• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Kiwikiwi
    Chilins skrev 2021-09-05 20:06:26 följande:

Jag ser ju att det är några som plussat - stort grattis till er!! Jag har en fundering för er som är gravida nu eller som varit gravida tidigare, det är mitt första försök med bebis nu så jag har ju ingen koll.. vi prickade ägglossning några dagar före och samma dag som glad gubbe på clearblue förra veckan och beräknad mens är 14/9 så ännu ett tag bort. Ikväll har jag en molande värk i nedre delen av magen. Litegrann. Knappt märkbart men ändå är den där. Jag undrar om man kan märka av en eventuell graviditet såhär snabbt? Vad har ni haft för symptom som tidigast? Jag har inga känningar i brösten eller så, enbart molande värk i nedre delen av magen. Ett plus vore nästan osannolikt för mig känns det som, jag är så beredd på att det inte kommer ta sig på första försöket men man vet ju verkligen aldrig..

Jag plussade förra veckan och jag hade molvärk och "älvärk" i princip från att jag hade min ägglossning. Jag var rätt säker på att jag inte skulle vara gravid då de i princip var de enda symtomen jag hade och trodde de var inbillning, men de var de inte :) har i princip samma symtom nu, lite illamående också och brösten kanske lite större men ömmar inte. Håller tummarna för dig!
  • Chilins
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-05 21:05:37 följande:

Jag kan få mensvärk väldigt långt innan ibland, men det är ju så individuellt. Det svåra är att man känner efter så mycket, och kanske upptäcker sådant som alltid funnits där, men som man inte tänkt på innan man började försöka bli gravid. Eller så var det för mig denna första gång. Tyckte jag kände en massa symtom, men jag har nog alltid de symtomen vid den tiden i cykeln. Det behöver inte vara så för dig, jag hoppas att det tagit sig och att du har ett litet frö som gror i dig, men det är ändå svårt att säga så här tidigt skulle jag tro.

Det har du absolut rätt i och man kommer ju vackert få vänta och se :) det är bra att du håller mig nere lite på jorden för det är väldigt lätt att man tolkar in alldeles för mycket i allt:)
  • Lövsångerska1991
    hurtänktedunu skrev 2021-09-05 20:49:05 följande:

Ja det är skönt men mycket jobb som sagt. Vi köpte det för 2 år sedan och har knappt gjort annat än renovera. Men det blir bra till slut.

Ja det tycker jag absolut om du tycker det är kul. Är ju skönt att röra lite på kroppen också. I alla fall jag blir väldigt pigg av det. Hade en väldigt lång arbetsdag som krävde mycket energi förra veckan men ändå orkade jag spela 2 timmar efter jobbet.

Ja jag försöker inte väga mig alls om jag ska vara ärlig. Jag har vart underviktig hela mitt liv och har liksom blivit van med det. Nu är jag normalviktig men det känns ju ändå som mer eftersom jag är van att väga mindre. Men det där med vikt är verkligen ett ämne för sig. Aldrig lätt liksom. Dick Aldrig tänkt på att man samlar på sig vid mens. Man lär sig något nytt varje dag.

Förstår att det är jobbigt när det gick så lätt för henne. Men du får verkligen tro på att din tid kommer. Det här med graviditet är ju också en sån sak som rör upp mycket känslor. Och man kan ju känna två helt olika saker också. Tänker som du unnar henne men ändå jobbigt liksom. Helt normalt även om det inte känns så kanske.

Jag ska smita ner och testa när sonen somnat. Haha.

Jag tror inte att den ska det egentligen men kopparspiralen verkar vara lite lurig. Jobbigt att ha så ont men skönt det bara är en dag i alla fall och sen blir bättre.

Jobbigt att behöva renovera så mycket! Men kul att det blir så fint :) jo jag mår bra av att motionera. För mig mycket i jobbet och gillar att promenera med. Man måste ju absolut inte väga sig. Jag blir bara nojig när jag läser att även lite övervikt är dåligt vid graviditet. Har några kg som sagt. Väldigt jobbigt med vikt tycker jag. Har haft ätstörningar tidigare och det känns jobbigt fortfarande ibland.

