• Anonym (Orolig/ånger)

Emotionellt eller/och fysiskt otrogen. Vad är värst?

Har ånger och rädsla gällande tanken om otrogenhet.
    Är gift man sedan många år med upp och ner perioder som inte är så ovanligt i långa förhållande.
    Men?..förhållandet har med tiden mer låg nivå och längre perioder som blir mycket långa.
    Växer oro om otrohet.
    om det skulle förekomma otrohet. Hur hanterar man detta?

Fysik otrogen är troligen oftast direkt kopplat till sexuell tillfredsställelse av olika omständigheter. Ty AW, fysisk attraktion arbets kollega etc..
    Kan också vara vägen till emotionell om det pågår längre tid eller ofta möten.

Emotionellt otrogen då är det troligen starka känslor till en person (inte sexuellt) men personen ger starka reaktioner och attraktiva känslor.

Emotionell otrohet märks mer tydligare än fysisk otrohet tror jag. Bekräftelsen till varandra blir betydligt mindre.
    Varför är det ofta kvinnas rätt att ursäkta sig ?jag är inte bekräftad det ger hen mig.
    Som man är detta lika viktigt.

Hur hanterar man om det kommer fram att någon eller båda är emotionellt eller fysiskt otrogen?

Jag känner att emotionell otrohet sårar mig nog mig hårdast.
    När detta sker har man övergivet sin partner med dom känslor man en gång blev partner.

Otrohet sårar alltid hårt.
    varför hemlighets håller man sina känslor fysiskt och emotionellt när det inte är som man villa ha sitt förhållande?Varför vågar man inte vara ärlig innan eller direkt.

Hur tänker och känner ni andra?
  • Svar på tråden Emotionellt eller/och fysiskt otrogen. Vad är värst?
  • Fjäril kär
    Anonym (Orolig/ånger) skrev 2024-05-31 14:08:19 följande:
    Tack för dina kommentarer, mycket av det du skriver kan jag relatera till i mina mörka tankar.
    Fråga på det sista du skrev.
    Du var otrogen.
    Berättade du det när det hänt eller?
    Du skriver att du står för det.
    Prata du och din man om att han var upptagen och hur du kände det?
    Om man har pratat om det och inget förändras och den ene partner söker mer.
    Varför då otrogen?
    Som du skriver då kommer det såra den andre även om man pratat om det.
    om det inte leder till en bättre relation.
    Varför inte avsluta och sedan vara älskarinna etc?
    Jag tycker då står man 100% ärlighet.
    Om man pratar man är inte nöjd med resultatet, kan jag inte känna är ursäkt att vara otrogen.

tack för ditt inlägg.
    Jag berättade för min dåvarande man vad som hänt och varför och vi skilde oss också en tid efter . 
  • Anonym (..)

Emotionell lutar jag åt då man både vill ha den andre känslomässigt och kroppsligt, fysiskt, sedan att man inte gjort något än fysiskt är en annan femma. 

Jag har fått erfara trauma här i livet och i min relation. 
    Mitt trauma i relationen är då först och främst när traumat skedde, han gjorde detta mot mig eller avstyrde inte en incident som han skulle ha gjort, och sedan hur dåligt han behandlade traumat efteråt. Förnekade bara. Skyddade bara sig själv. Pekade på mig som om det var jag som var svartsjuk utan anledning. När offret inte blir trodd för vad som hänt och omhändertagen efteråt. Det är det som ger traumat, 2 dåliga saker.

Om man däremot direkt efter traumat nr 1 hänt tar sig an det på rätt sätt finns stora chanser att laga det, att den som blivit utsatt för det läks och också att relationen läks på sikt. 

Vi har haft olika gränsdragningar mot andra som visat intresse för oss där jag markerat tidigare och hårdare när killar flörtat med mig. Han har mesat med vilket gett dubbla signaler, gjort mig otrygg. Jag har fått problem pga de här kvinnorna. De har känt sig så trygga att han inte kommer stoppa dem utan då vill de helt bekvämt också provocera mig, visa mig vad de håller på med och att det är inget jag kan göra för att stoppa dem, då han inte stoppar dem. 

Ursäkten jag också fått höra från andra är att han ser ju så bra ut och är trevlig så då får jag bara ta det på köpet. Jag har också hört att jag ser så bra ut och är trevlig men inte fan låter jag han eller nåt av mina ex utsättas för vad jag har blivit utsatt för. Det är som att folk inte fattar. De bara tycks njuta av det och tycka att jag får väl skylla mig själv när jag går in i en sån relation bara för att mannen ifråga ser så bra ut. Jag som trodde samma regler gällde för alla. 

