• Anonym (Taktik)

Fet bonusson

Mitt bonusbarn är väldigt fet. Han har en rad andra problem som hemmasittande och olämpligt beteende men det är inte det som är i fokus för mig tråd. Socialtjänsten är inkopplade och han bor inte hos oss utan hos mamman. Vi har lite makt att ändra hans matvanor.

Han kan inte gå långa sträckor, får tryck över bröstet och mår illa. Måste vila flera gånger. Får svimningskänsla.

Är oerhört inaktiv. Hans boendeförälder aktiverar honom inte och han får i stort sett äta vad han vill (för att han mår så dåligt på andra sätt). Boendeförälder tycker att det ör viktigare att fokusera på andra saker.

Tycker det är ett känsligt ämne. Men finns det någon som sett barn som varit så feta få kroppsliga men? Tycker att hans hälsa är i fara. Har barn lyckats ta sig ut det hela?

Finns det som grund i LVU att föräldrar inte kan ombesörja barns vikt? Finns det en möjlighet att vinna vårdnadstvist av den anledningen?

• Svar på tråden Fet bonusson
  • Tow2Mater
    Anonym (Taktik) skrev 2021-07-26 12:57:19 följande:
    Han tycker att det är hemskt! Han har senast försökt igen att prata med socialtjänsten som nu tagit det på allvar för första gången. Innan dess har de varit rätt avslappnade kring det och tyckt att det får vänta tills andra saker är bättre.

Han träffade sonen för ett tag sedan och då hade han innan avfart till pappa ätit macaronicheese. En annan gång pannkakor till frukost. Så håller det på
    Nu är ju inte macaronicheese och pannkakor det egentliga problemet, normala barn kan äta det utan att gå upp i vikt. Problemen verkar ligga på andra plan, och en dietist borde ju bli inkopplad med viktminskning som mål. Och ska man minska i vikt är det ju såklart nyttigare mat man måste fokusera på, om barnet nu äter det. Ater han chips mellan målen eller dricker han läsk konstant? Sånt kan ha stor påverkan till viktuppgång.
  • Anonym (smal)
    Anonym (Taktik) skrev 2021-07-26 20:30:05 följande:
    Ja de har velat fokusera på viktigare saker då mycket inte funkar

Går inte i skolan (inte gjort sedan början sv 3:an). Börjar nu femman.

Sitter o spelar tvspel/data till sent varje dag och hela dagarna

Går inte ut

Har inga vänner kvar (på grund sv elak mor dem)

Sömnsvårigheter och ångest

Mm mm

Socialtjänsten menar att det skulle förstöra relationen mellan föräldrarna helt och inte rekommenderas nu. Men det blir förmodligen oundvikligt aktuellt om det fortsätter så här
    Alltså, man kan få ångest och sömnsvårigheter bara av att ständigt överkonsumera socker, så jag tror mycket hade funkat bättre om man kunde förklara det för honom och komma överens om en tidsgräns på kvällen efter vilken han slutar äta/dricka annat än vatten. 

En liten förändring kan ibland göra mycket och man måste börja någonstans.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (Suck) skrev 2021-07-26 16:32:08 följande:

Du ska sluta lägga dig i. Jag antar att din partner är en vuxen människa, han får då själv se till att ta hand om sitt barn och göra det som krävs för att se till hans hälsa. DU har inget med saken att göra.

Men vad är de för jäkla svar?! Tycker du inte inte att man bör bry sig om andra, speciellt ens bonusbarn? Usch
  • Anonym (Taktik)
    Tow2Mater skrev 2021-07-26 21:34:45 följande:

Nu är ju inte macaronicheese och pannkakor det egentliga problemet, normala barn kan äta det utan att gå upp i vikt. Problemen verkar ligga på andra plan, och en dietist borde ju bli inkopplad med viktminskning som mål. Och ska man minska i vikt är det ju såklart nyttigare mat man måste fokusera på, om barnet nu äter det. Ater han chips mellan målen eller dricker han läsk konstant? Sånt kan ha stor påverkan till viktuppgång.

Skulle nog generellt säga att många barn skulle utveckla övervikt åtminstone med sådan kost regelbundet.

Problemet är ju mängd mat kopplat till aktivitetsnivå. I hand fall kalorrik mat och väldigt lite aktiviteter. Vi pratar om en elvaårig som inte kan gå utan att stanna och ta pauser var tionde meter.

Vet inte om chips generellt ingår i daglig kost men vet att det ör vanligt. Han har även genetiska förutsättningar som förvärrar
  • Anonym (Taktik)
    Anonym (smal) skrev 2021-07-26 21:38:55 följande:

Alltså, man kan få ångest och sömnsvårigheter bara av att ständigt överkonsumera socker, så jag tror mycket hade funkat bättre om man kunde förklara det för honom och komma överens om en tidsgräns på kvällen efter vilken han slutar äta/dricka annat än vatten. 

