-
-
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
-
Göran Greider har en del intressanta åsikter, men det blir mer och mer uppenbart att han lever i det förgångna.Fröken Allvar skrev 2022-10-09 18:42:30 följande:
Jag vet att alla inte kommer att kunna läsa, men för de som kan
www.dn.se/kultur/goran-greider-vi-maste-fa-prata-och-dromma-om-jamlikheten-som-en-forandrande-kraft/
-
Jag håller med dig, och detta tal när han talar om för "intellektuella" att "fattiga" blivit sådana "man tycker synd om", men att vilken dag som helst så gör de revolution är ett exempel på hur off han är.Anonym ((R)ealist) skrev 2022-10-10 09:28:34 följande:Göran Greider har en del intressanta åsikter, men det blir mer och mer uppenbart att han lever i det förgångna.
Vet han ens något om fattiga i Sverige idag eller vet han bara hur det var för länge sedan? Känner han någon som är fattig? Tänkte han på hur den här texten skulle kunna uppfattas när den gick från interntal till andra "intellektuella" till något som faktiskt går att läsa i tidningen, om man lägger sin tid på att läsa tidningen. Sånt undrade jag över när jag läste. -
Han är ett gammalt fossil.Fröken Allvar skrev 2022-10-10 09:46:28 följande:Jag håller med dig, och detta tal när han talar om för "intellektuella" att "fattiga" blivit sådana "man tycker synd om", men att vilken dag som helst så gör de revolution är ett exempel på hur off han är.
Vet han ens något om fattiga i Sverige idag eller vet han bara hur det var för länge sedan? Känner han någon som är fattig? Tänkte han på hur den här texten skulle kunna uppfattas när den gick från interntal till andra "intellektuella" till något som faktiskt går att läsa i tidningen, om man lägger sin tid på att läsa tidningen. Sånt undrade jag över när jag läste.
Är man fattig på riktigt gör man ingen jävla revolution. Det orkar man inte. Dessutom har man fullt upp att leta efter en femkrona till allmänna toaletten. -
Jag håller med. Även om det för en del gått över till att be om swish. Jag swishade en del i vintras när det var som kallast. Både inne i stan på gatan och på tunnelbanan.Kockobello skrev 2022-10-10 09:52:49 följande:Han är ett gammalt fossil.
Är man fattig på riktigt gör man ingen jävla revolution. Det orkar man inte. Dessutom har man fullt upp att leta efter en femkrona till allmänna toaletten.
Man måste tänka på att bara för att folk har smartphone är de inte rika. -
www.aftonbladet.se/debatt/a/EQaQbj/l-politiker-hoj-forsorjningsstodet
En pedagogisk text om försörjningsstöd (det som förr kallades socialbidrag) och varför normen behöver höjas. -
Mycket bra debattartikel. Självfallet bör försörjningsstöd höjas i samma takt som övriga bidrag (a-kassa, föräldraledighet, pensioner mm.), kan inte förstå varför det inte gör det.Fröken Allvar skrev 2022-10-11 09:41:30 följande:www.aftonbladet.se/debatt/a/EQaQbj/l-politiker-hoj-forsorjningsstodet
En pedagogisk text om försörjningsstöd (det som förr kallades socialbidrag) och varför normen behöver höjas.
Kan lägga till att riksnormen efter att hyra och el är betald, år 2002 låg på ca 3750.- för att idag ligga på 4250.-, en höjning med 500.- alltså, på 20 år. -
Det är bland de sjukaste med Sverige. Att socialförsäkringarna inte följer övriga index och prisuppgångar som barnbidrag, löner osv.Linnie skrev 2022-10-11 19:35:36 följande:Mycket bra debattartikel. Självfallet bör försörjningsstöd höjas i samma takt som övriga bidrag (a-kassa, föräldraledighet, pensioner mm.), kan inte förstå varför det inte gör det.
Kan lägga till att riksnormen efter att hyra och el är betald, år 2002 låg på ca 3750.- för att idag ligga på 4250.-, en höjning med 500.- alltså, på 20 år.
Samt att tänderna inte räknas till övriga kroppen och kan försätta människor i total fattigdom om de går sönder. Hörde idag på radion att vi ramlat ner från plats 10 till 20 och nu ligger långt efter de allra flesta OECDländer och räknas som ett av de länder med allra största klyftor och sämsta på socialförsäkringar i Europa.
Vågar inte tänka på hur det ser ut om 4 år efter borgerligt styre.... -
Inga politiker kan vända på den här utvecklingen i första taget, båda sidor har misskött landet i decennier.Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-11 20:20:10 följande:Det är bland de sjukaste med Sverige. Att socialförsäkringarna inte följer övriga index och prisuppgångar som barnbidrag, löner osv.
Samt att tänderna inte räknas till övriga kroppen och kan försätta människor i total fattigdom om de går sönder. Hörde idag på radion att vi ramlat ner från plats 10 till 20 och nu ligger långt efter de allra flesta OECDländer och räknas som ett av de länder med allra största klyftor och sämsta på socialförsäkringar i Europa.
Vågar inte tänka på hur det ser ut om 4 år efter borgerligt styre....
Tyvärr har politiker och andra missförstått ordet försäkrings innebörd. En försäkring betalar man in till för att få ersättning om man råkar illa ut. Men här betalar man glatt ut till en stor mängd som inte alls omfattas. -
Det kommer ta 50 år minst. Om det någonsin går att vända.Anonym ((R)ealist) skrev 2022-10-11 20:24:32 följande:Inga politiker kan vända på den här utvecklingen i första taget, båda sidor har misskött landet i decennier.
Tyvärr har politiker och andra missförstått ordet försäkrings innebörd. En försäkring betalar man in till för att få ersättning om man råkar illa ut. Men här betalar man glatt ut till en stor mängd som inte alls omfattas. -
Tror du syftar på dettaAnonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-11 20:20:10 följande:Det är bland de sjukaste med Sverige. Att socialförsäkringarna inte följer övriga index och prisuppgångar som barnbidrag, löner osv.
Vågar inte tänka på hur det ser ut om 4 år efter borgerligt styre....
www.svt.se/nyheter/inrikes/oxfam-klyftorna-har-okat-markant-i-sverige
V och även SD är för en tandvårdsreform, men har läst att akut tandvård är Folktandvården skyldig att ge. Vet inte vad det innebär dock, tandsköterskor och tandläkare får gärna dementera eller verifiera.