• Sophiee92

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Evelina, Matilda, Dalarna, Fyrklövern, LJM tack tjejer! Jag är helt chockad över att jag gjorde detta och att det inte var så hemskt som man läst om <3 Även nu efteråt så har jag haft måttligt ont bara, har spänt en massor givetvis och molat lite men inget i jämförelse dom 12 första timmarna när min mensvärk kommer hehe... 

Dalarna, min sambo har ätit B-vitam + Selen som extra kosttillskott sedan vi fick beskedet om dåliga simmare.

Mathilda, egentligen får inte sambon följa med in pga fortsatta covid restriktioner MEN dom gjorde ett undantag för oss pga att jag var så orolig innan. Dock bestämde vi i sista sekund att min sambo stannade utanför och att en sköterska följde med in istället, kanske låter fånigt men jag vet att min sambo tycker det är väldigt jobbigt när jag panikar i läkarsituationer och jag förutspådde att så skulle bli fallet. Istället erbjöd kliniken att en sköterska som tagit hand om oss innan kunde följa med och sitta med mig så vi bestämde att hon fick följa med istället. Hon var verkligen underbar och min man var ju där sen när jag kom tillbaka till vilorummet <3 JA be om MYCKET lugnande och påfyllning under tiden så kommer det gå galant ;) Nu kanske jag uttryckte mig lite slarvigt, har inte behövt propsa på honom exakt men det var jag som kollade upp och köpte på apoteket och har lagt fram hans tabletter varje morgon. Han har inte stridit emot om jag säger :)

LJM, ja 9 ägg känns jätte bra, dock vet vi inte ännu hur många av dom som är mogna, kanske bara blir 4-5 kvar att försöka befrukta i slutet på dan. Men i vart fall känns det hoppfullt just nu :)

Fyrklövern och Evelina, ni är så underbara som kikar in här och fortsätter heja på <3

• Sophiee92
    Mathilda88 skrev 2023-02-17 17:55:05 följande:

Det är ingen behaglig grej men inte värre än en vanlig cellprovstagning. Skrapningen fick jag lokalbedövning av inför, sen var jag öm i ett par dagar efteråt - ha i åtanke att jag dessutom brukar få mer om än de flesta normala kvinnor efter allehanda behandlingar där nere 😅. 
    Sen att gynekologen sa att vi skulle avvakta med sex i 2-3 dagar innan sex, vi väntar 4,5 dygn och sen visar det sig att det ändå inte läkt så man blev infekterad 😣🙈. Börjar komma till liv nu igen efter några dagar i smärta&infektions-dimman 😅. 

Vi har försökt sedan senhöst -21. Redan under våren -22 började vi båda med kosttillskott som exempelvis selen etc från bla Graviditetskollen.se. Provade olika varianter fram tills det gått ett år och då sökte hjälp för fertilitetsutredning. Jag är en väldigt driven individ som när jag bestämt mig för ngt helst skulle ha fått det gjort dagen innan 🤣. Därav har vi testat oss fram. Nu har vi hittat mer om kosten i övrigt, koffein etc som vi inte prova innan. Lite lättare nu när vi vet vad vi ska inrikta oss på vad som kan öka på mängden simmare 🥰. 🙏

Nej men usch vad jobbigt att du en infektion på köpet! Fick du åka in akut?

Okej, ungefär samma som vi andra i tråden. Vad bra att ni hittat lite mer info kring vad man kan testa. Som jag uppfattade det så kan man göra ganska mycket för att förbättra mannen spermier. Men tog ni ett spermaprov eller har ni tagit flera? Förstått också att kvalitén kan variera beroende på dagsform. Glömde svara i förra texten men i vårt fall var antalet superbra men rörligheten väldigt nedsatt. Om jag inte minns fel ska den ligga på 50% nånting och den låg på 20% nånting. Minns du hur stor din killes spermamängd var?
  • Sophiee92
    LJM91 skrev 2023-02-18 08:12:18 följande:
    Nej aldrig, förutom när jag hade spiral för flera år sedan men tänker att det inte riktigt räknas :P
    Ah förstår. Så svårt! Kan en nidis komma och gå i ett par dagar?
  • Sophiee92
    Mathilda88 skrev 2023-02-18 19:03:35 följande:

Sophie92: Oj får dom inte? Hoppas det släppt till i sommar när covid är lugnare 🙏.  Va skönt att det blev så bra med henne istället 🥰🙏! Kommer absolut säga ja till lite lugnande iallafall när/om jag måste genomgå det. Jag är inte särskilt nervös av mig alls normalt, men litar inte på vården ell att de kommer lyssna på mig angående smärta postoperativt exempelvis. Den spänningen du beskriver kommer jag att ligga hemma och må väldigt illa över 😣🤢, då kan jag inte äta eller dricka någonting. Inte beredd på att genomgå det! 

