• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Kiwikiwi
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-03 18:29:40 följande:

Hej!

Jag var extra försiktig mellan ägglossning och mens nu vid första försöket. Försökte hålla mig under 200 mg koffein och drack ingen alkohol. Jag tar folsyra också, har gjort sedan i juli tror jag. Har gått ner två kg, gör mitt bästa med kost och motion för har ett par kg övervikt, just nu fyra eller fem kg tror jag. Jag joggade en del innan äl, men sen blev det inte av på ett tag (blev rejält förkyld bland annat) och det kanske man inte ska göra tidigt i graviditeten heller så kanske bra egentligen. Har läst att man inte ska bli för varm eller få för hög puls i början, någon som känner igen det?

Aldrig hört angående puls eller bli för varm, jag springer 1/2 ggr i veckan och tänkte fortsätta med det så länge jag kan, har däremot läst att träning bara gör gott. Ju mer man läser desto mer förvirrad blir man, finns alltid ett ja och ett nej på allt :D
  • Meemelie

Idag sjönk min temp från 36,80 till 36,60 så troligtvis är mensen på gång. Ska komma först på tisdag men kanske är lite tidigare denna månad. Har inte känt av några symptom denna månad så med största sannolikhet funkade det inte på första försöket. Är dock inte allt för besviken, hade räknat med att det skulle ta ett par försök. Hoppas på nästa månad istället, då blir det en junibebis och då hade jag och bebisen kunnat fira födelsedag tillsammans, det hade varit kul! Väntar med att uppdatera BIM-listan tills mensen är här och jag vet vilket datum jag ska skriva!

• Lövsångerska1991
    Meemelie skrev 2021-09-04 07:19:40 följande:

Idag sjönk min temp från 36,80 till 36,60 så troligtvis är mensen på gång. Ska komma först på tisdag men kanske är lite tidigare denna månad. Har inte känt av några symptom denna månad så med största sannolikhet funkade det inte på första försöket. Är dock inte allt för besviken, hade räknat med att det skulle ta ett par försök. Hoppas på nästa månad istället, då blir det en junibebis och då hade jag och bebisen kunnat fira födelsedag tillsammans, det hade varit kul! Väntar med att uppdatera BIM-listan tills mensen är här och jag vet vilket datum jag ska skriva!

Skönt att du inte känner dig alltför besviken, du har helt rätt inställning :) jag försöker tänka mer så också, är faktiskt lite lugnare nu än innan mensen kom. Det som spökar lite i huvudet är bara ?tänk om det är något fel och det inte går alls?. Antar att många känner så innan man vet. Försöker trycka bort det och tänka positivt. Ska verkligen pricka in äl perfekt nästa gång :)

Mysigt med en junibebis tycker jag med, då har det troligtvis inte blivit för varmt heller. Men det gör inget om det blir värmebölja, bara glad om det blir en graviditet :) kan tänka mig att vara höggravid i värmebölja eller snöstorm, bara det blir av liksom!
  • Meemelie
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-04 07:56:48 följande:

Skönt att du inte känner dig alltför besviken, du har helt rätt inställning :) jag försöker tänka mer så också, är faktiskt lite lugnare nu än innan mensen kom. Det som spökar lite i huvudet är bara ?tänk om det är något fel och det inte går alls?. Antar att många känner så innan man vet. Försöker trycka bort det och tänka positivt. Ska verkligen pricka in äl perfekt nästa gång :)

Mysigt med en junibebis tycker jag med, då har det troligtvis inte blivit för varmt heller. Men det gör inget om det blir värmebölja, bara glad om det blir en graviditet :) kan tänka mig att vara höggravid i värmebölja eller snöstorm, bara det blir av liksom!

Ja, precis! Och så får man första tiden hemma med bebisen tillsammans eftersom det är semester. För min del känns det lugnt då jag ju har ett barn sedan tidigare så vet ju att det har fungerat en gång liksom. Hade nog känt precis som du annars tror jag! Minns att jag förra gången satt och googlade IVF redan efter första försöket så det är nog inte ovanligt att känna som du gör.
  • Lövsångerska1991
    Meemelie skrev 2021-09-04 08:10:56 följande:

Ja, precis! Och så får man första tiden hemma med bebisen tillsammans eftersom det är semester. För min del känns det lugnt då jag ju har ett barn sedan tidigare så vet ju att det har fungerat en gång liksom. Hade nog känt precis som du annars tror jag! Minns att jag förra gången satt och googlade IVF redan efter första försöket så det är nog inte ovanligt att känna som du gör.

Ja, det känns väldigt mysigt. Och så behöver man inte tänka på byxor utan ha luftig klänning över den (troligtvis) stora magen. :) Man kan vila sig i en solstol och dricka läsk.

Jag har också googlar lite på IVF (till och med adoption) och en oro jag också har är att min sambo inte är bekväm med spermier från en donator om det skulle behövas. Så är det något med hans spermier känns det som att det liksom är kört. Men nu tänker jag flera steg i förväg igen, och han kan kanske ändra sig också.
  • hurtänktedunu
    Sophiee92 skrev 2021-09-03 16:26:33 följande:

Spännande! Jag har BIM om 9 dagar... :P

Spännande. Hoppas det blir något. Jag vet inte riktigt om jag har bim fredag eller söndag nästa helg i och med mitt missfall så vi får se.
  • slo92

Jag har en liten fundering. Enligt min app så har jag ägglossning på söndag (cykeldag 13) då jag har en menscykel på ungefär 26 dagar. Igår fick på jag såna där fertila, klistriga flytningar, men när jag tog ett ägglossningstest och så var det negativt. Är det så att dessa fertila flytningar kommer efter LH-toppen, vilket innebär att jag testade för sent och missade LH-stegringen? Vi hade sex igår och imorse, men tror ni att det finns risl att ägglossningen redan var över då?

• evelinagra1

Är så rädd att jag har ställt till cykeln nu för att jag började med rosenrot, jag har fortfarande inte fått blinkande smiley och borde ha äl på måndag.. nu har jag bara 4 tester kvar också :/

• Värphönan
    slo92 skrev 2021-09-04 10:09:00 följande:

Jag har en liten fundering. Enligt min app så har jag ägglossning på söndag (cykeldag 13) då jag har en menscykel på ungefär 26 dagar. Igår fick på jag såna där fertila, klistriga flytningar, men när jag tog ett ägglossningstest och så var det negativt. Är det så att dessa fertila flytningar kommer efter LH-toppen, vilket innebär att jag testade för sent och missade LH-stegringen? Vi hade sex igår och imorse, men tror ni att det finns risl att ägglossningen redan var över då?

För mig brukar flytningarna börja några dagar innan och va slut när äl varit.
  • Värphönan
    evelinagra1 skrev 2021-09-04 10:43:29 följande:

Är så rädd att jag har ställt till cykeln nu för att jag började med rosenrot, jag har fortfarande inte fått blinkande smiley och borde ha äl på måndag.. nu har jag bara 4 tester kvar också :/

Jag fick längre cykel när jag använde RR så jag slutade med det och har inte vågat testa några fler huskurer efter det.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?