• New  Dawn

Frun tar inga initiativ

JayBerg skrev 2024-08-15 15:49:19 följande:
    Ok jag fattar, "uppoffring" är heeeelt fel ord här. Sorry!

Ge mig ett bättre ord tack, jag kommer inte på det iallafall. 😀
    Det behöver inte vara fel att använda ordet uppoffring om man känner det så. 

Nu svarade jag Tom som tyckte det var en uppoffring att ha sex i missionären, som är hans tjejs favorit. (hans är nämligen bakifrån)

Om du känner det som en uppoffring att tillfredsställa din kvinna, i fall du själv inte njuter fysiskt samtidigt, är det väl rätt ord. 

För mig är det fel ord.
    Jag har en helt annan syn på sex. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    JayBerg skrev 2024-08-15 17:46:14 följande:
    Tror faktiskt vi ganska samma syn på sex faktiskt, ser ju vad du skriver MEN vi uppfattar/använder vissa ord på olika sätt. språkfärdigheten är nog mer till din favör om man säger så ... 😄

Att ge sin kvinna njutning ÄR ju det bästa som finns.
    Okej, Jag är förvånad över att ordet uppoffring används så flitigt bland män här, och förstår inte varför. Jag tycker det ordet är ganska tydligt, och tvivlar på att inläggen här beror på språkförbistring 

Nu var det ju Tom som skrev detta med uppoffring att ha sex i ställningar kvinnan gillar. Riktigt så skrev inte du men ändå. 

Jag tror att vissa män här i tråden vill stötta tanken att kvinnor borde kunna kompromissa, genom att ha sex lite oftare, för mannens skull. För att minska känslan av att detta skulle vara något negativt, försöker vissa framhärda att de själv/männen, ofta(!) (minsann) uppoffrar sig massor, och att det är en heeeelt naturlig del i ett sexliv. 

Jag tror inte man kan lösa ett dåligt sexliv med kompromisser, eller uppoffringar. Man måste lösa grundproblemet. 
    Det finns många olika orsaker till att sexliv inte fungerar och jag tror oftast att problemen är större och mer komplexa. Inte sällan speglar sexlivet resten av relationen, och känslorna för varandra. 

I en bra relation, med ett kärleksfullt och avslappnat sexliv blir det mer naturligt att ge bara ge njutning ibland  utan att det vaken känns som en kompromiss eller uppoffring.

Om man har för stor skillnad i lust kanske det blir lite mer en uppoffring att ge, och då tror jag att den som vill mindre riskerar att tappa lite av sin lust, och båda kommer antagligen känna gånger med mer uppoffrande sex som negativt. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    JayBerg skrev 2024-08-15 20:29:28 följande:
    Låter helt rätt, och som tjejen säger med, jag håller med.

Jag har idag iallafall lärt mig att orden kompromiss och uppoffring är heeeelt fel ord att använda i detta sammanhang. Hoppas fler män fattat..

Givande och tagande är bättre att använda.

Att det finns män som faktiskt tror stenhårt på kompromissande och uppoffringar från kvinnans sida
    (I fel mening alltså),  jo det gör det, tyvärr....

Hoppas dom läser lite här då..

Kan ju säga för egen del om man skall dra det kort..

Jag "tjatade", ibland gick det men det gick bara sämre och sämre på sexfronten o jag fattade inget.. 
    Jag tröttnade och gav mer eller mindre upp att försöka,
    Hon finner ju ändå inte mig sexig och vill inte ha sex med mig längre.. 
    Till slut blev hon SKITSUR och ledsen och trodde jag inte ville ha henne längre, att hon var ful och osexigt o allt sånt.
    Och där stod jag i fattade fan ÄNNU mindre!
    TVIVLADE STARKT PÅ om det var min kukstorlek, hade jag typ ingen attraktionskraft längre? Ja en massa sånt..

"Jo du är sexig som fan! Ja jag vill ha dig men du vill ju inte ha MIG!"

Som sagt .. hon var otydlig nog för sin tröga gubbe som inte fattade varken ut eller in.. 

Vi pratade, vi började faktiskt prata på allvar och vips! Några år senare vart det mycket bättre! 😀
    Som så ofta, i nästan alla konflikter och problem. Det är först när man lyssnar och vill förstå den andre, man kan lösa problem. Att validera är underskattat. 
  • New  Dawn
    JayBerg skrev 2024-08-15 20:29:28 följande:
    Låter helt rätt, och som tjejen säger med, jag håller med.

Jag har idag iallafall lärt mig att orden kompromiss och uppoffring är heeeelt fel ord att använda i detta sammanhang. Hoppas fler män fattat..

