Inlägg från: Anonym (Lyckliga relationer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lyckliga relationer)

Otrohetstråden - Den positiva tråden

Anonym (Loo) skrev 2024-03-23 05:54:47 följande:

Att starta en "feelgood-tråd" om ämnet otrohet är nog (tyvärr?) dömt att misslyckas. Otrohet är ju ett av dom mest laddade ämnena idag. Det är enligt de flesta ett fruktansvärt svek som man aldrig bör acceptera. 
    Att "det man inte vet mår man inte dåligt av" är ju förstås 100% sant, men grejen är ju också den att det ALDRIG kan vara 100% säkert att en otrohet inte kommer fram, vilket då skulle resultera i att man sårar en människa man påstår sig älska och måna väldigt mycket om. Och att då ändå välja att ta den risken, och i det här fallet t.o.m med stor glädje, ses ju som väldigt egoistiskt och empatilöst. 
    Jag förstår att människor är mån om att se till sin egen lycka, inget fel med det i huvudsak, men som med allt annat när man har en familj så får man ha lite konsekvenstänk: ja, JAG mår bra av det här NU men vilken skada skulle det kunna göra andra SEN? Vill jag ta den risken?" För som sagt, det är ALDRIG helt säkert att en otrohet inte kommer fram. 

Rent generellt gäller att man kan inte vara 100% säker på någonting, vare sig trohet eller något annat. Oavsett vilka löften, traditioner, kulturer eller religiösa lagar som anses gälla.

Man måste också klara inse och acceptera sanningen att man kan vara 100% säker på att alla de otroheter som inte har kommit fram, de är okända.

Men i allt i övrigt har du självfallet rätt tycka det du skriver.
    Och inget av det jag skrivit motsäger detta.
    Anonym (Otrogna vill inte bli bedragna) skrev 2024-03-25 14:23:56 följande:

Visst kan man vara 100% säker på att alla de otroheter som inte kommit fram är okända 🤣. Men icke att 100% av otroheterna är och förblir okända. 

Ja, se där, vi är 100% överens om att det jag sade om denna saken var 100% sant Flört
    Anonym (Otrogna vill inte bli bedragna) skrev 2024-03-25 14:23:56 följande:

Men icke att 100% av otroheterna är och förblir okända. 

Det kan väl ändå inte finnas någon enda levande människa som skulle ha påstått något sådant?

Det skulle ju vara nästan lika korkat som om några i tråden skulle försöka hävda att alla otroheter skulle bli kända "förr eller senare"!
    Anonym (M) skrev 2024-03-25 14:30:48 följande:

Den som har problem ska initiera skilsmässa. Lägg inte över det på någon annan. 

Menar du att det skulle finnas någon lag som säger att man är tvingad att initiera skilsmässa om sexet uteblir i äktenskapet?

Här på familjeliv brukar det i massor av kommentarer heta att det finns så mycket mer än sex inom kärlek och äktenskap.
    Varför är man då skyldig initiera skilsmässa för att partnern avvisar och inte vill ha sex???

Det är givetvis väldigt många, och det är vanligt, att man väljer att hålla ihop äktenskapet av väldigt många fler och helt andra orsaker än bara just sexet.

Detta är väl också en av de mest naturliga orsakerna till att otrohet är relativt vanligt.
    Och på detta sätt respekterar då alla dessa människor ditt råd att inte lägga över problemet på sin partner.
    Anonym (Lisa) skrev 2024-03-26 08:33:07 följande:
    Och då har jag inte ens skrivit vad jag egentligen tycker om otrogna. Om otrogna tycker jag inte. Jag tycker att otrogna är svin. Falska oärliga oempatiska varelser som gillar att manipulera sin omgivning och utnyttjar sin partners känslor. Det är vad jag egentligen tycker. Tyck vad du vill, men jag tycker att det är förkastligt att leva så 

Jag tycker att du har all rätt att ha en egen åsikt och att berätta om din åsikt.
    Tyck vad du vill.

Men jag kan inte se varför du citerar mig och diskuterar vad du tycker om otrogna i en diskussion med mig eftersom jag inte har skrivit något om den saken?

