Olyckligt gift
Jag har varit gift i 35 år med en man som jag har fyra nu i princip vuxna barn med. Ansvaret för hem och familj har legat på mig och han har jobbat mycket. Under åren så har vi glidit ifrån varandra. Han har varit en ytterst frånvarande pappa, har aldrig velat göra något med barnen, tycker de "tog mig ifrån honom". Han dricker i perioder enorma mängder alcohol och när han inte gör det är han väldigt negativ och nedlåtande mot mig men även barnen. Jag är hans fasta punkt och han älskar mig, skulle nog supa ihjäl sig om jag lämnade honom. Det är också svårt när man levt nästan hela sina vuxenliv tillsammans. Han har naturligtvis goda sidor också, men han har förändrats över åren och mina romantiska känslor för honom finns inte längre. Mycket pga hans nedlåtande attityd till barnen, det kan jag liksom inte ha överseende med. Jag lever med daglig ångest över att allt blivit så fel. när jag tar upp problemen förringar hen dem och säger att allt kommer bli bättre, vill bara köra på liksom. Vi är båda i 60-årsåldern och det känns som lite för sent att bryta upp och påbörja något nytt. Jag orkar knappt ens tänka på det. Önskar att jag gjort det för länge sedan, men har väl alltid närts av hopp att saker ska lösa sig till det bättre.