• Anonym (dagsfärsk)

Omogna män

Det har man hört talas om. Män får t ex inte spela tv-spel för då är de mansbebisar. Män har inte ett utvecklat känsloliv, och har stannat i tonåren ungefär. En kvinna vill ha en man som utmanar henne intellektuellt och som inte blir alldeles till sig bara för att han ser lite tuttar.

Så... hur mogna är kvinnor då egentligen?

• Svar på tråden Omogna män
  • Anonym (P)

På tal om hur omoget det är att spela datorspel egentligen - min mamma som nu är 78 är ett stort fan av Dragon Age-serien. Det var hon som fick mig att börja spela den :)

Flera har skrivit att spelande blir omoget när det går ut över jobb och familj. Men det gäller ju precis vilken hobby som helst. Det gäller även lite mer "coola" hobbys, såsom att man tränar och idrottar. Det har inget med just gaming att göra.

Någon skrev om gamers som blir socialt inkompetenta pga spelandet, äter dåligt, inte sköter sin hygien, sitter och vrålar framför datorn istället för att arbeta osv. Det där är nog en stereotyp och en nidbild av gamers. Det är vad vissa icke-gamers tror att gamers är. Jag har själv aldrig träffat någon sådan gamer.

• Mandel
    Anonym (Kimmen) skrev 2023-11-09 17:59:21 följande:
    Sedan anser jag inte att barnslig och omogen och att ha barnasinnet kvar är samma saker men det är ju jag ofs
    Håller med dig helt och hållet!

Barnslig och omogen är ju mer att inte ta ansvar, skylla i från sig, offerkofta, slarva bort pengar, slarva bort livet osv.
    Medans att ha barnasinnet kvar är att ha snöbollskrig, leka kurragömma, gunga osv.

Jag anser mig mogen eftersom jag arbetar och gör rätt för mig, Tar ansvar för mina barn, mitt hem, min ekonomi, mitt arbete osv. Jag har aldrig hamnat i klammeri med rättvisan och mina barn är tämligen välartade tonåringar båda två som jag ofta får höra att de är artiga, trevliga, hjälpsamma osv.

Och jag har verkligen barnasinnet kvar!
    Som tränare för barn får jag verkligen med liv och lust helt legitimt ge mig in i lekar på blodigt alvar. Jag älskar hoppborgar - fick tillsägelse av en typ 5-åring nu i helgen att vuxna inte fick vara i hoppborgen, Herregud! Jag störde ju inte honom utan hade ju kul med andra barn. 
    Älskar snö och göra snöborgar, kan inte vara på en sandstrand utan att göra sandslott osv. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Elaine)
    Anonym (dagsfärsk) skrev 2023-11-09 10:15:48 följande:
    Omogna män

Det har man hört talas om. Män får t ex inte spela tv-spel för då är de mansbebisar. Män har inte ett utvecklat känsloliv, och har stannat i tonåren ungefär. En kvinna vill ha en man som utmanar henne intellektuellt och som inte blir alldeles till sig bara för att han ser lite tuttar.

Så... hur mogna är kvinnor då egentligen?

Du verkar ha missförstått mycket. Kontakta vården och be om en samtalskontakt. 

Som svar på din fråga: alla kvinnor är olika och de är också väldigt olika gamla. Mognadsgraden skiljer sig därför markant mellan tex en supersmart och social 70-åring och en 20-åring med intellektuell funktionsnedsättning. 

• Anonym (nejdå)
    Anonym (P) skrev 2023-11-10 06:38:21 följande:
    Så att spela dator- och tv-spel har idag blivit ett sätt att tjäna pengar. Kan inte låta bli att tycka att det är lite tråkigt. Allt ska kopplas till sociala medier idag, allt ska handla om att marknadsföra någon annans produkt. Vad hände med att spela bara för att det är roligt? Så gör jag och min man, i alla fall. Ingen av oss tjänar pengar på det. Vet flera andra vuxna som också bara spelar för att det är roligt, så helt dött verkar det inte vara.
    Ungefär som att folk sitter men nyllet intryck i telefonen och sociala medier halva sitt liv och går knappt att föra ett samtal med... men då verkar det vara helt ok tydligen för det är ju inte spel Flört

Det finns MASSOR med vuxna som spelar, jag skulle faktiskt tippa på att det som spelar är FLER än de som inte gör det om man räknar med alla spel som finns i telefoner som tex wordfeud som tydligen var jättepoppis främst bland vuxna.

Som sagt det verkar finns en enorm okunskap om spel och spelande bland människor som inte spelar och man verkar baserar sina åsikter sin egen lilla bubbla eller rena fördomar.

Spelbranschen är en av de branscher som växer snabbast i Sverige/världen, bara i Sverige omsatte den 2022 drygt 64 miljarder kronor, och nej det är inte barn som driver den, det är vuxna som gör det.

computersweden.idg.se/2.2683/1.772152/kraftigt-okade-intakter-for-den-svenska-spelbranschen 
  • Anonym (dagsfärsk)
    Anonym (nejdå) skrev 2023-11-10 11:11:18 följande:
    Ungefär som att folk sitter men nyllet intryck i telefonen och sociala medier halva sitt liv och går knappt att föra ett samtal med... men då verkar det vara helt ok tydligen för det är ju inte spel Flört

Det finns MASSOR med vuxna som spelar, jag skulle faktiskt tippa på att det som spelar är FLER än de som inte gör det om man räknar med alla spel som finns i telefoner som tex wordfeud som tydligen var jättepoppis främst bland vuxna.

