• AndreaBD

Kommer kriget hit?

Efter att jag hörde vad Sveriges överbefälhavare sa igår på nyheterna blev jag lite orolig. Han tror att kriget kommer hit? Det är så oroande. Jag menar - risken finns ju förstås, men att det skulle vara så sannolikt enligt militären, det förvånar mig lite ändå. 

Vad tror ni? Finns det någon mer info?

ÖB ser inget slut på kriget i Ukraina: ?Oroväckande? (msn.com)

• Svar på tråden Kommer kriget hit?
  • FallenAngelNr1000
    Kermit1561 skrev 2023-01-10 17:07:20 följande:
    Så det är bara en slump att du upprepar det ryska narrativet? Läs lite historia i stället, det putin gör är inte speciellt överraskande, han upprepar vad auktoritära ledare och ryssland gjort förr, och putin är ju historiskt intresserad så det är ingen slump, funkade det då så funkar det nu resonerar han helt naturligt. 

Det är väl alla diktatorer? 

Kinas ledare med. båda håller på och ska återerövra sin forna lands makt. 

Men för att svara på din fråga så ja, Det är isåfall en ren o skär slump att jag verkar upprepa det ryska narriativet. Men vad exakt syftar du på? 

• FallenAngelNr1000
    Tukt skrev 2023-01-10 17:11:47 följande:
    Att "inte följa strömmen" är inte det samma som ett frikort för att blunda för mord, våld och övergrepp eller andra stöddiga mobbare.
    Du är såklart helt fri att få tycka att det är Ryssland som är attackerat. Men det är inte för att du är en unik snöflinga som tänker utanför lådan.

Var i mina texter har jag blundat för morden anser du?

Vänligen återge.. för du skriver med röda ögon påståenden som jag inte förstår vad du syftar på? Är det för att jag skriver mer eller mindre att man inte ska undervärdera sin motståndare ? 

Eller för att jag vill att så många svenskar som möjligt ska klara sig ? 

Du kanske är beredd att skicka ner varenda människa i Sverige ner till Ukraina imorgon eller ? 

• FallenAngelNr1000
    Att "inte följa strömmen" är inte det samma som ett frikort för att blunda för mord, våld och övergrepp eller andra stöddiga mobbare.
    Du är såklart helt fri att få tycka att det är Ryssland som är attackerat. Men det är inte för att du är en unik snöflinga som tänker utanför lådan.

Läste visst inte din sista mening. Tycker du ger ett dubbelt budskap? Var har jag kommit med sådan ensidigt påstående menar du? 

För isåfall stämmer det inte. Nato har pushat fram sina gränser inom Europa väldigt mycket, under väldigt många år. O Eu har hånat Ryssland och behandlat Putin som en outsider sedan 90 talet då han gjorde ett misstag i sina yngre år. 

Man har skrattat åt honom istället för att lyssna på saker som han faktiskt har upprepat gång på gång under närmare 30 år. O det som verkligen fick kriget att ta fart här nu var i princip att Usa installerade ett bio labb i Ukraina. Då blev det för mycket helt enkelt för Ryssland. För då kom Usa för nära.

Medans våran media har försökt få det att låta som att det har handlat om att Ukraina ville påbörja en demokrati.

• Tukt
    FallenAngelNr1000 skrev 2023-01-10 17:31:51 följande:

Var i mina texter har jag blundat för morden anser du?

Vänligen återge.. för du skriver med röda ögon påståenden som jag inte förstår vad du syftar på? Är det för att jag skriver mer eller mindre att man inte ska undervärdera sin motståndare ? 

Eller för att jag vill att så många svenskar som möjligt ska klara sig ? 

Du kanske är beredd att skicka ner varenda människa i Sverige ner till Ukraina imorgon eller ? 

Nej, jag kommer inte ge mig in i en argumentation med ett rysstroll.
    Du får tro vad du vill. Men det jag påpekade var att det inte beror på att du tänker så annorlunda än andra.
    Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större.
  • FallenAngelNr1000
    Om jag är rysstroll, vad är du inte du?  Läs det jag citerade.
  • FallenAngelNr1000
    Tukt skrev 2023-01-10 17:47:44 följande:
    Du får tro vad du vill. Men det jag påpekade var att det inte beror på att du tänker så annorlunda än andra.
    Förlåt men jag förstår faktiskt inte vad du menar. Vad försöker du att säga egentligen? 
  • Kermit1561
    Tecum skrev 2023-01-10 17:13:00 följande:

Fallen Angel skrev: "Den riktiga kapaciteten har de inte släppt löst ännu. Tro mig. För hade det varit så illa o de hade förlorat som de har gjort så hade Kärnvapen redan hunnit smällas av. 

Att media väljer att utmåla Ryssland som odugliga är för att folket inte ska bli allt för rädda då det skulle skapas för stor panik på hemmaplan."