En liten förändring kan ibland göra mycket och man måste börja någonstans.

Absolut men mamman vill inte ta den fighten och det är inte något jsg bsra däger utan hon uttrycker det bokstavligen så.

Hon ör av uppfattningen att barn ska bestämma så mycket som möjligt över dig själva och att man inte ska tvinga barn. Därav att han får ära vad han vill och är sugen på.
  • Anonym (Sjukligt)

I England är det epidemi med just överviktiga barn.

Barnens föräldrar göder dem med fet snabbmat från barnen är väldigt små. Det i sin tur för barnen beroende av fettet och smakerna. Det går så långt att en del äter från McDonalds flera gånger im dagen. De fyller en flaska med cola istället för vatten!!

När de sedan försöker ge barnen vanlig mat så blir det skrik och bråk, föräldern ger upp och handlar på McDonalds.

Att många barn får snabbmat beror på flera orsaker.

En stor sak beror på art föräldrarna inte har pengar och snabbmat är billigare.

Finns flera läger för överviktiga barn i England.

Bifogar en länk till en dokumentär om just överviktiga barn och det sorgligaste är att det finns hur många program i deta ämne som helst.

• Anonym (smal)
    Anonym (Taktik) skrev 2021-07-26 22:08:34 följande:
    Absolut men mamman vill inte ta den fighten och det är inte något jsg bsra däger utan hon uttrycker det bokstavligen så.

Hon ör av uppfattningen att barn ska bestämma så mycket som möjligt över dig själva och att man inte ska tvinga barn. Därav att han får ära vad han vill och är sugen på.
    Ja, och det är därför jag säger att man måste förklara varför detta kan hjälpa honom och diskutera fram en lösning snarare än att bara förbjuda och tvinga.

Det behöver inte bli en "fight" bara för att man har ett samtal, då gör man någonting fel.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Taktik) skrev 2021-07-26 20:03:44 följande:

Nej planen har inte handlat om fetman utsn andra saker dom problematisk skolnärvaro och stt barnet inte vill komma till pappan för att han ?är sträng?. Nu är det däremot på tapeten efter stt pappan tagit upp det och de ska ha ett möte där mer press kommer ligga på mamman. Där bla en remiss till obesitas klinik ska bli av.

Så det har inte gjorts en ny pan än men är på gång då besök hos obesitasklinik är inbokat? Drt låter ju bra. Hopppaa att ni med samlade krafter hittar sätt för barnet att må bättre på alla plan.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sjukligt) skrev 2021-07-26 22:18:33 följande:

I England är det epidemi med just överviktiga barn.

Barnens föräldrar göder dem med fet snabbmat från barnen är väldigt små. Det i sin tur för barnen beroende av fettet och smakerna. Det går så långt att en del äter från McDonalds flera gånger im dagen. De fyller en flaska med cola istället för vatten!!

När de sedan försöker ge barnen vanlig mat så blir det skrik och bråk, föräldern ger upp och handlar på McDonalds.

Att många barn får snabbmat beror på flera orsaker.

En stor sak beror på art föräldrarna inte har pengar och snabbmat är billigare.

Finns flera läger för överviktiga barn i England.

Bifogar en länk till en dokumentär om just överviktiga barn och det sorgligaste är att det finns hur många program i deta ämne som helst.

Bull, det är inte alls billigare. Men det är lättsamt.
  • Anonym (smal)
    Tow2Mater skrev 2021-07-26 23:35:18 följande:
    Jag försökte laga mat till min vän som bor i London sen många år, och det gick inte att handla på ett stort Sainsburys och laga vanlig svensk husmanskost (färsbiffar med potatis och sås t.ex.) billigare än att köpa kinamat, t.ex.

Så första åren levde han på takeaway för att det var billigare.
  • Anonym (Sjukligt)

I England är snabbmat oftast billigare att äta än att handla tex grönsaker i affären. På många ställen i världen är frykt och grönsaker ofta dyra att handla. Kött och mjölk brukar många handla med tex kuponger för att få ner priset.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Taktik) skrev 2021-07-26 20:30:05 följande:
    Ja de har velat fokusera på viktigare saker då mycket inte funkar

Går inte i skolan (inte gjort sedan början sv 3:an). Börjar nu femman.

Sitter o spelar tvspel/data till sent varje dag och hela dagarna

Går inte ut

Har inga vänner kvar (på grund sv elak mor dem)

Sömnsvårigheter och ångest

Mm mm

Socialtjänsten menar att det skulle förstöra relationen mellan föräldrarna helt och inte rekommenderas nu. Men det blir förmodligen oundvikligt aktuellt om det fortsätter så här
    Diagnos?