Tack för att du nu säger att också jag får tycka vad jag vill.
    Ibland verkar det som att detta grundläggande råkar glömmas bort när rader av märkliga och förvirrade ord, och okvädningar, sätts på pränt i inlägg efter inlägg.
    Men ärligt talat så behöver jag inte ditt eller någon annans tillstånd att tycka vad jag vill.

Men då vet jag vad du tycker, i detta för tillfället valda nick som denna gången kallas (Lisa).
    Bra att veta om det skulle bli så att jag i något inlägg i framtiden skulle få för mig att resonera om den saken som du pratar om.

Men som sagt, hittills har jag varit noga med att avhålla mig från att förmedla min åsikt om just detta.

På förekommen anledning frågar jag dig:
    Du försöker fortfarande hävda att det inte skulle finnas någon anledning misstänka att "en viss medlem i tråden" skulle skriva under olika nick ... ?   
    Du eller någon annan?
    SkrattandeObestämdFlört

Anonym (Lisa) skrev 2024-03-26 13:38:46 följande:
    Jag litar på min kille. Han litar på mig. Snopet va ??
    Du ljuger för din kille.
    Du vet att din killa ljuger för dig. Precis på samma sätt som alla människor ljuger.
    Ändå väljer ni att låtsas för er själva som att ni litar på varandra.

Det finns ingen annan än du själv som tror på dina fantasier.

Snopet vad ??   """Lisa"""Tomte
    Anonym (Otrogna vill inte bli bedragna) skrev 2024-03-26 14:24:18 följande:
    Ungefär som du som med bestämdhet hävdar att det med största sannolikhet är så att de flesta otroheter förblir okända?

Hursom är det onödigt att tvista om den saken. Om det är fifty-fifty är man ändå beredd att satsa sitt förhållande, till förmån att få vara med en annan person. Det är tydligen värt risken att riskera bli av med sin partner!
    Du inbillar dig saker.

Jag har ingenstans med stor bestämdhet hävdat det som du försöker ljuga om.

Kan du själv göra en bedömning gällande vilket som är mest rimligt:
    - att "alla otroheter kommer fram förr eller senare"
    eller
    - att "otrohet sannolikt är relativt vanligt och med största sannolikhet är det många som aldrig blir kända"
    Vilket av dessa påståenden bedömer du vara mest rimligt?

Eftersom det med största sannolikhet förekommer många otroheter som aldrig blir kända så är det fullt möjligt att många sådana handlingar sker utan risktagande, eller med ett så extremt litet risktagande så att det med sannolikhet gränsande till visshet aldrig kommer att bli känt.

Men alla dessa handlingar, de som aldrig blir kända, kan vi inte veta något om.
    Du väljer uppenbarligen att utgå från de otroheter som blir kända.
    Utifrån detta bedömer du risken.

Men om du tänker efter lite så är det uppenbart även för dig att alla de otroheter som förblir okända, dessa vet du inget om och du har därför ingen möjlighet bedöma om risken är stor eller om den i många fall är i princip obefintlig.

Om man vill, om man är åtminstone normalbegåvad, så kan man själv ha full kontroll över de eventuella riskerna och man kan själv bestämma att uppträda och att hantera saken på sådant sätt så att man inte tar någon risk.

Du måste klara ta till dig och erkänna att många otroheter som blir avslöjade blir kända pga att de inblandade är klantiga eller uppträder obegåvat. Om du känner till några sådana som blivit avslöjade så vet du att exemplen på klantighet och tillfälligheter är många.
    Det tyder på att många vill bli avslöjade, medvetet eller omedvetet, eller att de helt enkelt inte tycker att det spelar någon roll alls, eller inte spelar någon stor roll, om de skulle bli avslöjade.

Men om den som begår en sådan handling gör det med omsorg, med användande av åtminstone normal begåvning, som är noggrann och inte slarvar med detaljer, som verkligen är fokuserad på att inte ta några risker, så är det i princip omöjligt att bli avslöjad genom sådant slarv eller sådana tillfälligheter som ligger bakom de allra flesta fall (samtliga?) där otrohet blir avslöjad.

Jag vet med 100% säkerhet att sådana handlingar inte alls behöver löpa någon risk att avslöjas, det behöver inte alls innebära att man är beredd satsa sitt förhållande.
    Och jag anser det som fullkomligt självklart att många fler än jag VET detta.

