• Anonym (TS)

Hur mycket pengar lägger ni på resor/semestrar per år?

Hur många är ni i familjen och hur mycket pengar lägger ni på semestrar under året? Sånt då man sover borta minst 1 natt. Sommarställe, camping, utlandsresor, resor med övernattning inom Sverige, hotellweekend, kryssning, nöjesfält med övernattning etc.

• Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på resor/semestrar per år?
  • untilthemorning
    Anonym (Lollo) skrev 2022-10-03 12:22:17 följande:

Vart tog flygskammen vägen? Hallå alla ni som röstade för en rödgrön regering (vet att ni är många), skäms ni inte över att resa så mycket när det är så dåligt för miljön? Vilka hycklare ni är!

Anonym (Lollo) skrev 2022-10-03 12:19:25 följande:
    Får du inte ångest över att bränna så mycket pengar enbart på resor? Jag älskar också att resa men det kan man göra för mindre pengar än så. Hade aldrig lagt så mycket pengar på resor. Jag väljer att lägga pengar på bestående saker som generar pengar som mitt hus tex vilket gynnar mina barn. 
    Sluta vara avundsjuk. Du gör vad du vill med dina pengar, så gör vi vad vi vill med våra pengar.
  • Shalke04

Intressant fråga så jag kollade de senaste 5åren för att få koll. Det går ändå en del pengar Som man inte alltid tänker på. En del är jobbresor, men har alltid stannat efteråt så då går det ju också pengar. 

2017 - Gdansk, Barcelona, Riga, Århus, Köpenhamn, New York = ca 120.000 kr

2018 - London, Tel aviv, Belgrad, Budapest, London (igen), Prag, New York, Malaga, Dubai, Paris, Köpenhamn, Moskva = ca 300.000 kr

2019 - Rom, Budapest, Bukarest, Marbella, Amsterdam, Paris, Oslo, Helsingfors, Chicago = ca 250.000 kr

2020 - Vietnam, Thailand, Japan, Singapore = ca 200.000 kr

2021 - Oslo, Rom, Amalfikusten, Paris = ca 300.000 kr

2022 - Paris, LA, Köpenhamn, Amalfikusten = ca 200.000 kr

De senaste åren ligger det alltså mellan 120-300.000. Hoppas det kan fortsätta så. 

• Anonym (Edith)

Min pension ligger på 950 euro. Jag är ensamstående med tre barn.

Om vi räknar med resor till släktingar så blir det kanske 100 euro om året till bensin. Inte mera än så. Sen betalar vi för övernattning med att köpa lite mat och sånt som är svårt att räkna på.

• Anonym (hm)

Jag räknar inte resor till familjen i en annan del av Sverige som semester. Semester utomlands åker jag inte på varje år, kanske vart tredje, vart fjärde år, då lägger jag ca 25 000 för allt för hela familjen. Oftast reser vi någonstans i Asien i en månad, men iår blev det i Europa och gick på ca 16 000 för tio dagar.

• Anonym (hm)
    Anonym (Hejsan) skrev 2022-10-02 16:32:33 följande:

Svårt att säga faktiskt

Utlandsresa - två veckor Asien. Ca 80.000 med allt. 

Tex camping med stuga i Sverige, skara/Varberg liknande 3-5 dagar 15.000 

Två handbollscuper där hotellövernattning på hotell sker 6000- 8.000 (barn bor på skola med lag men vi vill ju vara där och titta).

Resa 1 vecka till Norrland hemstad (5000 en vecka)

Två - tre weekend årligen, Liseberg, Teater i Sthlm samt Kolmården hotell. Blir/blev det iår säg - 15.000 

Så massor med pengar i år och övriga tidigare år. 

Nu får vi se....nästa år skulle jag kunna gissa att vi bara åker till Norrland samt en liten camping. Man törs inte boka något nu när priserna är som de är.

Var i Asien kostar det så mycket? Japan? Eller är ni en väldigt stor familj?

Jag reser iof mer backpackerstyle när jag är där, men skulle nog ha svårt att komma upp i de summorna i Sydostasien i alla fall. Japan fullt möjligt, men även där klarar jag mig på en tredjedel om jag stannar i en månad.
  • Anonym (Elma)
    Anonym (hm) skrev 2022-10-04 12:48:54 följande:
    Var i Asien kostar det så mycket? Japan? Eller är ni en väldigt stor familj?

Jag reser iof mer backpackerstyle när jag är där, men skulle nog ha svårt att komma upp i de summorna i Sydostasien i alla fall. Japan fullt möjligt, men även där klarar jag mig på en tredjedel om jag stannar i en månad.
    Fast det är inte så konstigt. Vi var i Singapore/Australien i 3 veckor innan pandemin. Det gick på 200 000 kr för 2 vuxna och 3 barn. Men vi bor 5🌟 och då räknarcjag med mat och alla aktiviteter. 
  • Anonym (hm)
    Anonym (Elma) skrev 2022-10-04 12:54:12 följande:
    Fast det är inte så konstigt. Vi var i Singapore/Australien i 3 veckor innan pandemin. Det gick på 200 000 kr för 2 vuxna och 3 barn. Men vi bor 5🌟 och då räknarcjag med mat och alla aktiviteter. 
    Singapore kan jag förstå blir dyrt.
  • Anonym (75?)
    Anonym (Hemester) skrev 2022-10-03 15:26:13 följande:
    Jodå, lägger man 100000 på semester vilket är mer än jag får ut per år är man snorrik. Men det får man vara. Jag önskar också att jag var snorrik. Men jag skulle lägga pengarna på sånt som lindrade min värk och underlättade min vardag. Andra reser och det får man också. Jag var mest förundrad över hur olika det kan se ut. Jag borde inte vara förundrad kanske efter att ha läst trådar där folk inte fattar hur de ska få det att gå ihop för dom "har bara 55000 kvar i månaden när hyran och allt är betalt".
    Det finns ju ett mellanting mellan att vara snorrik och behöva vända på varenda krona. 

Vi har bra inkomster, men knappast att vi skulle kallas rika. Just nu sitter jag och kollar blocket efter begagnade garderober inför sovrumsrenovering då jag tycker att det är mycket pengar att lägga 10-15 000 bara på en garderobsvägg. Vår bil är 15 år gammal också och jag handlar den mesta maten på Lidl eller med extrapriser. Men resande är något vi verkligen prioriterar. 
  • Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (hm) skrev 2022-10-04 13:02:21 följande:
    Singapore kan jag förstå blir dyrt.
    Det går att leva väldigt billigt i Singapore också, finns billiga hostels och streetfood och enklare restauranger är inte alls dyrt. Billig utmärkt kollektivtrafik och väldigt gåvänlig fin stad. Och det finns massor att göra som inte kostar pengar. Gardens by the bay t ex. Singapore är ett fantastiskt turistmål, jag längtar tills jag kan åka dit igen. T.o.m flygplatsen är i sig själv värd ett besök :)
  • flemens

Nu har jag inte rest så mycket sen pandemin och hysterin som följde den började, 2019 senast förutom en liten resa till Kroatien i somras. 

Men mellan 40 000-60 000 (reser själv och långt) brukar det bli vartannat år. Då jag inte kunnat göra av med pengarna på resor har jag sparat och ämnar göra nån herrejösses-resa, och business class den här gången, när det mesta av hysterin har lagt sig runtom i världen.

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på resor/semestrar per år?