• AndreaBD

Kommer kriget hit?

Efter att jag hörde vad Sveriges överbefälhavare sa igår på nyheterna blev jag lite orolig. Han tror att kriget kommer hit? Det är så oroande. Jag menar - risken finns ju förstås, men att det skulle vara så sannolikt enligt militären, det förvånar mig lite ändå. 

Vad tror ni? Finns det någon mer info?

ÖB ser inget slut på kriget i Ukraina: ?Oroväckande? (msn.com)

• Svar på tråden Kommer kriget hit?
  • BuoBä
    AndreaBD skrev 2022-12-15 18:15:56 följande:
    Precis så tänker jag också. Men det skulle inte vara roligt i alla fall. Tungan ute
    Nej, det moderna samhället är ju väldigt sårbart på så sätt att vi är beroende av teknik. Det blir kaos om tågen inte går eller betalterminalerna är utslagna. Klart vi kan ställa om till ett mer analogt samhälle igen, men det kommer bli väldigt besvärligt.
  • Postman

Tyvärr måste jag medge att ett fullskaligt krig med Nato känns nära. Jag tror inte Sverige kommer drabbas av regelrätt strid men man kommer sabba infrastruktur och annat. Jag tror vi är ett tacksamt mål, vi har en lättillgänglig infrastruktur som är lätt att sabotera samt en befolkning som verkar ha en svag och tafatt moral.

• Tecum

Jag har inte mycket tillövers för militärer och deras ständigs krigshetsande, men tyvärr lär det stämma denna gång. Världen har aldrig stått inför en svårt mentalsjuk person med tillgång till massförstörelsevapen. Han kommer att använda dem och då måste Nato agera. Sen kan vad som helst hända, även här...

• AndreaBD
    Tecum skrev 2022-12-15 19:09:35 följande:

Jag har inte mycket tillövers för militärer och deras ständigs krigshetsande, men tyvärr lär det stämma denna gång. Världen har aldrig stått inför en svårt mentalsjuk person med tillgång till massförstörelsevapen. Han kommer att använda dem och då måste Nato agera. Sen kan vad som helst hända, även här...

Nja... jag skulle inte helt friskförklara Nordkoreas snubbe heller. Flört  Och Putin, tror jag, är "bara" psykopat. Antagligen har han inte så länge kvar och vill bara göra det nu. 
  • AndreaBD
    Postman skrev 2022-12-15 18:34:52 följande:

Tyvärr måste jag medge att ett fullskaligt krig med Nato känns nära. Jag tror inte Sverige kommer drabbas av regelrätt strid men man kommer sabba infrastruktur och annat. Jag tror vi är ett tacksamt mål, vi har en lättillgänglig infrastruktur som är lätt att sabotera samt en befolkning som verkar ha en svag och tafatt moral.

Nja... moralen kommer nog att anpassas om det behövs. Men jag har hört att vår infrastruktur är lätt att slå ut. Mycket digitalt antagligen. Men man kan säkert komma runt det på något sätt. Man jobbar nog på det.
  • Mrs Moneybags

Vi vet redan att ÖBs omdöme är nere på noll så jag har inget förtroende för hans uttalanden överhuvudtaget.

Men sure, när nu Turkiet låter Sverige gå med i NATO kommer våra soldater behöva åka till olika ställen och kriga. Inklusive Ukraina, om/när NATO dras in mer konkret i konflikten. 

• AndreaBD
    Mrs Moneybags skrev 2022-12-15 19:50:39 följande:

Vi vet redan att ÖBs omdöme är nere på noll så jag har inget förtroende för hans uttalanden överhuvudtaget.

Men sure, när nu Turkiet låter Sverige gå med i NATO kommer våra soldater behöva åka till olika ställen och kriga. Inklusive Ukraina, om/när NATO dras in mer konkret i konflikten. 

??? Pratar du om hans relation med den där poliskvinnan? Han har väl betett sig korrekt, vad jag vet. 
  • Mortiscia80
    AndreaBD skrev 2022-12-15 19:59:26 följande:
    ??? Pratar du om hans relation med den där poliskvinnan? Han har väl betett sig korrekt, vad jag vet. 
    Det var inte ÖB som hade en relation med poliskvinnan utan isf hennes chef på NOA, om det nu var så eller inte.
  • AndreaBD
    Mortiscia80 skrev 2022-12-15 20:05:19 följande:
    Det var inte ÖB som hade en relation med poliskvinnan utan isf hennes chef på NOA, om det nu var så eller inte.
    Ja först, men nu är hon ihop med ÖB. Han pratade ju om det i intervjun också - vilket var ganska onödigt, men intervjuaren tjatade om det. 
  • Tecum
    AndreaBD skrev 2022-12-15 19:43:23 följande:
    Nja... jag skulle inte helt friskförklara Nordkoreas snubbe heller. Flört  Och Putin, tror jag, är "bara" psykopat. Antagligen har han inte så länge kvar och vill bara göra det nu. 
    Psykopat räcker inte för den som använder massförstörelsevapen. Men han har lyckats såtillvida att han tydligen har normaliserat tanken på att använda den typen av vapen utan att betraktas som galen... 
Svar på tråden Kommer kriget hit?