• Anonym (TS)

Hur mycket pengar lägger ni på resor/semestrar per år?

Hur många är ni i familjen och hur mycket pengar lägger ni på semestrar under året? Sånt då man sover borta minst 1 natt. Sommarställe, camping, utlandsresor, resor med övernattning inom Sverige, hotellweekend, kryssning, nöjesfält med övernattning etc.

• Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på resor/semestrar per år?
  • Anonym (hm)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2022-10-04 17:22:54 följande:
    Det går att leva väldigt billigt i Singapore också, finns billiga hostels och streetfood och enklare restauranger är inte alls dyrt. Billig utmärkt kollektivtrafik och väldigt gåvänlig fin stad. Och det finns massor att göra som inte kostar pengar. Gardens by the bay t ex. Singapore är ett fantastiskt turistmål, jag längtar tills jag kan åka dit igen. T.o.m flygplatsen är i sig själv värd ett besök :)
    Jag har velat besöka Singapore länge. Men nästa resa blir nog tillbaka till Japan då jag inte varit där på länge och har vänner jag inte träffat på många år där, skulle vilja visa mina barn Japan också.
  • Anonym (M)

Vi reser mycket och i olika konstellationer. Vi är en familj på fyra + ett vuxen barn som vi ibland betalar för och ibland betalar för sig själv.

I år har vi varit utomlands fyra gånger och har rest både med charter och reguljärt och med allt från boende i privat hus med pool till femstjärninga hotell och all-inclusive.

Inom Sverige blir det i genomsnitt ca 2-3 gånger med hotellövernattning, restaurang och aktivitet. Tex. Gröna Lund och halloweenfirande, Stockholm och något kulturevenemang/konsert eller liknande.

Vi gör inte så mycket annars och prioriterar att resa då vi tycker att det ger minnen och upplevelser tillsammans.

• Anonym (Mycket pengar)

Vi lägger ner mycket pengar på resor om man även räknar in barnens idrottscuper där vi följer med och bor på hotell. Vi bor billigt i radhus och jag tjänst helt ok och min man rätt så bra. Senaste åren med låg ränta och bra utveckling för våra fonder har gjort att ekonomin känts riktigt bra.

Vi ska till fjällen över nyår, men dela boende med en annan familj. Sen brukar vi alltid åka en vecka till fjällen kring påsk men vi får se hur det blir i år. Och sommarsemestern blir kanske i Sverige. Känns väldigt osäkert hur ekonomin kommer påverkas nu i vinter. 

• Anonym (Ekerökille)
    Anonym (TS) skrev 2022-10-02 09:40:54 följande:
    Hur mycket pengar lägger ni på resor/semestrar per år?

Hur många är ni i familjen och hur mycket pengar lägger ni på semestrar under året? Sånt då man sover borta minst 1 natt. Sommarställe, camping, utlandsresor, resor med övernattning inom Sverige, hotellweekend, kryssning, nöjesfält med övernattning etc.

2 vuxna och 2 barn på halvtid i hushållet. 

Innan pandemin mellan 200.000kr och 350.000kr per år för resor. Typiskt 1 längre utlandsresa och 2-4 inrikes resor för hela familjen. Sedan 1 längre och 2-3 långweekends utomlands för bara mig och frun.

Under pandemin och fram till nu har det varit runt 10% av tidigare. Några weekends och någon veckolång resa inrikes för hela familjen samt ett par hotellnätter i olika städer för mig och frun.

Nästa år ska det bli minst samma nivå som tidigare.
  • Anonym (Stina)

Jag bor själv. I år har jag lagt 18 000 och då är det inklusive allt (mat, hotell, flyg, inträden, saker och kläder man köpt på resemålet mm) Jag har varit i Frankrike en vecka och två Ålandsresor.

Vanligtvis blir det runt 7000-8000. 

• Anonym (T)

I runda slängar 150,000 är två vuxna och två barn 8 och 10 år 

• Anonym (Catherine)

Det blir bränslekostnad plus ett par tre tusen i form av extra god mat under semestern.
    Vi lånar mormor och morfars stuga ett par veckor varje sommar.
    Vi är två vuxna och fem barn.  
    Utomlands har vi inte varit sen 2016.  

• Anonym (Normalt sett)

Ensamstående förälder till ett nu vuxet barn.

Snitt 10-20 000 kr / år fördelat på en resa per år. Har också alltid varit duktig på att planera så man fått mycket för pengarna. 

Men i år kommer mitt vuxna barn stå för sin flygbiljett och del i boendet.. så för första gången gör jag en 2 veckor lång vinterresa till paradisön Mauritius. Mitt utlägg blir 20 000 kr för flyg, boende o hyrbil. Sen räknar jag med ca 10-15 000 kr i reskassa. (aldrig tidigare rest så länge, långt eller vintertid förut).

Det blir en "once in a lifttime" resa för mig. 

• Anonym (Bee)

Jag reser och spenderar nog förhållandevis mycket på semestrar och nöjesresor. Tycker det är oroligt givande att få se, upptäcka och unna mig resor upplevelser och andra kultur. Det är även ett sätt att få kvalitetstid med nära och kära. 

En vuxen och ett barn. Barnet är dock inte alltid med på alla resor. Ser jag på utfall innan pandemin så har det legat någonstans mellan 100-250tkr per år. 

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på resor/semestrar per år?