Inlägg från: Anonym (Lyckliga relationer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lyckliga relationer)

Otrohetstråden - Den positiva tråden

Anonym (Kgng) skrev 2024-03-03 09:24:10 följande:

Och den sista neningen stämmer inte 

Har du något sakligt belägg för att den sista meningen inte skulle stämma?

Sanningen är att det man inte vet mår man inte ont av.

Det är en historiskt känd sanning och den är allmänt accepterad sedan begynnelsen. Ingen har någonsin kunnat visa att detta inte skulle stämma.

Du skulle i så fall bli den första i världen, den första människan i historien, som skulle kunna bevisa att detta inte är sant.
    Anonym (Singel) skrev 2024-03-03 09:38:22 följande:
    Jag håller med. Till en början blev jag chockad över hur många män det är som är otrogna 
    Otrohet är så fruktansvärt vanligt bland män.
    Och vem tror du att männen är otrogna med?
    Med varandra kanske..?

Min erfarenhet är att minst lika många kvinnor är otrogna.
    När det gäller hur många som vill, som har en önskan, att vara otrogna så är min egen erfarenhet att det är fler kvinnor än män som har den viljan.

Men i den här frågan så är min uppfattning att det absolut råder jämlikhet mellan könen.
    Att det i detta fall råder jämlikhet mellan könen är väl i verkligheten är ganska självklart om man väljer se öppet på saken och inte endast ur sitt eget kvinnliga eller manliga perspektiv.
    Anonym (Kgng) skrev 2024-03-03 15:32:40 följande:
    Klart man mår bättre av att få veta sanningen än gå ovetande och bli lurad fullständigt. Som sagt, folk tar livet av sig pga sånt. Tänk på det innan du uppmuntrar till skit.
    Nej, tänk efter åtminstone en sekund innan du låter dina känslor spela dig ett spratt och du bara slänger ur dig ord innan du har tänkt efter.

Hur ska du kunna må bättre av att få reda på något som du inte har en aning om? Du mår som du gör innan du får reda på det, förhoppningsvis mår du bra.
    Hur ska du då kunna må bättre av att få reda på något som du verkar uppleva som något väldigt negativt?

Jag förutsätter att du mår bra (förhoppningsvis...).
    Och jag hoppas du förstår att att det finns oändligt många saker i världen som du inte känner till och det finns massor av lögner som du inte har en aning om.
    Trots detta mår du bra.
    Skulle du då må bättre av att få veta allt och om du skulle få vetskap om alla lögner?

Så länge du inte vet något så har du inte ont av det. 
    Det måste du väl klara att ta in?

Gällande självmord så måste väl ändå förstå att ingen människa i hela världen, inte en enda någonsin, har tagit livet av sig pga något som den inte vet???
    Men att få vetskap om något som tidigare var okänt och att få en lögn avslöjad för sig kan självfallet leda till självmord.
    Ett självmord som inte skulle ha inträffat om den bara hade sluppit få reda på det.

Klart är givetvis att både du och jag, och alla, mår bättre av att slippa veta.
    Sanningen är självklar. Det du inte vet mår du inte ont av.

Avslutningsvis ber jag dig att inte ljuga om mig. Jag har absolut inte uppmuntrat till något.
    Visa i så fall vad jag har sagt som är en uppmuntran. Annars ljuger du.
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-04 09:09:21 följande:
    Hur skulle det kunna göra det? Jag ser bara tre sätt:

1. Någon sådan skvallerbytta som du är får reda på det, och kontaktar frun/mannen för att den inte kan låta bli att lägga näsan i blöt

2. Älskarinnan vill inte nöja sig med att vara älskarinna, utan kräver skilsmässa, äktenskap, barn och hela paketet. Hon går till frun om hon inte får som hon vill. (Jag tror inte att en älskare skulle gå till maken och berätta, män beter sig sällan så. De är rakare och rejälare, och accepterar därför den ursprungliga överenskommelsen.)

3. Den otrogne/otrogna är otroligt klantig. 
    I de fall som blir kända, enligt min uppfattning relativt få fall, så är punkt 3 den överlägset mest troliga. 
    Men kan nog säga att p 1 och 2 också faller in under p 3.

I nästan alla de fall som har blivit kända så är det efteråt uppenbart att den den otrogna har varit klantig. Oftast både vårdslös, tanklös och extremt klantig.
    Om man ser på det i efterskott så är jag övertygad att de allra flesta av dessa avslöjanden ganska enkelt hade kunnat undvikas.

Jag är absolut övertygad att de flesta som blir avslöjade blir det pga att de faktiskt själva vill bli avslöjade, medvetet eller omedvetet vill de bli avslöjade.
    Eller åtminstone att man tycker att det kvittar vilket, att det inte skulle spela någon roll om man blir avslöjad.

Annars skulle de givetvis inte uppträda så klantigt, tanklöst och vårdslöst att de så enkelt blir avslöjade.

Om man bara använder sig av åtminstone normal begåvning så är risken för ofrivilligt avslöjande mycket liten, näst intill obefintlig.

Därför anser jag det uppenbart att väldigt många tillfälliga sexuella förbindelser utanför relationen för alltid förblir okända.

Vilket ju är något som är mycket bra för då medför det inga konsekvenser för någon.

När det får förbli okänt så kan det inte leda fram till några svåra känslor hos någon och inga som helst faktiska negativa följder för någon enda människa.

Om man slipper få reda på det så fortsätter relationen, kärleken, känslorna och allt annat i livet helt opåverkat, allt fortsätter precis lika som tidigare.

