• Anonym (I-landsproblem)

Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.

Jag och sambon har varit ihop i 8 år. Vi har under den tiden alltid haft separat ekonomi men bidragit procentuellt till gemensamma kostnader. 
    Nu planerar vi barn och pratar då om att gifta oss och slå ihop våra pengar helt. Vilket jag tycker låter bra, men sambon har bara gymnasieutbildning och jag har pluggar många år och har ett rejält studielån. Detta vill han undanta från de gemensamma kostnaderna. Det är ju ingen stor grej egentligen men jag tjänar ju som jag gör mycket tack vare att jag pluggat och jag känner lite att han ändå varit den som tjänat på vårt upplägg och kommer fortsätta tjäna på gemensam ekonomi så jag har lite högre lön än honom.

Någon i samma sits som valt att exkludera vissa utgifter från gemensam ekonomi? Jag tycker han är orimlig och han vill inte betala för min utbildning.

• Svar på tråden Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.
  • tkisågildytebO

Isåfall är det väl bättre att ni går in med lika mycket i hushållsekonomin bara, och det som blir över har ni separat?

Vi har totalt gemensam, vi betalar räkningar från ett av våra konton, lever av det andra. Men det bygger på att man inte har några problem att unna varandra eller sig själv.

Vi ifrågasätter aldrig den andras beslut att köpa något eller göra något, man får helt enkelt ta ansvar över familjeekonomin i sina beslut. Vi har aldrig bråkat om pengar. För mig är det det enda sättet man kan ha gemensam ekonomi, kan man inte ha det så är det bättre att dela upp helt.

• tkisågildytebO

Så som jag först skrev i helt fel tråd, det ni pratar om är inte gemensam ekonomi och har inte med det att göra. Gemensam ekonomi är att man ser tillgångar och utgifter som ett, man är en enhet i alla materiella avseenden 

• Anonym (Steff)

Jag tycker du ska säga nej till att dela upp ekonomin på det sättet. Det blir skevt och orättvist mot dig 

• Anonym (Ui)

Men va? Antingen har man gemensam ekonomi eller inte. Vill han inte betala av studielån behöver han minsann inte dra nytta av din högre lön heller!

• Anonym (Ohlala)
    Cathariiina skrev 2024-06-05 08:41:48 följande:
    Jag tänker att problemet är, att utbildningen, som hon nu amorterar av i efterhand, är något som hon kommer att ha kvar hela livet - inklusive en fin titel, kanske - även efter en skilsmässa. Då mannen inte /längre/ har någon användning eller glädje av hennes utbildning, som han har varit med och finansierat.

Det är lite som att X ska betala hälften av Y:s flyglektioner, fastän X är flygrädd och aldrig kommer att ha någon nytta av Y:s flygcertifikat... som Y dessutom kommer att ha kvar långt efter att förhållandet med X är över. Hälften av alla äktenskap spricker ju trots allt idag. 
    Men hon har ju inte heller nån användning av hans gymkort, mobilabonnemang etc. Vet inte hur de bor men ska de köpa bostadsrätt/hus så kommer hon stå för en högre del och det gynnar honom när de separera. Köper de möbler och maskiner så ska de dela på det vid separation fast hon betalat mer. Och under hela tiden de är tillsammans kommer han ha högre fickpengar än vad han hade haft annars (så länge hon tjänar mer). Det kommer inte heller glädja ts vid en separation att hon strösslat pengar på honom i flera år. Pengar hon hade kunnat spara.
  • Mickezzz
    Cathariiina skrev 2024-06-05 06:34:23 följande:

Det går att argumentera för båda synsätten, jag vill bara lägga in att lagstiftaren ser studielån som en högst privat skuld. På det sättet att vid en bodelning (vid skilsmässa), så räknas inte studielån med när man lägger ihop bådas tillgångar och bådas skulder, drar skuldsumman från tillgångssumman, och sedan tar hälften var av den förmögenhet som blir kvar.