Sedan får du självfallet försöka inbilla dig själv något helt annat, om du har behov av att medvetet ljuga för dig själv?
    Anonym (Otrogna vill inte bli bedragna) skrev 2024-03-26 17:26:28 följande:

Nu är det som så att ha sex är aldrig någonsin riskfritt, vare sig det sker på hemmaplan eller bortaplan.

Det finns många berättelser på FL om älskarinnor som vill berätta för frun, eller exempel på hemmaplan med kvinnor som blir gravida trots skydd och mannen inte vill ha barn. Sex är ej heller riskfritt från sjukdomar. Hur menar du att man i förväg kan vara så säker på, att sådana saker inte kommer hända ? 

Med det i åtanke är trots allt otrogna villiga att ta den risken, och är villiga att riskera den befintliga partnern. Då kan man undra vad som är viktigast för den otrogna, att ha sex med en annan eller att ha kvar sin partner. 

Du har fel.

Självfallet kan man ha sex, på hemma och borta, utan att det riskerar att avslöjas och leder till svåra följder.

Återigen visar du att du klarar endast att ta till dig just de handlingar som blir avslöjade, men du väljer glömma alla dessa som aldrig någonsin blir kända.

Du hänvisar till många berättelser om de fall som blivit avslöjade.
    Men du verkar inte klara förstå att det givetvis inte kan existera några berättelser om alla de som förblir okända.

Jag vet med 100% säkerhet att sådana handlingar inte alls behöver löpa någon risk att avslöjas, 
    och det behöver inte alls innebära att man är beredd satsa sitt förhållande.

Och jag anser det som fullkomligt självklart att många fler än jag VET detta.

Om den som begår en sådan handling gör det med omsorg, med användande av åtminstone normal begåvning, som är noggrann och inte slarvar med detaljer, som verkligen är fokuserad på att inte ta några risker, så är det i princip omöjligt att bli avslöjad genom sådant slarv eller sådana tillfälligheter som ligger bakom de allra flesta fall (samtliga?) där otrohet blir avslöjad.

Anonym (Lisa) skrev 2024-03-26 18:46:14 följande:
    Alltså, du är så himla rolig. Du utgår hela tiden från dig själv och det är beklagligt. Jag och min kille träffades för snart 3 år sen och är som du kanske förstår, fortfarande förälskade i varandra och har ofta sex, han ger mig komplimanger och visar att han är kär i mig. Att någon av oss skulle vara otrogen finns inte. Jag är hemskt ledsen att du har ett förhållande som gör att du känner att du måste vara otrogen, jag skulle aldrig orka att ha det så. Jag skulle göra slut om känslorna försvann. 
    Få se nu, var det (Lisa) du använde nu..? Då skriver jag till "Lisa":

Har du aldrig ljugit om något för din kille?
    Vet du med 100% säkerhet att din kille aldrig har ljugit för dig?

Om du känner ett behov av att svara ja på dessa två frågor så innebär det givetvis att du har ett behov av att ljuga för dig själv.

Det ovan var vad mitt inlägg handlade om, det inlägget som du valde att citera.

Men allt som du skriver om i detta ditt inlägg har jag inte sagt något om och jag väljer därför att inte kommentera det.
    Anonym (Otrogna vill inte bli bedragna) skrev 2024-03-26 19:37:06 följande:
    Jag svarar grått. Din fråga är helt orimlig.
    Antingen kommer det alltid fram. Eller så kommer de i princip aldrig bli kända.

Min värld är inte så svart-vit att jag kan utgå från något av de alternativen i förhand. Det ligger förmodligen någonstans i mitten av dina extrema motpoler ovan. Det enda rimliga är att se till det enda man med säkerhet vet om, dvs att det finns en risk och om man är villig att ta den.
    Vad är din egen åsikt, anser du det rimligt som vissa i tråden gör, påstå att det alltid kommer fram förr eller senare

(Det andra kan du lämna helt eftersom vare sig jag eller någon annan har hävdat det du skriver här kommer de i princip aldrig bli kända)
Svar på tråden Otrohetstråden - Den positiva tråden