Det låter ju galet att detta bara accepteras.

• Tow2Mater
    Anonym (Sjukligt) skrev 2021-07-27 00:15:34 följande:

I England är snabbmat oftast billigare att äta än att handla tex grönsaker i affären. På många ställen i världen är frykt och grönsaker ofta dyra att handla. Kött och mjölk brukar många handla med tex kuponger för att få ner priset.
    Nu var det ju inte kött och färsk frukt/grönsaker som det riktigt handlade om. Det handlade om att ge sina barn snabbmat från t ex McDonalds, jämför då typ 4-6 chicken nuggets eller en cheeseburger, alt Happymeal, mot det som man ofta ger sina barn hemma som snabblagad mat - korv och makaroner med ketchup eller chickenstrips med mc-n-cheese och en burk osötad äppelmos, etc.
    Till middag kommer du mycket billigare undan med en plåt hemgjorda potatisklyftor än pommes från mcD och till det då ett par fiskpinnar istället för en McFish. Etc.

Naturligtvis blir en burgare från McD billigare än en fin bit kött med färsk brockoli och gräddig potatisgratäng lagad hemma.
  • Anonym (jobbig verklighet)

Jag jobbar inom hemtjänsten/personlig assistans & har ibland brukare som är väldigt tjocka eller immobila. Det är ju en av anledningarna till varför de är tjocka. En tråkig sak är att maten oftast är väldigt snål. Det är en konstant debattfråga när man är i dialog mellan brukare och den som utnyttjar tjänsten(föräldrar osv). Halvfabrikat & snabbmat - kolhydrater osv är av dålig kvalitet. Ifall personen har hälsoproblem & tar dagliga mediciner brukar en sjuksköterska vara inkopplad. Ifall det är psyakitrin så är det isf distrikssjuksköterskan som är ansvarig för att ta övergripande beslut och insatser gällande deras patienter. Prova att ta reda på vart högsta hönset stter i er kommun?

• Tow2Mater
    Anonym (smal) skrev 2021-07-27 00:03:03 följande:
    Jag försökte laga mat till min vän som bor i London sen många år, och det gick inte att handla på ett stort Sainsburys och laga vanlig svensk husmanskost (färsbiffar med potatis och sås t.ex.) billigare än att köpa kinamat, t.ex.

Så första åren levde han på takeaway för att det var billigare.
    Vet inte vad du behöver för din svenska middag, gissar han hade varken kryddor eller nåt annat hemma.

Salisbury, ingredienser till kycklingwok för två personer, totalt under £6:
    Sainsbury's Free Range Fresh Egg Noodles 410g £1.19
    Sainsbury's Mixed Vegetable Stir Fry 325g £1.00
    Sainsbury's Sticky Korean BBQ Stir Fry Sauce 175ml £1.00
    Sainsbury's British Fresh Diced Chicken Breast 410g £2.70

Random Kinarestaurang i London, per Tripadvisors "The 10 best cheap chinease restaurnats in London":

Hot Wok Kitchen - Chicken Chow Mein £8.50  (per person/portion)

• Anonym (smal)
    Tow2Mater skrev 2021-07-27 01:16:42 följande:
    Vet inte vad du behöver för din svenska middag, gissar han hade varken kryddor eller nåt annat hemma.

Salisbury, ingredienser till kycklingwok för två personer, totalt under £6:
    Sainsbury's Free Range Fresh Egg Noodles 410g £1.19
    Sainsbury's Mixed Vegetable Stir Fry 325g £1.00
    Sainsbury's Sticky Korean BBQ Stir Fry Sauce 175ml £1.00
    Sainsbury's British Fresh Diced Chicken Breast 410g £2.70

Random Kinarestaurang i London, per Tripadvisors "The 10 best cheap chinease restaurnats in London":

Hot Wok Kitchen - Chicken Chow Mein £8.50  (per person/portion)
    Men nu köper du halvfabrikat, det är inte alls samma sak som att laga från grunden. Bl.a. färska grönsaker och frukt är det som är dyrast, som också någon ovan skriver. 

Sen var detta hyggligt många år sen och jag vet inte hur det har blivit nu men då gjorde vi tre försök den veckan och det var dyrare, helt enkelt. 
  • Anonym (Taktik)
    Anonym (smal) skrev 2021-07-26 22:26:03 följande:

Ja, och det är därför jag säger att man måste förklara varför detta kan hjälpa honom och diskutera fram en lösning snarare än att bara förbjuda och tvinga.

Det behöver inte bli en "fight" bara för att man har ett samtal, då gör man någonting fel.