Istället då han som fortsatt peka på mig som om jag är helt crazy. Han har hela tiden tryckt på att han inte varit otrogen.

Var en gång jag tänkte jag borde ha lämnat han för länge sedan, nånstans relativt tidigt i vår relation då det hände för första gången att en kvinna han kände var intresserad, gjorde ett drag och han var på väg in i den fällan, var jag som fick säga till, avstyra det. Trodde då det var löst. Jag skyllde också på att det var ändå så tidigt i relationen, fick ta det med en nypa salt.

Gick några år in i relationen. Om igen där kunde jag nu se att en kvinnlig arbetskollega till honom var intresserad och försökte. Han lyssnade inte. Gjorde mig otrygg. Blev om igen pekad på som om jag förstorade upp det hela, att det inte var så. Gick i den situationen i flera års tid. Kunde se från hans mobil hur hon försökte, men han markerade där. Han ville inte byta jobb. Jag förstod på kvinnans personlighet att de måste ha fått problem med henne på arbetsplatsen (mycket dominant). Började känna mig stalkad, var stalkad av henne visade det sig vilket inte förvånade mig ett enda dugg. Visade också på att hon var så såld på han. 

P g a hans sätt att hantera de här andra kvinnorna på och att inte lyssna på mig gjorde att jag började må dåligt såklart för även om jag inte märkte en förändring i hans beteende, han var engagerad och så vidare i vår relation, så hade han satt upp en vägg mot mig att han visst markerade och han hade inte gjort något fel och han tänkte inte vara otrogen.

Vad jag fick lära mig av hans personlighet var att han var någon som var konflikträdd och som använde strategin att han låtsades som det regnande, svalde och svalde och till sist så exploderade han mot den andre kvinnan då. Med dunder och brak. Stora scener. 

Det var alltså hans brist i kommunikationen, en sårbarhet i hans personlighet, som släppte in de här kvinnorna som båda två var dominanta. Han var mesig helt enkelt. Mer mesig än jag lärt mig vara när det kommer till killar. Så det kan vara något sådant i henne som gör dig otrygg och som gör att du blir svartsjuk.

Jag var legitimerat svartsjuk, så att säga, och jag hade rätt precis varje gång. Jag har haft tidigare relationer där jag aldrig varit svartsjuk, inte vetat hur det skulle kännas. Där var jag tryggare med dem då de hade starkare gränser utåt (vad jag märkte av, iaf). Det hade inte han. 

Han har genom sitt sätt att vara, hantera det här på, skapat trauma hos mig och gjort att jag blivit nästan förvirrad över vad det är som händer egentligen. 

Jag försöker jobba på att älska honom som jag gjorde förut, men där är en skillnad där. Han har gjort så att jag älskar honom mindre än han älskar mig. Jag kan skylla det på att jag älskade honom för mycket ändå innan, för sant, jag var helt galen i honom. Att det kanske är bra att jag älskar honom annorlunda idag än innan. Jag älskar ju honom. Det är väl det som är huvudsaken. Men jag vet också att den där lilla obalansen där är inte bra, men med tiden hoppas jag att jag kan känna mig 100% trygg med honom, och det får i så fall nya situationer uppvisa på. Jag har en vägg där. Man kan inte skada mig mer. Har man skadat mig så pass så stängs den dörren igen. Skulle han vara otrogen är det hans problem och då går jag. 

Han har varit oklok i hur han skulle hantera de här kvinnorna.

Där har varit andra kvinnor också som visat sitt intresse, men de har inte gjort övertramp, inte betett sig gränslöst, så de har jag kunnat hantera bra. De har inte väckt det här i mig. De har inte velat provocera mig. De har bara inte kunnat dölja att de tycker han är attraktiv men sedan därefter har de uppfört sig bra, för egen del, för hans del, och ja, för min del då också. De har jag nästan sett som systrar. De väcker inte "det där" hos mig. 

Han är svårläst för andra, också för mig, då när sånt här händer blir han inåtvänd och visar inget och kommunicerar inte. Otryggt. 

Han var inte smartare än så att han tyckte jag var svartsjuk över ingenting och la skulden på mig istället. Kändes alltid som att han var en enhet då med den andra kvinnan. Väldigt tufft att stå där som jag fick göra, vara sårbar, blotta sig, och bara få skit istället kastat tillbaka. Han skulle ha tagit mig på allvar och varit rädd om mig. Han har inte varit rädd om mig när det gäller sånt här. Han har inte varit rädd om vår relation. Vi har fått betala ett pris för hans svaga strategi att hantera de här på. 

