Sten Berg skrev 2023-01-10 22:46:56 följande:
Man skrattar åt Putte fortfarande över hur oduglig han är när det kommer till att kriga. Snart har han hållit på i ett år men ändå inte klarat av sitt mål att ta tillbaka Ukraina. Hela världen hånskrattar åt hur oduglig han är.
Kockobello skrev 2023-01-10 23:08:20 följande:
Ukraina förlorade för länge sedan.
Ja, jag måste nog ändå säga att folk har sagt väldigt mycket om att Putin och Ryssland som land ''inte kan någonting om krig''. Ryssarna ''glömde'' ta med sig ordentligt med vätska och föda. Det rapporterades att ''fler och fler'' ryska soldater dödas, och ryska pansarvagnar skjuts till skrot m.m.
Det är så otrolig stor fokus på hur mycket ''Ryssland och deras arme'' ''förlorar''. Lite mer som att man vill få Ryssland att se ut som om de är värdelösa. Men hade dem varit så pass värdelösa som folk påstår, så hade de inte kunnat hålla ut och fortsatt med sitt krig i nästan ett helt år. Det är helt enkelt något som inte stämmer.
Men att kriget skulle komma till Sverige bara för att man tror att Putin är ''galen'', tror jag inte på. Jag tror inte på att kriget kommer till Sverige. Så länge det inte finns en djupare skäl än att Putin skulle vara just ''galen''.
Man skall dessvärre inte hurra allt för stort så fort man läser svenska media om hur mycket Ryssland ''förlorar''. Jag tycker allt känns märkligt som sagt. Jag tror Ryssland är starkare än vad media försöker måla upp. Men det är bara min tanke och jag kan vara helt ute och cykla.
Och även om jag inte tror att kriget kommer komma hit, så är det ändå klokt att våran militär/Försvarsmakten förbereder sig.