Inlägg från: Frida123123 |Visa alla inlägg
  • Frida123123

Bf augusti 2022

Pepticate ska vi testa! Undrat om det skiljer sig mycket mellan de olika sorterna. 

• Frida123123
    Emjol skrev 2022-10-04 20:19:05 följande:

Hej på er.

Har varit lite oaktiv här då jag helt enkelt inte orkat haha Flört

Bebis är 10 veckor nu men vi har fullt upp med diverse sjukhusbesök mestadels i en annan stad..

Huvudet växer för fort så har gjort ultraljud på hjärnan, ena ögonlocket hänger/lätt ptos så vi har varit hos ögonläkaren, nackträningen hänger efter så vi har varit hos fysioterapeuten och därimellan BVC och sen väntar ju ännu fler återbesök hos dom tidigare Tungan ute

Första barnet så har inget att jämföra med men det var väl inte såhär det skulle bli.. är dock inte avskräckt för fler barn och bebis mår ändå trots allt bra Hjärta

Men märker ju att både jag och bebis blir helt slut efter dessa besök och tacksam över vården som tar detta på allvar och agerar fort. Diverse åkommor kan tyda på något syndrom eller liknande men i dagsläget är det inget mer som tyder på det iallafall. Så vi tar en vecka i taget just nu. Oavsett så utvecklas bebis hela tiden och är världens bästa Flört

Får sova hela nätter så klagar inte på sömnen iallafall samt amningen funkar utmärkt vilket är bra när dagsläget ser ut som det gör.
    Vi kämpar på men det viktigaste är att bebis mår bra Skrattande

Hej, och då kul att du vill uppdatera oss i tråden hur det går för dig/er! Först och främst, sova hela nätter och en amning som går bra! Lycko :). men äter hon inte på nätterna? Eller menar du att hon somnar om därefter. Mitt första barn och det är ju verkligen en hel vetenskap det här. Jobbigt, givetvis att höra om resterande med huvudet, ögonen och nacken, men utifrån att ni får hjälp så tidigt så tror jag på det bästa! Vad skulle det kunna vara för syndrom då? Egentligen ingen mening med att spekulera tills man vet, eller hur. Man vet ju själv hur man kan spekulera om sina egna symptom när man mår dåligt som efterhand aldrig visa sig stämma! 

Fortsätt vara stark och njut av flickebarnet :). 

• Frida123123

Fredag och min favoritdag, då Sambon är ledig över helgen och vi kan umgås som familj! Nu är sonen 2 månader gammal och börjar bli mer med, vilket är kul. Nu har vi fått hem ersättningen så till helgen blir det att testa den så får vi se vad han tycker om den nya maten! För mig blir det ändring i kost ( mjölkfri ), men det ska nog gå bra, man behöver vänja sig bara! Kram på er alla! 

• Frida123123
    Steeph skrev 2022-10-07 10:59:03 följande:

Hej! 

Hur sover era små under dag och natt? 

vår lilla tjej är 6 veckor och 2 dagar. Hon sover väldigt ytligt (börjat med sedan 3 dagar tillbaka) och äter mindre mängd (ersättning). Är bara kul att veta hur dagarna och nätterna ser ut för er andra?  

Vår son är 2 månader. Han sover ungefär såhär: 

8-9
    11-14
    16-17
    21-07, observera att under denna tid vaknar han dock ca 3 ggr för mat. 

Men givetvis så finns inga direkta rutiner ännu och det kan se olika ut från dag till dag. Exempelvis om jag tar en promenad under dagen så somnar han i vagnen. Tycker han sover normal/bra. Hur sover din? 

• Frida123123

2 månader igår och besök på BVC. Nu väger gossen 4990 och är 60,5 cm lång. Följer sin kurva och allt såg bra ut. Dock är han lite efter med nacken men det är inget som oroar mig. Vi fortsätter att träna och när vi gör det hemma tycker jag ändå att han lyfter hyfsat bra och fint. Nästa vecka är första besöket med mammagrupp på BVC. Får se hur det är och hur många som kommer/eller inte kommer ha ha. 

