• Ess

Jo jag skiter i dina barn!

Anonym (...) skrev 2022-06-17 07:44:51 följande:
    Först blir ni tokiga och vill ni bestämma vem jag ska flytta ihop med och nu vad jag får diskutera i ett diskussionsforum..
    Varför tar alltid FLmobben ut sin ilska på alla som inte vill ta ansvar för andras bortskämda ungar?
    Det vet du väl att på fl har särkullarna alltid den centrala rollen, och alla andra ska buga för dem och låta deras vilja styra allt. Det spelar heller ingen roll om de är tre år eller trettio, de är navet i allas liv och de ska alltid komma först.
  • Ess
    Anonym (Malus) skrev 2022-06-18 15:22:03 följande:
    Jag hatar inte ungen, men bryr mig inte mer än om vilken annan okänd unge som helst.

Det kan blir hyfsat ändå bara partnern fattar galoppen.
    Ja visst så är det. Det funkade trots att jag varken gjorde något för, eller ens gillar särkullarna.
    Tar föräldern fullt ansvar för sina barn så behövs ingen sk bonusförälder, utan det funkar utmärkt att va pappas fru.
  • Ess
    Anonym (...) skrev 2022-06-19 08:09:37 följande:
    Exakt. Folk tror att skiter i är synonymt med hatar av någon anledning.
    Här på forumet tas det för givet att ogilla särkullarna är samma sak som att bråka och aktivt agera på känslan.
    Jag har aldrig agerat på känslan, jag har alltid varit artig och korrekt i bemötandet av dem, precis som med andra ytliga bekantskaper.
  • Ess
    Anonym (C) skrev 2022-06-19 09:17:59 följande:
    Fast med att välja bort innebär ju att man inte väljer att bli tillsammans med någon som redan har barn. Det folk ifrågasätter är inte att man inte väljer att agera betjänt åt någon annans barn utan varför man ens väljer att bli tillsammans med någon som har barn, när man uppenbarligen inte vill vara delaktig i den familj som partnern då har? Borde vara så mycket enklare för alla då att helt enkelt välja någon som inte har barn då?

Och vad menar du med söndercurlade? Vad man inte sällan hör från folk som har just problem med att deras partner har barn är att föräldern enligt dem lägger för mycket tid och energi på sina barn, som de kunde lagt på dem. De visar sällan förståelse för att barnen kommer först för dem, precis som det ska vara. Inte att barnen alltid ska få som de vill, utan att deras behov faktiskt kommer före en vuxens som kan klara sig själv. Sen absolut finns det de föräldrar som lägger för mycket ansvar på sin partner, och det är såklart inte okej heller, men där har man ju också själv ett ansvar att visa var gränsen går, det är ju något som är upp till varje par att själva avgöra hur man vill ha det. Ingen annan kan ju komma och bestämma det. Oavsett så förstår jag inte varför man ens flyttar ihop med någon om man har problem med deras barn, deras uppfostringsmetod eller inte vill vara delaktig i deras familj eller vad som? Då kan man väl lika väl leva som särbo och spara alla massa bekymmer?

Har frågat flera frågor både i denna tråd och tidigare liknande trådar, inte fått svar alls, bara slänger sig med ord som rabiat, moraltanter och jobbiga barn osv. Vilket är rätt omoget och ger intryck av att ni som skriver detta bara är ute efter att provocera och/eller hyser ett agg gentemot föräldrar som har en partner utan barn och inte vill ha en diskussion alls utan bara medhåll av likasinnade. Kan ni ge några nyanserade svar på någon av frågorna/påståenden kanske bemötandet tillbaka skulle bli lite trevligare och mer förstående. 
    Jag blev ihop med maken TROTS att han hade barn sen innan, jag var tydlig med att jag inte gillar ungar och aldrig heller gjort. Eftersom han inte letade efter en som kunde ta över hans jobb som förälder så funkade det ändå, och har funkat i nära 20 år.

Söndercurlade innebär att de inte klarade av att göra något själva överhuvudtaget, utan satt och väntade på att bli serverade. De klarade inte ens av att ta en macka själva i övre tonåren, än mindre att ta bussen eller liknande. De behövde passas som småungar. De förväntade sig att alltid stå i centrum, även när det gällde bland mina släktingar som hade än mindre intresse av dem än vad jag hade. Saker som normala människor i deras ålder klarade av skulle bemötas med hurrarop och stående ovationer.
    Den ena kom till insikt som vuxen, den andra tror fortfarande hen är universums nav.
  • Ess
    Anonym (C) skrev 2022-06-19 10:09:42 följande:
    Fast lever man ihop är man ju något mer än ytligt bekanta. Varför väljer man att leva ihop med någon/några man ogillar, varför utsätta både sig själv och dem för det? Bör ju vara lämpligare då att leva som särbo? 

