• Anonym (I-landsproblem)

Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.

Jag och sambon har varit ihop i 8 år. Vi har under den tiden alltid haft separat ekonomi men bidragit procentuellt till gemensamma kostnader. 
    Nu planerar vi barn och pratar då om att gifta oss och slå ihop våra pengar helt. Vilket jag tycker låter bra, men sambon har bara gymnasieutbildning och jag har pluggar många år och har ett rejält studielån. Detta vill han undanta från de gemensamma kostnaderna. Det är ju ingen stor grej egentligen men jag tjänar ju som jag gör mycket tack vare att jag pluggat och jag känner lite att han ändå varit den som tjänat på vårt upplägg och kommer fortsätta tjäna på gemensam ekonomi så jag har lite högre lön än honom.

Någon i samma sits som valt att exkludera vissa utgifter från gemensam ekonomi? Jag tycker han är orimlig och han vill inte betala för min utbildning.

• Svar på tråden Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.
  • Anonym (Enkelt)

Det här är väl ganska enkelt. Han förlorar lite på att få vara med och betala på studielånet, men vinner på den högre inkomsten. Jag anser att gemensam ekonomi innebär de gemensamma inkomsterna - de gemensamma utgifterna. Med hans upplägg är det väl inte mer än rätt att de betalar hälften var på boende och mat och så får de stå för sina privata delar med pengarna som är kvar.

• Elin pelin

Ts, du har esset på din hand, antingen allt i en pott - alla utgifter och sedan lite fickpengar, eller att ni har separat ekonomi och betalar bara det gemensamma (antingen 50/50 eller procentuellt). Det är bara att säga att de är de två alternativen som finns.
    Om ni sedan får barn och du går på föräldrapenning så får han stå för en större del av hushållets utgifter eller så kör ni 50/50 men då får du kanske ta av sparade pengar.
    Det låter som ni kan få många diskussioner i framtiden vid gemensam ekonomi, sätt vettiga regler redan nu!

• Anonym (Steff)

Jag blir nyfiken på hur arbetet fördelas därhemma. Städar ni gemensamt och tar upp hans skit tillsammans men du får städa upp dina grejer själv först efter att den gemensamma städningen är klar?

• Anonym (D)

Elin har en bra poäng med att ta upp föräldraledighet, även om jag inte håller med om att Ts ska behöva ta av sparade pengar för att hon är hemma med det gemensamma barnet, såvida inte båda ska ta av sparade pengar för att täcka minskningen av inkomst till hushållet. 

Om inte föräldraledigheten delas rakt av finns ju risken att Ts får stå för merparten av inkomstförlusten och pensionsminskningen där. 

Rekommenderar generellt att man diskuterar hur inkomstförlust och pensionsminskning ska hanteras om man inte tar hälften av föräldraledighet och VAB var. Varje familj får göra sina val av fördelningen, men i mina ögon är det viktigt att inte en part får ta de ekonomiska konsekvenserna av ett gemensamt beslut att skaffa barn, genom minskad löneinkomst och minskad framtida pension. 

• Anonym (Hin håle)

I detta hushåll har vi gemensam ekonomi exkluderat lån som tagits innan vi träffades, i mitt fall studier och i hennes fall bil.

• Anonym (.)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-06-06 09:18:06 följande:

I detta hushåll har vi gemensam ekonomi exkluderat lån som tagits innan vi träffades, i mitt fall studier och i hennes fall bil.

Hur går det till, rent praktiskt? Varifrån tar ni de pengar som behövs för avbetalningar på lånen? Är ekonomin gemensam så finns det ju inga egna pengar att betala lånen med. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-06-06 00:22:24 följande:

Det här är väl ganska enkelt. Han förlorar lite på att få vara med och betala på studielånet, men vinner på den högre inkomsten. Jag anser att gemensam ekonomi innebär de gemensamma inkomsterna - de gemensamma utgifterna. Med hans upplägg är det väl inte mer än rätt att de betalar hälften var på boende och mat och så får de stå för sina privata delar med pengarna som är kvar.

