Inlägg från: Anonym (Lyckliga relationer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lyckliga relationer)

Otrohetstråden - Den positiva tråden

Anonym (Vilken fantasivärld) skrev 2024-04-02 13:48:00 följande:
    Kan det bero på att fler drabbas negativt än positivt?
    Hur kan du veta, eller tro, att fler drabbas negativt?
    De enda du kan veta något om är de som blir kända och därmed är du begränsad till enbart dessa, du kan bara känna till (i princip) de som drabbas negativt.

Alla som förblir okända har du ingen som helst aning om.
    Men jag tror du klarar förstå att bland dessa finns en mycket hög andel (i princip alla...) som "drabbas" positivt.

Inte så svårt att lista ut för den som klarar att tänka längre än näsan räcker...
    Anonym (M) skrev 2024-04-02 13:55:19 följande:
    De flesta har nog inte så positiva erfarenheter av otrohet. Skönt när det sker men mindre skönt när den bedragne vill skiljas. 
    Hur kan du veta att de flesta inte har positiva erfarenheter?

Återigen, alla de som förblir okända har du ju ingen aning om.

Visst borde du rimligen klara inse och acceptera att bland dem som aldrig blir kända så finns en mycket hög andel med positiva erfarenheter?
    nihka skrev 2024-04-02 18:47:44 följande:
    Get a grip on reality!
    Är det du eller jag som behöver försöka få ett grepp om verkligheten?

Förklara hur du menar att jag skulle ha fel när jag konstaterar, i verkligheten gäller att:
    "Den som inte vet något om en annan människas handling kan givetvis inte tycka att den okända handlingen är vare sig något positivt eller något negativt."
    Anonym (M) skrev 2024-04-02 19:17:56 följande:

Du får gärna tro att otrohet inte kommer fram. Jag är inte lika övertygad om att det aldrig gör det. 
    Naturligtvis menar jag hur det känns när det kommer fram, vilket det ofta gör. 

Ja, självfallet händer det att otrohet kommer fram, de flesta av oss känner till något fall.
    Men givetvis är det omöjligt för oss veta hur ofta, hur hög andelen är, bland alla dessa handlingar.

OBS: Jag har aldrig någonsin påstått något annat!

Och i allt jag har skrivit finns det inget som tyder på att jag skulle tro att alla otroheter inte skulle komma fram.

Men jag hävdar att det finns absolut ingenting som tyder på att alla otroheter skulle bli kända.
    Och uppenbarligen finns det behov av att påminna fler än en medlem om det självklara att ingen av oss kan veta hur ofta, hur hög andelen är, bland alla dessa handlingar, som förblir okända.

Jag säger återigen att jag har förståelse för de som uppenbarligen har svårt att ta in och acceptera, att det är obekvämt för vissa att hantera den självklara sanningen, att det givetvis förekommer en hel del handlingar (många!) som förblir okända.

Jag har intresserat mig för och studerat ämnet, och närliggande ämnen, under ganska många år och jag har flera närstående som yrkesmässigt jobbar med sådana frågor.
    Det råder relativt god samstämmighet om att otrohet inte är särskilt ovanligt, utan snarare är vanligare än vad de flesta tror och sannolikt mycket vanligare än vad många känner sig bekväma med att erkänna för sig själva.
    En rimlig sannolikhetsbedömning ger vid handen att det högst sannolikt förekommer relativt många otroheter som förblir okända.

Det var klokt och bra av dig att åtminstone ändra din skrivning i detta inlägget, i jämförelse med det inlägget som jag citerade. Mina påminnelser kanske bidrog till att du nu var lite mera vidsynt i det senare inlägget?
    Anonym (M) skrev 2024-04-02 19:20:44 följande:
    Din åsikt. Inte fakta. Det är ju ditt försvar för att lura din partner, att inbilla dig att det aldrig kommer fram. Självklart kommer mycket otrohet fram. Det blir inte mindre sant för att du upprepar motsatsen. 
    Jag ser inte att ditt inlägg har någon koppling till mitt inlägg.
    Inget i det jag skrev förmedlade någon åsikt från min sida.