Ja vi får se hur det går här framöver. Av erfarenhet vet vi att det kan bli svårt för henne att stötta sin son i detta.

Hon har själv trauman (som hon uttrycker det) av att vara tjock.

Det kommer krävas en hel del sv henne, ork som är begränsad. Hon är sjukskriven och hemma själv.
  • Anonym (Taktik)
    Anonym (Maja) skrev 2021-07-26 22:36:21 följande:

Så det har inte gjorts en ny pan än men är på gång då besök hos obesitasklinik är inbokat? Drt låter ju bra. Hopppaa att ni med samlade krafter hittar sätt för barnet att må bättre på alla plan.

Nä besök är inte inbokat ännu, förslaget kommer presenteras för mamman om några veckor. Eftersom hon är

Vårdnadshavare (pappan även han) då måste hon godkänna det. Vi får se vad reaktionen blir. Förmodligen blir hon upprörd och kränkt. Men socialtjänsten kommer försöka sätta press på henne i det.
  • Anonym (Taktik)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-07-27 00:19:12 följande:

Diagnos?

Det låter ju galet att detta bara accepteras.

Vi vet inte om han har diagnos. Det är öånga väntetider, han står inkö till utredning. Men de misstänker autism eller ptsd (han blev retad i förra skolan).
  • Anonym (Motvals)

Nu är jag lite ” motvalskärring” här… och tycker att ni fokuserar fel… för att vikten ska gå ner måste måendet först bli bättre. Om man är deprimerad vilket majoriteten av alla hemmasittande är ( och majoriteten har även en npf-diagnos ofta autism ) så har man ingen ork..att bara resa sig ur sängen är ofta nästan oöverstigligt att då kräva att man ska ut o röra på sig ,aktivera sig är sommar bestiga ett berg. Att spela dataspel online är ofta en livlina för dessa barn..det är deras enda socialaktivitet ..de barn som gör detta har oftas lättast att med rätt anpassningar och stöd ta sig tillbaka till skolan 

men  om man fokuserar på och förbättrar måendet kommer orken ” på köpet” man orkar och vill igen umgås med andra och även klarar av att ta sig utanför rummet/huset.

tyvärr är ju köerna till BUP/Bum eller vad det heter där Ts bor alltför långa och för att få utredning krävs att man åberopar det fria vårdvalet och är beredd att åka en bit ( efter att man stått i kö jag tror det är 3 mån har man rätt till detta, BUP/Bum kan bistå med en lista på privata aktörer som ingår o som man själv  då får ringa runt till)

Baserat på Ts skulle jag tro att pojken behöver inte bara hjälp med en utredning utan även ev medicinering för måendet …tyvärr kan vissa av dessa mediciner även om de hjälper för måendet få den tråkiga biverkningen av viktuppgång  men  det gäller inte alla …endel går ner i vikt istället …

om jag vore Ts sambo skulle jag fokusera på att själv kontakta BUP , åberopa det fria vårdvalet och själv ringa runt om mamman nu själv är sjukskriven och har hand om pojken på heltid så är det inte säkert att hon orkar ta i tur med detta och då kan ju pojkens pappa ta sitt föräldraansvar och ta den delen så att mamman kan få släppa det 

( sedan en annan sak… jag har själv gått igenom detta med hemmasittande …mitt barn gick upp mycket i vikt först av att vara deprimerad och orörlig men sedan som biverkning av medicin , efter byte av medicin kämpar vi oss neråt..mitt barn har aldrig ätit onyttigt, detta var det barn som alltid ätit nyttigast av alla, vi är en aktiv familj där syskonen och även detta barn innan hen kraschade och blev hemma sättare även tränade regelbundet .. syskonen o vi föräldrar är normalviktiga ,vi bor så att ta sig till en affär /snabbmats ställe inte är det enklast så det som finns att äta är det vi föräldrar köpt hem… trots detta gick mitt barn upp mycket i vikt och blev gravt överviktig..vi kom in på barnmedicin pga detta och bla fick vi gå i en grupp med andra barn ( tonåringar) i samma ålder…vad jag såg på de andra familjerna var att av 6 familjer var det 2 där minst en förälder själv var överviktig ..de andra 4 familjerna var föräldrarna normalviktiga och aktiva )Idag är mitt barn sakta på väg ner mot normalvikt igen,hen är själv motiverad och tänker på vad hen äter och vilka val hen gör..hen är igen aktiv och rör på sig mer och mer men utan medicinering mot måendet ( även om den bidrog till viktökningen) och även medicin för adhd så hade hen aldrig varit där hen är idag…tillbaka i skolan och mer o mer aktiv.)

Svar på tråden Fet bonusson