Fast de har väl inga gemensamma inkomster, de har inviduella inkomster som kommer från respektive arbete. 
  • Skogshuggaren

Vi har samma upplägg som TS tänker sig med egna fickpengar, men hos oss ingår avbetalning av studielån i de gemensamma utgifterna. Vi har båda haft studielån, men jag har betalat av hela mitt lån med ärvda pengar. Min frus lån kostar dryga tusenlappen varje månad.

Jag tjänar mer, lägger in mer i gemensamma potten OCH är med och betalar hennes studielån. Hm? Vad gör man inte för sin käresta?

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (.) skrev 2024-06-06 12:00:09 följande:
    Hur går det till, rent praktiskt? Varifrån tar ni de pengar som behövs för avbetalningar på lånen? Är ekonomin gemensam så finns det ju inga egna pengar att betala lånen med. 
    Anledningen till att det funkar är nog att vi på tusenlappen har samma lön och lånkostnad privat. Vi har alltid en viss del av lönen som vi själv förfogar över, så helt gemensam är inte ekonomin inser jag.
    Inget problem dock om den varit 100 gemensam då våra inkomster och utgifter är ungefär de samma men om jag önskar köpa något som är till mig, ny mc tex så hade jag betalat den med pengarna vi avsatt för oss själv. 
  • nnnnnnnn

Studielånet är en förutsättning för att få det arbete du har.

Vi har alltid tänkt såhär:

Lönen man har = Lönen man får ut minus det man betalar av på studielånet.
    Så lönen du får är alltid efter studielånet är avbetalat.

Om man tex får ut 30 000 kr men måste betala 2000 kr på lånet är är den "faktiska" lönen efter skatt bara 28 000 kr.
    Eftersom studielånet var en förutsättning för att få det arbetet....

När studielånet är avbetalt så får du en rejäl löneförhöjning!!!

Studielånet går inte att jämföra med tex att man tagit ett lån för att få en ny soffa eller semester som man egentligen inte har råd med, studielånet är mer jämförbart med tex bostadslån, utan det så har man inte samma sak som med det...

• Anonym (Fortsätt separat)

I ditt fall hade jag fortsatt med separat ekonomi, alternativt bestämt att ni båda lägger samma summa och att du (med din högre inkomst) får spara det som  blir över och dessutom betalar dina egna studieskulder. tex, han tjänar 25000 och du 28000. ni lägger 25000+ 25000 och du får behålla dina 3000 som du tjänar mer, dessa använder du för att betala dina skulder. Ni fortsätter med detta upplägget även efter att dina skulder är betalda. Han får helt enkelt stå sitt kast om han är så dumsnål.

När jag och min man träffades "försörjde" jag honom. Han pluggade och jag jobbade, jag var redan färdigpluggad. Under många år tjänade jag därmed dubbelt så mycket som honom. Nu, 15 år senare, får jag in 27' och han 47' + tjänstebil. Hade jag varit snål mot honom då hade han haft all rätt att vara snål mot mig Nu. Tur för mig att jag inte var det... 

• Anonym (Eeh)

Ts, hur går diskussionerna nu? Har ni landat i något?

• Anonym (Olika förslag)

Läs igenom detta och delge honom det/de alternativ som du tycker känns bäst. 

Du betalar dina lån och han sina ev lån, SEN delar ni 50/50 på alla utgifter ELLER utefter %.

Du ska alltså inte dela med HELA din lön som insats utan först efter att dina lån är betalda. 

Ni lägger era resp löner i samma pott, betalar allt därifrån inkl ev sparande och sen delar ni på resten. 

Räkna ut era gemensamma kostnader under ett år, inkl sparande och vad ni tror att barnet kommer att kosta. Den summan delar ni på tolv och sätter in på ett gemensamt konto plus sparkontot, antingen utefter % eller 50/50. 

Resterande pengar är era egna att förfoga över som ni vill. 

Han vill åka snåskjuts på din högre lön, inte särskilt attraktivt. 

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (X) skrev 2024-06-06 12:10:40 följande:
    Fast de har väl inga gemensamma inkomster, de har inviduella inkomster som kommer från respektive arbete. 
    Gemensamma inkomster innebär såklart de individuella ihopslagna. Det var väl ändå inte så otydligt. 
Svar på tråden Min sambo vill ha gemensam ekonomi - men vill att jag betalar separat för mina studielån.