Mandel skrev 2023-11-09 12:57:34 följande:
Beror troligen på ålder.
Jag är i 50-årsåldern och ingen i min bekantskapskrets förutom 2st fd kollegor (40 och 50 år och ingen av dem har någonsin haft en relation) ägnar sig åt vare sig dator- eller tv-spel.
Folk jobbar, tränar, skruvar bilar, renoverar hus osv.
De kanske har spelat några minuter tillsammans med sina barn, men inget regelbundet eget spelande.
Jag är i 50-årsåldern och större delen av min omgivning spelar spel på något sätt.
Min man spelar datorspel just nu. Ibland leker han med sitt VR-kit ihop med sonen.
Kompis A som är ingenjör är typ Queen of Pokemon i sin by och barnen ringer på för att få hjälp av henne när de vill ta ett gym. Hon är också grym på Wordfeud.
Kompis B, kvinna, är jurist och tokig i skräckspel som Silent Hill eller problemlösarspel som gamla Myst och Riven.
Kompis C, kvinna, är arkeolog och spelar t.ex. Baldurs Gate, alla tre utgåvorna.
Kompis D, kvinna, är ingenjör och spelar också Baldurs, Heroes of Might & Magic och en del annat.
Herrarna i gänget spelar för tillfället mest World of tanks, World of warships, Europa Universalis, en håller på med portalspelet Ingress osv osv.
Spel är kul helt enkelt, och vi har också haft kul med att spela med våra barn under deras uppväxt. Kan man imponera på glyttarna med att smiska sönder bossen i Mariospelet så får de inse att vi inte är så mossiga, ändå.