• 19977

Vi som planerar barn 2023

Hej!

Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • 19977
    Villblimamma96 skrev 2022-02-27 13:01:26 följande:
    19977 skrev 2022-02-27 12:41:09 följande:

#164 Villblimamma96
    Åh vad roligt att ni har exakt samma åldersskillnad som oss!
    mindre roligt att höra att du har PCO/PCOS och att ni försökt i ett år redan. Som du säger så låter det sjukt dumt att man måste vänta ett år, det funkar ju inte på samma sätt för alla par i alla situationer liksom. Inte så lätt att veta om man har problem som PCOS om man inte får en utredning för det. Skönt att ni kommit igång med Letrozol och fått en förklaring till att det tagit sån tid iallafall. Jag håller båda tummarna för er och att det tar sig nu, ni förtjänar verkligen ett plus i mars!

hur har det varit att hålla på i över ett år? Jag tänker relationsmässigt mellan er som par? Känns det som ett måste att ha sex eller kan ni fortfarande njuta av det?

Däremot så har det ju varit otroligt jobbigt på andra sätt. Vi har båda två gråtit flera gånger efter att vi träffat andras barn eller när vi pratat om barn. Vi längtar båda två så mycket att det gör ont. Man känner ju sig ganska misslyckad när det inte fungerar, även om man vet att det inte är så egentligen!
    Åh fy!!! det måste vara fruktansvärt att känna så, jag hoppas sååå att ni lyckas snart!
  • Bruno97
    Anonym (F) skrev 2022-02-26 18:32:12 följande:
    Hej! Får känslan att det här med fertilitet och menscykler är väldigt nytt för dig. Skulle rekommendera att du läser på 1177 och liknande sidor. Se tex informationen under den här frågan: www.1177.se/liv--halsa/sexuell-halsa/skydd-mot-graviditet/p-piller/ 

Säger det i all välmening för jag förstår att det är mycket information att ta in från alla här på forumet. Att läsa på Vulverines sida är sjukt intressant men jag tror att det krävs en hel del förförståelse innan man ens kan ta in information om tex hur kalcium påverkar järnupptaget om du fattar hur jag menar?  // Glad

Att bli gravid kan ta lång tid, så använd den här tiden till att lära känna din kropp och cykel. Det är värdefull kunskap oavsett om du vill bli gravid eller inte. Börja med att registrera symptom i en mens-app, typ huvudvärk, mensvärk, dåligt humör och mens när den kommer tillbaka. Oftast brukar man kunna se ett mönster efter ett tag och då kan man lättare räkna ut när ägglossningen är. 

Allting är nytt. Ibland önskar man att detta togs i skolan för att ha någon kunskap i detta :)

har börjat sen en vecka tillbaka och anteckna från en app. men ibland känns det som man antecknar för mycket än vad man behöver. som tex. man får en fråga är du glad eller lugnt osv. Då börjar man tänka och bara hmm har jag varit glad, ja men kanske de. Känns som svåra frågor ibland. hahah. 

men tack för länk ska kolla på det :)

• Laktrisens

Villblimamma96! 

åh jag håller tummarna för dig. Tog 1,5 år att bli gravid för mig förra gången o blev hjälpt av letrozol! Så de kan verkligen fungera! hoppas de funkar för dig med.
    nu ska vi snart påbörja letrozol igen, men inte fått tid förrän i april så tidigast i maj kan vi göra första kuren.
    hoppas allt ska gå bra för dig!

• Anonym (F)
    19977 skrev 2022-02-26 22:42:13 följande:

#159 Anonym (F)

blir galen på att det inte går att citera inläggen! Men jaaa visst går tiden fort nu ändå!! Så kul! Hur många ägglossningar har du kvar?

Haha men såå sant, inte så mysigt att ta testet innan jobbet och sen åka iväg och inte träffa varandra på hela dagen?

Hm ja, man kan ju såklart skippa att försöka en ägglossning. Men risken är ju att det blir att jag skippar varenda ägglossning hela sommaren sedan för att jag inte vill missa något av alla hundra event som alltid infaller under sommarmånaderna hehe. Tänker nog att jag kan festa så länge det inte är mellan ägglossning och BIM, så slipper jag oroa mig.

Men som du säger så finns det ju de kvinnor som varit helt omedvetna om sina graviditeter och knappast tagit tillskott med folsyra och både druckit alkohol och rökt/snusat den första tiden. och trots detta fått till synes friska barn, svårt det där, tror jag hade haft fruktansvärd ångest om jag supit till det och det sedan visar sig att jag var gravid vid tillfället hehe så jag får försöka tillåta festande i 2 veckor för att sedan ta 2 veckors paus i sommar, om och om igen haha!

