• New  Dawn

Frun tar inga initiativ

Anonym (Sugen men tröttnat..) skrev 2024-08-13 18:25:02 följande:
    Problemet har jag beskrivit, om en del sen väljer att inte förstå det kan jag inte hjälpa.

BÅDA i vårat förhållande vet om vad som är problem.
    Det låser sig för henne kan man kanske säga, hon vill men orden kommer bara inte ut.
    Hon har sagt det många många gånger, men alltid när jag försöker söka lite bekräftelse och JAG frågar om vi är ok? Är det bra? O.s.v.
    VI vill förbättra det, VI jobbar på det.
    Några bra råd har jag fått, tack för det! Skall visa henne dom! (Allt jag skriver ser hon om hon vill om nån undrar..)
    VI har t.ex. testat icke verbal kommunikation och det fungerade väldigt bra, ett tag..

Dock är det lite fascinerande att när man som man söker råd om att få lite lite bekräftelse så får man många som förutsätter att allt är mitt problem, aldrig kvinnans, trots att man försöker förklara att båda vet om problemet...
    Har du funderat på varför hon känner som hon gör. Jag tror att hon fattar att du är missnöjd med henne och erat sexliv, hon fattar att hon inte duger. Du är missnöjd med hur hon fungerar sexuellt. Jag tror inte du behöver berätta hur dålig hon är igen. För det är det du gör. Det kommer inte ändra på saken. 
    Frågan är om du någonsin försökt möta henne, och förstå henne. I allt du skrivit visar du att du inte förstår eller accepterar hennes sätt att vara.
    Varför "vågar" hon inte säga att hon vill att du ska slicka henne, tex. Kanske för att hon inte är tillräckligt säker förrän du börjar. Henns sexlust är antagligen responsiv. Dessutom verkar du rätt bitter, och lätt aggressiv, och det är antagligen inte lätt att "backa". Hon kanske inte vågar prova för att hon inte vet om hon kommer bli (tillräckligt) kåt, och det skulle antagligen bli väldigt sura miner om hon backade, om hon börjat.
    Jag tror att det är viktigt att känna sig trygg med att det är okej om man inte blir kåt. Som kvinna syns det ju inte om känslan försvinner i könet och att ha sex utan lust är ingen höjdare, snarare något man kan vilja undvika.
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (RAKE) skrev 2024-06-27 00:44:19 följande:
    Frun tar inga initiativ

?en av så många trådar i ämnet. Jag vet, för jag har läst dem. Säkert alla. 

Kontext: jag man strax under 40. Frun i samma ålder. Par och gifta sedan 15 år tillbaka. Har två barn 9 och 12. Villa och mer än stabil ekonomi. Vardagslyx men inget överdådigt. 

Till och från i relationen så har det varit mer än knapert på sexfronten. Som så många andra här inne så har det kommunicerats från min sida att det fan är för dåligt med att knappt få ligga på månader. Jag tänder enormt på min fru, hon är skitsnygg och det berättar jag för henne mer än gärna flera gånger om dagen ibland. Hon suger mer än gärna åt sig också. Det är dock oerhört dåligt med smicker tillbaka. Efter kommunikation från min sida så slutar det ofta med att hon tar initiativet dagen efter. Så genomruttet om du frågar mig. En av gångerna så avvisade jag henne bara för att det var så jävla genomskinligt att hon bara ?ställde upp?. Helvette vilken dålig stämning det blev då kan jag säga. Blev jävligt torrt lääääänge efteråt. 

