• 19977

Vi som planerar barn 2023

Hej!

Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Blåbärsskogen
    Jojjans skrev 2022-08-03 20:28:41 följande:
    Blåbärsskogen skrev 2022-08-03 19:36:50 följande:
    Förresten GRATTIS till ditt plus Jojjans!! Är det första barnet och hur många försök tog det? 

Det här blir första för oss och bf blir 18/3.

Å just ja så var det ju! Jag har läst men glömmer så lätt särskilt när man är med i många trådar :) vilken lycka att ni redan kommit så långt! måste vara extra skönt att redan ha passerat veckan du fick missfall i senast. Eller finns det chans att det inte var missfall utan är samma graviditet?

tack!! Det var bara andra försöket, tack och lov blir jag gravid lätt trots att jag är 36. jag har en son som snart fyller 3, men också många väldigt traumatiska missfall i bagaget. Först en för tidig vattenavgång i vecka 16, sen ett tidigt mf i vecka 6. Sen blev jag gravid med min son (som föddes i vecka 34). I september så födde jag hans lillasyster i vecka 21 pga att förlossningen drog igång för tidigt, så nu börjar kampen om att inte föda mer för tidigt än att ett barn kan överleva, eftersom min kropp lätt drar igång prematurt. 

om allt går vägen trots allt så är bebis beräknad i mitten av april, men vet inte om jag ens vågar hoppas på att gå en fullgången graviditet.

Nä detta är 100% en ny grav, var på koll under mitt missfall där det konstaterades. 

Åh, förstår verkligen att det då är med blandade känslor du går in i detta. Håller verkligen alla mina tummar och tår att det går vägen för er! Det är inte lätt eller en dans på rosor dethär med att skaffa barn Hjärta
  • Jojjans
    Blåbärsskogen skrev 2022-08-03 21:12:29 följande:
    Nä detta är 100% en ny grav, var på koll under mitt missfall där det konstaterades. 

Åh, förstår verkligen att det då är med blandade känslor du går in i detta. Håller verkligen alla mina tummar och tår att det går vägen för er! Det är inte lätt eller en dans på rosor dethär med att skaffa barn Hjärta

nej, det är verkligen så. för väldigt många är det en lång och krokig väg till att bli förälder, men på väldigt olika sätt. Hoppas allt går bra för er med! 

• Anonym (F)
    Blåbärsskogen skrev 2022-08-03 15:57:05 följande:

Ville bara uppdatera lite!
    Var på VUL idag för att kika hur det ser ut. Gissa chocken då läkaren berättar att jag redan är i v. 8 (7+3) och man ser tydligt hur hjärtat slår. Enligt henne såg allting jättefint ut. 
    Är så glad, men har börjat sedan helgen må lite illa och vara otroligt trött. Men efter detta besked så känns det lite lättare att hantera Hjärta

Åh vad kul att det har gått bra! Grattis :) Haha ja mår man dåligt för en bra sak så brukar det vara lättare att hantera ;) 
  • Anonym (F)

Och grattis till dig Jojjans! Hoppas det går bra den här gången Hjärta

• 19977

Grattis underbara ni! Hoppas allt går vägen!!! Och vad skönt för dig Blåbärsskogen att du redan är i vecka 8, heja lillen!!! 

• Anonym (D)

Inte varit så aktiv här på ett tag men vill uppdatera och säga att jag plussat! Fortsätter att följa er och håller tummarna för alla er som fortfarande längtar efter ett plus Hjärta

• Anonym (F)

Hej igen, trodde jag skulle ha bra nyheter idag men går fortfarande och väntar på min mens. Måste skriva av mig lite :)
    Har ju en lutealfas på 10-11 dagar och idag är det ÄL+14 och har varken fått mens eller plus på stickan. Min temp är inte så hög heller, fortfarande över coverline men inte så hög som den brukar vara. Sjukt frustrerande! Förra månaden plussade jag på ÄL+13 men väldigt svagt och det slutade i missfall V5+0.
    Förstår att det fortfarande låter "tidigt" om man jämför med en "vanlig" lutealfas haha. Men det är sjukt vad man hinner analysera tiden mellan ÄL och BIM och nu när mensen är sen. Men hade verkligen förväntat mig att den här gången skulle jag plussa tidigare och starkare av någon anledning eftersom förra omgången var "första pannkakan" eller något :)
    Sen har jag blivit orolig att det skulle ha blivit något fel i kroppen efter missfallet. Borde man ha kollat upp det? Har inte ringt och avbokat min inskrivning än eftersom den är i början av september och tänkte att jag kanske hinner bli gravid igen innan dess. Är rädd för att om jag kontaktar barnmorskan så kommer de säga att jag ska avvakta i 3 månader för att se om mensen kommer tillbaka. Och det känns ju fel när man har koll på hur ens ägglossning och lutealfas brukar vara.
    Läser man om mens efter missfall hittar man att mensen kan komma en vecka sent, men det beror väl på när ÄL sker? Tekniskt sett är jag ju snart "en vecka sen" eftersom jag är på dag 33 och har aldrig haft en cykel längre än 28 dagar. 
    Är det inte sjukt för övrigt att jag skulle ha varit i V14 innan både inskrivning, blodprov och ultraljud (antar att det är KUB även om det inte står det i kallelsen) om allt gått bra? Det har såklart varit sommarledigt men det låter helt galet. Dessutom uppdelade på 3 olika besök under samma vecka... Hur har ni som är/varit gravida haft det?

Det är nästan så att jag önskar att få min mens nu hellre än att leva i ovisshet :( Sorry för det långa inlägget! 

• Jojjans

Jaha, inte ens en vecka fick glädjen vara. Idag, tre dagar efter mitt senaste test, skulle jag ta ett till för att kolla att det blivit starkare. Har varit lite orolig pga svaga test hittils men hr dom senaste dagarna fått så mycket symptom att jag kände mig trygg. Men testet var nästan blankt, mycket svagare än för 3 dagar sen. tog två test för säkerhets skull men lik svagt på båda, så nu går jag istället och väntar på ett missfall.

först kände jag mig bara tommmen nu är jag så otroligt ledsen och fylld av sorg. Jag kan inte sluta gråta. Det var så mycket som stod på spel just nu, framför allt att slippa passera årsdagen av våran förlust av vår sätter utan en ny graviditet i kroppen. Hur kan livet vara så orättvist, kunde jag inte bara få vara glad nu?? 

• amandakollb
    Jojjans skrev 2022-08-09 11:40:40 följande:

Jaha, inte ens en vecka fick glädjen vara. Idag, tre dagar efter mitt senaste test, skulle jag ta ett till för att kolla att det blivit starkare. Har varit lite orolig pga svaga test hittils men hr dom senaste dagarna fått så mycket symptom att jag kände mig trygg. Men testet var nästan blankt, mycket svagare än för 3 dagar sen. tog två test för säkerhets skull men lik svagt på båda, så nu går jag istället och väntar på ett missfall.

först kände jag mig bara tommmen nu är jag så otroligt ledsen och fylld av sorg. Jag kan inte sluta gråta. Det var så mycket som stod på spel just nu, framför allt att slippa passera årsdagen av våran förlust av vår sätter utan en ny graviditet i kroppen. Hur kan livet vara så orättvist, kunde jag inte bara få vara glad nu?? 

neeej men så tråkigt att höra :((( beklagar verkligen! är det helt kört tror du eller finns det en liten chans att det skulle kunna gå bra? Hjärta många kramar till dig! 
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023