Detta då studielånet är en högst personlig skuld, och den som har tagit lånet alltid hela livet kommer att ha glädje av sin utbildning, även efter en skilsmässa. Därför vore det orimligt att makan eller maken skulle vara med och betala för detta (som det ju i praktiken blir vid bodelningen, ifall studielånet ska räknas med). 

Men i ert fall gäller det löpande betalningar, och då kan man resonera som du gör, att återbetalningsbeloppet s.a.s. är förutsättningen för att du har den inkomst som du har. Om du å andra sidan skulle välja att betala av lånet fortare än CSN kräver, så är det inte längre rimligt att din karl ska vara med och stå för det, tycker jag. Just för att sedan står du där skuldfri och med en bra utbildning och han står där med två tomma händer, om ni skulle separera. Han har ju i så fall absolut ingen glädje av din utbildning, längre. 

Vid en skilsmässa så delas alla skulder även studie skulder.

vet det av erfarenhet?
  • Cathariiina
    Mickezzz skrev 2024-06-05 18:25:35 följande:
    Vid en skilsmässa så delas alla skulder även studie skulder.

vet det av erfarenhet?
    Motparten kan begära jämkning om det blir oskäligt annars, och så måste det ju vara:

lawline.se/answers/hur-hanterar-man-studieskulder-vid-en-bodelning

Hur hanterar man studieskulder i en bodelning?

I förarbetena till lagen har man uttalat sig kring hanteringen av studieskulder vid en bodelning på grund av äktenskapsskillnad. Anledningen till att man ser särskilt på studieskulder är att det är en speciell sorts skuld där tanken är att det är en typ av investering i framtida förmögenhet och att det numera uppgår till höga belopp. Hur man hanterar studieskulder beror på hur de har använts under äktenskapet.

12 kap ÄktB regleras under vilka omständigheter man kan jämka en bodelning. Den maken som har mest giftorättsgods kan i vissa fall behålla mer av sitt giftorättsgods än vad som skulle bli resultatet vid en hälftendelning. Var uppmärksam på att det är bara den som har mest giftorättsgods som kan påkalla regeln. I 12 kap 1 § ÄktB stadgats den sk. Skevdelningsregeln som tar upp tre faktorer som har betydelse vid en bedömning om jämkning kan ske. Det handlar om äktenskapets längd, de ekonomiska förhållandena samt omständigheterna i övrigt.

Under omständigheter i övrigt har man i förarbetena ansett att höga studieskulder skulle kunna vara en sådan omständighet. Det ska i princip vara tal om så stora skulder att hela makens giftorättsgods kan komma att avräknas mot skulderna. Det skulle då bli märkligt om den andra maken måste avstå hälften av sitt giftorättsgods för att betala den andres studieskuld.

• Anonym (Mb)

Hade inte kunnat be min sambo betala min studieskuld, dock har det inte gjort att jag tjänar mer än honom så jag sitter väl på andra änden. Samt vill hålla våra ekonomier delvis separat för att man vet aldrig vad som händer även om man får barn. Vi har ett hushållskonto, där hyra, amorteringar, el osv dras. Min sambo lägger in 500-2000 kr mer än mig men tjänar också mer. Jag köper mycket husgeråd, inredning osv, han betalar oftast när vi äter ute och vardagsmaten slutar nog på 50/50 mellan oss.  

• Aliona

Det verkar självklart för alla andra, men jag fattar inte. Om ni slår ihop alla pengar så jar du ju inga kvar att betala studielånet av? Och om du betalar ditt studielån själv och sen lägger resten till den gemensamma kassan så blir det ju samna summa som om du lägger hela lönen till det gemensamma och betalar studielånet därifrån. Eller? 

• Hjelm

Jag kan förstå bägges synsätt i det hela och bägges perspektiv kan vara rimliga.

Jag skulle däremot akta mig för att dela ekonomi med någon som bara ser det som ett sätt att profitera på den andre. Känns som upplagt för betydligt större problem än detta.

Svar på tråden Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.