• Onemore2018

BF juni 2022

Hej!

Plussade igår, 2 streck på stickan och digitalt visade vacker gravid 1-2 veckor. Tänkte starta denna grupp så fyller vi på den med allt som kan tänkas till.

• Svar på tråden BF juni 2022
  • hurtänktedunu
    Elli123 skrev 2021-10-12 08:07:05 följande:

Ska ni boka tidigt ultraljud? Vilken vecka isåfall? Jag är lite delad om jag ska boka det eller inte, det vore ju skönt att få veta att det finns ett tickande hjärtat men samtidigt väldigt dyrt hos oss för det blir privat då!

Vi har bokat privat. Dom gjorde inte tidigare än v9+0 så vi har bokat 9+1 som är en söndag. Privat så får betala 1200kr tror jag. Men det är det värt. Sen har vi bokat nipt test 12+1 kostar 6200kr. Det får vara värt det helt enkelt.
  • Lita89

Ska ni boka tidigt ultraljud? Vilken vecka isåfall? Jag är lite delad om jag ska boka det eller inte, det vore ju skönt att få veta att det finns ett tickande hjärtat men samtidigt väldigt dyrt hos oss för det blir privat då!

Jag vill ha tidigt ultraljud. Detta pga två ma som upptäckts i vecka 10, har alltså gått i en månad med dött foster i magen båda gånger. Lever den inte så vill jag ha ut den så fort som möjligt. Väldigt krass tanke men det är så fruktansvärt att gå och fundera och känna efter.
  • Oreokakan11

Vi tänkte boka tidigt ultaljud i vecka 7+1 vilket är nästa vecka lördag. Tänkte att det är skönt å veta om det finns ett litet hjärta eller inte :)
  • Oreokakan11
    hurtänktedunu skrev 2021-10-12 11:09:26 följande:
    Vi har bokat privat. Dom gjorde inte tidigare än v9+0 så vi har bokat 9+1 som är en söndag. Privat så får betala 1200kr tror jag. Men det är det värt. Sen har vi bokat nipt test 12+1 kostar 6200kr. Det får vara värt det helt enkelt.
     Är nipt test inte detsamma som KUB som man gör i vecka 18? Eller är jag ute och cyklar nu lol. Har ingen aning om dessa saker, kan du gärna förklara lite mer :)
  • Chemistryfreak

Vi har bokat in ett privat tidigt ultraljud om två veckor, kostar 700 kr. Då är vi i v. 8+2 räknat från mensen.
  • GlitterE

Vi ska på tidigt ultraljud hos gyn redan 6+6. Väntar första barnet och vet egentligen inte vilka förväntningar jag kan ha på det. Vad brukar man kolla vid ett tidigt ultraljud och varför erbjuds det enbart till vissa, exempelvis oss som har fått cykeln stimulerad med letrozol och ovitrelle?
  • kattnos
    GlitterE skrev 2021-10-12 13:51:28 följande:

Vi ska på tidigt ultraljud hos gyn redan 6+6. Väntar första barnet och vet egentligen inte vilka förväntningar jag kan ha på det. Vad brukar man kolla vid ett tidigt ultraljud och varför erbjuds det enbart till vissa, exempelvis oss som har fått cykeln stimulerad med letrozol och ovitrelle?

Jag är ingen expert men jag tror det man kan se så tidigt är om hjärtat slår samt hur stort fostret och hinnsäcken m.m. är. Sen kan man givetvis se om om fostret sitter på rätt ställe, dvs inte är ett utomkvedshavandeskap. När man gör IVF ska det ju registreras hur många insättningar som leder till graviditet och så vidare, kan det vara något likande i detta fall?
    BF 9/6
  • xnfsm

Kan man boka tid hos typ valfri gyn/barnmorska bara för att göra UL och kolla att det inte är utomkvedshavandeskap? Jag har tid hos BM för inskrivning men det är långt tills dess. Är orolig.

• Amanda6747

På riktigt! Jag ser ut idag som i vecka 15 med första barnet... Kan knappt dölja under stor tröja. Någon som har samma?

• Onemore2018
    Amanda6747 skrev 2021-10-13 07:26:53 följande:

På riktigt! Jag ser ut idag som i vecka 15 med första barnet... Kan knappt dölja under stor tröja. Någon som har samma?

Jajjamen, du är inte ensam ???? jag har fått köpa mammabyxor då jag inte får på mina vanliga. Dock är det fjärde barnet så de säger att för varje graviditet så blir magen större. Med tredje barnet förra graviditeten hade jag en rejäl kula i vecka 10.
Svar på tråden BF juni 2022