19977 skrev 2022-02-26 08:18:32 följande:
Ägglossning har just passerat, detta innebär att jag nu endast har EN ägglossning kvar, därefter kör vi!
Har ni tänkt på hur ni ska ta reda på en eventuell graviditet? Kissa på stickan tillsammans med er partner? Eller göra det själv och sedan överraska partnern?
jag har tänkt ett tag att jag ska ta test ensam och sedan slå in det i en liten ask och ge till min kille, men har börjat ändra mig. Tror vi tar det tillsammans istället, känns mysigt att få se varandras första reaktion tillsammans!
Har även insett att om det inte tar sig på första försöket, så kommer andra försöket bli lite knivigt för mig. Då hamnar nämligen min ägglossning och BIM mitt mellan en festival som jag och några vänner har haft biljetter till i 2 år som blivit framskjutet pga pandemin. så det blir den ökända 2 weeks wait under festivalen. Känns inte så bra? får se hur jag löser det. Vill inte gå nykter på festival precis, men vill ju inte riskera något IFALL det skulle ha tagit sig då och det är för tidigt att se på ett graviditetstest. Hur tänker ni andra inför dessa situationer kring alkohol? Är man på festival blir det inte en enkel öl precis utan då är det ju kalasfylla? :(
en bekant till mig hade samma dilemma, dock tog det 1,5 år innan dom blev med barn och hon kände i efterhand att hon ?berövade? sig själv på ett avslappnat och roligt liv då hon undvek alkohol hela tiden i princip (utan att berätta för andra varför). Hon tycker att jag ska köra på och leva som vanligt även när vi försöker få barn. Jag förstår tanken bakom det, att det känns onödigt att ha levt så sparsamt om det visar sig ta lång tid att bli gravid liksom. Men samtidigt känns det som en onödig risk jag inte vill ta IFALL det skulle gå vägen. Det enkla svaret är ju att jag borde avstå såklart, men det är faktiskt svårt att undvika i samhället så som förväntan på att man ska dricka och vara rolig ser ut idag, tycker jag.
Pirret när jag läste ditt inlägg! :D Tiden går så fort nu alltså!
Jag har alltid tänkt att det är klart att jag tar graviditetstestet tillsammans med min sambo. Känns mysigt och man är ju i det hela tillsammans. Men när jag tänker tillbaka på de graviditetstester man tagit tidigare i livet (när man inte velat bli gravid) så har man ju alltid tagit de testen själv. Så jag vet inte riktigt om jag ska vara realistisk. Är nog inte så mysigt egentligen att ta ett graviditetstest tillsammans en vanlig tisdag kl 6:30 innan man ska stressa till jobbet, haha fattar ni hur jag menar?
Men en sak jag är 100% är att jag inte är en sån som slår in i en ask, snarare att jag springer ut från badrummet med en nykissad remsa :D
Alltså jag fattar ditt dilemma, som jag skrivit innan så har jag lite samma sak med event som innefattar alkohol. Och det är alltid lättare att ge någon annan råd än sig själv haha. Men jag tycker att du självklart ska gå på festivalen och bli full men kanske avvakta att försöka just den ägglossningen.
Hade det varit 2019 så hade jag nog tänkt annorlunda att jaja det är bara ännu en festival och att man kan vara nykter. Men nu är jag för att leva life innan bebis just för att man haft ett så restriktivt liv i 2 år nu och det kommer automatiskt bli mer restriktivt ett tag framöver med graviditet och bebis.
Det finns såklart människor som festat som vanligt utan att veta att de varit gravida (och de har med stor sannolikhet inte tagit någon folsyra heller ;) ) men det känns lite som en annan sak när man försöker att bli gravid. Och din vän som försökte i 1,5 år drack kanske några enstaka öl/glas vin men hade kanske inte så många kalasfyllor innan sina BIMs?
Hoppas jag inte trampar någon på tårna nu men bollar bara lite av mina tankar kring alkohol och att försöka bli gravid :)