• AndreaBD

Kommer kriget hit?

Efter att jag hörde vad Sveriges överbefälhavare sa igår på nyheterna blev jag lite orolig. Han tror att kriget kommer hit? Det är så oroande. Jag menar - risken finns ju förstås, men att det skulle vara så sannolikt enligt militären, det förvånar mig lite ändå. 

Vad tror ni? Finns det någon mer info?

ÖB ser inget slut på kriget i Ukraina: ?Oroväckande? (msn.com)

• Svar på tråden Kommer kriget hit?
  • FuckGoggleAskMe
    FallenAngelNr1000 skrev 2023-01-10 17:41:51 följande:

Läste visst inte din sista mening. Tycker du ger ett dubbelt budskap? Var har jag kommit med sådan ensidigt påstående menar du? 

För isåfall stämmer det inte. Nato har pushat fram sina gränser inom Europa väldigt mycket, under väldigt många år. O Eu har hånat Ryssland och behandlat Putin som en outsider sedan 90 talet då han gjorde ett misstag i sina yngre år. 

Man har skrattat åt honom istället för att lyssna på saker som han faktiskt har upprepat gång på gång under närmare 30 år. O det som verkligen fick kriget att ta fart här nu var i princip att Usa installerade ett bio labb i Ukraina. Då blev det för mycket helt enkelt för Ryssland. För då kom Usa för nära.

Medans våran media har försökt få det att låta som att det har handlat om att Ukraina ville påbörja en demokrati.

Amerikanskt biologiskt laboratorium i Ukraina?
    Snälla ni, har ni verkligen inte fabricerat någon ny lögn på sistone? Det var ju många månader sedan detta ryska, grundlösa påstående användes. Bättre kan ni!

Trots alla språkliga fel är det ändå hyfsad nivå på denna översättning, men ni får nog finslipa lite till.  
  • Kockobello
    Sten Berg skrev 2023-01-10 22:46:56 följande:
    Man skrattar åt Putte fortfarande över hur oduglig han är när det kommer till att kriga. Snart har han hållit på i ett år men ändå inte klarat av sitt mål att ta tillbaka Ukraina. Hela världen hånskrattar åt hur oduglig han är.
    Ukraina förlorade för länge sedan. 
  • RenLuft
    Sten Berg skrev 2023-01-10 22:46:56 följande:
    Man skrattar åt Putte fortfarande över hur oduglig han är när det kommer till att kriga. Snart har han hållit på i ett år men ändå inte klarat av sitt mål att ta tillbaka Ukraina. Hela världen hånskrattar åt hur oduglig han är.
    Kockobello skrev 2023-01-10 23:08:20 följande:
    Ukraina förlorade för länge sedan. 
    Ja, jag måste nog ändå säga att folk har sagt väldigt mycket om att Putin och Ryssland som land ''inte kan någonting om krig''. Ryssarna ''glömde'' ta med sig ordentligt med vätska och föda. Det rapporterades att ''fler och fler'' ryska soldater  dödas, och ryska pansarvagnar skjuts till skrot m.m.

Det är så otrolig stor fokus på hur mycket ''Ryssland och deras arme'' ''förlorar''. Lite mer som att man vill få Ryssland att se ut som om de är värdelösa. Men hade dem varit så pass värdelösa som folk påstår, så hade de inte kunnat hålla ut och fortsatt med sitt krig i nästan ett helt år. Det är helt enkelt något som inte stämmer.

Men att kriget skulle komma till Sverige bara för att man tror att Putin är ''galen'', tror jag inte på. Jag tror inte på att kriget kommer till Sverige. Så länge det inte finns en djupare skäl än att Putin skulle vara just ''galen''.

Man skall dessvärre inte hurra allt för stort så fort man läser svenska media om hur mycket Ryssland ''förlorar''. Jag tycker allt känns märkligt som sagt. Jag tror Ryssland är starkare än vad media försöker måla upp. Men det är bara min tanke och jag kan vara helt ute och cykla.

Och även om jag inte tror att kriget kommer komma hit, så är det ändå klokt att våran militär/Försvarsmakten förbereder sig.

• mari123

FINNS ju en logik i att det är krig i Ukraina. Liksom det är inte ett nöjaktigt angrepp på en helt främmande stat!?MEN det vore det om Putin angrep Sverige.........VAD ska han med oss att göra? Rensa upp i utanförskapsghettona? utnyttja vår odlingsmark?  Var jag Putin så skulle jag säga.....-"Tack, men nej tack" om vi la oss med blottad strupe.

