022-07-16 15:58:46 följande:
    oj ja okej då fortsätter jag smörja! Jag har tagit 2 pumpar morgon och kväll av den krämen nu vet inte om det är för mycket eller för lite eller om det är bra haha men jag testar så iallafall 

Jag kommer köra en pump morgon och kväll. Vid pluss ökar jag till två morgon och kväll. Jag har den starkare krämen. Så tror vi använder lika styrka i början :)
  • Dalarna91

Pinkflower; 
    Vet tyvärr inte vad primolut nor är för något. 
    Är det mot spotting? Oftast har man spotting pga lågt progrestron.

• Dalarna91
    Pinkfloweer skrev 2022-07-17 12:55:41 följande:
    Primolut nor är konstgjort gulkroppshormon (progesteron) som tillförs från dag 16 till 25 i cykel  för att behandla spotting. Men eftersom jag har ägglossning sent så kommer jag inte hinna få den under behandling. Men spottings blev lite mindre efter första kuren primolut nor så nu när jag fick 6 dagar spotting fundrrar jag på att ta två kurer på raken men som sagt vet inte om jag ska göra det eller ringa gyn direkt, hur hade du/ni gjort? 
    Kanske kan försöka med progrestron kräm om det är biverkningarna som va jobbigt. 
    Tror de har mindre biverkning än tabletter. Kanske kan fråga gyn om det. 
  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2022-07-18 10:18:20 följande:
    Tack för tumhållningen Rewner och evelina!

Har också funderat på att gå över till ägglossningsstickor istället för de digitala eftersom min cykel är så lång och oregelbunden, men har samma funderingar som du. Det enklaste för mig att är att testa på morgonen innan jag går till jobbet, jag har ingen möjlighet att testa under dagen och sitta på toa i en kvart för att vänta på att avläsa resultat :P kanske kan funka med vissa jobb men inte med mitt tyvärr. En period gjorde jag test när jag kom hem från jobbet, men tyckte det blev stressande att hålla koll så jag inte kissade för nära inpå.
    Jag gör testerna direkt efter jag kommit hem från jobbet. Det blir ungefär samma tidpunkt varje dag då. 
  • Dalarna91

Hur går det för er?
    Jag har börjat med äl test. Borde kanske få ägglossning till helgen. Då är jag i CD 14-16. Hoppas det inte blir lika lång dragit som sist. 
    Så blir att försöka få till sex från imorgon och framåt :p

• Dalarna91
    LJM91 skrev 2022-07-19 19:21:34 följande:
    Kul att ägglossningen närmar sig, håller tummarna för dig <3

BIM imorgon för min del och brösten ömmar från och till, under dagen idag tyckte jag knappt de var ömma alls men ikväll ömmar de som tusan igen. Har haft lite svag molvärk sedan ett par dagar tillbaka, förväntar mig att det slår om till vanlig mensvärk ikväll eller imorgon. Har haft min menskopp på plats hela dagen och har inte vågat kolla den av nervositet..
    Förstår den känslan. Hatar när det närmar sig. Brukar inte heller se på papperet när man närmar sig BIM. Nästan tortyr egentligen... 
  • Dalarna91

Då har jag tagit inositol i 11 dagar. Tycker jag har så mycket mer sekret nu. Nyss kunde jag göra sån bro!! 
    Tog äl test som visade negativt. Ni som får sån bro, när brukar ni få ägglossning när man kan börja göra det?
    Min sambo är nog inte sugen på sex pga han har matförgiftning:p

• Dalarna91
    LJM91 skrev 2022-07-20 17:22:55 följande:

Vad trist att mensen kom Rewner, men du får tänka att det är starten på ett nytt försök :)

Dalarna, jag fick lite sånt sekret denna cykeln och då var det typ tre-fyra dagar innan ägglossningen om jag inte minns fel, så hoppas att din sambos matförgiftning går över innan dess :)

Mina ömma bröst är som bortblåsta idag, har haft menskoppen i hela dagen och fortfarande inte vågat kolla i den xD känner mig så himla löjlig.. Men har inte haft någon värk alls idag vilket jag i princip alltid har när mensen sätter igång. Får väl samla mod och kolla koppen ikväll och hoppas att den är tom.. Intalar mig själv att mensen är på väg hela tiden för att inte bli besviken när den väl kommer.

Okej, får hoppas den kommer till helgen :) 
    Så bra dina vanliga innan mens symtom är borta :D 
    Hoppas, hoppas och hoppas verkligen att det är ett bra tecken. Men förstår att du tänker att mensen kommer komma. Tror vi alla gör det efter nästan ett års försök. 
    Du har väl BIM idag? Hur är tempen? Ska du ta grav test imorgon? 
    Omg!! Jag är så spänt för dig!! Du får gärna (måste) hålla oss uppdaterad. När du ska checka koppen. Ja jag är väldigt ivrig nu för din skull :D 
  • Dalarna91
    LJM91 skrev 2022-07-20 18:58:32 följande:
    Haha vad gullig du är, tack för peppen <3 lovar att hålla er uppdaterade! Ja BIM är idag, tempen är kvar på min vanliga lutealfasnivå men ibland fortsätter den vara det ett par dagar efter att mensen kommer. Vet inte riktigt om jag ska testa imorgon, det som hindrar mig är att jag upplevde exakt denna grejen förr-förra försöket, mensen kom inte på BIM och jag var helt övertygad om att jag var gravid bara för att sedan testa negativt och bli helt förkrossad. Visade sig då att min ägglossning hade varit en vecka senare än jag trodde, och att tempen var förhöjd av andra orsaker. Därför är jag såklart livrädd att detta är samma visa. Var sjuk en hel vecka efter ägglossningen så vet ju egentligen inte om tempen var hög pga det eller ägglossning, men hade positivt ägglossningstest så hoppas såklart inte det. Lovar att hålla er uppdaterade oavsett!
    Förstår om du vill vänta en stund då det har hänt tidigare. Men håller fortsatt alla tummar och tår :) 
    När du har sånt bra sekret, märker du det varje gång du är på toa eller är det bara ibland? 
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?