• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Wave Mother
    Chilins skrev 2021-09-05 20:06:26 följande:

Jag ser ju att det är några som plussat - stort grattis till er!! Jag har en fundering för er som är gravida nu eller som varit gravida tidigare, det är mitt första försök med bebis nu så jag har ju ingen koll.. vi prickade ägglossning några dagar före och samma dag som glad gubbe på clearblue förra veckan och beräknad mens är 14/9 så ännu ett tag bort. Ikväll har jag en molande värk i nedre delen av magen. Litegrann. Knappt märkbart men ändå är den där. Jag undrar om man kan märka av en eventuell graviditet såhär snabbt? Vad har ni haft för symptom som tidigast? Jag har inga känningar i brösten eller så, enbart molande värk i nedre delen av magen. Ett plus vore nästan osannolikt för mig känns det som, jag är så beredd på att det inte kommer ta sig på första försöket men man vet ju verkligen aldrig..

När jag blev gravid hade jag inte märkt någonting alls innan jag plussade, för jag hade slutat med p-piller just och min mens var skum fortfarande. Skulle bara ta ett test för "säkerhets skull" för jag tänkte ta ett glas vin på min mans födelsedag till middagen.

Mina tidigaste symtom som jag kommit på efteråt var bara jättedålig aptit (oväntat svårt att äta friterad mat, t.ex.), och plötsligt sötsug vid något tillfälle. Lite senare, nån vecka efter att jag plussat, så fick jag rätt mycket mer problem med ätandet (blev väldigt liten i maten för jag kände mig mätt så fort jag började äta, liksom). Blev väldigt törstig och kissnödig tidigt med. Det kan nog ha kommit redan innan plusset, men jag letade ju inte symptom då.

Men jag har hört att många får just molvärk så det kan nog vara ett tecken! Ca en vecka efter ägglossningen ska väl ägget implanteras också, och då pratas det ju om att man kan få en nidblödning, så det kanske kan passa i tid?
  • Chilins
    Wave Mother skrev 2021-09-05 20:33:50 följande:

När jag blev gravid hade jag inte märkt någonting alls innan jag plussade, för jag hade slutat med p-piller just och min mens var skum fortfarande. Skulle bara ta ett test för "säkerhets skull" för jag tänkte ta ett glas vin på min mans födelsedag till middagen.

Mina tidigaste symtom som jag kommit på efteråt var bara jättedålig aptit (oväntat svårt att äta friterad mat, t.ex.), och plötsligt sötsug vid något tillfälle. Lite senare, nån vecka efter att jag plussat, så fick jag rätt mycket mer problem med ätandet (blev väldigt liten i maten för jag kände mig mätt så fort jag började äta, liksom). Blev väldigt törstig och kissnödig tidigt med. Det kan nog ha kommit redan innan plusset, men jag letade ju inte symptom då.

Men jag har hört att många får just molvärk så det kan nog vara ett tecken! Ca en vecka efter ägglossningen ska väl ägget implanteras också, och då pratas det ju om att man kan få en nidblödning, så det kanske kan passa i tid?

Åh tack för svar! Ja det stämmer nog ganska bra i tid, jag hade positivt ägglossningstest i måndags. Jag har inte sett till någon blödning utan endast reflekterat över att det är en molande värk längst ned i magen och givetvis drar man ju igång alla tankar och växlar direkt då man hoppas så mycket på en liten bebis snart.. svårt att inte få tankarna att gå och det känns ju väldigt länge till mens även om det bara är strax över en vecka..
  • hurtänktedunu
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-05 19:37:18 följande:

Så härligt med ett stort hus och en stor familj :) riktigt bra med aktiviteter också. Ska kanske försöka komma igång med att jogga igen. Ska väga mig om ett par dagar för väger mig inte precis innan eller under mensen, för vet att jag samlar på mig så mycket vätska. Försöker ju gå ner så mycket som möjligt innan graviditeten. Det är ju lite av ett projekt.

Jag kan prata med min bästa vän när det känns svårt och hon förstår ju min känsla. Samtidigt gick det snabbt och bra när hon blev gravid så jag blir förstås lite avundsjuk, fastän hon förtjänar allt fint man kan få!