Babygymmet gillas mer och mer och han kan nu ligga i lite längre stunder. Så härligt att se dom utvecklas. Han sover rätt bra om dagarna och nätterna just nu, så när jag inte tar egen tid (se på tv, ta ettans eller nåt) så fixar jag hemma. Hemmet har aldrig varit i så bra skick som nu ha ha. 

Nu planeras en månads resa till förhoppningsvis Asien, alternativt Europa till nästa år, mot 6-7 månaders ålder. om allt går bra och han är frisk så åker vi. Längtar!!! 

Hur har ni fördelat föräldraledigheten?  Jag har 8 månader och min man 4 månader. Resten av dagarna spar vi till senare. 

• Frida123123
    Semlan3 skrev 2022-10-14 10:54:22 följande:
    Spännande med resa! Hur är det med mässlingsvaccinet? När kan man få det som tidigast? Med våra andra barn har vi delat föräldraledigheten rakt av. Den här gången tror jag att jag ska gå tillbaka och börja jobba 50% from 6-8 mån ålder och sen köra så ett halvår innan min man tar över. Tror att det blir bra att få både jobb och hemmatid. Är redan rätt less på att vara hemma.... Saknar jobbet och kollegorna. 
    Mässling vaccinet tas vid 18 månaders ålder för att det är få man ser att vaccinet ger godast effekt. Man kan dock ge det tidigare, dock har det då inte lika full effekt och det räknas inte som att man tagit vaccinet utan barnet måste ta det igen vid 18 månader. Förstår det där med balansen i livet med jobb etc. Vissa stormtrivs ju med att vara hemma. Själv är jag någonstans mittemellan. Har ett jobb som är okej men dom jag vill byta mot något annat. Så längtar inte tillbaka till DET jobbet, men annat jobb, ja! 
  • Frida123123

Vår son äter allt han får i sig! Lite gulligt på ett sätt. Han får nu pepticate. inga problem. Han äter, och fort ska det ner :)

• Frida123123
    chislin skrev 2022-10-24 13:32:16 följande:

Någon mer vars bebis plötsligt sover sämre? Sedan iförrigår kan han inte sova längre än 30-40 min på dagarna och sover väldigt oroligt på natten med många uppvak samt rör på sig och gnyr hela tiden. Hoppas verkligen det bara är en fas?. Någon mer som har det liknande? 

Jag kan märka en viss försämring av sömn men vet inte om det beror på att vi håller på att mixtra med ersättningen. Men de har ju en utvecklingsfas ( fas 3) vid 11-12 veckor så kanske det är det som påverkar? Tror absolut att det är en fas, 
  • Frida123123
    chislin skrev 2022-10-24 20:22:38 följande:
    Ja du har nog rätt, är helt säkert en utvecklingsfaa. Hoppas den inte blir så långvarig Glad 

Funkade inte Nutramigen för er? (vill minnas att ni skulle prova den) 
    Vi testade mjölkfri ersättning vid namn Pepticate i 2 veckor, därefter så är det på rutin att man testar åter icke-mjölkfri en vecka för att se om det gör någon skillnad. Jag tyckte först att det blev bättre med mjölkfri men nu när vi bytt tillbaka är jag osäker på om det verkligen gjort någon skillnad. Svårt det där. 
  • Frida123123

På onsdag ska min bebis få 3 månaders vaccin. vi ska resa bort över helgen och bo på hotell och undrar om tajmingen kommer vara bra. Har era fått biverkningar efter sprutan?  Hur reagerade era? Spännande att se hur mycket han växt, för tyngre börjar han bli rejält ha ha. Han kommer då vara 11 veckor och 6 dagar. Gissar på 6 kg. 

Svar på tråden Bf augusti 2022