• Gatekeeper

Varför nedlåtande!?

Hej!

Jag hade för länge sen accepterat att jag inte skulle få några barn. Det fanns alltid hinder ivägen. Dels passade det inte då jag arbetade på annan ort och sedan befann jag mig i relationer med kvinnor som av olika anledningar inte var redo för barn. Helt plötsligt tyckte jag att jag blivit för gammal och tyckte inte att det kändes rätt mot ett barn, så jag accepterade situationen.
    Tiden gick och jag hade hunnit fylla 44 när jag träffade en kvinna, vi blev ett par och flyttade så småningom ihop. Hon hade en dotter som när vi träffades var drygt 7 år. Henne pappa hade redan innan hon föddes avsagt sig ansvar och hade aldrig varit vårdnadshavare. 

Dottern och jag klickade omedelbart. Jag tyckte det var fantastiskt att få göra läxor, följa till skolan, natta och väcka. Hon följde med till mitt jobb och jag fick för första gången i mitt liv gå på föräldramöte. Förstår att för er som har flera barn så låter det kanske fånigt, men för mig var det stort.

Efter ett par år då det varit uppenbart för både mig och min sambo att vi inte delade samma framtidsdrömmar och kom slutligen fram till att vi skulle separera men på ett odramatiskt sätt.

Min stora rädsla var att inte få träffa min ?dotter?. Jag har såklart ingen juridisk rätt och hon är för liten för att få bestämma själv.

Min dåvarande sambo ringde mig på jobbet en kväll och sa att hon haft ett långt samtal med dottern och att dom kommit fram till att om jag ville det, så var delad vårdnad något som dom båda tyckte kändes som det bästa alternativet.

Jag kan inte med ord beskriva hur glad jag blev. Jag lyckades hitta en liten gård på landet inte så långt från där hennes mamma bor. Mitt liv har fått en helt ny mening och jag är både glad och tacksam. Det känns som att mitt sökande efter mening är över och jag njuter av av tillvaron. Jag vill adoptera henne, men tänker vänta tills hon är lite äldre och själv kan avgöra om det är något hon vill.

Nu till min undran. Jag bor inte på den orten där jag växte upp, men har en del kontakt med några barndomsvänner. När jag träffar eller pratar med dom nu (speciellt kvinnorna) så känns det som att min glädje över att få vara pappa provocerar istället för att glädjas med mig.
    När vi pratar i telefon så lyssnar jag tålmodigt på allt gällande deras barn, men om jag säger något om min familj så får jag kommentarer som:

-?Bonusbarn är inte roliga att ha att göra med?!

-?Kom ihåg att hon faktiskt inte är ditt barn, så bli inte för fäst vid henne?!

-?Var försiktig med vad du ger dig in på. Det är såklart smidigt för mamman att dumpa över på dig och ha varannan vecka för sig själv"!
    Jag blir verkligen ledsen!
    Det dom förmedlar är att man inte kan älska ett barn som inte är ens biologiska lika mycket och att jag bara är lurad att vara en praktisk lösning. Självklart vet jag att dom har fel, men hade önskat en annan reaktion. Varför ta ifrån mig min glädje och förminska min kärlek.

Jag har alltid funnits i deras liv och stöttat genom deras sorger, olyckliga kärlekar och separationer sedan vi var små. Funnits tillgänglig dygnet runt på telefon.
    Jag förstår verkligen inte varför deras reaktion är så negativ. Vi har som sagt hängt ihop sedan vi var små. Jag var ett maskrosbarn och dom är medvetna om vad jag gått igenom och dom vet att jag alltid drömt om att ha en dotter.

Någon som kanske förstår och kan förklara deras reaktion!?

Jag vore väldigt tacksam!

• Svar på tråden Varför nedlåtande!?
  • Gatekeeper
    Hjelm skrev 2024-03-07 11:32:16 följande:
    Folk tycker så förbannat mycket. Jag brukar tänka att ju starkare åsikter de har om mitt liv, desto mindre bryr de sig om eller gillar sitt egna. Det kanske inte alltid stämmer (även om jag tror att det ligger en del sanning i det), men det hjälper för att skaka av sig folks åsikter.

Själv har jag aldrig velat ha barn. Jag lever sedan många år med en man som känner likadant, som tur är. När jag beskriver oss som en familj provocerar det många oerhört. Många som vill tillrättavisa mig och säga att vi inte är en familj för att vi inte har barn. Själv kan jag inte för mitt liv förstå varför man anser sig ha rätt att bestämma hur någon annan får definiera sin familj.
    Självklart är ni en familj! 👌
    Jag har alltid definierat det som familj när det bara varit jag och djuren. 
  • Gatekeeper
    rosesarewhite skrev 2024-03-07 11:39:27 följande:

Ni alla tre får ju fördelar av detta, förstår inte de som skriver att bara mamman har fördelar?