Har minst 3st kvar innan vi kör för att inte riskera en december-bebis. Min cykel blev lite förskjuten efter 3e vaccinet eller något (eller bara stress på jobbet), så i så fall blir första ÄL som vi försöker någon gång i slutet på maj :)
    Meeen vi får se om vi kanske ändå väntar till min ägglossning i slutet på juli haha. 
  • Anonym (F)
    Bruno97 skrev 2022-02-27 19:17:50 följande:

Allting är nytt. Ibland önskar man att detta togs i skolan för att ha någon kunskap i detta :)

har börjat sen en vecka tillbaka och anteckna från en app. men ibland känns det som man antecknar för mycket än vad man behöver. som tex. man får en fråga är du glad eller lugnt osv. Då börjar man tänka och bara hmm har jag varit glad, ja men kanske de. Känns som svåra frågor ibland. hahah. 

men tack för länk ska kolla på det :)

Ja de borde verkligen ta upp sånt här i skolan! Man får ju bara lära sig att använda kondom och att undvika att bli gravid, sen får man veta långt senare att det bara handlade om ett par dagar...

Brukar faktiskt inte anteckna humör varje dag utan bara de dagar det skiljer sig från en vanlig dag. Tex de dagar man känner sig deppig och inte vet varför eller bråkar med sin sambo utan anledning, eller tvärtom, känner att det här dagen var man på topphumör! Då är det oftast hormonerna som spökar ;)
  • Bruno97
    Anonym (F) skrev 2022-02-28 15:05:39 följande:
    Ja de borde verkligen ta upp sånt här i skolan! Man får ju bara lära sig att använda kondom och att undvika att bli gravid, sen får man veta långt senare att det bara handlade om ett par dagar...

Brukar faktiskt inte anteckna humör varje dag utan bara de dagar det skiljer sig från en vanlig dag. Tex de dagar man känner sig deppig och inte vet varför eller bråkar med sin sambo utan anledning, eller tvärtom, känner att det här dagen var man på topphumör! Då är det oftast hormonerna som spökar ;)
    Ja men precis, jätte dåligt.

haha jag har liksom suttit varje dag och antecknat de så tillslut börjar man känna av ;) får anteckna när jag verkligen känner något ordentligt då, super. TackTack 
  • Bruno97
    Anonym (F) skrev 2022-02-28 15:05:39 följande:

En fråga till.

om man har mens under fm lite grann så att den sen slutar helt på em/kvällen. När kan man då fylla i när mensen är slut? Jag menar om jag fyller i nu att den gick bort idag så försvinner ju att jag faktiskt hade på fm. Ska jag då fylla i att den är borta imorgon istället?
  • 19977
    Bruno97 skrev 2022-02-28 17:37:22 följande:
    En fråga till.

om man har mens under fm lite grann så att den sen slutar helt på em/kvällen. När kan man då fylla i när mensen är slut? Jag menar om jag fyller i nu att den gick bort idag så försvinner ju att jag faktiskt hade på fm. Ska jag då fylla i att den är borta imorgon istället?
    Jag fyller i att jag haft mens den dagen, även om mensen försvinner innan dagen är slut! Men egentligen är det ganska oviktigt, det viktiga är att anteckna mensens första dag för det är då menscykeln ?börjar om? igen. Det spelar det ingen roll om du har mens i 3 eller 9 dagar liksom. :)
  • Anonym (Tingeling)

Är lite kluven. Nästa mens borde komma 1/4. Skulle de ta sig då så blir det BF 6/1. Föds bebis 1 vecka för tidigt så blir det ju 2022 bebis i stället och är inte jättesugen på det. Vilket BF är det första på året ni skulle våga köra på? 

• 19977
    Anonym (Tingeling) skrev 2022-03-24 18:25:13 följande:

Är lite kluven. Nästa mens borde komma 1/4. Skulle de ta sig då så blir det BF 6/1. Föds bebis 1 vecka för tidigt så blir det ju 2022 bebis i stället och är inte jättesugen på det. Vilket BF är det första på året ni skulle våga köra på? 

Hm, ja den är klurig alltså.
    Jag har beräknad mens 8 April och lär då få BF i mitten på januari om vi har sådan tur att det går på första försöket. Vilket känns hyfsat ?safe?. 

Rent spontant så tänker jag att jag inte hade vågat köra om jag får mens 1 April. Men å andra sidan så känns oddsen stora att barn föds senare än BF, så om jag hade varit i din sits så hade jag nog inte kunnat hålla mig från att försöka den månaden trots allt! Jag menar, det är ju inte så att du försöker få till en decemberbebis med flit om ni kör i april ändå, men skulle det bli så så är det väl inte hela världen tänker jag. :)
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023