• Anonym (I-landsproblem)

Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.

Jag och sambon har varit ihop i 8 år. Vi har under den tiden alltid haft separat ekonomi men bidragit procentuellt till gemensamma kostnader. 
    Nu planerar vi barn och pratar då om att gifta oss och slå ihop våra pengar helt. Vilket jag tycker låter bra, men sambon har bara gymnasieutbildning och jag har pluggar många år och har ett rejält studielån. Detta vill han undanta från de gemensamma kostnaderna. Det är ju ingen stor grej egentligen men jag tjänar ju som jag gör mycket tack vare att jag pluggat och jag känner lite att han ändå varit den som tjänat på vårt upplägg och kommer fortsätta tjäna på gemensam ekonomi så jag har lite högre lön än honom.

Någon i samma sits som valt att exkludera vissa utgifter från gemensam ekonomi? Jag tycker han är orimlig och han vill inte betala för min utbildning.

• Svar på tråden Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.
  • Cathariiina

Det går att argumentera för båda synsätten, jag vill bara lägga in att lagstiftaren ser studielån som en högst privat skuld. På det sättet att vid en bodelning (vid skilsmässa), så räknas inte studielån med när man lägger ihop bådas tillgångar och bådas skulder, drar skuldsumman från tillgångssumman, och sedan tar hälften var av den förmögenhet som blir kvar.

Detta då studielånet är en högst personlig skuld, och den som har tagit lånet alltid hela livet kommer att ha glädje av sin utbildning, även efter en skilsmässa. Därför vore det orimligt att makan eller maken skulle vara med och betala för detta (som det ju i praktiken blir vid bodelningen, ifall studielånet ska räknas med). 

Men i ert fall gäller det löpande betalningar, och då kan man resonera som du gör, att återbetalningsbeloppet s.a.s. är förutsättningen för att du har den inkomst som du har. Om du å andra sidan skulle välja att betala av lånet fortare än CSN kräver, så är det inte längre rimligt att din karl ska vara med och stå för det, tycker jag. Just för att sedan står du där skuldfri och med en bra utbildning och han står där med två tomma händer, om ni skulle separera. Han har ju i så fall absolut ingen glädje av din utbildning, längre. 

• FruFarfalle

Vi har gemensam ekonomi och mina studieskulder ingår i de gemensamma utgifterna. Resonerar som du att jag skulle inte tjäna som jag gör utan att ha pluggat utan då skulle jag ha minst 10 000 mindre i månaden. jobbar man med det man pluggat till tycker jag det är rimligt.

• Anonym (D)

Om du tjänar mer än 900 kr mer än han gör efter skatt är det fortfarande han som tjänar på att ni har gemensam ekonomi.

Dina studier har ju direkt bidragit till att du tjänar mer. 

Varför ska du ha mindre "fickpengar" än han om du lägger in mer i den gemensamma potten?

Om ni väljer att lägga in pengar i en gemensam pott procentuellt och du tjänar mer tycker jag fortfarande att du ska få minska ditt överskott med lånebetalningen. Skulle också rekommendera att titta på inkomst efter skatt (och i ditt fall inkomst efter skatt och efter avdrag för studielånet) vid beräkning av respektive persons procentsats. 

• Anonym (selma)

Jag tycker ni ska fortsätta med er procentuella fördelning. 

Han verkar inte ha ekonomiskt sinne och då får han betala för sin dumhet. Lite drastiskt sagt. 

• Anonym (Ohlala)

Har man gemensam ekonomi delar man på både på det roliga: lön och bidrag, samt på det tråkiga: alla utgifter.

Inte ok att han glatt vill ta del av din högre lön men inte dina utgifter  

• Cathariiina
    Anonym (Ohlala) skrev 2024-06-05 08:26:12 följande:

Har man gemensam ekonomi delar man på både på det roliga: lön och bidrag, samt på det tråkiga: alla utgifter.

Inte ok att han glatt vill ta del av din högre lön men inte dina utgifter  

Jag tänker att problemet är, att utbildningen, som hon nu amorterar av i efterhand, är något som hon kommer att ha kvar hela livet - inklusive en fin titel, kanske - även efter en skilsmässa. Då mannen inte /längre/ har någon användning eller glädje av hennes utbildning, som han har varit med och finansierat.

Det är lite som att X ska betala hälften av Y:s flyglektioner, fastän X är flygrädd och aldrig kommer att ha någon nytta av Y:s flygcertifikat... som Y dessutom kommer att ha kvar långt efter att förhållandet med X är över. Hälften av alla äktenskap spricker ju trots allt idag. 
  • Anonym (D)

Cathar­iiina- Nu tjänar hon ju mer än han och under tiden de är tillsammans har han ju nytta av hennes högre inkomst. Om hon t.ex. får ut 30 000 kr efter skatt och han får ut 25 000 kr bidrar hon ju fortfarande med 29 100 kr till hushållet, d.v.s. 4100 kr mer än han. 

Skulle hon däremot tjäna mindre än han gör eller om hennes möjliga bidrag till hushållet efter månatlig studieskuldsbetalning innebar att hon  bidrog mindre än han skulle det vara en annan situation.

Det är faktiskt bara om hon vilja betala av studielånet i en högre takt eller ha så låg inkomst att hon bidrar  med mindre än han till hushållet per månad efter låneinbetalning som resonemanget om att han sponsrar hennes utbildning blir relevant. 

• Anonym (H)
    Cathariiina skrev 2024-06-05 08:41:48 följande:
    Jag tänker att problemet är, att utbildningen, som hon nu amorterar av i efterhand, är något som hon kommer att ha kvar hela livet - inklusive en fin titel, kanske - även efter en skilsmässa. Då mannen inte /längre/ har någon användning eller glädje av hennes utbildning, som han har varit med och finansierat.

Det är lite som att X ska betala hälften av Y:s flyglektioner, fastän X är flygrädd och aldrig kommer att ha någon nytta av Y:s flygcertifikat... som Y dessutom bkommer att ha kvar långt efter att förhållandet med X är över. Hälften av alla äktenskap spricker ju trots allt idag. 
    Tjänar personen bättre på grund av flyglektionerna och partnern får del av de pengarna då får man betala för det också.
    TS kan väl räkna ut hur mycket hon skulle tjäna utan sin utbildning.
    Lägga denna summan i gemensamma potten och behålla allt hon tjänar extra på grund av sin  utbildning.
  • Anonym (H)

Bäst att ha helt separat ekonomi med en person som han. 
    Kanske vill han inte ens stanna om han inte tjänar på er relation ekonomiskt.

• Anonym (H)

Bäst att ha helt separat ekonomi med en person som han. 
    Kanske vill han inte ens stanna om han inte tjänar på er relation ekonomiskt.

Svar på tråden Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.