Jag tycker du ska ta testet, hade varit så kul att få se ett positivt resultat :) jag kan ju inte testa nu, är i slutet av mensen. Mensen har förresten förändrats sen jag tog ut spiralen, den är inte som den var före spiralen heller. Numera är det en dag som är fruktansvärd, med smärta och normalkraftig blödning. Den kommer igång nästan med en gång. Sen efter en dag går det väldigt snabbt, då minskar blödningen jättemycket och smärtan försvinner. Förut var det mycket mer utdraget. Förstår inte varför det blir så, kopparspiral ska väl inte påverka?

Ja det är skönt men mycket jobb som sagt. Vi köpte det för 2 år sedan och har knappt gjort annat än renovera. Men det blir bra till slut.

Ja det tycker jag absolut om du tycker det är kul. Är ju skönt att röra lite på kroppen också. I alla fall jag blir väldigt pigg av det. Hade en väldigt lång arbetsdag som krävde mycket energi förra veckan men ändå orkade jag spela 2 timmar efter jobbet.

Ja jag försöker inte väga mig alls om jag ska vara ärlig. Jag har vart underviktig hela mitt liv och har liksom blivit van med det. Nu är jag normalviktig men det känns ju ändå som mer eftersom jag är van att väga mindre. Men det där med vikt är verkligen ett ämne för sig. Aldrig lätt liksom. Dick Aldrig tänkt på att man samlar på sig vid mens. Man lär sig något nytt varje dag.

Förstår att det är jobbigt när det gick så lätt för henne. Men du får verkligen tro på att din tid kommer. Det här med graviditet är ju också en sån sak som rör upp mycket känslor. Och man kan ju känna två helt olika saker också. Tänker som du unnar henne men ändå jobbigt liksom. Helt normalt även om det inte känns så kanske.

Jag ska smita ner och testa när sonen somnat. Haha.

Jag tror inte att den ska det egentligen men kopparspiralen verkar vara lite lurig. Jobbigt att ha så ont men skönt det bara är en dag i alla fall och sen blir bättre.
  • hurtänktedunu
    Chilins skrev 2021-09-05 20:06:26 följande:

Jag ser ju att det är några som plussat - stort grattis till er!! Jag har en fundering för er som är gravida nu eller som varit gravida tidigare, det är mitt första försök med bebis nu så jag har ju ingen koll.. vi prickade ägglossning några dagar före och samma dag som glad gubbe på clearblue förra veckan och beräknad mens är 14/9 så ännu ett tag bort. Ikväll har jag en molande värk i nedre delen av magen. Litegrann. Knappt märkbart men ändå är den där. Jag undrar om man kan märka av en eventuell graviditet såhär snabbt? Vad har ni haft för symptom som tidigast? Jag har inga känningar i brösten eller så, enbart molande värk i nedre delen av magen. Ett plus vore nästan osannolikt för mig känns det som, jag är så beredd på att det inte kommer ta sig på första försöket men man vet ju verkligen aldrig..

Absolut. Jag fick molande värk en vecka innan båda senaste graviditeterna. Så det kan vara tidigt.
  • hurtänktedunu
    Semlan3 skrev 2021-09-05 20:26:10 följande:

Ni som varit eller är gravida, när plussade ni? Har aldrig testat förrän mensen uteblivit. Men nu kliar det i testfingrarna. Imorgon är det en vecka sedan äl, bim - 7 imorgon då. Har beställt hem lite tidiga tester som jag ev ska ta i slutet på nästa vecka. Vi hann ju försöka innan vi fick beskedet av läkaren om det eventuellt ärftliga kromosomfelet vårt barn hade. Så vet liksom inte om jag kommer bli glad eller ledsen om jag är gravid eller om jag inte är det.

Nu sist plussade jag väldigt svagt på bim-7 och gången innan det väldigt svagt på bim-5. Så visst det går men skulle nog vänta till kanske bim-4 så Mn kanske slipper fundera så mycket. Men jag själv är inte bättre. Testar tidigt. Haha.
  • Beckizen
    Chilins skrev 2021-09-05 20:36:46 följande:

Åh tack för svar! Ja det stämmer nog ganska bra i tid, jag hade positivt ägglossningstest i måndags. Jag har inte sett till någon blödning utan endast reflekterat över att det är en molande värk längst ned i magen och givetvis drar man ju igång alla tankar och växlar direkt då man hoppas så mycket på en liten bebis snart.. svårt att inte få tankarna att gå och det känns ju väldigt länge till mens även om det bara är strax över en vecka..