Det man inte vet mår man inte ont av.

Anonym (sådär) skrev 2024-03-04 14:33:39 följande:
    Eller så kan man låta bli att låta bli att låta sina känslor spela sin partner ett spratt och ge fan i att vara otrogen istället?... det om något är ju att ha noll kontroll över känslor.

Klar som fan att du uppmuntrar till svek, lögner och manipulation, att du inte vill står för är ju en helt annan sak. Dina sätt att resonera påminner om hur människor med grava störningar resonerar.
    Ja, om man låter bli att berätta, om man ser till att den andra parten får vara ovetande, så ser man till att inte spela något spratt gällande sin partners känslor.
    Inget spratt för någons känslor.
    Att se till att det inte spelas något spratt med någons känslor är självfallet att ha full koll över känslor.

Nej inte en enda gång har jag uppmuntrat till otrohet, lögner eller manipulation. 
    Visa på sakligt sätt att jag skulle ha uppmuntrat till detta och var jag i så fall skulle ha gjort det.
    Eller sluta upprepa dina patetiska lögner.
    Om du inte kan visa grund för det du försöker påstå så framställer du bara dig själv som pinsam.

Gällande det där med grava störningar, har du någonsin hört talas om speglingar?
    Anonym (sådär) skrev 2024-03-05 16:24:20 följande:
    Det du beskriver kallas för manipulation och ja att gilla att manipulera andra människor är inte frisk på nåt sätt. 
    Läs på om ordet "manipulation" och dess innebörd innan du gör ett pinsamt uttalande om något som du så uppenbart inte klarar att förstå.

Jag hjälper dig lite snabbt så du kan börja lära dig något om "manipulation":

Manipulation innebär att i någon mening ändra tillståndet i ett system.
    Ordet har i sig ingen värdeladdning.
    Men brukar ibland endast syfta på dess negativa innebörd, vilket alltså inte är korrekt. 
    Notera att tröst, uppmuntran och beröm kan ses som positiva exempel på manipulation, som är försök att påverka en person att må bättre.

Manipulation är något de flesta ägnar sig åt, medvetet eller omedvetet.
    Barnet som berömmer sina föräldrar innan det ber om något eller mannen/kvinnan som förför sin motpart. Manipulation är ett sätt att försöka få sin vilja igenom ? i gott eller ont syfte.
       Wikipedia

Anonym (sådär) skrev 2024-03-05 17:17:05 följande:
    Du borde fråga din fru istället, se vad hon tycker om det Drömmer
    Min fru använder sig väldigt ofta av manipulation för att få sin vilja igenom eller för att förföra mig Skrattande
    Anonym (sådär) skrev 2024-03-05 18:08:48 följande:
    Eller så är det du som inte förstår skillnaden mellan ord och vad för slags värderingar man lägger på ett ord?

ATT det är manipulation råder det inga som helst tvivel runt, det verkar till och med "lyckliga relationer" hålla med om eftersom han inte motsäger att det skulle vara manipulation utan ifrågasätter om det det är negativt att manipulera andra.

Det är ju bra om du har koll på saker innan du börjar anklaga andra för att "felanvända" ord Drömmer

Att just du håller med om att manipulation är jättefint och inte alls negativt är ju iof inte speciellt förvånande.
    Jag tycker att du är en stor besvikelse för dina nära och kära, och för hela mänskligheten, om du aldrig använt dig av manipulation.

Du borde ju skärpa dig för dina nära och käras skull, för människors skull, och börja använda manipulation som i nedan:

Notera att tröst, uppmuntran och beröm kan ses som positiva exempel på manipulation, som är försök att påverka en person att må bättre.

Notera att detta är hämtat från Wikipedia, men du kan finna samma på många ställen om du söker.
    Det är alltså inget som jag eller andra medlemmar har hittat på för att sätta dit dig. 
    Ingen behöver ens försöka sätta dit dig, för det fixar du så bra alldeles på egen hand.

Anonym (sådär) skrev 2024-03-05 18:08:48 följande:
    Det är ju bra om du har koll på saker innan du börjar anklaga andra för att "felanvända" ord Drömmer
    Att du på fel sätt använder ordet manipulation, att du inte klarar förstå ordets innebörd, är ingen anklagelse utan det är fakta.

Det är ju självfallet du som bör ha koll på vad ordet betyder innan du väljer att använda ordet.
    Du har själv visat gång på gång att du inte klarar förstå ordets innebörd.

Jag, och säkert flera med mig, har försökt lära dig ordets innebörd, jag tror att det var flera år sedan du och jag hade denna diskussion förra gången, jag försökte få dig att förstå betydelsen, du försökte förneka, men till sist blev det helt uppenbart  att du faktiskt upprepat hade använt ett ord utan att förstå dess innebörd.
    Men det är ju pinsamt för dig att vi alla tvingas konstatera att detta verkar du ha glömt nu?

Du behöver absolut inte bry dig om det jag skriver, du behöver inte bry dig om Wikipedias utmärkta förklaring, utan sök i stället din egen kunskap om ordet. Jag är säker på att du, eller åtminstone vem som helst, kan finna förklaringar inom 60 sekunder.

Lär dig nu en gång för alla att förstå ordet manipulations innebörd innan du använder det nästa gång.
    Annars blir du ju bara ännu mera pinsam varje gång du använder ordet på fel sätt och det blir uppenbart att du inte klarar förstå dess innebörd.
Svar på tråden Otrohetstråden - Den positiva tråden