Det här handlar inte om dig. Det handlar om henne, vad hon är för slags person, vilken brist hon har i  sig som skapar otrygghet för dig, svartsjuka för dig. 

Det finns de däremot som inte är  legitim svartsjuka, men då är det något psykiskt fel där från början som gör det här utan att personen de är ihop med gjort något fel. Jag har varit i tidigare relation med någon som var så svartsjuk av sig och led av det, och visste ändå med sig att det var inte jag som gjort något fel, men han hatade det ändå om någon annan kille visade intresse. 

Det blev omvänt med mig och min man när jag drog mig undan, han blev den som blev rädd för att jag skulle eller var otrogen (som svar till varför jag drog mig undan) och försökte luska fram genom att kolla allt det digitala och också förfölja mig, men han ville inte öppet erkänna för mig att han var rädd, att han var svartsjuk. Karma, antar jag. Han fick själv känna på hur det var. Det här var en tid då jag kraftigt funderade på att avsluta vår relation då jag inte kände mig hörd, tyckte illa om hur han hanterade våra konflikter, tyckte att jag blev orättvist behandlad. Jag skulle aldrig ha behövt må som jag mått rörande detta då han gjorde om detta till mitt fel. Det var inte mitt fel. Det var aldrig mitt fel. Jag var inte tokig när det kom till det här. 

• Anonym (Annika)
    Anonym (Nytt) skrev 2024-05-31 20:19:59 följande:

Emotionell otrohet verkar vara 'på modet' just nu, jag tycker att jag stöter på detta uttryck och diskussioner kring detta ganska ofta numera, men att det inte alls var vanligt, eller ens fanns, för typ 10 år sedan.

Håller med om själva begreppet. Dock är saken i sig inte något nytt.
    Inte nu, inte för tio år sedan eller för 40 år sedan när jag var i min första relation.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Nytt) skrev 2024-05-31 20:19:59 följande:

Emotionell otrohet verkar vara 'på modet' just nu, jag tycker att jag stöter på detta uttryck och diskussioner kring detta ganska ofta numera, men att det inte alls var vanligt, eller ens fanns, för typ 10 år sedan.

Jag tycker att emotionell otrohet känns religiöst. Kanske för att jag är uppväxt i Pingstkyrkan, där de trycker på något som Jesus undervisade om, nämligen att det räcker med att en man tittar på en kvinna med begär så har han varit otrogen med henne i sitt hjärta. Å andra sidan så är det bara fysisk otrohet som är straffbart enligt Bibeln, antagligen för att man inte alltid kan hjälpa vad man känner, men man kan styra vad man gör med dessa känslor.

Kanske är jag färgad av min uppväxt, men jag tycker nog att fysisk otrohet är många steg värre än emotionell. Att tänka och känna saker, är inte ett lika stort svek som att göra saker tycker jag.

Med det menar jag inte att jag tycker att emotionell otrohet är en baggis, det är såklart sårande att min partner går omkring och suktar efter andra kvinnor, men det är också mycket svårare att dra gränsen när det handlar om emotionell. Fysisk otrohet har en skarpare, enklare gränsdragning, eftersom man går efter något konkret, vad någon har gjort. Det blir genast mer diffust när man ska försöka avgöra vad någon känner och om känslorna är över gränsen eller inte.

Om jag skulle försöka mig på att göra någon typ av gränsdragning kring det emotionella, tänker jag såhär: Känslor och impulser kan man inte hjälpa. Att därför se någon på stan och tänka "Oj vad han var snygg", eller tom få en bild i huvudet av hur hon skulle se ut naken och bli upphetsad av det, det kan man nog aldrig helt undvika eftersom vi människor biologiskt är gjorda för att reagera just så, för artens överlevnad. Drog man gränsen där, skulle de flesta vara otrogna flera gånger under sitt liv, och vissa i princip hela tiden (speciellt män, som i högre grad än kvinnor attraheras av utseenden. Jag tror att många kvinnor inte skulle komma till den punkt där de blir upphetsade av andra alls. Det är kontroversiellt att säga det idag när det lobbas så intensivt för att det inte finns någon skillnad mellan män och kvinnor, och för att många helt enkelt inte förstår hur olika könen funkar. Men jag tror det är sant.). Därför tycker inte jag att det är en rimlig gräns.

När denna första impuls byggs på av fantasier, kommer vi till nästa steg på skalan enligt vad jag tycker. Då begår man en aktiv handling, man väljer att börja fantisera om den där snygga personen man såg.