Hej,

Jag har också en molande värk i nedre delen av magen och i svanken. Det har varit mer intensivt fram och tillbaka, men värst på kvällarna. Tror att det är mensvärk som kommit väldigt tidigt, men det är ovanligt att det kommer redan en vecka innan mensen. Så precis som du beskrivit så har ju tankarna vandrar direkt och letar överallt på internet haha. Har nu idag också börjat få lite ont i brösten men jag blir så osäker att man känner in för mycket!

Men jag hoppas på oss och att det faktiskt en en liten bebis som tillverkas i våra magar!! :) håller tummarna för dig och alla andra i forumet
  • Chilins
    Beckizen skrev 2021-09-05 20:56:35 följande:

Hej,

Jag har också en molande värk i nedre delen av magen och i svanken. Det har varit mer intensivt fram och tillbaka, men värst på kvällarna. Tror att det är mensvärk som kommit väldigt tidigt, men det är ovanligt att det kommer redan en vecka innan mensen. Så precis som du beskrivit så har ju tankarna vandrar direkt och letar överallt på internet haha. Har nu idag också börjat få lite ont i brösten men jag blir så osäker att man känner in för mycket!

Men jag hoppas på oss och att det faktiskt en en liten bebis som tillverkas i våra magar!! :) håller tummarna för dig och alla andra i forumet

Så roligt att höra att det finns någon fler med liknande!! :) jag känner inget i svanken utan enbart i magen och precis som du säger blir man orolig att man känner in alldeles för mycket.. när har du bim? Jag håller tummarna så mycket för dig (och alla andra givetvis:))
  • Chilins
    hurtänktedunu skrev 2021-09-05 20:52:30 följande:

Absolut. Jag fick molande värk en vecka innan båda senaste graviditeterna. Så det kan vara tidigt.

Åh!! Det låter ju väldigt hoppfullt:) det känns som sagt alldeles för tidigt med mensvärk?
  • Lövsångerska1991
    Wave Mother skrev 2021-09-05 20:15:25 följande:

Ja, känns bra att vi lyckades med det igår. Idag har båda haft mycket jobb, och vi var för trötta. Får se om min man går att liva upp senare, men nu har han möten på zoom (han jobbar med folk i USA så det blir konstiga tider ibland).

Förra gången vi försökte (i april/maj i år), så köpte jag faktiskt en fertilily-kopp (som väl är lite samma som en menskopp, gissar jag, fast specifikt för att bli gravid lättare. Jag använde den ett par gånger och tyckte det fungerade rätt bra rent praktiskt, men sedan visade det sig att jag redan var gravid innan jag köpte den, så det gick ju ändå den gången. Den här gången har jag inte använt den, men ska nog plocka fram den nästa månad (om det inte tog sig den här gången då, men sån tur har vi nog inte). Menskopp har jag inte provat, för jag har inte heller någon.

Har kollat upp befruktningskoppen nu, men tycker den är lite dyr. Eller 500 kr är ju inte så farligt om den funkar, men det blir som att man köper så mycket för att försöka, och kanske hjälper det inte mer än att bara köra på. Jättesvårt tycker jag.
  • Lövsångerska1991
    Chilins skrev 2021-09-05 21:01:02 följande:

Åh!! Det låter ju väldigt hoppfullt:) det känns som sagt alldeles för tidigt med mensvärk?

Jag kan få mensvärk väldigt långt innan ibland, men det är ju så individuellt. Det svåra är att man känner efter så mycket, och kanske upptäcker sådant som alltid funnits där, men som man inte tänkt på innan man började försöka bli gravid. Eller så var det för mig denna första gång. Tyckte jag kände en massa symtom, men jag har nog alltid de symtomen vid den tiden i cykeln. Det behöver inte vara så för dig, jag hoppas att det tagit sig och att du har ett litet frö som gror i dig, men det är ändå svårt att säga så här tidigt skulle jag tro.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?