• 19977

Vi som planerar barn 2023

Hej!

Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Pörny
    Pandyy skrev 2022-07-12 18:27:40 följande:
    Mitt svaga test igår var positivt! Då verkar kroppen ha ägglossat ungefär 29 juni då jag kände nya ägglossningssmärtor.  Nu hoppas vi att fröet vill stanna ! :) Lycka till allihop!
    Men åh grattis :) 
  • Symetrical
    Mitt svaga test igår var positivt! Då verkar kroppen ha ägglossat ungefär 29 juni då jag kände nya ägglossningssmärtor.  Nu hoppas vi att fröet vill stanna ! :) Lycka till allihop!
    Stort grattis!!!
  • Malsan

Blev inget nytt test i veckan för mensen kom som ett brev på posten :/

Bara vänta tills den är över och sen är det nytt försök!

• amandakollb
    Malsan skrev 2022-07-13 09:44:51 följande:

Blev inget nytt test i veckan för mensen kom som ett brev på posten :/

Bara vänta tills den är över och sen är det nytt försök!

åh typiskt :( såg att du brukar ha oregelbundna cykler, hur långa kan de vara? vet du ungefär när du har ägglossning? 
  • Malsan
    amandakollb skrev 2022-07-13 10:50:05 följande:
    åh typiskt :( såg att du brukar ha oregelbundna cykler, hur långa kan de vara? vet du ungefär när du har ägglossning? 
    De brukar variera mellan 3-5 veckor men jag tror det kan ha blivit mer stabilt kring 4 veckor efter jag slutade med p-piller. Tar ägglossningstest för att få en bättre uppfattning om när, annars har vi inte varit så noga med att pricka in dagarna utan vi försöker från blödningarna slutat tills mensen är tillbaka igen :)
  • amandakollb
    Malsan skrev 2022-07-13 11:22:35 följande:
    De brukar variera mellan 3-5 veckor men jag tror det kan ha blivit mer stabilt kring 4 veckor efter jag slutade med p-piller. Tar ägglossningstest för att få en bättre uppfattning om när, annars har vi inte varit så noga med att pricka in dagarna utan vi försöker från blödningarna slutat tills mensen är tillbaka igen :)
    okej vad skönt :) vi har sex varannan dag nu fram till ägglossning men i vanliga fall brukar vi ha max 1 gång i veckan. och det känns som det är för lite när man ska försöka bli gravid haha! 
  • Barbrastreisand
    Grattis!!:D
  • Blåbärsskogen

Godmorgon hörrni! 
    Har inte varit aktiv här på någon vecka då jag tyvärr fick missfall och inte hade så mycket att dela med mig av. Slutade blöda för 3 veckor sedan, och fick ganska direkt efteråt fertilt sekret som höll i sig i några dagar. 
    Nu idag tog jag ett gravtest för skojsskull som visade positivt. Nu är ju dock min stora fråga, är det en ny grav eller finns det kvar hcg från tidigare graviditet? 
    Vet egentligen att det enda jag kan göra är att ta ett nytt om 2-3 dagar för att se om det ökar eller minskar i styrka, men att inte veta gör mig tokig haha :')
    Och nej, jag tog inte (dumt nog) något test efter missfallet för att se om hcg är borta....
    Förstår att ingen av er kan veta, men ville bara skriva av mig litegrann haha! Här är bilden på dagens test. 

• Chilins
    Blåbärsskogen skrev 2022-07-15 09:26:44 följande:

Godmorgon hörrni! 
    Har inte varit aktiv här på någon vecka då jag tyvärr fick missfall och inte hade så mycket att dela med mig av. Slutade blöda för 3 veckor sedan, och fick ganska direkt efteråt fertilt sekret som höll i sig i några dagar. 
    Nu idag tog jag ett gravtest för skojsskull som visade positivt. Nu är ju dock min stora fråga, är det en ny grav eller finns det kvar hcg från tidigare graviditet? 
    Vet egentligen att det enda jag kan göra är att ta ett nytt om 2-3 dagar för att se om det ökar eller minskar i styrka, men att inte veta gör mig tokig haha :')
    Och nej, jag tog inte (dumt nog) något test efter missfallet för att se om hcg är borta....
    Förstår att ingen av er kan veta, men ville bara skriva av mig litegrann haha! Här är bilden på dagens test. 

Kan ju vara både och :) jag själv har haft ett missfall som inte Blödde ut helt av sig själv så ett tips är nog att kontakta vården för ett ultraljud så får du se om det är rester som sitter kvar (i så fall kan du som mig behöva få hjälp att dom tar bort det) eller bekräftat en ny graviditet :) jag skulle ringa direkt om jag var dig. Håller tummarna att det är en ny graviditet 
  • Blåbärsskogen
    Chilins skrev 2022-07-15 09:38:53 följande:
    Kan ju vara både och :) jag själv har haft ett missfall som inte Blödde ut helt av sig själv så ett tips är nog att kontakta vården för ett ultraljud så får du se om det är rester som sitter kvar (i så fall kan du som mig behöva få hjälp att dom tar bort det) eller bekräftat en ny graviditet :) jag skulle ringa direkt om jag var dig. Håller tummarna att det är en ny graviditet 
    Jo jag har kontaktat kvinnokliniken som sa att jag får vänta i 2 veckor och då ta ett nytt test, visar det positivt så skulle jag höra av mig och få komma in och kolla. 
    Hon jag pratade med trodde att det var en ny grav, då jag för 3,5 vecka sedan var på en koll med ultraljud där dom såg att det var endast väääldigt lite kvar av missfallet. Så hon trodde att det åkt ut, då jag blödde lite någon dag efter det innan det slutade. 
    Fy bubblan vad jobbigt att vänta i 2 veckor, men jag fattar ju ändå att dom inte kan göra någonting. 
    Vågar inte tro på någonting ännu men det är klart att mitt hopp finns där! Kommer ändå att ta ett nytt test på söndag och se ifall det ökat eller inte hehe.
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023