Det stämmer att Ryssland har mycket mer att ge, men det är antingen i form av massförstörelsevapen eller kanonmat. Man vann  WW2 genom att offra miljontals soldater. Så Ryssland kan inte besegras militärt, landet är för stort och ledningen för hänsynslös.

Sverige och resten av Europa är i princip i krig med Ryssland, man har bara inte börjat skjuta på varann än. Därför är det helt riktigt av svensk media att utmåla Ryssland som odugliga och Putin som misslyckad. Det kallas propagandakrig. Man lyfter fram deras motgångar och talar tyst om fiendens framgångar Jag är faktiskt förvånad att man vågar vara så partiska i media, där brukar man slå sig för bröstet om hur viktigt det är att vara objektiv. Men det visar på det allvarliga läget, åtminstone kvällspressen står redan frontlinjen.

Västerländska media drivs av klick eftersom det är det dem tjänar pengar på och folk vill hellre läsa om att de goda vinner än tvärtom. Det handlar alltså inte om propaganda i traditionell mening. Minns att man i början inte förväntade sig så mycket av ukraina, ryssland förväntades ta hela landet på några dagar eller max en vecka. Det hade man knappast skrivit om man ägnade sig åt propaganda. 
  • Kermit1561
    FallenAngelNr1000 skrev 2023-01-10 17:27:46 följande:

Det är väl alla diktatorer? 

Kinas ledare med. båda håller på och ska återerövra sin forna lands makt. 

Men för att svara på din fråga så ja, Det är isåfall en ren o skär slump att jag verkar upprepa det ryska narriativet. Men vad exakt syftar du på? 

Ja, kina försöker öka sin makt men än så länge använder de ekonomiska medel snarare än militär. Men går det allt sämre för dem ekonomiskt så kan det ändras. Tyvärr är det ju en nästan ofrånkomlig logik hos auktoritära ledare, de legitimerar sin makt med våld eftersom de oftast är det dem är bra på. Erdogan håller ju på på samma sätt, hög inflation gör att han ägnar sig åt att eskalera konflikter med kurder etc för att dra uppmärksamheten från ekonomin.  

Vad jag syftar på är att du inte tänker utanför boxen, tvärtom har du hamnat i putins box. 

• Kermit1561
    FallenAngelNr1000 skrev 2023-01-10 17:41:51 följande:

Läste visst inte din sista mening. Tycker du ger ett dubbelt budskap? Var har jag kommit med sådan ensidigt påstående menar du? 

För isåfall stämmer det inte. Nato har pushat fram sina gränser inom Europa väldigt mycket, under väldigt många år. O Eu har hånat Ryssland och behandlat Putin som en outsider sedan 90 talet då han gjorde ett misstag i sina yngre år. 

Man har skrattat åt honom istället för att lyssna på saker som han faktiskt har upprepat gång på gång under närmare 30 år. O det som verkligen fick kriget att ta fart här nu var i princip att Usa installerade ett bio labb i Ukraina. Då blev det för mycket helt enkelt för Ryssland. För då kom Usa för nära.

Medans våran media har försökt få det att låta som att det har handlat om att Ukraina ville påbörja en demokrati.

Nej, nato har inte pushat några gränser. Det är hotet från ryssland som gjort att nato expanderat, länder ansöker ju om att vara med till skillnad från ryssland som tvingar länder med våld. 

Man har inte skrattat, man har tvärtom stöttat putin genom att göra sig beroende av rysk olja och gas. Man visade putin ett förtroende som han nu missbrukar. 

Biolabben är nedlagda gamla labb från sovjettiden. Det borde du veta vid det här laget. Men syftet är väl bara att upprepa rysk propaganda. 

Ukrainas demokrati är ett större hot mot putin än natos kärnvapen, de hotar hans regim och narrativ att slaveiska folk inte klarar av demokrati. 

För det är ju det allt handlar om, hoten mot hans regim, hans personliga makt.

• Tecum
    FallenAngelNr1000 skrev 2023-01-10 17:41:51 följande:

Du pratar som en av Putins nyttiga idioter. Nato har aldrig varit ett hot mot Ryssland, som jag skrev går det inte att besegra landet militärt och det vet Nato. Det man gjort är att skydda andra länder mot Rysslands aggression, och historien visar att det var välgrundade farhågor. Putin använder Nato som en förevändning för sin expansionspolitik.

EU har inte skrattat åt Putin, tvärtom han man gjort allt för att närma Ryssland och EU tillvarandra, främst genom handel. Man har gjort allt för att inkludera Ryssland och bryta ner strukturerna från kalla kriget. Men Putin är livrädd för att det demokratiska sinnelaget ska sprida sig bland ryssarna och systematiskt fjärmat landet från Ryssland.

Jo kriget är ett slag mellan diktatur och demokrati, ideologierna är döda och det stora hotet för alla diktaturer världen över är demokrati. Vi ser det överallt, varje dag. Senast i Brasilien där högerkrafter försökte störta den sittande folkvalde presidenten.  
Svar på tråden Kommer kriget hit?