Till nuvarande situation. Vi rök ihop rejält för ett tag sedan. Handlade mycket om ?jobbet? som görs hemma. Skulle absolut säga att jobbet görs lika hemma men med lite olika inriktningar. Hon vägrar tex. att diska (vi har ingen diskmaskin) och då gör jag det mer än gärna. Har inga problem med det. Jag är sjukt dålig på att förutse när det behöver tvättas. Men har inget problem med att tvätta, saknar dock det ögat litegrann. 

till sak:
    Jag har sedan typ 3 veckor helt upphört med det annars vardagliga smickret och klappen på rumpan osv. Med någon sorts tyst förhoppning om att hon ska fatta vinken. Det har hon definitivt inte. Hon har nämnt vid något tillfälle att hon saknat någon klapp på rumpan osv. Inte mer än så dock. Kan tyckas vara löjligt men eftersom jag typ varje gång jag ?får till det? känner att jag tvingat på mig min fru. Så kände jag att jag behöver sätta någon form av statement. Hon utsätter mig för liknande saker för jämnan, dock handlar det då inte om sex. Syftet från hennes sida är att visa på hur dålig jag är på att uppmärksamma just den saken som hon gör så bra Hela tiden. 

nu har vi varit på semester i två veckor. Igår turades vi om att duscha och var nakna samtidigt i duschen. Hon tittade inte ens åt mig. Om inte jag sätter fart på någonting så kommer jag inte få ligga på hela semestern och lång tid efter Det också. 

Detta är ingen ?vad ska jag göra? tråd. Utan snarare en berättelse om ett sexlöst samliv. 

fortsättning följer 

Om det känns som du tvingat dig på henne varje gång har ni stora problem.
    Du skriver inget mer i tråden, vilket ger ett slött intryck. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (Sugen men tröttnat..) skrev 2024-08-13 21:05:50 följande:
    Jo vi har pratat o pratat. Nej vill inte "lasta över" nåt på henne, jo jag accepterar henne som hon är och hon vet det.
    Nej jag berättar inte hela tiden hur dålig hon är på detta, hon vet det.
    Sorry att det låter hårt och anklagande men vi både två vet att så är fallet,  så är det, anklaga mig vad ni vill men så är det tyvärr.
    Så klart är jag inte perfekt, ingen är, men i just detta scenario är jag inte det största problemet, tro va ni vill..

Jo hon har försökt att få lite tips här o på andra forum hon med men när hon möts av saker som " man va fan är det för fel på dig då? Om du vill ligga är det väl bara att sära på benen och knulla för fan! Han vill ju!!"
    Ja då blir hon bara ledsen och stänger ner.... så DET funkar inte för henne.. tyvärr.. OM det ändå bara var så enkelt..
    För er där det funkar så enkelt så är jag glad för er!

Terapi? Jo det funkade bättre, icke verbal kommunikation vart nog det bästa vi fått ut av det, t.ex jag säger jag älskar henne, får tillbaka en klapp på armen och då fattar jag att hon älskar mig med! Toppen!

Och jag ber om ursäkt om jag framstår som bara kall och krävande men när jag ger o ger men inte ens får en klapp på armen tillbaka och det pågår ett bra tag så blir jag lite.. ja liiite frustrerad kanske är ett bättre ord..

Men .. detta sänker tyvärr mig bara mer... 

" men GUD va du gnäller" 

Jojo.. gör väl det, sorry.. skall sluta med det, allt är ändå bara mitt fel i allafall verkar det som..

Så tack för mig! Ha det gött!
    Nej du accepterar inte henne som hon är. Du tycker att hon ska ändras. Du har till och med fått henne att känna att det ÄR något fel på henne. 

För att få lite perspektiv och öppna upp tankarna, så tänk på ett par där kvinnan uttalat är åt det undergivna hållet och det är helt klarlagt att det ÄR mannen som ska ta initiativ. Så kan det så klart fungera. Vissa ÄR så i sin sexualitet. Att de behöver att den andre "startar" . Varför skulle inte din kvinna kunna vara så. Bara för att man har en responsiv lust behöver man inte vilja bli smiskad och bunden. 

Jag tror att din kvinna har en uppfattning att hon är "sämre" än dig (sexuellt) och att lusten blivit så kravfylld. Då är det väldigt svårt, dels att tända, men också att be om saker.
    Jag tror att det bästa du kan göra är att visa att du accepterar henne som hon är. Jag tror inte hon känner det. 
    Dessutom tror jag det kan vara bra att ha initm närhet och njutning utan mål. Kan vara bra att ha samlagsförbud. Då är det lättare att bli kreativ och öppen med hur det "slutar", att bra en kommer tex. 
    Det är viktigt att "våga misslyckas" eller rättare sagt att inget är att misslyckas. 
  • New  Dawn
    Anonym (MustigaMauri) skrev 2024-08-14 10:38:49 följande:

Tycker detta stämmer med min verklighet.

