• AndreaBD

Kommer kriget hit?

Efter att jag hörde vad Sveriges överbefälhavare sa igår på nyheterna blev jag lite orolig. Han tror att kriget kommer hit? Det är så oroande. Jag menar - risken finns ju förstås, men att det skulle vara så sannolikt enligt militären, det förvånar mig lite ändå. 

Vad tror ni? Finns det någon mer info?

ÖB ser inget slut på kriget i Ukraina: ?Oroväckande? (msn.com)

• Svar på tråden Kommer kriget hit?
  • Kermit1561
    Kockobello skrev 2023-01-10 23:08:20 följande:
    Ukraina förlorade för länge sedan. 
    Ryssland har förlorat mycket mer än ukraina har. 
  • Kermit1561
    RenLuft skrev 2023-01-11 05:27:39 följande:
    Kockobello skrev 2023-01-10 23:08:20 följande:
    Ukraina förlorade för länge sedan. 
    Ja, jag måste nog ändå säga att folk har sagt väldigt mycket om att Putin och Ryssland som land ''inte kan någonting om krig''. Ryssarna ''glömde'' ta med sig ordentligt med vätska och föda. Det rapporterades att ''fler och fler'' ryska soldater  dödas, och ryska pansarvagnar skjuts till skrot m.m.

Det är så otrolig stor fokus på hur mycket ''Ryssland och deras arme'' ''förlorar''. Lite mer som att man vill få Ryssland att se ut som om de är värdelösa. Men hade dem varit så pass värdelösa som folk påstår, så hade de inte kunnat hålla ut och fortsatt med sitt krig i nästan ett helt år. Det är helt enkelt något som inte stämmer.

Men att kriget skulle komma till Sverige bara för att man tror att Putin är ''galen'', tror jag inte på. Jag tror inte på att kriget kommer till Sverige. Så länge det inte finns en djupare skäl än att Putin skulle vara just ''galen''.

Man skall dessvärre inte hurra allt för stort så fort man läser svenska media om hur mycket Ryssland ''förlorar''. Jag tycker allt känns märkligt som sagt. Jag tror Ryssland är starkare än vad media försöker måla upp. Men det är bara min tanke och jag kan vara helt ute och cykla.

Och även om jag inte tror att kriget kommer komma hit, så är det ändå klokt att våran militär/Försvarsmakten förbereder sig.

Fast man behöver inte vara speciellt bra för att hålla ut länge, bara hänsynslös. Och det är ju det ryssland har, stor befolkning och villighet att offra människoliv. Det är det de lever på just nu. Det är dessutom i linje med hur de brukar gå för dem, i Tjetjenien gick det också väldigt dåligt i början, men de fortsatte offra människor tills de vann. Men då är det ju ett mindre land som stod ensamt.. 

Sedan tror jag man skall se diskussionen i ljuset av att man uppenbarligen hade för höga tankar om den ryska militären innan kriget. Alla förväntade sig att de skulle ta ukraina på några dagar eller en vecka. I jämföresle med det går det rätt dåligt. 

Sedan tror jag inte heller putin skulle komma till sverige just nu, eller starta några krig med väst/nato-länder. Ett svensk natomedlemskap handlar om vad som kan hända om 20-30 år, när ryssland hunnit bygga upp sin arme igen efter ukraina. 

• Kermit1561
    mari123 skrev 2023-01-11 05:47:04 följande:

FINNS ju en logik i att det är krig i Ukraina. Liksom det är inte ett nöjaktigt angrepp på en helt främmande stat!?MEN det vore det om Putin angrep Sverige.........VAD ska han med oss att göra? Rensa upp i utanförskapsghettona? utnyttja vår odlingsmark?  Var jag Putin så skulle jag säga.....-"Tack, men nej tack" om vi la oss med blottad strupe.

Det är gotland som är intressant eftersom det är en så viktig ö för att behärska östersjön. 
  • Kermit1561
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-11 09:13:19 följande:
    Ryssland har 150 miljoner invånare.

Javisst, de har att ta av, och även om de har förlorat mer människor och materiel än ukraina i absoluta tal så är det inte det som är den stora förlusten. 
    Mycket mer avgörande är att de har förlorat i anseende runt om i världen, deras arme som är deras viktigaste maktfaktor har visat sig vara disfunktionell och deras vapen som de tjänar mycket på att exportera presterar dåligt. Länder som tidigare hukat för ryssland låter nu putin vänta när de möts. Från att ha haft tummen på vågen mellan kina och väst så har de nu blivit helt beroende av kinas välvilja. De har förlorat tillgång till den rikaste marknaden i världen för gas och olja. De har drivit två länder (varav ett med en jättegräns mot ryssland inte långt från kreml) in i nato. 