Mamman får hjälp och avlastning, flickan får en pappa och du får en dotter.

Dock så KAN det ju bli problem i framtiden, tex vad händer om mamman träffar en ny man och plötsligt vill de inte att flickan ska träffa dig mer?
    Det kan ju hända att dina vänner, som inte är i situationen, kan se fler saker som kan gå snett och vill skydda dig.

Men oavsett så är det väl bättre att du är pappa till flickan nu och att inte avbryta för att det KANSKE blir problem i framtiden.

Folk tycker så förbannat mycket. Jag brukar tänka att ju starkare åsikter de har om mitt liv, desto mindre bryr de sig om eller gillar sitt egna. Det kanske inte alltid stämmer (även om jag tror att det ligger en del sanning i det), men det hjälper för att skaka av sig folks åsikter.

Själv har jag aldrig velat ha barn. Jag lever sedan många år med en man som känner likadant, som tur är. När jag beskriver oss som en familj provocerar det många oerhört. Många som vill tillrättavisa mig och säga att vi inte är en familj för att vi inte har barn. Själv kan jag inte för mitt liv förstå varför man anser sig ha rätt att bestämma hur någon annan får definiera sin familj.
  • Gatekeeper
    Gatekeeper skrev 2024-03-07 12:06:36 följande:

Ni alla tre får ju fördelar av detta, förstår inte de som skriver att bara mamman har fördelar?

Dock så KAN det ju bli problem i framtiden, tex vad händer om mamman träffar en ny man och plötsligt vill de inte att flickan ska träffa dig mer?
    Det kan ju hända att dina vänner, som inte är i situationen, kan se fler saker som kan gå snett och vill skydda dig.

Men oavsett så är det väl bättre att du är pappa till flickan nu och att inte avbryta för att det KANSKE blir problem i framtiden.

• Lönnsirap

Varför folk är som de är kan man inte alltid veta, men vissa människor har genuint svårt att glädjas åt andras "lösningar" i livet och ser problem. 

Jag tänker också att det naturligtvis också kan ligga genuin oro kring att du faktiskt blir lurad och utnyttjad, men att det liksom ligger i att vara förälder att vilja ge sitt barn vad man tycker är rimligt. 

Mitt råd är att faktiskt boka en tid med en familjejurist för att prata om adoption, arv och situationen i sin helhet, för att faktiskt gå igenom just de juridiska aspekterna och faktiskt fundera vidare på om dina vänner faktiskt har anledning till oro, utan mest är ovana vid situationen och därmed oroliga utifrån allmän "känsla".

• Gatekeeper

Tack för din feedback!
    Jag var lite orolig för då ringde hennes mamma och sa att hon börjat träffa en man. Det var inget seriöst än, men hon ville att jag skulle höra det från henne. Jag frågade henne då om det skulle påverka vårt upplägg på något sätt. Då svarade hon att det skulle det absolut inte göra. Hon hade förklarat redan under första dejten att vi hade det såhär. Hon är ganska rak och tuff, så det tror jag på. Sen är jag glad över att hon ringer upp och pratar direkt
    med mig. Man undviker så många missförstånd då. Sen kan saker alltid ändras. Ingenting är beständigt.
    Jag har tagit till mig av vad alla har skrivit, så jag har alldeles nyss skickat ett sms till mitt ex och frågat hur hon ställer sig till att eventuellt genomföra adoption till dotterns födelsedag!? 🙈
  • Gatekeeper
    Lönnsirap skrev 2024-03-07 12:18:51 följande:

Varför folk är som de är kan man inte alltid veta, men vissa människor har genuint svårt att glädjas åt andras "lösningar" i livet och ser problem. 

Jag tänker också att det naturligtvis också kan ligga genuin oro kring att du faktiskt blir lurad och utnyttjad, men att det liksom ligger i att vara förälder att vilja ge sitt barn vad man tycker är rimligt. 

Mitt råd är att faktiskt boka en tid med en familjejurist för att prata om adoption, arv och situationen i sin helhet, för att faktiskt gå igenom just de juridiska aspekterna och faktiskt fundera vidare på om dina vänner faktiskt har anledning till oro, utan mest är ovana vid situationen och därmed oroliga utifrån allmän "känsla".