Dock funkar det inte att tro att du som man, att dina behov på något sätt är något som en kvinna behöver bry sig om eller anpassa sig efter.

Men för att klargöra, vänder man på steken så ska du absolut uppfylla hennes behov. Oavsett om du vill eller inte.

Vissa kvinnor har väldigt selektiv syn på behov. Mäns behov ser de som krav medans deras egna behov ser de som något viktigt för att relationen ska fungera.

Jag säger inte detta för att klanka ner på kvinnor. Men det räcker att läsa folks kommentarer för att få "fakta" på detta.

Man kan säga så här, om du direkt får svar som "ta av dig offerkoftan", "vad ger du henne", "lyssnar du på henne" etc. Så hör man direkt att det är någon med selektiv hörsel och syn på det här med behov.

Om mannen har ett behov säg sex och kvinnan har ett behov säg prata om känslor. Varför skulle det ena behovet vara viktigare än det andra? För att det är kvinnans behov?

Båda behoven är ju behov, det betyder att partnern man har ska försöka uppfylla det om de kan, ÅT BÅDA HÅLLEN såklart.

Jag exempelvis gör massor av saker som jag inte vill eller känner för, men det är för att min fru ska vara lycklig. Det är saker som hon ser som viktigt. Saker jag inte alls håller med om är viktigt. Men jag gör dem gärna för jag älskar min fru.

Med det sagt så var det ett år sedan vi hade sex. Och jag kommer inte försöka få till något igen. Jag kommer ju komma innan jag ens kommit in i sovrummet. Vad är nöjet efter sån här lång tid?

Och jag vet att hon aldrig kommer ta initiativet för det har hon inte gjort på två decennium så varför starta nu?

Jag älskar mina barn och min fru. Jag kan leva med att en del av mig är olycklig i några år till. När barnen flyttar ut så kanske min tid på denna jord är klar så jag slipper vara olycklig. Men tills dess så vill jag göra mitt bästa för att vår kärnfamilj ska vara så bra som möjligt och att mina barn får en så stabil och trygg uppväxt som de bara kan få. De är mitt fokus.

Det kan ju vara så att din fru känner precis som du i nedersta stycket. Tänk på det. 

I ditt fall, där ni inte haft sex på länge är det mest troliga anledningen att känslorna har svalnat, eller tom dött. Kanske finns en vänskap kvar och en fungerande grupp - mamma-pappa - barn. 
    Har ni aldrig haft ett fungerande sexliv är det troligt att sex kanske inte ger henne så mycket och lusten därmed uteblivit. 

Vissa saker kan man göra fast man inte vill. Det är mängder av saker dagligen som funkar så, frågan är om det är så du vill att di fru ska resonera. Liksom bita ihop och "göra det" även  utan lust? 
  • New  Dawn
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-08-14 14:12:51 följande:
    Din avslutande kommentarer är bra och konstruktiva. Men det där att TS får henne att känna att det är något fel på henne, det är lite trubbigt. I ett långt förhållande så sker hela tiden en förhandling mellan två viljor, i lyckliga fall leder det till bra kompromisser.

Självklart kan man ha synpunkter på partnerns sätt att vara, att hen släpper smutstvätt på golvet, att hen lukar illa mellan benen, att hen är orakad fast det kliar och svider etc. 

Om vi slutar attackera TS med svordomar och hånfullheter så blir det mer plats för konstruktiva förslag, som att öva på närhet och ömhet utan att det behöver leda till sex, och att träna på att verkligen lyssna på den andre och att analysera sina egna hinder och drivkrafter.
    Jag skrev så för att poängtera hur alla hans sk samtal kan upplevas. Han tycker att han pratar, men jag tror att väldigt mycket bottnar i att klaga på henne. Att hon för sällan är kåt, att hon för sällan tar initiativ. Även när de väl har sex vill han att hon ska prata mer. Det blir egentligen ett långt uppradade av saker som visar att hon inte duger. En missnöjesdeklaration. Hon fungerar dåligt. Hon måste "bättra sig". Jag tror inte det föder lust. Tvärtom bygger det krav och riskerar att minska ust.