Nästa steg är upprepade fantasier, och ytterligare nästa är om de handlar om en person som man träffar regelbundet. För varje sådan fantasi, minskar man steget mellan att tänka på att ha sex med någon annan, och att verkligen ha sex med denna person. Man vänjer liksom in hjärnan så att man normaliserar sex med någon annan än sin partner, även om det bara är i fantasin. Jag tror att om man har för vana att fantisera om andra, är det lättare att ta steget till fysisk otrohet.

Så, jag tycker att fysisk otrohet är värre, men att emotionell otrohet högt på skalan jag resonerat om, inte är bra det heller.

Anledningen till att det blivit mer aktuellt är för att forskare sett hur denna typ av otrohet ofta skadar relationer mer än enstaka fall av fysisk otrohet.

Känslomässig otrohet handlar även det om att göra saker. Det kan vara att bygga upp en nära känslomässig relation till tredje part. Att titta på någon på stan och tycka att hen är snygg är något annat. Känslomässig otrohet kan vara att i hemlighet ta emot eller byta kontaktuppgifter med personen och sedan börja chatta med personen för att hen är attraktiv. Eller att söka känslomässigt stöd hos en attraktiv kollega istället för hos sin partner. 

• Core
    Anonym (Annika) skrev 2024-05-31 14:33:18 följande:

Jag skulle inte förlåta något av det men för mig är ändå fysisk otrohet värre.
    Tänka tanken på att vi har haft sex, och han har haft kuken i en annan kvinna innan... nej, då får han hellre gå och dagdrömma om det. Även om han är ointressant samma sekund som jag får det svart på vitt.

Är själv 100% trogen, både fysiskt och emotionellt. Den dagen en annan man väcker mitt intresse så är det dags för rannsakning. Skulle aldrig, aldrig såra min underbara man på ett så ruttet sätt.

5

Amen.

Den dagen jag känner en längtan efter en annan kvinna är det isåfall ett tecken på att det är dags att lämna relationen. För min och hennes skull.

Det är nog min starkaste tysta fördom, otrogna människor är verkligen svaga patetiska individer, men var man står för sina val, inget jag lägger mig i. 
  • Anonym (Kl)

Emotionell otrohet, känner jag. Jag hade gärna haft en öppet förhållande, sex måste inte ha något med kärlek att göra, anser jag. 

• Mimosa86

Jag tycker fysisk otrohet är värst.

Emotionen otrohet handlar nog mer om fantasier och en egen längtan efter något som man tror en annan man ska kunna ge en. Ofta är detta mer egna drömmar än hur verkligheten skulle vara. Därav svårt att se hur detta skulle kunna vara otrohet när det egentligen är egna tankemonster och uppmålade fantasier.

jag var fysiskt otrogen för länge sen i en helt annan relation. Det var jag som hade spunnit iväg i fantasin och trodde den andra mannen skulle kunna uppfylla det jag drömde om. Det kunde han INTE :) visade sig att mitt ex var mycket härligare person i slutändan. En viktig lärdom.

Så har man en bra relation men med slitage pga av att man varit ett par så länge- så är det bättre att gå till parterapuet, sexolog, hitta nya hobbys och bryta gamla mönster, utmana varandra i lekar och försöka blåsa liv i relationen än att tråna efter andra för att fylla det egna tomrummet.

• Anonym (Huldran)

Jag tror inte på uttrycket emotionell otrohet.  Vad det handlar om är när man blir förälskad i en annan person än sin partner.  

Vad man sen gör av sin förälskelse avgör om det blir en otrohet eller ej.

Varför krångla till saker och ting. Det är ganska lätt endera väljer man att bejaka sin förälskelse eller inte. Ett val man inte gör utan konsekvenser.  

Att välja att inte göra något men sin förälskelse är också ett val som har konsekvenser.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Huldran) skrev 2024-06-02 12:10:25 följande:

Jag tror inte på uttrycket emotionell otrohet.  Vad det handlar om är när man blir förälskad i en annan person än sin partner.  

Vad man sen gör av sin förälskelse avgör om det blir en otrohet eller ej.

Varför krångla till saker och ting. Det är ganska lätt endera väljer man att bejaka sin förälskelse eller inte. Ett val man inte gör utan konsekvenser.  

Att välja att inte göra något men sin förälskelse är också ett val som har konsekvenser.

Men emotionell otrohet handlar inte bara om förälskelse. Det handlar om olika svek mot sin partner.

Sen kan man tro på vad man vill men det finns många handlingar som skadar relationen utan att det räknas som fysisk otrohet. Och det är denna typ av handlingar psykologin försöker rama in med begreppet. 
Svar på tråden Emotionellt eller/och fysiskt otrogen. Vad är värst?