• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Meemelie

Tempen hade ökat tillbaka till 36,80 idag så verkade vara någon slags tillfällig dip igår. BIM är först på tisdag men känner av lite lätt mensvärk redan nu så gissar att den snart dyker upp. Trots det har jag googlat lite för mycket på tempdipp när ägget fäster, finns ju trots allt en liten chans att det skulle varit en sådan igår. Man blir lite knäpp av att försöka bli gravid ;)

• Lövsångerska1991
    Meemelie skrev 2021-09-05 09:33:10 följande:

Tempen hade ökat tillbaka till 36,80 idag så verkade vara någon slags tillfällig dip igår. BIM är först på tisdag men känner av lite lätt mensvärk redan nu så gissar att den snart dyker upp. Trots det har jag googlat lite för mycket på tempdipp när ägget fäster, finns ju trots allt en liten chans att det skulle varit en sådan igår. Man blir lite knäpp av att försöka bli gravid ;)

Ja, det är verkligen svårt att inte bli som besatt! Jag tycker nästan det är svårt att förstå eller ta in varför det inte alltid blir något när man har sex under ägglossningen. Då finns ju allt som behövs på plats! Jag vet att det inte funkar så, men blir på något sett frustrerad över att det ska vara så olika hur lång tid det tar :P
  • BounceBambi

Ingen mens än (28 dagar sen första dagen på bortfallsblödning efter p-ring) om det inte kommer inom några dagar ska jag ta ett test. Känns helt overkligt om det skulle gå på första försöket, känns mer troligt att ägglossningen inte har kommit igång än...

• Meemelie
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-05 10:04:48 följande:

Ja, det är verkligen svårt att inte bli som besatt! Jag tycker nästan det är svårt att förstå eller ta in varför det inte alltid blir något när man har sex under ägglossningen. Då finns ju allt som behövs på plats! Jag vet att det inte funkar så, men blir på något sett frustrerad över att det ska vara så olika hur lång tid det tar :P

Ja men eller hur! Om man gör allt rätt borde det ju funka! Känns lite som ett lotteri och hittills i livet har jag inte haft särskilt tur i spel.
  • hurtänktedunu

Kunde inte undvika att ta ett test i morse. Vill ju så gärna att det är något. Ska ha mens endera fredag eller söndag nästa vecka. Förra graviditeten som inte gick vägen plussade jag väldigt svagt på bim-7

Jag såg faktiskt en skugga men inget jag är säker på. Kan ju inte helt säkert säga att det inte är från förra graviditeten heller även om jag fick ett helt blankt igår och förra veckan. Men vi får väl vänta och se. Känner en brännande känslan i bäckenet och har ju känt sug i brösten. Men ja jag vågar inte hoppas något alls än. Skulle ju vara en dröm om det tog sig direkt.

Så skönt bara att kunna ventilera lite med er.

• Sophiee92
    hurtänktedunu skrev 2021-09-04 13:56:24 följande:
    Ja det är många inlägg i den här tråden haha. Men blev gravid på första försöket i juni och gick sen till v10+4 när jag började småblöda. Bebis hade dött i 7+6 ca och vi hade vart på ultraljud v7+4 så kändes lite segt att det inte kunde komma igång direkt då. Men men. Tog cytotec 13 augusti och fick ägglossning 29 augusti. Så det gick ändå smidigt. Hade det nästan på känn då denna graviditet kändes så konstigt. Men jag har ju två barn sedan innan där jag blivit gravid lätt och graviditet och förlossning gått bra så vi vet ju att det funkar i alla fall. Så vi får se hur det blir nu. Om det går snabbt eller kommer ta tid.

Jag har faktiskt hört många som kört avbrutet flera år och direkt när dom börjar försöka så har det gått så jag tror inte du ska tänka allt för mycket på det. Bara vänta och se helt enkelt.

Vad otroligt tråkigt att höra :( och jobbigt att det inte gick att upptäcka på ultraljudet där i v. 7. Kan inte ens föreställa mig... Otroligt ändå att du kunde känna att graviditeten kändes konstig, antar att man lär känna sin kropp ganska väl efter två tidigare graviditeter. Vad skönt att din ägglossning kom igång så fort iaf och att ni nu kan börja planera och fokusera på en ny graviditet :) Så spännande att följa dig och alla andra här inne.

Åh men det låter ju väldigt hoppfullt! Länge tänkte jag faktiskt att jag kanske inte kunde bli gravid pga att jag aldrig varit det innan, fick eventuellt ett tidigt missfall för några år sedan men det kunde jag aldrig få bekräftat. Känner mig lugnare idag dock kring att lyckas bli gravis. Försöker tänka att jag ju litar på min kropp och att det kommer lösa sig nu när vi väl börjat själva processen. Tack igen för din pepp :)

• Lövsångerska1991
    hurtänktedunu skrev 2021-09-05 14:22:57 följande:

Kunde inte undvika att ta ett test i morse. Vill ju så gärna att det är något. Ska ha mens endera fredag eller söndag nästa vecka. Förra graviditeten som inte gick vägen plussade jag väldigt svagt på bim-7

Jag såg faktiskt en skugga men inget jag är säker på. Kan ju inte helt säkert säga att det inte är från förra graviditeten heller även om jag fick ett helt blankt igår och förra veckan. Men vi får väl vänta och se. Känner en brännande känslan i bäckenet och har ju känt sug i brösten. Men ja jag vågar inte hoppas något alls än. Skulle ju vara en dröm om det tog sig direkt.