Vad som funkar bättre är att fråga hur hon känner i sexuella situationer. Eller så kan han berätta mer om sina känslor.
    Att han blir ledsen för att  sexlivet inte funkar. Att han inte känner sig älskad. Han kan fråga "vill du jobba på sexlivet"
    Nästa fråga kan vara "hur vill du att vi ska göra" och LYSSNA på vad hon säger, VISA att han vill möta henne som hon är, där hon är mentalt. Att visa att han accepterar hennes sätt att reagera och känna. 

Att jämföra med att plocka upp smutskläder är bara att förminska problemen. Plocka upp smutskläder, och liknande kan man göra genom att bita ihop. Man kan göra det väldigt motvilligt. Om du tror att sex funkar så har du missat väldigt mycket. Att klaga på att stubb kliar är något mindre "känsligt" också. lukt kan väl vara något svårare. 
  • New  Dawn
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-08-14 17:06:16 följande:
    Varför hör inte kompromisser hemma i sexlivet?
    Det riskerar att förstöra lusten. 
    Visst kan den med mest lust /behov ta emot oral- och smeksex, mellan tillfällena då båda är mer aktiva/njuter. Det skulle nog ofta funka om kärlek och närhet finns. 

Men en "kompromiss" låter mer som en uppgörelse, där den ena går med på något pliktskyldigt.
    Om man ställer upp på sex, utan lust, för ofta, kan man riskera sin lust. Sex blir till slut bara en, "arbetsuppgift", som kroppen inte längre reagerar på. 

Detta är särskilt känsligt för kvinnor då kvinnans kön kan penetreras utan att könet är redo (och inte heller blir det) En man kan inte ha samlag, eller ta emot oralsex, avrunkning, om han inte blir skapligt hård.

I värre fall kan det tom bli något obehagligt och smärtsamt, särskilt om kvinnor ställer upp på samlag, utan att ha, och få, lust. 
  • New  Dawn
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-08-14 17:33:36 följande:
    Nej, så definierar jag inte kompromiss. Om det sker på ena partens villkor, mot den andras vilja, så är det inte en kompromiss. Det låter mer som ett övergrepp.
    Det behöver inte alls handla om ett övergrepp. Kvinnan själv kan välja att "ställa upp" för att rädda relationen/familjen. Då kan man inte anklaga mannen. Jag själv ställde upp för ofta under en period. Då minskade även min lust, som annars alltid varit ganska hög. Tack och lov fick jag så långa och besvärliga svampinfektioner. Det var min räddning. Min kropp sa ifrån, helt enkelt.

Vad menar du med kompromisser? Ge något exempel. Det låter väldigt trist att skriva så nämligen. 
  • New  Dawn
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-08-14 17:48:09 följande:

Jag tror att män hade sett annorlunda på sexuella aktiviteter om det hade inneburit att dom så gott som alltid blivit penetrerade, t ex anala samlag. Det är skillnad på något i ens kropp och på att penetrera. Hur ofta är det t ex som en man får ont i kuken vid sex och hur ofta får kvinnor får ont, säg av misstag?