Mitt inlägg började med en förklaring för dig så att du skulle kunna förstå min fråga till dig.
    Min fråga var en direkt följd av dina åsikter som du förde fram i inlägget som jag citerade.
    Men du glömde svara på min mycket enkla, tydliga och fullt berättigade fråga till dig:
    "Visst borde du rimligen klara inse och acceptera att bland dem som aldrig blir kända så finns en mycket hög andel med positiva erfarenheter?"
    Anonym (Otrogna vill inte bli bedragna) skrev 2024-04-02 21:48:11 följande:

Detta var vad DU skrev till mig! Antydningar om att jag inbillar mig att vissa handlingar som begås inte kan förbli okända.  Om du menade detta rent generellt, varför citerade du då mitt inlägg?

Jag svarade att jag aldrig påstått att det inte finns otroheter som förblir oupptäckta. (Men vad har det för betydelse om det existerar eller inte?) Den som ger sig in på att vara otrogen, måste ändå göra valet att ta risken för upptäckt.

Jag har alltså inte ljugit för mig själv att det inte förekommer otroheter som förblir okända. Jag har alltså inte behov av att leva i en lögn.
    Det å andra sidan verkar du tycka att andra människor ska göra?

Vidare så verkar du blanda ihop mig med någon/några andra, och jag är inte den enda du gör så med. Är det så konstigt för dig att fler personer kanske tycker det är fel med otrohet, att du anklagar alla för att vara samma person?  
    Kanske sanningen här är att ?genom sig själv känner man andra??

Invektiv som lågbegåvad och härskartekniker, är endast något folk använder sig av när de inte har några bättre argument. Men det vet du nog redan?

Det är mycket tydligt att det spelar ingen roll hur mycket jag förklarar fakta för dig så klarar du inte att läsa och förstå det jag skriver.

Ditt inlägg saknar all relevans till det jag skrev och jag klarar inte förstå varför du citerar mitt inlägg och sedan upprepat kommer med dina egna fantasier och hittepå som på inget sätt är relevanta.
    Möjligen tycker du att de är relevanta i relation till dina fantasier och detta då på grund av att du inte klarar läsa orden mitt inlägg och förstå innebörden?
    Det är väl i så fall inte första gången du har svårt att förstå vissa ord och deras innebörd?

Det är meningslöst för mig att försöka förklara samma sak för dig igen och igen. Därför avstår jag från att svara på det du skriver i ditt inlägg och avstår från att ännu en gång försöka förklara samma innebörd för dig igen. Det har jag redan gjort, och fullt  tillräckligt.

Det mest anmärkningsvärda är att du gång på gång i dina fantasier inbillar dig saker och därmed påstår att jag skulle ha sagt något om i fall jag gillar eller ogillar otrohet.
    Inte en enda gång i den här tråden har jag uttryckt någon enda uppfattning gällande den saken,
    eftersom det i så fall skulle vara totalt off topic!

Min bedömning är att det är mycket liten risk för att vare sig jag eller någon annan i tråden skulle blanda ihop dig med någon annan.
    Den risken bedömer jag som minimal eftersom dina inlägg och din stil är enkla  att tyda och trots att du ibland försöker variera dig så tror jag att risken för sammanblandning är minimal. 
    Fråga: Men om du skulle vara en av dem som gillar att använda olika nick och flera inlogg så kanske det finns risk att du ibland glömmer under vilket av alla nick du i så fall har gjort ett inlägg? Kan det finnas en sådan risk, för dig eller för någon annan, om man väljer att använda flera inlogg och flera olika nick?
    Anonym (Vilken fantasivärld) skrev 2024-04-03 08:36:23 följande:

Alltså du/ni som skriver att otrohet bara blir sårande om det kommer fram. Kan ni inte återkomma den dagen ni har blivit påkomna? 
    Du/ni skriver envist att man aldrig blir påkommen men ni verkar inte ha koll på att många blir påkomna. Den dagen tar jag fram popcornskålen och njuter av skadeglädjen

Jag förstår nog inte riktigt ditt inlägg och jag ber dig därför förtydliga.

Jag är en av dem som anser att en handling (oavsett vilken) aldrig kan skapa sårade känslor hos någon om den handlingen förblir okänd.

Eller kan du på begripligt sätt förklara hur någon ska kunna känna sig sårad av något den inte känner till?

Hur ska jag kunna återkomma till dig gällande något som förblir okänt?

OM handlingen hade blivit känd så hade jag kunnat resonera med dig om detta.
    Men i det här fallet är ju förutsättningen att detta är en av alla de handlingar som förblir okänd och då kan jag självfallet inte återkomma till dig.
    Eller kan du förklara hur och varför det skulle kunna vara annorlunda?

