• Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
  • Anonym (Livslevande äkta fattiglapp)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-11 21:24:26 följande:
    Tror du syftar på detta

www.svt.se/nyheter/inrikes/oxfam-klyftorna-har-okat-markant-i-sverige

V och även SD är för en tandvårdsreform, men har läst att akut tandvård är Folktandvården skyldig att ge. Vet inte vad det innebär dock, tandsköterskor och tandläkare får gärna dementera eller verifiera. 
    Precis!

Har aldrig hört det om Folktandvården utom möjligen till invandrare och att de med socialbidrag kan få absolut nödvändig tandvård betald i mån av kris. Men för vanligt folk finns inget annat alternativ än att hosta upp, belåna sig eller gå tandlös.
  • Anonym ((R)ealist)

Oxfam-rapporten kan läsas med naiv-ögon om man är PK, men det är ju en självklar konsekvens. Ökar man på befolkningen med 10% som är analfabeter och utan tillgångar ser det så ut. Men dessa 10% har fått sin levnadsstandard höjd oerhört mycket jämfört med hur de hade det tidigare. Från ruckel utan el och vatten till nybyggd lägenhet med varmvatten, el, kök, badrum, kabel-tv etc.

• Anonym ((R)ealist)
    Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-11 22:11:12 följande:
    Precis!

Har aldrig hört det om Folktandvården utom möjligen till invandrare och att de med socialbidrag kan få absolut nödvändig tandvård betald i mån av kris. Men för vanligt folk finns inget annat alternativ än att hosta upp, belåna sig eller gå tandlös.
    Senasrt jag var hos tandläkaren var det närapå bara jag som betalade själv för besöket. Övriga hörde till kategorin få det gratis. Och besöket var två år för sent, eftersom de hade så fullt upp. Vårdbehovet för de som inte betalar själva är gigantiskt, då de gått utan vård i så många år.

• Fröken Allvar
    Anonym ((R)ealist) skrev 2022-10-12 09:52:34 följande:
    Senasrt jag var hos tandläkaren var det närapå bara jag som betalade själv för besöket. Övriga hörde till kategorin få det gratis. Och besöket var två år för sent, eftersom de hade så fullt upp. Vårdbehovet för de som inte betalar själva är gigantiskt, då de gått utan vård i så många år.
    Bröt tandläkaren sekretessen, småpratade du med övriga eller antog du bara? 
  • Anonym (Livslevande äkta fattiglapp)
    Anonym ((R)ealist) skrev 2022-10-12 09:49:43 följande:

Oxfam-rapporten kan läsas med naiv-ögon om man är PK, men det är ju en självklar konsekvens. Ökar man på befolkningen med 10% som är analfabeter och utan tillgångar ser det så ut. Men dessa 10% har fått sin levnadsstandard höjd oerhört mycket jämfört med hur de hade det tidigare. Från ruckel utan el och vatten till nybyggd lägenhet med varmvatten, el, kök, badrum, kabel-tv etc.

Eller faktaresistens om man är höger. Du verkar som andra med den politiska inriktningen skylla allt på invandrare och totalt ignorera fattigdomen bland svenskar och andra infödda och hur den ojämlika fördelningspolitiken har slagit mot vissa grupper.
  • Kockobello
    Anonym ((R)ealist) skrev 2022-10-12 09:49:43 följande:

Absolut. Alla de som kom har fått det ljusår mycket bättre. Det finns horder med folk som fått det jättebra. 
  • Kockobello
    Anonym ((R)ealist) skrev 2022-10-12 09:52:34 följande:
    Yes. Har också hört detta av tandläkare. 
  • Kockobello
    Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-12 11:55:51 följande:
    Eller faktaresistens om man är höger. Du verkar som andra med den politiska inriktningen skylla allt på invandrare och totalt ignorera fattigdomen bland svenskar och andra infödda och hur den ojämlika fördelningspolitiken har slagit mot vissa grupper.
    Nej. Alla som kommit har fått det bättre. Så många fler har fått det bättre. Några få fick det sämre. 
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-12 13:18:43 följande:
    Absolut. Alla de som kom har fått det ljusår mycket bättre. Det finns horder med folk som fått det jättebra. 
    Kan vi prata om hur fattiga generellt har det i denna tråd utan att gå in för mycket på de insatser som nyanlända får i upp till två år? Därefter har de samma läge som vi andra, då de inte längre är nyanlända. 
  • Mentat
    Fröken Allvar skrev 2022-10-12 13:22:37 följande:
    Kan vi prata om hur fattiga generellt har det i denna tråd utan att gå in för mycket på de insatser som nyanlända får i upp till två år? Därefter har de samma läge som vi andra, då de inte längre är nyanlända. 
    Jag håller med om att försörjningsstödet borde indexuppräknas utan att det kräver specifika riksdagsbeslut. En mycket märklig ordning, såvida inte normen specificerar vad stödet skall räcka till och det därmed finns en implicit uppräkning som inte beror på generell KPI?

De svårigheter verkligt fattiga i Sverige har är dock något som inte har ett smack med Cervenkas populistiska artikel att göra, vilket jag tidigare har visat. En tilläggskommentar i trådstarten kunde vara på sin plats så att ämnet för tråden är fattigdom, helt frikopplat från artikeln.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns