• Anonym (TS)

Hur mycket pengar lägger ni på resor/semestrar per år?

Hur många är ni i familjen och hur mycket pengar lägger ni på semestrar under året? Sånt då man sover borta minst 1 natt. Sommarställe, camping, utlandsresor, resor med övernattning inom Sverige, hotellweekend, kryssning, nöjesfält med övernattning etc.

• Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på resor/semestrar per år?
  • Anonym (Catherine)

Anonym (Normalt sett): Så underbart att få göra en sådan drömresa med ditt (numera vuxna) barn! 

• mari123

RÄKNAR man verkligen på vad det kostar? Rimligtvis så är semesterpengarna sådana man har råd att spendera och varför kalkylera?

• Anonym (Vanlig tjänsteman)

mari123 skrev 2022-10-14 03:41:02 följande:

RÄKNAR man verkligen på vad det kostar? Rimligtvis så är semesterpengarna sådana man har råd att spendera och varför kalkylera?

Det hjälper att ha en budget om man vill uppnå ekonomiska mål, oavsett hur stort utrymmet är.

Jag följer upp våra pengar mot ca 40 kategorier och vet ganska exakt hur mycket vi spenderade förra året på bil, p-avgifter, träning, systembolaget, tandvård osv.
  • Anonym (Hejsan)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-10-03 12:19:25 följande:
    Får du inte ångest över att bränna så mycket pengar enbart på resor? Jag älskar också att resa men det kan man göra för mindre pengar än så. Hade aldrig lagt så mycket pengar på resor. Jag väljer att lägga pengar på bestående saker som generar pengar som mitt hus tex vilket gynnar mina barn. 
    Vet du, faktiskt inte. Jag känner en del varav familjerna valt att "spara pengar för att satsa på hus/sparande osv" så har cancern kommit, eller annan sjukdom som gjort att ekonomin gått åt skogen, eller tom förälder gått bort. 
    Jag och min man reser. Så ofta vi kan. Skapar så många traditioner vi kan, för att den dagen vi går bort att så många minnen som möjligt ska finnas kvar. 

Sedan såklart att det låter som sjuka pengar att spendera på resor varje år. Men... Vi har råd. Har ett nytt hus. Nyligen renoverat. Har ett sparkonto som duger. Vi väljer att leva som vi gör. 
  • Snömamman

Är ute med husvagnen på somrarna Typ två veckor. Campingplatserna för kanske totalt 4000 och 2000 i bränsle.
    Sen försöker vi hälsa på barnens farmor och farfar varje år. de bor långt uppe i Norrland och tåget fram och tillbaka kostar 10 000 - 12 000 för familjen (två vuxna och två barn).
    Sen brukar nån av oss vuxna alltid på hotell nån gång per år.
    Månadssparar för att kunna åka på en utlandssemester om några år. När vi åkte utomlands en vecka för 7 år sedan kostade det drygt 30 000 men då hade vi bara ett barn på 3 år. Men de resorna blir så sällan så det går inte räkna in i årsskiftet.

Totalt: ca 20 000 per år

• asdfgh

I år skulle jag gissa på att det hamnar på ca 25-30 000 även om det normalt sett hamnar lite lägre.

En övernattning för mannen och mig för att fira att vi fyller 40 i år

En resa inom Sverige för hela familjen där vi hyrde stuga + MTB för att vara ute och cykla

En resa till svärmor som bor i medelhavsområdet sen många år

• Anonym (Em)

Är ensamstående med två tonåringar. Senaste året har jag lagt 13000 kr på semester, fördelat på sommaren och höstlovet. Det är runt den summan det brukar ligga på varje år. 

• mari123
    Anonym (Vanlig tjänsteman) skrev 2022-10-14 20:47:33 följande:
    mari123 skrev 2022-10-14 03:41:02 följande:

Det hjälper att ha en budget om man vill uppnå ekonomiska mål, oavsett hur stort utrymmet är.

Jag följer upp våra pengar mot ca 40 kategorier och vet ganska exakt hur mycket vi spenderade förra året på bil, p-avgifter, träning, systembolaget, tandvård osv.
    Okej men jag tänker att semesterpengar är lite "lyx"? När man betalat tandläkaren och gymmet så blev det pengar över! Semester, i min värld, är en tid för maximal avkoppling och handlar inte om pengar. 
  • Anonym (Kvinna)

Nu som ensam har jag aldrig semester. När jag hade familj var det väl 1-200 k per år.