Så skönt bara att kunna ventilera lite med er.

Som många skrivit angående svaga test, man kan ju få vara försiktigt positiv :) hoppfull, men ändå beredd på att kanske det inte blir.

Jag kände mig rätt ledsen när jag tog negativa test innan mensen, nu vet jag att jag blir det så ska försöka hålla mig från det. Jag hade nog blivit ledsen också om det först såg ut som streck och sedan inte var något nästa dag. Men jag hoppas dina streck ska bli starkare och att det blir ett plus :)

Tycker det är så skönt att ha er här, veta att jag ju inte är ensam. <3
  • hurtänktedunu
    Sophiee92 skrev 2021-09-05 16:18:35 följande:

Vad otroligt tråkigt att höra :( och jobbigt att det inte gick att upptäcka på ultraljudet där i v. 7. Kan inte ens föreställa mig... Otroligt ändå att du kunde känna att graviditeten kändes konstig, antar att man lär känna sin kropp ganska väl efter två tidigare graviditeter. Vad skönt att din ägglossning kom igång så fort iaf och att ni nu kan börja planera och fokusera på en ny graviditet :) Så spännande att följa dig och alla andra här inne.

Åh men det låter ju väldigt hoppfullt! Länge tänkte jag faktiskt att jag kanske inte kunde bli gravid pga att jag aldrig varit det innan, fick eventuellt ett tidigt missfall för några år sedan men det kunde jag aldrig få bekräftat. Känner mig lugnare idag dock kring att lyckas bli gravis. Försöker tänka att jag ju litar på min kropp och att det kommer lösa sig nu när vi väl börjat själva processen. Tack igen för din pepp :)

Ja man lär verkligen känna sin kropp helt klart. Allt blir så mycket tydligare med tiden också känner jag.

Ja jag tycker också det kändes skönt. Vi får se hur detta blir nu. Om det tar sig. Skulle vara väldigt skönt faktiskt och jag har inte helt räknat bort det. Vi får helt enkelt se vad testen framåt nästa helg säger. Svårt dock att inte missbruka gravtest hela veckan. Tur jag köpte mer som kom i torsdags. Hahaha.

Ja man får nog bara lita på sin kropp och hoppas på det bästa. Dumt att oroa sig i onödan men ändå gör man ju det. Jag brukar tänka att i värsta fall har man vart glad i onödan. Känns ju inte allt för hemskt.
  • hurtänktedunu
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-05 17:10:13 följande:

Som många skrivit angående svaga test, man kan ju få vara försiktigt positiv :) hoppfull, men ändå beredd på att kanske det inte blir.

Jag kände mig rätt ledsen när jag tog negativa test innan mensen, nu vet jag att jag blir det så ska försöka hålla mig från det. Jag hade nog blivit ledsen också om det först såg ut som streck och sedan inte var något nästa dag. Men jag hoppas dina streck ska bli starkare och att det blir ett plus :)

Tycker det är så skönt att ha er här, veta att jag ju inte är ensam. <3

Ja men precis så. Men i värsta fall är man glad i onödan haha. Nej men ska se hur det utvecklar sig under veckan. Jag vågar nästan inte ens säga det högt men jag tror att det tagit sig. Vi får helt enkelt se. Får drömma vidare lite.

Ja det är verkligen skönt med en grupp som förstår ens egenheter. Hahaha. Man blir ju som besatt
  • Lövsångerska1991
    hurtänktedunu skrev 2021-09-05 18:30:05 följande:

Ja men precis så. Men i värsta fall är man glad i onödan haha. Nej men ska se hur det utvecklar sig under veckan. Jag vågar nästan inte ens säga det högt men jag tror att det tagit sig. Vi får helt enkelt se. Får drömma vidare lite.

Ja det är verkligen skönt med en grupp som förstår ens egenheter. Hahaha. Man blir ju som besatt

Jättefin inställning tycker jag :) du har ändå känt dig glad även om det skulle bli en besvikelse sen. Jag hoppas att det tagit sig!

Ja precis, jag var väldigt besatt. Tack och lov har jag faktiskt lyckats uppehålla mig lite med annat några dagar nu. Vi är som jag berättat tidigare mitt i en flytt och det är mycket på jobbet, så på sätt och vis är det ju bra. Jag är så glad att jag har min sambo, min familj, den fina lägenheten och min bästa vän. Inte för att det är tillräckligt, men det är ändå så fint. Jag har allt det medan jag väntar, försöker tänka så. Det finns ju de som är singlar och försöker bli med barn, som kanske känner sig väldigt ensamma.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?