Även om de skulle lyckas ockupera hela ukraina så är det en pyrrhusseger. De har förlorat mycket mer än de har vunnit. 

Och naturligtvis, om de inte lyckas ta hela ukraina så har de definitivt en gång för alla skapat en sammahållen, enad nation av ukraina som tillhör västsfären. 

• TvillingmammaVästgöte
    Kermit1561 skrev 2023-01-11 09:30:40 följande:

Javisst, de har att ta av, och även om de har förlorat mer människor och materiel än ukraina i absoluta tal så är det inte det som är den stora förlusten. 
    Mycket mer avgörande är att de har förlorat i anseende runt om i världen, deras arme som är deras viktigaste maktfaktor har visat sig vara disfunktionell och deras vapen som de tjänar mycket på att exportera presterar dåligt. Länder som tidigare hukat för ryssland låter nu putin vänta när de möts. Från att ha haft tummen på vågen mellan kina och väst så har de nu blivit helt beroende av kinas välvilja. De har förlorat tillgång till den rikaste marknaden i världen för gas och olja. De har drivit två länder (varav ett med en jättegräns mot ryssland inte långt från kreml) in i nato. 

Även om de skulle lyckas ockupera hela ukraina så är det en pyrrhusseger. De har förlorat mycket mer än de har vunnit. 

Och naturligtvis, om de inte lyckas ta hela ukraina så har de definitivt en gång för alla skapat en sammahållen, enad nation av ukraina som tillhör västsfären. 

Ryssland förlorar mest på detta men vi får ändå inte underskatta dem och inte heller tro att de ser saker på samma sätt som vi. 
  • Kermit1561
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-11 09:57:02 följande:
    Ryssland förlorar mest på detta men vi får ändå inte underskatta dem och inte heller tro att de ser saker på samma sätt som vi. 
    Nej, de ser verkligen inte saker på samma sätt som vi. De har en närmast medeltida syn på världen. Kompromisser ses som en svaghet och det är därför det inte funkar med eftergiftspolitik eller att förhandla. Det bästa sättet att förhindra ännu en upprepning (tjetjenien, Moldavien, Georgien, Krim och nu hela ukraina) är att göra det så dyrt som möjligt för ryssland. Så även om Ukraina skulle förlora i slutändan är det lönsamt att skicka så mycket vapen som möjligt dit nu. 

• Tecum
    mari123 skrev 2023-01-11 05:47:04 följande:
    FINNS ju en logik i att det är krig i Ukraina. Liksom det är inte ett nöjaktigt angrepp på en helt främmande stat!?MEN det vore det om Putin angrep Sverige.........VAD ska han med oss att göra? Rensa upp i utanförskapsghettona? utnyttja vår odlingsmark?  Var jag Putin så skulle jag säga.....-"Tack, men nej tack" om vi la oss med blottad strupe.
    Svepskälet för att invadera Ukraina var "Rysslands säkerhet". Det argumentet kan Putin lika gärna använda mot Sverige eller vilket annan land som helst i närområdet.
  • AndreaBD
    mari123 skrev 2023-01-11 08:40:21 följande:
    OCH varför skulle ryssen angripa Sverige?....eller det kanske inte är ryssen vi eventuellt ska rusta emot(?) men vilka annars?
    För att få kontroll över Östersjön? Framför allt Gotland är intressant. Men också för att vi inte är med i NATO än. Jag tror säkert att det finns en konkret anledning varför Erdogan inte vill släppa in Sverige, och Ungern också. Båda gör det med hänsyn till Putin, inte bara för egna intressen. Sedan kan de få betalt för det förstås. Men de går Putins ärende där. Dessutom vill ju Putin utöka sitt "rike" och då ligger Finland närmast, men Sverige ligger inte heller långt ifrån. 
  • AndreaBD
    mari123 skrev 2023-01-11 08:40:21 följande:
    OCH varför skulle ryssen angripa Sverige?....eller det kanske inte är ryssen vi eventuellt ska rusta emot(?) men vilka annars?
    Förresten så var det ju inte det vi pratade om, utan frågan var om det var mer förståeligt, eller mindre allvarligt att Ryssland invaderade just Ukraina. Och där vidhåller jag att Ryssland inte har någon rätt till Ukraina. Det tillhör inte dem. 
Svar på tråden Kommer kriget hit?