Varför skulle man va mer än ytligt bekanta?
    De kom vh och vi hade inget alls gemensamt. Jag sysslade med min hobby och han skötte sina ungar. 
    Det har knappast någon betydelse att jag ogillar dem, för de få gånger om året vi ses är det inga större problem att hålla god min.
    Nej jag ville ha egna barn, så särbo var inte aktuellt. Då hade jag hellre träffat någon annan.

• Ess
    Anonym (Mia) skrev 2022-06-19 12:47:47 följande:

Jag tror inte heller det hör till vanligheterna men en släkting till oss hade en styvmamma som var sån. Hon lagade mat till sina och pappans barn men de två äldsta barnen som enbart var pappans fick vänta med att äta till pappan kom hem och kunde laga mat till dem. De var 3 resp. 5 år när det började och de är vuxna nu och styvmamman och pappan lever fortfarande ihop. 

Vi har andra släktingar vars styvmamma plockade ner foton på dem och tillät enbart foton på
    väggarna på sina biologiska barn (de två hade inga barn gemensamt). Det fick de barnen att känna sig väldigt ovälkomna i sitt eget hem (de bodde där varannan vecka från att de var 7 resp. 9 år). 

Det spelar inte roll hur man väljer att leva tillsammans eller vilka känslor man har inför varandra så länge man respekterar varandra och inte behandlar något av barnen illa direkt eller med genom mer subtila metoder. 

Barn är som barn är och det finns nog en anledning till det tajta band man har till sina barn. Det finns kompisar till mina barn som jag tycker om men som jag tycker det är jobbigt att ha hemma för att de inte lyssnar och hoppar i soffan fast att jag förklarat att det inte är tillåtet hos oss även om de får göra det hemma.  Det är mycket man står ut med från ens egna barn men som man kanske inte skulle ha samma överseende med med någon annans barn? 

De som reagerar och försöker omvända tror jag antar att barnen i fråga far illa men allt handlar om hur man väljer att uppföra sig. Så jag tror det bara handlar om kommunikations problem av det diskussioner jag läst. 

Min första fråga är, varför skulle särkullarna va där när inte deras pappa var hemma?
    Jobbade han så skulle de va på förskola eller fritids. Jag förstår inte hans iver att göra partnern till barnvakt, ett ansvar hon uppenbart inte ville ha. Hade han tagit sitt föräldraansvar och agerat som den ensamstående förälder han faktiskt var, så hade barnen inte behövt må dåligt. Backar ena föräldern från sitt ansvar så får den andra gå in och ta över. Att lägga ansvaret på tredjeperson är som upplagt att det ska gå åt helvete.
  • Ess
    Anonym (Mia) skrev 2022-06-19 19:02:49 följande:
    Jag håller med. Detta var på 1990-talet och styvmamman var, när barnen var så små, hemma med deras första gemensamma barn. Vet inte om det var andra regler för föräldraledighet då eller ej. Kanske var det för att spara pengar genom att slippa dagisavgiften? Oavsett så måste styvmamman gått med på avtalet men behandlande barnen illa. 
    Som jag ser det skulle han ordnat dagmamma åt sina tidigare.
  • Ess
    Anonym (M) skrev 2022-06-20 11:20:22 följande:
    Så du hjälpte aldrig någonting din partner med något som han var han, och han hjälpte aldrig dig? Så är naturligtvis helt OK att ha i ett förhållande, men för många är det nog önskvärt att man hjälps åt och samarbetar med det mesta i ett förhållande. Ger och tar.
    Klart jag gjorde, men inte med särkullarna. 
  • Ess
    Anonym (Mman) skrev 2022-06-20 13:05:21 följande:
    Du är en ganska tragisk individ med tanke på din syn på barn. 
    Tragisk kan du va själv För jag tror knappast att du gillar alla du träffar. Jag tycker inte om barn i allmänhet och särkullarna i synnerhet. Jag gillar inte särkullarna som vuxna heller, men jag behöver inte umgås med dem mer än några gånger om året.
  • Ess
    sextiotalist skrev 2022-06-20 11:25:29 följande:
    Det är en väsentlig skillnad med att hjälpa till mot att ge partnern ett föräldraansvar. 
    Men jag misstänker att Ess inte var så mycket hemma när barnen var där, så hela ansvaret föll helt på pappans sida. 
    Matlagning, logistiken etc
    Ja precis, de kom för hans skull och inte för min.
Svar på tråden Jo jag skiter i dina barn!