Ja jag försöker acceptera känslor som avundsjuka t.ex. Och självklart är glad för hennes skull samtidigt. Spännande att du ska testa, du får uppdatera hur det går :)
  • Beckizen
    Chilins skrev 2021-09-05 21:00:27 följande:

Så roligt att höra att det finns någon fler med liknande!! :) jag känner inget i svanken utan enbart i magen och precis som du säger blir man orolig att man känner in alldeles för mycket.. när har du bim? Jag håller tummarna så mycket för dig (och alla andra givetvis:))

Jag har bim antingen på fredag eller söndag, så får se! Har sagt till mig själv att jag inte ska testa innan BIM för att inte bli besviken fler gånger :P

När har du Bim? Är det erat första försök att skaffa barn? :)
  • Kiwikiwi
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-05 21:05:37 följande:

Jag kan få mensvärk väldigt långt innan ibland, men det är ju så individuellt. Det svåra är att man känner efter så mycket, och kanske upptäcker sådant som alltid funnits där, men som man inte tänkt på innan man började försöka bli gravid. Eller så var det för mig denna första gång. Tyckte jag kände en massa symtom, men jag har nog alltid de symtomen vid den tiden i cykeln. Det behöver inte vara så för dig, jag hoppas att det tagit sig och att du har ett litet frö som gror i dig, men det är ändå svårt att säga så här tidigt skulle jag tro.

Har också läst om det men läste nog att de inte funkar eftersom att de är spermierna som är snabbast och friskaste som tar sig till ägget och inte de som blir kvar och som sen skulle hamna i koppen, jag låg kvar en liten stund efter sex istället, borde funka likadant :) men jag förstår dig man vill ju testa allt!
  • Chilins
    Beckizen skrev 2021-09-05 21:12:20 följande:

Jag har bim antingen på fredag eller söndag, så får se! Har sagt till mig själv att jag inte ska testa innan BIM för att inte bli besviken fler gånger :P

När har du Bim? Är det erat första försök att skaffa barn? :)

Jag förstår :) jag ska också försöka hålla mig från att testa.. du har ju bim ganska snart!! Så spännande. Jag har bim tisdag 14/9 så det är ju över en vecka kvar? det är vårt första försök :) för er?
  • Beckizen
    Chilins skrev 2021-09-05 21:16:08 följande:

Jag förstår :) jag ska också försöka hålla mig från att testa.. du har ju bim ganska snart!! Så spännande. Jag har bim tisdag 14/9 så det är ju över en vecka kvar? det är vårt första försök :) för er?

Aa det är väldigt snart! Vilket är skönt men också nervöst, vill så gärna att det ska gå, men försöker ha tålamod för hela resan :) haha lättare sagt en gjort.

Men 14e är inte heller så långt borta! Veckorna går så snabbt (mycket på jobbet) så snart är det helg igen och sen en ny vecka. Det är vårt andra försök, men var beredd på att det inte skulle bli något förra gången då vi gick till myset för sent i förhållande till äl :)
  • Wave Mother
    Chilins skrev 2021-09-05 20:36:46 följande:
    Åh tack för svar! Ja det stämmer nog ganska bra i tid, jag hade positivt ägglossningstest i måndags. Jag har inte sett till någon blödning utan endast reflekterat över att det är en molande värk längst ned i magen och givetvis drar man ju igång alla tankar och växlar direkt då man hoppas så mycket på en liten bebis snart.. svårt att inte få tankarna att gå och det känns ju väldigt länge till mens även om det bara är strax över en vecka..
    Alla får ju inte nidblödning, men jag tänker att om man kan blöda, då skulle det också kunna vara något som genererar lite smärta, även om inget blod kommer, liksom. Hoppas det tagit sig! 
  • Wave Mother
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-05 21:02:25 följande:
    Har kollat upp befruktningskoppen nu, men tycker den är lite dyr. Eller 500 kr är ju inte så farligt om den funkar, men det blir som att man köper så mycket för att försöka, och kanske hjälper det inte mer än att bara köra på. Jättesvårt tycker jag.
    Ja, oj, det var dyrt. Jag tror jag köpte min på någon sorts rea kanske? Har för mig att den kostade 350 eller så. Dyrt det med, och så här i efterhand känner jag att jag kanske gick på någon som försöker sälja grejer till folk som är babycrazy ... Men en menskopp borde kanske fungera lika bra (om det nu alls är någon effekt)?
  • Summertime
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-05 21:10:11 följande:

Jobbigt att behöva renovera så mycket! Men kul att det blir så fint :) jo jag mår bra av att motionera. För mig mycket i jobbet och gillar att promenera med. Man måste ju absolut inte väga sig. Jag blir bara nojig när jag läser att även lite övervikt är dåligt vid graviditet. Har några kg som sagt. Väldigt jobbigt med vikt tycker jag. Har haft ätstörningar tidigare och det känns jobbigt fortfarande ibland.

Ja jag försöker acceptera känslor som avundsjuka t.ex. Och självklart är glad för hennes skull samtidigt. Spännande att du ska testa, du får uppdatera hur det går :)

Har också några kilos övervikt och är också nojig. Har också haft ätstörningar tidigare så det är ett jobbigt ämne för mig, känns också jobbigt om man väl skulle bli gravid att det ska va väldigt mycket fokus på vikten när man går till barnmorskan.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?