• Anonym (I-landsproblem)

Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.

Jag och sambon har varit ihop i 8 år. Vi har under den tiden alltid haft separat ekonomi men bidragit procentuellt till gemensamma kostnader. 
    Nu planerar vi barn och pratar då om att gifta oss och slå ihop våra pengar helt. Vilket jag tycker låter bra, men sambon har bara gymnasieutbildning och jag har pluggar många år och har ett rejält studielån. Detta vill han undanta från de gemensamma kostnaderna. Det är ju ingen stor grej egentligen men jag tjänar ju som jag gör mycket tack vare att jag pluggat och jag känner lite att han ändå varit den som tjänat på vårt upplägg och kommer fortsätta tjäna på gemensam ekonomi så jag har lite högre lön än honom.

Någon i samma sits som valt att exkludera vissa utgifter från gemensam ekonomi? Jag tycker han är orimlig och han vill inte betala för min utbildning.

• Svar på tråden Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.
  • Cathariiina
    Anonym (Ohlala) skrev 2024-06-05 17:08:39 följande:
    Men hon har ju inte heller nån användning av hans gymkort, mobilabonnemang etc. Vet inte hur de bor men ska de köpa bostadsrätt/hus så kommer hon stå för en högre del och det gynnar honom när de separera. Köper de möbler och maskiner så ska de dela på det vid separation fast hon betalat mer. Och under hela tiden de är tillsammans kommer han ha högre fickpengar än vad han hade haft annars (så länge hon tjänar mer). Det kommer inte heller glädja ts vid en separation att hon strösslat pengar på honom i flera år. Pengar hon hade kunnat spara.
    Som sagt, även lagstiftaren (se citatet i mitt förra inlägg ovan) ser studieskulder som något separat, eftersom det är en investering i INDIVIDENS högst privata framtid. Även om de separerar i framtiden, så har hon kvar sin fina utbildning och sin fina titel som han har varit med och amorterat på, medan han står där med två tomma händer och en mycket lägre lön.

Hon kan i framtiden i flera decennier efter separationen, fortsätta att tjäna stora pengar på den utbildningen. Den är en investering i hennes privata framtid, som hon kommer att ha kvar helt oavsett om de lever ihop om 20 år eller är skilda då. Han däremot kommer att ha INGET kvar av hennes utbildning. 

Jag tycker att man kan jämföra det med amortering på ett hus som bara den ena äger. Visst båda bor i huset och har glädje av det nu. Men det är bara den ena som ÄGER huset och kommer att ha kvar det och äga det alltid. Om den andra parten betalar hälften av amorteringarna på huset, så blir han eller hon inte mer ägare till huset för det. Efter skilsmässan står ägaren till huset där med ett färdigbetalt hus och jättelåg boendekostnad, medan den andra parten står där utan något sparande eftersom allt gått till hus och hem, och måste försöka hitta en hyresrätt i ett dåligt område. 
  • Anonym (H)

Läs alla TS inlägg. De har fickpengar de behåller. 
    Hon ska betala studielånet med sina fickpengar enligt snubben.

Trots att att han tjänar ekonomiskt  på att vara ihop med TS och det beror på hennes studier.

Aliona skrev 2024-06-05 20:44:24 följande:

Det verkar självklart för alla andra, men jag fattar inte. Om ni slår ihop alla pengar så jar du ju inga kvar att betala studielånet av? Och om du betalar ditt studielån själv och sen lägger resten till den gemensamma kassan så blir det ju samna summa som om du lägger hela lönen till det gemensamma och betalar studielånet därifrån. Eller? 

• Cathariiina
    Anonym (H) skrev 2024-06-05 20:57:05 följande:

Trots att att han tjänar ekonomiskt  på att vara ihop med TS och det beror på hennes studier.

Fast det sambandet är inte så självklart. Idag finns det många familjer där mannen tjänar mycket mer än kvinnan fast han "bara" har gått en praktiskt gymnasielinje inom industri, hantverk, bygg etc., medan kvinnan har en lång utbildning till t.ex. bibliotekarie, arkivarie, socionom, kulturvetare etc..
  • Anonym (X)
    Cathariiina skrev 2024-06-05 21:08:23 följande:
    Fast det sambandet är inte så självklart. Idag finns det många familjer där mannen tjänar mycket mer än kvinnan fast han "bara" har gått en praktiskt gymnasielinje inom industri, hantverk, bygg etc., medan kvinnan har en lång utbildning till t.ex. bibliotekarie, arkivarie, socionom, kulturvetare etc..
    Och? Vi pratar om TS, inte en massa annat som du gillar att svamla om. Håll dig till tråden eller gör en egen. 
  • Anonym (H)
    Cathariiina skrev 2024-06-05 21:08:23 följande:
    Läs TS inlägg :

... jag tjänar ju som jag gör mycket tack vare att jag pluggat och jag känner lite att han ändå varit den som tjänat på vårt upplägg och kommer fortsätta tjäna på gemensam ekonomi så jag har lite högre lön än honom.

Vi diskuterar just hennes situation , inte folk i allmänhet. 

• Anonym (Eeh)
    Anonym (H) skrev 2024-06-05 20:57:05 följande:

Glöm inte att hans gymkort ska dras från det gemensamma och inte fickpengar...
  • Anonym (H)
    Anonym (Eeh) skrev 2024-06-05 21:31:10 följande:

Ja. Det vore intressant att veta hur mycket han tjänar på att vara ihop med TS.

Möjligtvis mer än 900 kr i månaden som TS studielån kostar.
  • Cathariiina
    Anonym (Eeh) skrev 2024-06-05 21:31:10 följande:

Fast hon kanske tänder på hans gymmade kropp... Tungan ute då är gymkortet till glädje för henne också! Drömmer
  • Anonym (Eeh)
    Cathariiina skrev 2024-06-05 21:41:17 följande:
    Fast hon kanske tänder på hans gymmade kropp...  // Tungan ute då är gymkortet till glädje för henne också! Drömmer
    Och han tänder på hennes lön Flört
  • Anonym (Ohlala)
    Cathariiina skrev 2024-06-05 20:53:20 följande:
    Som sagt, även lagstiftaren (se citatet i mitt förra inlägg ovan) ser studieskulder som något separat, eftersom det är en investering i INDIVIDENS högst privata framtid. Även om de separerar i framtiden, så har hon kvar sin fina utbildning och sin fina titel som han har varit med och amorterat på, medan han står där med två tomma händer och en mycket lägre lön.

Hon kan i framtiden i flera decennier efter separationen, fortsätta att tjäna stora pengar på den utbildningen. Den är en investering i hennes privata framtid, som hon kommer att ha kvar helt oavsett om de lever ihop om 20 år eller är skilda då. Han däremot kommer att ha INGET kvar av hennes utbildning. 

Jag tycker att man kan jämföra det med amortering på ett hus som bara den ena äger. Visst båda bor i huset och har glädje av det nu. Men det är bara den ena som ÄGER huset och kommer att ha kvar det och äga det alltid. Om den andra parten betalar hälften av amorteringarna på huset, så blir han eller hon inte mer ägare till huset för det. Efter skilsmässan står ägaren till huset där med ett färdigbetalt hus och jättelåg boendekostnad, medan den andra parten står där utan något sparande eftersom allt gått till hus och hem, och måste försöka hitta en hyresrätt i ett dåligt område. 
    Ja men då kan hon ju tacka nej till att ha gemensam ekonomi, betala CSN själv och ha mera fickpengar själv. Och han kommer sitta med mindre fickpengar men slipper CSN. 
Svar på tråden Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.