Jag anser att du kommer med en lögnaktig anklagelse.
    Du/ni skriver envist att man aldrig blir påkommen
    Jag har försökt att vara noga och följa tråden från första inlägget.
    Inte någonstans, inte en enda gång, finner jag något exempel på att jag eller någon skulle ha använt ordet aldrig i det här sammanhanget.
    Du verkar vara en av flera som lyckas inbilla dig själv att jag eller någon annan skulle ha sagt och skrivit saker som faktiskt aldrig har uttalats.

Om jag skulle ha skrivit ordet aldrig på det sätt som du påstår så visa då detta för mig så lovar jag att både korrigera mig,
    och att be dig och alla i tråden om ursäkt.

Om du inte kan visa att du talar sanning(?),
    så tycker jag att du borde börja med att hålla dig till sanningen och att resonera om saker på ett sanningsenligt sätt i stället för att kasta ut dina falska anklagelser mot andra medlemmar.

Lycka till med popcorn-skålen, även om det skulle kräva att du helt går in i din egen inbillade fantasivärld.

nihka skrev 2024-04-03 18:05:04 följande:
    Givetvis, men att inte veta är ju inte ett garanterat permanent tillstånd. Det kan ändra sig från den ena sekunden till den andre och du har noll kontroll över resten av världens inblandning. Du tror väl inte på fullt allvar att det enda sättet din otrohet kan komma fram är att du berättar?
    Jag har inte resonerat något om det du skriver och det du håller på med är off topic.

Det exempel jag relaterar till kan inte på något sätt förändras från ena sekunden till den andra. Rent faktabaserat skulle det inte vara möjligt.
    Det är ingen mening att du försöker inbilla dig saker om vad jag tror eller inte tror. Det enda du kan resonera om är det jag skriver, inte vad du inbillar dig om mig, och det är det tydliga svaret på din fråga.

Det var du som kom med ditt påstående om positivt eller negativt.

Det jag svarade på ditt påstående, och det du citerade och opponerade dig mot, är den självklara sanningen att:
    "Den som inte vet något om en annan människas handling kan givetvis inte tycka att den okända handlingen är vare sig något positivt eller något negativt."
    Anonym (Otrogna vill inte bli bedragna) skrev 2024-04-03 17:33:54 följande:

Visst, om du tror det kan du gärna anmäla mitt inlägg till moderatorerna, som då tsannolikt ser att mitt ISP inte ens är i samma land som övriga. Varsågod och återkom gärna sen.

Väldigt fult att falskt anklaga människor utifrån sina egna fantasier.
    Du började första inlägget med en svada av påståenden att jag ljög, innan jag hade skickat mer än 1-2 inlägg. Fast du om någon borde inte bli förbannad om det vore så att jag ljög. Du anser ju att det är fullkomligt mänskligt och något som vi alla gör hela tiden?

Så hädanefter tar jag det är,för vad du själv påstått, och antar att du ljuger flera gånger under en feminutersperiod.  Om det är något jag lärt mig så är det att inte lita på lögnare, och att det är en dålig idé att diskutera med sådana. Vilket resulterar i falska påhopp, och lögner. .

Borde inte vara förvånad, för såna är de som är otrogna.

Du ljuger som vanligt.
    Jag har inte anklagat dig för något.

Du anklagar mig för att jag skulle ha påstått saker när sanningen är att jag bl a har refererat till en forskare, och jag har angivit källan.

Ditt övriga dravel i ditt inlägg saknar anknytning till det jag har skrivit, och det saknar anknytning till trådens ämne, och f ö jag klarar inte förstå vad du babblar om.
    nihka skrev 2024-04-04 17:52:29 följande:
    Du kan fortfarande inte kontrollera resten av världen och kan därför inte vara säker på att din otrohet inte uppdagas. Och om den uppdagas är det fullständigt irrelevant hur någon som inte vet känner.

Nej, du har fel.
    Du borde avstå från att påstå saker som du inte vet något om.

Den specifika otroheten som jag refererar till kan inte uppdagas.
    Bl a pga att den personen omkom i en tragisk olycka för många år sedan.

Du fortsätter skriva om hur någon känner gällande något som den inte vet.

Du får försöka fantisera ihop vilka hypoteser du vill och som du verkar ha något konstigt behov av. 
    Men jag är för min egen del säker på att en människa inte kan ha några känslor gällande en handling som den inte känner till.

Svar på tråden Otrohetstråden - Den positiva tråden