• 19977

Vi som planerar barn 2023

Hej!

Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Anonym (Inor)
    Anonym (F) skrev 2022-07-01 09:54:14 följande:
    Tack, vågar dock inte tro på det riktigt än :D

Hehe ja det är bara min personliga preferens att inte köpa digitala test. Alla får såklart göra vad de vill. Men tycker det är dyrt, omiljövänligt och oetiskt av företagen att tillverka digitala engångsprodukter som tekniskt sett skulle kunna användas fler gånger och som egentligen bara gör en optisk avläsning av en papperssticka. Så vill helst inte stötta det. Även om jag förstår att det är ett bra och tydligt sätt att se att man är gravid på när det står i text :)

Men ja jag får köra ett till test imorgon så får vi se, då borde det ha blivit lite starkare. 

Ahh jag förstår absolut! Bra synpunkt. Tänkte om det var något som jag missat med de digitala. 

Har du berättat för familj? <3

• Anonym (F)
    Anonym (Inor) skrev 2022-07-04 09:05:19 följande:

Ahh jag förstår absolut! Bra synpunkt. Tänkte om det var något som jag missat med de digitala. 

Har du berättat för familj? <3

Ja nu har jag berättat för mina föräldrar :) Blev en del tårar från båda två, märks att de har längtat en hel del i hemlighet men aldrig sagt något till mig. Är ju första barnbarnet så blir ju lite extra speciellt. 

Även om det känns lite skakigt att berätta så tidigt så är det skönt att de kan vara med i planeringen för vad jag kan äta och dricka nu och ta extra hänsyn om jag är trött eller mår illa. Och smått börja fantisera tillsammans om att vi kanske kommer ha en bebis på en filt här på lantstället nästa år. Och att det vore bra med en extra spjälsäng här osv :) 

• 202294
    19977 skrev 2022-07-03 08:22:59 följande:
    Åh men grattis!!!! Förstår din känsla med osäkerheten. Man vågar ju inte tro på det, särskilt inte om man inte har symptom. Jag är fortfarande skeptisk trots att det gått en månad sedan jag plussade nu. Man fattar det nog inte förrän barnet flyttar hemifrån haha! Jag har berättat för nästan alla i min närhet nu, och varje gång så känns det som att jag ljuger så jag måste tillägga ?alltså jag TROR att jag är gravid men jag är lite osäker för jag känner ingenting? haha.

Lustigt att ditt kvällstest också blev starkare precis som för mig! men ett hett tips är att sluta testa nu, man blir bara så himla orolig om testen blir svagare vid något tillfälle, eller ännu värre om man testar med Clearblue digital och veckorna inte tickar upp som man förväntat sig? men tror det är väldigt varierande beroende på hur koncentrerat urinet är och det behöver faktiskt inte vara ?bäst? på morgonen enligt min erfarenhet.
    Alltså åh jag känner precis likadant!! Vågar fortfarande inte tro det trots att det är en månad sedan jag plussade. 

Grattis till alla plus!! Jag går in här och läser med jämna mellanrum och håller tummarna för er alla! ????
  • Jojjans

Idag kom mensen som beräknat, så första försöket blev det inget. Jag var nog inställd på det pga avsaknad av symptom. Ska se om jag lyckas leta fram någon bimlista att uppdatera!

• Jojjans
    3/6 19977 (2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    10/6 202294 (2a försöket, 1a barnet) PLUSSAT
    27/6 F (2:a "försöket", 1:a barnet)
    30/6 aprildag (2:a försöket, 2:a barnet)
    3/7 Locoz (2:a försöket, 1a barnet) 
    7/7 Barbrastreisand (1a försök, 2a barnet)
    23/7 amandakollb (2a försöket, 2a barnet
    27/7 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    4/8 Jojjans (2a försöket 2a barnet)
  • Barbrastreisand

Även min mens dök upp idag som beräknat!
    Hade så gärna hoppats på ett plus men får ställa in mig att det tar tid då första tog några månader..

Dessvärre är vi på resande fot vid äl men hoppas vi kan lyckas få till lite mys ändå så lägger in mig i listan. Lycka till ni som fortfarande väntar på sitt plus! 

3/6 19977 (2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT
    10/6 202294 (2a försöket, 1a barnet) PLUSSAT
    27/6 F (2:a "försöket", 1:a barnet)
    30/6 aprildag (2:a försöket, 2:a barnet)
    3/7 Locoz (2:a försöket, 1a barnet) 
    23/7 amandakollb (2a försöket, 2a barnet
    27/7 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    4/8 Jojjans (2a försöket 2a barnet)
    6/8 Barbrastreisand (2a försöket, 2a barnet)

• Anonym (J3g)

Vad tror ni om detta test? 
  • Pandyy

Grattis till alla som plussat! 

Själv är jag inne på CD61? vet inte vad jag ska tro. Testen är fortfarande negativa. Fick en ny omgång ägglossningssmärtor för en vecka sedan. Försöker kroppen fortfarande ägglossa? Har en underliggande oro att något ska vara knasigt då det upptäcktes vid ett VUL i min första och enda graviditet att jag hade en enorm cysta på ena äggstocken på 8 cm i diameter. Den krympte av sig själv efter några veckor som tur var, men jag har aldrig fått bekräftat efter graviditeten att den är borta. Ska jag börja tänka i banorna att kontakta vården? Vad tänker ni kring detta? Har ingen att bolla med förutom sambon.

• Barbrastreisand
    Pandyy skrev 2022-07-07 19:11:20 följande:

Grattis till alla som plussat! 

Själv är jag inne på CD61? vet inte vad jag ska tro. Testen är fortfarande negativa. Fick en ny omgång ägglossningssmärtor för en vecka sedan. Försöker kroppen fortfarande ägglossa? Har en underliggande oro att något ska vara knasigt då det upptäcktes vid ett VUL i min första och enda graviditet att jag hade en enorm cysta på ena äggstocken på 8 cm i diameter. Den krympte av sig själv efter några veckor som tur var, men jag har aldrig fått bekräftat efter graviditeten att den är borta. Ska jag börja tänka i banorna att kontakta vården? Vad tänker ni kring detta? Har ingen att bolla med förutom sambon.

Hur långa cyklar brukar du vanligtvis ha? Tänker om detta är första gången det är så lång tid så hade jag definitivt kontaktat gyn, så kan de kolla om allt ser ok ut. Tycker det är bättre att vara på den säkra sidan!
  • Anonym (F)

Hej gänget!

Jag är tillbaka igen :) Tyvärr fick jag mensvärk igår morse och på eftermiddagen kom det bruna flytningar och slutligen blod på kvällen. Hade precis gått in i v6 men med en dålig känsla eftersom mina grav-test fortfarande var svaga. På ett sätt var det ?skönt? att det kom blod för fy vad nervös jag har varit hela min gravida vecka. Det tär verkligen på psyket att googla symptom och hela tiden känna efter. Missförstå mig rätt :) 

Nu känner jag bara att jag ska blöda klart så kör vi på nytt försök igen direkt. Det som ändå är fint med det hela är att vi som innan varit nervösa över att skaffa barn för att det är ett så stort steg har blivit mycket mer säkra i att vi vill ha barn nu. Förhoppningsvis kommer ÄL om inte allt för länge.

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023