Anonym (Mia) skrev 2022-06-19 12:47:47 följande:
Jag tror inte heller det hör till vanligheterna men en släkting till oss hade en styvmamma som var sån. Hon lagade mat till sina och pappans barn men de två äldsta barnen som enbart var pappans fick vänta med att äta till pappan kom hem och kunde laga mat till dem. De var 3 resp. 5 år när det började och de är vuxna nu och styvmamman och pappan lever fortfarande ihop.
Vi har andra släktingar vars styvmamma plockade ner foton på dem och tillät enbart foton på
väggarna på sina biologiska barn (de två hade inga barn gemensamt). Det fick de barnen att känna sig väldigt ovälkomna i sitt eget hem (de bodde där varannan vecka från att de var 7 resp. 9 år).
Det spelar inte roll hur man väljer att leva tillsammans eller vilka känslor man har inför varandra så länge man respekterar varandra och inte behandlar något av barnen illa direkt eller med genom mer subtila metoder.
Barn är som barn är och det finns nog en anledning till det tajta band man har till sina barn. Det finns kompisar till mina barn som jag tycker om men som jag tycker det är jobbigt att ha hemma för att de inte lyssnar och hoppar i soffan fast att jag förklarat att det inte är tillåtet hos oss även om de får göra det hemma. Det är mycket man står ut med från ens egna barn men som man kanske inte skulle ha samma överseende med med någon annans barn?
De som reagerar och försöker omvända tror jag antar att barnen i fråga far illa men allt handlar om hur man väljer att uppföra sig. Så jag tror det bara handlar om kommunikations problem av det diskussioner jag läst.
Jo, det förekommer säkert men är nog ändå ovanligt. Jag har fått mycket skit här i forumet för det jag skrivit, men det kan jag säga att SÅ jävligt skulle jag inte ens drömma om att vara.
Självklart får alla samma mat, vid samma tidpunkt. Sen lagar jag inte styvarnas favoriträtter, det får deras mamma stå för.
När det kommer till foton så ville mannen har fotot från BB med nyfödd bebis i mammans famn (mammans ansikte är inte med utan bara famnen), över sängen i sovrummet. Då sa jag att visst, men då får du sova här själv.
Det fotot vill jag inte se i mitt hem. Alls.
Porträttbild från skolfoto är ok, men bara ett. Jag vill inte ha hans unge som "konst" i mitt hem. En bild, inte mer.
Som sagt så känner jag inte mer för styven än för vilken unge som helst som jag möter på stan. Jag är inte intresserad av den. Men slår den sig så hjälper jag självklart till, som jag skulle gjort om en unge t ex cyklar omkull på trottoaren.
Jag är inte hjärtlös men jag bryr mig heller inte. Ungen följde tyvärr med på köpet.
Som en repa i lacken på en i övrigt perfekt bil. Dock kan man reparera en lackskada...