RenLuft skrev 2023-01-11 05:27:39 följande:
Kockobello skrev 2023-01-10 23:08:20 följande:
Ukraina förlorade för länge sedan.
Ja, jag måste nog ändå säga att folk har sagt väldigt mycket om att Putin och Ryssland som land ''inte kan någonting om krig''. Ryssarna ''glömde'' ta med sig ordentligt med vätska och föda. Det rapporterades att ''fler och fler'' ryska soldater dödas, och ryska pansarvagnar skjuts till skrot m.m.
Det är så otrolig stor fokus på hur mycket ''Ryssland och deras arme'' ''förlorar''. Lite mer som att man vill få Ryssland att se ut som om de är värdelösa. Men hade dem varit så pass värdelösa som folk påstår, så hade de inte kunnat hålla ut och fortsatt med sitt krig i nästan ett helt år. Det är helt enkelt något som inte stämmer.
Men att kriget skulle komma till Sverige bara för att man tror att Putin är ''galen'', tror jag inte på. Jag tror inte på att kriget kommer till Sverige. Så länge det inte finns en djupare skäl än att Putin skulle vara just ''galen''.
Man skall dessvärre inte hurra allt för stort så fort man läser svenska media om hur mycket Ryssland ''förlorar''. Jag tycker allt känns märkligt som sagt. Jag tror Ryssland är starkare än vad media försöker måla upp. Men det är bara min tanke och jag kan vara helt ute och cykla.
Och även om jag inte tror att kriget kommer komma hit, så är det ändå klokt att våran militär/Försvarsmakten förbereder sig.
Fast man behöver inte vara speciellt bra för att hålla ut länge, bara hänsynslös. Och det är ju det ryssland har, stor befolkning och villighet att offra människoliv. Det är det de lever på just nu. Det är dessutom i linje med hur de brukar gå för dem, i Tjetjenien gick det också väldigt dåligt i början, men de fortsatte offra människor tills de vann. Men då är det ju ett mindre land som stod ensamt..
Sedan tror jag man skall se diskussionen i ljuset av att man uppenbarligen hade för höga tankar om den ryska militären innan kriget. Alla förväntade sig att de skulle ta ukraina på några dagar eller en vecka. I jämföresle med det går det rätt dåligt.
Sedan tror jag inte heller putin skulle komma till sverige just nu, eller starta några krig med väst/nato-länder. Ett svensk natomedlemskap handlar om vad som kan hända om 20-30 år, när ryssland hunnit bygga upp sin arme igen efter ukraina.