Som sagt det verkar finns en enorm okunskap om spel och spelande bland människor som inte spelar och man verkar baserar sina åsikter sin egen lilla bubbla eller rena fördomar.

Spelbranschen är en av de branscher som växer snabbast i Sverige/världen, bara i Sverige omsatte den 2022 drygt 64 miljarder kronor, och nej det är inte barn som driver den, det är vuxna som gör det.

computersweden.idg.se/2.2683/1.772152/kraftigt-okade-intakter-for-den-svenska-spelbranschen 
    Ja, finns nog kvinnor som inte skulle tycka det var oattraktivt om mannen var i spelbranschen och tjänade bra. 
    Ett storspel kostar över 2 miljarder att "tillverka".
    Men det är finare och mer vuxet att sitta med mobilen, än att spela. 
  • Anonym (nejdå)
    Anonym (dagsfärsk) skrev 2023-11-10 11:25:56 följande:
    Ja, finns nog kvinnor som inte skulle tycka det var oattraktivt om mannen var i spelbranschen och tjänade bra. 
    Ett storspel kostar över 2 miljarder att "tillverka".
    Men det är finare och mer vuxet att sitta med mobilen, än att spela. 
    Tja, men tanke på hur mycket spelbranschen omsätter så är ju oddsen rätt stora att en hel del av de som jobbar med IT jobbar inom just spelbranschen. Så att prata om det som om det vore nån slags udda grej som bara rör barn är ju ganska bisarrt, då han man ju verkligen noll koll.

Jag tycker bara det är så märklig att många dels verkar tro att spel bara gäller spelkonsoller och dataspel inte telefoner, och att man tycker att spela 2 timar på datorn är jättebarnsligt men att spendera halva dan på sociala medier är hur vuxet som helst. För om man räknar ihop alla minuter som man spenderar med att kolla flödet i sociala medier och redogöra för precis allt man gör varje sekund av sitt liv och(eller kolla vad andra gör så blir det förmodligen fan så mycket mer tid än vad de flesta spelar. Men det verkar tydligen anses vara hur vuxet som helst för det är ju minsann inte spel, så det så....

Så för att koppa det till trådens ämne "omogna män", så skulle jag vilja påstå att de kvinnor i tråden som kategoriskt beskyller män som spelar för att vara omogna verkar snarare vara väldigt omogna och okunniga själva för de verkar basera sina åsikter på ren okunskap och en stor dos dubbelmoral för jag kan ge mig fan på att många av dessa spenderar en hel del tid på sociala medier Drömmer
  • Anonym (dagsfärsk)
    Anonym (nejdå) skrev 2023-11-10 12:05:13 följande:
    Tja, men tanke på hur mycket spelbranschen omsätter så är ju oddsen rätt stora att en hel del av de som jobbar med IT jobbar inom just spelbranschen. Så att prata om det som om det vore nån slags udda grej som bara rör barn är ju ganska bisarrt, då han man ju verkligen noll koll.

Jag tycker bara det är så märklig att många dels verkar tro att spel bara gäller spelkonsoller och dataspel inte telefoner, och att man tycker att spela 2 timar på datorn är jättebarnsligt men att spendera halva dan på sociala medier är hur vuxet som helst. För om man räknar ihop alla minuter som man spenderar med att kolla flödet i sociala medier och redogöra för precis allt man gör varje sekund av sitt liv och(eller kolla vad andra gör så blir det förmodligen fan så mycket mer tid än vad de flesta spelar. Men det verkar tydligen anses vara hur vuxet som helst för det är ju minsann inte spel, så det så....

Så för att koppa det till trådens ämne "omogna män", så skulle jag vilja påstå att de kvinnor i tråden som kategoriskt beskyller män som spelar för att vara omogna verkar snarare vara väldigt omogna och okunniga själva för de verkar basera sina åsikter på ren okunskap och en stor dos dubbelmoral för jag kan ge mig fan på att många av dessa spenderar en hel del tid på sociala medier Drömmer
    En kvinna här i tråden känner ingen som spelar. De ägnar sig åt vuxna saker istället.
    Spel är stort nu, men det är nog långt kvar till att vara samma folkrörelse som när folk sitter med sina mobiler. Man går ju och glor i mobilen när man är i skogen också, istället för att njuta av naturen. Sen när spel har blivit godkänt och nåt som svenne gör, då kommer det vara bra. Och vuxet och fint.
  • Anonym (dagsfärsk)

Många kvinnor gillar Bruce Springsteen. Vet inte om han spelar, men om han gjorde det så skulle nog många kvinnor sucka och tycka att det var så manligt att han spelar. 

• Anonym (Väntat värre)
    Anonym (dagsfärsk) skrev 2023-11-10 12:15:35 följande:

Många kvinnor gillar Bruce Springsteen. Vet inte om han spelar, men om han gjorde det så skulle nog många kvinnor sucka och tycka att det var så manligt att han spelar. 

Lugna ner dig nu!
  • Anonym (Lova)

Finns omogna män och kvinnor. Skulle dock inte välja att träffa en man som spelar tv-spel och dataspel. En stor dealbreaker för mig. 

Svar på tråden Omogna män