Ja fy fan, var på gynakuten två dagar i rad och allt såg bra ut så de inte kunde hitta orsaken till den starka överväldigande smärtan. Fick antibiotika andra dagen och sen har det sakteliga börjat gå på rätt håll 🙏. Idag har jag kunnat börja röra mig runt lägenheten 🥳. Hoppas orka gå ut imorgon 💞. 

Fertilitetsutredningen krävde två prover. Kvalitén var stabil på bägge proven en bit över 50%. Mängden däremot varierade mellan 3,5 - 10 milj, minimum för funktionell simmare är 16 milj. 

Ja det kan man ju hoppas, blev väldigt förvånad dock att dom fortfarande idag har covid restriktioner... Nej alltså spänningen vad knappt märkbar i mitt fall, om jag jämför med min mensvärk som är tusen gånger värre, men allt är såklart relativt och jag tror också att jag mått oförskämt bra i jämförelse med andra. Har du redan nu funderat på vilken mottagning ni vill välja ifall ni hamnar där? Tror att man kan få väldigt olika bemötande beroende på vart man går, Livio där vi går är iaf underbara!

Men usch stackare! Låter MYCKET värre än det jag gått igenom haha... Vad bra ändå med två spermaprover! Ja man tycker ju att 3,5-10 miljoner spermier ska räcka med tanke på att bara behövs 1 som dom säger...
  • Sophiee92

Mathilda, åh då förstår jag att det blir RMC för er. Vi har fått genom landstinget där Livio gick att välja, vi bor dock i Sthlm. Ja men precis också hört att det behövs så många fler men det är ändå så sjukt att man fått höra hela tiden att Det krävs bara en... Stort grattis till provsvaren och att remissen äntligen är skickad, så taggad på din skull! Nu är ni nära :D

Chilins 100 miljoner är ju jätte bra! Aldrig heller hört om så många. Min kille hade 58 miljoner så även det var väldigt bra till mängden sätt :)

LJM, men gud så sjuk dröm! Tänk vad tankarna snurrar runt på natten. Nu var det länge sen men förut drömde jag ofta om barn och graviditeter, det är läskigt hur verkligt det kan upplevas! Hur är det med din lilla blödning nu?

Vickan, vad glad jag bli att det ser ut som att din ÄL varit :) gick ni till det bra om vi frörutsätter att den var på CD15? Men alltså tack <3 behövde era uppmuntrande ord så mycket och nu kan jag inte förstå att vi är på andra sidan!

Idag skulle jag egentligen kommit in på återföring, vi hade inte fått veta något om ev befruktning då det varit helg emellan så var bra nervös när Livio ringde imorse. Satte på högtalaren så både jag och min man kunde höra när hon sa att hon hade fantastiska nyheter, 9 utav 9 ägg har blivit befruktade och utvecklar sig fint! OVERKLIGT! Så dom ville inte sätta in något idag pga att alla var lika fina så dom ska odlas vidare på fram till onsdag och då får jag en återföring av ett av våra små frön. Kan inte beskriva min lättnad och lycka just nu <3

• Sophiee92

Tack tjejer ❤️ är fortf lite i chock över resultatet. Nu är jag så spänd på imorgon och återföringen att jag inte kan tänka på annat

• Sophiee92

Vickan, förstår att du blev besviken på antalet när man fått ut så många ägg men samtidigt var ju 5 befruktade jättebra. Så alla 5 hade klarat sig sen till dag 5 när du gjorde återföring? Hur många klarade sig sen till frysen? Ja det är helt galet att så många blev befruktade, måste ju ändå säga något om att både äggen och spermierna. Berättade detta för en väninna igår och hon bara VA men varför har det inte gått för er innan då!! Och jag undrar faktiskt samma.

• Sophiee92

Vickan, vad intressant att läsa om ditt resultat. Låter sjukt bra att få tre till frysen! Man förstår ju att väldigt många inte för några alls.

Matilsa, vad tufft med din nära släkting. Förstår precis känslan, sen är fruktansvärd... <3

• Sophiee92

Nu har jag fått ett litet frö återfört ❤️ Fick se på UL hur den låg i livmoder. Så sjukt efter all denna tid med försök och så plötsligt har man en liten blastocyst som vilar i livmodern...! 

Och hörni alla 9 hade klarat sig till idag dag 5 😲 2 st var lite tveksamma men alla 9 levde tills idag iaf och som ville fortsätta odla till imorgon och sen se hur många som går att frysa. Är väldigt spänd på resultatet!

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?