• Anonym (Vanlig tjänsteman)
    mari123 skrev 2022-10-15 08:49:22 följande:
    Okej men jag tänker att semesterpengar är lite "lyx"? När man betalat tandläkaren och gymmet så blev det pengar över! Semester, i min värld, är en tid för maximal avkoppling och handlar inte om pengar. 
    Men utan budget där man jämkar kostnader för bilar och annat som inte är månadsbaserat utan går på halvår eller helår så är det svårt att veta vad semsterutrymmet är, kanske?
  • PH76
    Anonym (Normalt sett) skrev 2022-10-08 15:16:52 följande:

Ensamstående förälder till ett nu vuxet barn.

Snitt 10-20 000 kr / år fördelat på en resa per år. Har också alltid varit duktig på att planera så man fått mycket för pengarna. 

Men i år kommer mitt vuxna barn stå för sin flygbiljett och del i boendet.. så för första gången gör jag en 2 veckor lång vinterresa till paradisön Mauritius. Mitt utlägg blir 20 000 kr för flyg, boende o hyrbil. Sen räknar jag med ca 10-15 000 kr i reskassa. (aldrig tidigare rest så länge, långt eller vintertid förut).

Det blir en "once in a lifttime" resa för mig. 

Jag har bott på Mauritius, du kommer få det toppen där. Försök komma ifrån hotellet och se ön medans ni är där.
  • mari123
    Anonym (Vanlig tjänsteman) skrev 2022-10-15 13:26:30 följande:
    Men utan budget där man jämkar kostnader för bilar och annat som inte är månadsbaserat utan går på halvår eller helår så är det svårt att veta vad semsterutrymmet är, kanske?
    Ja så kanske det är! Jag är pensionär och har inte haft semester sedan barnen var små och jag hade turen att kunna vara obekymrade mamma. Pappan skötte stughyran och tankade bilen och allt sådant. Han trivdes i den rollen och jag i min
  • Anonym (Normalt sett)
    PH76 skrev 2022-10-15 15:36:39 följande:
    Jag har bott på Mauritius, du kommer få det toppen där. Försök komma ifrån hotellet och se ön medans ni är där.
    Men vad kul! Jo inget hotell bokat här :) Valde hyra en villa i La Gaulette istället. Så det blir nära till Le Morne stranden och klippan. Vi har kollat på tempel, nationalparker o dyl. Blir snarare boka ett dag, kvällspaket en dag på Club med la Plantation d albion (som hotellupplevelse)

Oavsett vart vi rest har vi alltid velat utforska och upptäcka just det som gör stället unikt. Vilka turistfällor ska vi undvika och vad tycker du vi inte får missa? Är det lönt åka ut på dagtripp till ex Flat Island eller Ile aux Cerfs.
  • PH76
    Anonym (Normalt sett) skrev 2022-10-15 17:04:09 följande:
    Men vad kul! Jo inget hotell bokat här :) Valde hyra en villa i La Gaulette istället. Så det blir nära till Le Morne stranden och klippan. Vi har kollat på tempel, nationalparker o dyl. Blir snarare boka ett dag, kvällspaket en dag på Club med la Plantation d albion (som hotellupplevelse)

Oavsett vart vi rest har vi alltid velat utforska och upptäcka just det som gör stället unikt. Vilka turistfällor ska vi undvika och vad tycker du vi inte får missa? Är det lönt åka ut på dagtripp till ex Flat Island eller Ile aux Cerfs.
     I kommer att få superkul, om du ska välja mellan någon av öarna så skulle jag säga Ile aux Cerfs, det är väldigt vackert där.
  • Anonym (Bamse)

Troligtvis runt 80-90 000. Reser utomlands under flera månader. Detta är inget jag egentlgien har råd med då jag "lånar av mig själv", men det är värt varenda krona.

• Goneril

Under min ungdom var resandet förhållandevis dyrt med tanke på den lön jag hade då. Idag, med bra pension, reser jag så ofta jag hinner, tillsammans med särbon. Resor är upplevelser väl värda att lägga pengar på. Jag har kulturella och historiska intressen och var mycket förtretad över corona-restriktionerna. Jag försöker ta igen det så gott det går och så länge krafterna räcker till. Nattflygningar börjar bli lite påfrestande, det måste jag medge.                                                                                                                                 Många intressanta platser har jag besökt, särskilt i Asien, platser man inte får åka till nu såsom Iran. Jag skulle inte avstå några resor på grund av "flygskam", nej, det är mitt liv och jag tar igen nu det jag inte kunde - eller hann göra tidigare i livet. C:a 70.000 -80.000 per år blir det, lika mycket för särbon.

• Anonym (Älskar att resa)

Ensam med 2 barn.
    I år lägger jag 100.000 kr

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på resor/semestrar per år?