Tack för tipsen! Jag tar till mig av allt. 
    Det finns nog en liten rädsla för att t.ex att föreslå familjejurist. Kanske en liten oro att hon ska känna "det har funkat så bra hela tiden och nu ska han börja krångla och dra in jurister"!
    Jag ska nog i första hand försöka genomföra adoption tidigare än jag tänkt.
    Jag är egentligen inte orolig,  men nu när jag läst alla råd så känns det ändå lite i magen.
    Jag kan inte föreställa mig ett liv utan henne. Det skulle inte gå.
  • Gatekeeper

Ytterligare en sak som jag måste ge cred till mamman för och som känns oerhört bra för mig är att hom har tillit att jag löser min vecka bra. Hon har aldrig kommit med förmaningar eller sagt att något inte varit bra eller att jag måste göra något annorlunda. 
    Den enda gången som jag ibland kan känna mig en smula obekväm är vid de tillfällen hon vill att en kompis ska sova över. Då känner jag att jag behöver prata med föräldrarna och förklara så att dom är medvetna om att jag inte är biologisk pappa och att jag är den enda vuxna i hushållet.
    Vet inte riktigt varför det känns så viktigt, men är nog rädd för missförstånd.
    Det har dock aldrig mött några problem. De flesta föräldrar känner till det nu, men hon bytte skola och fick nya kompisar. Då var det mycket förklarande under en period.

• Gatekeeper
    erikaABC skrev 2024-03-07 10:59:07 följande:
    Finns det lite avundsjuka med i bilden? 
    Dessa kvinnor har fått mycket av din tid och uppmärksamhet. De kanske omedvetet är lite oroliga över vilken plats de kommer ha i ditt liv om du har en så viktig relation i ditt liv som en dotter? 
    Roligt att höra att de är fina mot henne när ni träffas.
    Det vore ganska tragiskt om det fanns spår av avundsjuka gent ett barn. Skulle det verkligen vara något viktigt så spelar det ju ingen roll om det finns ett barn hemma. Hon är inte liten och behöver min uppmärksamhet hela tiden och är det bara för att gnälla som dom ringer så orkar jag inte oavsett vilken vecka det är. 
  • Gatekeeper
    elsi skrev 2024-03-07 10:59:07 följande:
    Fint att läsa!

Jag har själv en bonuspappa som kom in i mitt liv när jag var omkring 7 år. Han och min mamma skildes när jag var ca 20 år. Han är fortfarande en del av mitt liv, jag är närmare 50 år nu, han lite över 80 år. Han har varit en extra morfar för mina barn, en extra pappa för mig. Jag är så tacksam för honom och att han håller fast vid mig trots att han egentligen inte var tvungen. 
    Glad jag blir att höra att han stannade i ditt liv och att er relation håller i sig. Att separera från en annan vuxen människa betyder inte att man inte vill ha en relation till barnen man kanske levt med länge. 
    En god vän till mig är ett skräckexempel. Han träffade en tjej när hon var gravid. Pappan till barnet ville inte vara en del av barnets liv. Min vän stannade och dom levde ihop. Sen när barnet var 6-7 år så fick min vän veta att hans sambo hade en affär vid sidan av. Han gjorde därför slut och dom separerade. Det han aldrig kunnat drömma om var att hon som hämnd (trots att hon var otrogen) har hindrat all kontakt mellan honom och barnet. Han har funnits där sedan födseln och är den enda pappa barnet känner till. Jag har arbetat med hennes pappa och han berättade att alla är förtvivlade över hur hon har gjort. Både hennes föräldrar och systrar har försökt övertala henne att låta barnet träffa sin pappa, men hon bara vägrar. Barnet tror inte att pappa tycker om henne längre och min vän är totalt uppgiven och deprimerad. Så hemskt när man använder barnen som maktmedel utan tanke på vad som är bäst för det oskyldiga barnet..
  • Lönnsirap
    Gatekeeper skrev 2024-03-07 12:30:07 följande:
    Tack för tipsen! Jag tar till mig av allt. 
    Det finns nog en liten rädsla för att t.ex att föreslå familjejurist. Kanske en liten oro att hon ska känna "det har funkat så bra hela tiden och nu ska han börja krångla och dra in jurister"!
    Jag ska nog i första hand försöka genomföra adoption tidigare än jag tänkt.
    Jag är egentligen inte orolig,  men nu när jag läst alla råd så känns det ändå lite i magen.
    Jag kan inte föreställa mig ett liv utan henne. Det skulle inte gå.
    Mitt råd rör snarare din egen framtid, hur du tänker och vill göra, än att du och exet går dit direkt. 

Jag tänker att det i vissa lägen i livet är väldigt rimligt att just prata med en jurist för att faktiskt diskutera och prata om olika upplägg innan det finns konflikter, eller innan man gjort saker som "blev dumt", med facit i hand. 

Man kan som bekant inte veta allt, eller förstå allt. Däremot så finns det ju människor som vet väldigt mycket mer om adoption, arv och och konflikter som ploppat upp mellan vårdnadshavare... Och en del av dem jobbar som jurister.

Om ni går dit tillsammans, absolut, men viktigast är att du får lite rådgivning av någon som faktiskt kan den typen av juridik.
Svar på tråden Varför nedlåtande!?