• AndreaBD
    mari123 skrev 2023-01-11 05:47:04 följande:

FINNS ju en logik i att det är krig i Ukraina. Liksom det är inte ett nöjaktigt angrepp på en helt främmande stat!?

JO, det är just det det är! Att de tillsammans tillhört Sovjetunionen är en sak. Där blev Ukraina också tvungna förresten. De ville inte. Men det är 30 år sedan!  Då hade Västtyskland ha haft större anledning att marschera in i Östtyskland och att säga, vi är ett land. Eller Irland i Nordirland. Jag säger inte att man borde ha gjort. Absolut inte. Men Ryssland och Ukraina - det är ungefär som Tyskland och Schweiz - ungefär samma språk, men olika länder sedan många århundraden. 
  • TvillingmammaVästgöte

Vi får ju se till att rusta upp och komma in i NATO, då minskar Sannolikheten att ryssarna skulle vilja attackera oss. Det Ryssland främst är intresserad av är Gotland. Gotlands strategiska läge skulle kunna utnyttjas för att förhindra NATO att försvara Baltländerna som Ryssland tycker tillhör dem.

• mari123
    AndreaBD skrev 2023-01-11 08:01:59 följande:
    JO, det är just det det är! Att de tillsammans tillhört Sovjetunionen är en sak. Där blev Ukraina också tvungna förresten. De ville inte. Men det är 30 år sedan!  Då hade Västtyskland ha haft större anledning att marschera in i Östtyskland och att säga, vi är ett land. Eller Irland i Nordirland. Jag säger inte att man borde ha gjort. Absolut inte. Men Ryssland och Ukraina - det är ungefär som Tyskland och Schweiz - ungefär samma språk, men olika länder sedan många århundraden. 
    OCH varför skulle ryssen angripa Sverige?....eller det kanske inte är ryssen vi eventuellt ska rusta emot(?) men vilka annars?
  • TvillingmammaVästgöte
    mari123 skrev 2023-01-11 08:40:21 följande:
    OCH varför skulle ryssen angripa Sverige?....eller det kanske inte är ryssen vi eventuellt ska rusta emot(?) men vilka annars?
    Se mitt inlägg ovan, de vill ta tillbaka Baltikum och då behöver de Gotland. Utan Gotland blir det svårt att försvara Baltikum för Nato. Bara att få Gotland vore en enorm prestige och fjäder i hatten för Ryssland. Ryssland är en imperiemakt, ungefär som Sverige försökte vara på sextonhundratalet, på vår stormaktstid.
  • TvillingmammaVästgöte

De har ju t.o.m. stått i rysk TV i olika militärstrategiprogram och diskuterat hur man lättast tar Gotland. Du tror väl inte att hela vår militärledning och politiska ledning inklusive Magdalena Andersson har blivit så skärrade att vi måste in i Nato utan att de har en orsak? 

Sen är det inte bara Sverige att tänka på, Ryssland vill nog också gärna ha tillbaks Finland. Attackerar Ryssland Finland blir vi direkt indragna i krig, Finland är ju vår närmaste samarbetspartner och lierade land, det tror jag inte så många tänker på.

• TvillingmammaVästgöte
    mari123 skrev 2023-01-11 05:47:04 följande:

FINNS ju en logik i att det är krig i Ukraina. Liksom det är inte ett nöjaktigt angrepp på en helt främmande stat!?MEN det vore det om Putin angrep Sverige.........VAD ska han med oss att göra? Rensa upp i utanförskapsghettona? utnyttja vår odlingsmark?  Var jag Putin så skulle jag säga.....-"Tack, men nej tack" om vi la oss med blottad strupe.

Sverige är ett av världens mest framgångsrika industriländer. Vi har massor av teknikföretag som har teknik överlägsen de. ryska. Vi har extremt bratillverkning av krigsmateriel och ubåtar. Vi har väldigt fina naturtillgångar , skog och mineraler. De som inte sköter sig i våra utanförskaosområden skulle Putin skicka till Sibirien. 

Men främst tror jag att Finland och Gotland och Baltikum ligger i Rysslands intresseområde och då är vi direkt indragna i krig.

Svar på tråden Kommer kriget hit?