Det här är en viktig reflektion som allt för många män inte tänker på. 
    Mannens kön är till största del täckt av hud, och kvinnans kön är ytterst slemhinna. Det är väldigt stor skillnad.
    Samt att en man inte ens kan ha samlag med slak kuk. Knappt halvslak. Att ha sex trots att könet inte är redo, existerar knappt för en man. Om en man tappar lust och funktion under sex, slaknar han, och sexet avbryts, men på en kvinna behöver det inte ens märkas. Våthet kan ligga kvar ganska långt efter man varit kåt. Visst skyddar det våta lite även om kåtheten lagt sig, men det minskar allt eftersom,(om kåthet, med svullnad och lubrikation inte återkommer) och riskerar att bytas ut mot obehag, eller smärta. Eller bara något meningslöst gnidande.
  • New  Dawn
    Anonym (BBW) skrev 2024-08-14 18:39:00 följande:
    Har vid några tillfällen vid kurser i samtycke plockat med mig en väldigt grov strap-on. Kan garantera att det är hysteriskt roligt att se hur männen helt plötsligt helt tappar intresse för kompromisser i sängkammaren men blir väldigt intresserade av vad ett samtycke innebär. 
    Jag förstår det
  • New  Dawn
    Anonym (Bra där!) skrev 2024-08-15 06:52:38 följande:

Verkar som att två uttryck medvetet missförståtts i den här tråden.
    Kodspråk - betyder naturligtvis inte att ett ord ska bytas mot ett annat, eller att det är som stoppord inom bdsm eller som att båda parter inte förstår svenska.
    Det som menas är ett sätt att inte säga allt rakt ut hela tiden.
    Ångrar mig som fan att jag skrev nåt i den här pajjiga tråden och hängde ut min egen relation, men gjort är gjort så jag kan fortsätta ta oss som exempel (och jag upprepar det jag tidigare skrivit).

Om jag gärna vill ha sex och det var länge sen så kan jag säga det rakt ut och så måste min fru ta ställning till om hon vill eller inte. Det blir lätt ett pressat läge. Om man istället är extra omtänksam med sådant som inte behöver tolkas som en invit så blir det enklare för båda. Ryggmassage kan vara bara ryggmassage och är det ofta, men om jag märker att hon gärna vill att jag tar mer neråt svanken och längre ner kan det övergå till sex. Det är inte svårare än så. Och säger hon tack det var skönt och vi somnar känner jag mig inte avvisad.

Vad i detta är svårt att förstå?

Sen detta med kompromiss - det verkar som att flera här vill förstå det som att det handlar om en som verkligen inte vill och en som bara har sex i huvet - det gör det förstås inte. Är läget så, så får man nog gå isär, jag ser ingen annan lösning.
    Kompromiss är ett dumt ord, det handlar mer om att man kan vilja utifrån den andras vilja. Massage-exemplet: den som blir masserad kan känna att det här var väldigt skönt, nu kan jag somna gott, eller också tänka, vi ligger med varandra som en snabb avslutning så somnar han också gott. Man är inte superkåt men det är trevligt.

Eller, kodspråket, massagen, har en längre verkan så att den som blivit masserad tänker att i morgon ska vi ligga med varandra. Den som masserat vill egentligen nu direlt, men det blir i morgon, då han kanske egentligen är lite mindre sugen - men om man i en lång relation varke gång ska vänta in tillfället då båda i sig själv är superkåta, ja då blir det sällan gjort.
    Det är komprommissen, trögskallar. Inte att man städar och får sex som betalning eller en massa andra dumma saker som nämnts här.
    Ursäkta långt inlägg.

Som du skriver här är kompromiss ett dumt ord.(i detta sammanhang) Det håller jag med om. 

Att vi (jag och min man) ibland tillfredsställer varandra, skulle jag inte kalla kompromiss. Det är något vi vill göra. Ibland är vi inte riktigt synkade i våran lust bara. I en kompromiss finns det en typ av "uppoffring" och det gör det inte för oss. 

Oavsett. Har man en fungerade relation , med mycket närhet och kärlek är det inget konstigt att ibland bara ge.

Däremot, i en relation, där det finns ett sexuellt problem, med sex allt för sällan, tror jag absolut inte på att ha sex utifrån en tanke på kompromiss. 
    Att någon, i exemplen här i tråden kvinnan, ska ställa upp på sex som en kompromiss, tror jag mycket sällan funkar. 
    Jag tror tom att det sällan funkar för män som tar emot sex som bygger på en kompromiss, där kvinnan egentligen inte alls har lust. 
Svar på tråden Frun tar inga initiativ