Givande och tagande är bättre att använda.

Att det finns män som faktiskt tror stenhårt på kompromissande och uppoffringar från kvinnans sida
    (I fel mening alltså),  jo det gör det, tyvärr....

Hoppas dom läser lite här då..

Kan ju säga för egen del om man skall dra det kort..

Jag "tjatade", ibland gick det men det gick bara sämre och sämre på sexfronten o jag fattade inget.. 
    Jag tröttnade och gav mer eller mindre upp att försöka,
    Hon finner ju ändå inte mig sexig och vill inte ha sex med mig längre.. 
    Till slut blev hon SKITSUR och ledsen och trodde jag inte ville ha henne längre, att hon var ful och osexigt o allt sånt.
    Och där stod jag i fattade fan ÄNNU mindre!
    TVIVLADE STARKT PÅ om det var min kukstorlek, hade jag typ ingen attraktionskraft längre? Ja en massa sånt..

"Jo du är sexig som fan! Ja jag vill ha dig men du vill ju inte ha MIG!"

Som sagt .. hon var otydlig nog för sin tröga gubbe som inte fattade varken ut eller in.. 

Vi pratade, vi började faktiskt prata på allvar och vips! Några år senare vart det mycket bättre! 😀
    Jag tror för övrigt inte bara vilka ord man använder är väsentligt. 
    Om man använder orden "ge och ta"  för någon typ av millimeterrättvisa funkar inte det heller,
    Vad gäller exemplet "initiativ", som ju tråden handlar om, så har vissa helt enkelt lättare att ta initiativ, andra, inte sällan kvinnor, har en mer responsiv sexlust. Det är lite som en sexuell läggning. Vissa behöver att den andre "startar".
    Om man inte förstår den andre, och fastnar i att man måste "ge och ta" kan det försvåra den sexuella lusten, och i stället begränsa sexlivet med krav och spärrar. 
  • New  Dawn

Ang att ta initiativ. Den absolut vanligaste orsaken, i min tidigare relation till att jag inte tagit initiativ fast jag senare ville ha sex var :
    * Jag var upptagen med annat och hade inte ens tänkt på sex.
    * Jag kände mig lite rädd att lusten inte var tillräcklig och att jag, om jag tog initiativ till något som kunde leda till sex, inte kunde backa. Pinsamt att säga "nej förresten, jag kanske inte har lust ändå" Det kändes lättare om mannen inledde det hela. Jag fick mer tid att känna efter liksom.

Orsaker till minskat sexintresse lite mer generellt. 
    - sjukdom, sorg, tillfällig hormonell påverkan, tex ändring av preventivmedel, amning.
    - svalnade känslor
    - dåligt sex 

En annan sak som minskar min sexlust är onani. Är sexet och relationen bra är det dock inget problem. Då väljer jag lätt bort onani för sex. 

• New  Dawn
    Smecker skrev 2024-08-16 08:08:39 följande:
    En mycket bra anledning till att låta henne inleda det hela, då behöver mannen inte fundera över ifall hennes lust är tillräcklig eller inte, och ifall hon kommer att backa. Då har hon också tagit sig tid att känna efter.
    Ännu bättre är att ha ett sexliv där det är okej att ha intim närhet utan mål. Blir det sex, är det skönt, om inte kan vi njuta av bara smekningar. Då behöver detta inte hända. Så funkar det nu, och det är det allra bästa. Så underbart att känna sig så fri. Aldrig njutit så mycket. 

För övrigt tog jag initiativ nästan lika ofta som mitt ex. Det hände att jag ibland tappade det. Då blev han väldigt irriterad. 

Risken, att göra som du säger är att kvinnan allt för sällan tar initiativ. Antingen hinner mannen före, eller så blir det inget. Lusten rinner ut i sanden. Om mannen också är lite seg på att ta initiativ blir det ännu sämre, mer sällan. Varför inte tillåta sig att prova? Varför måste mannen absolut veta? (som du nämner) 
  • New  Dawn
    JayBerg skrev 2024-08-16 09:08:21 följande:
    Ja men samtidigt inte lasta över ALLT ansvar till henne, hur skall hon då kunna känna passionen i att hennes karl faktiskt vill eller bara "måste" ha henne typ.

Det är en svår balans, givande o tagande...

Min kvinna har iallafall lärt sin tröga gubbe så även han kan uppfatta små små fina hintar ibland.. inte alltid men ibland.. 😀
    Det händer, varje vecka åtminstone, att jag vet innan, att jag vill ha sex, men ibland uppstår lusten genom närhet och smekningar.
    Om man alltid måste veta innan, går man miste om mycket njutning och sex, tycker jag. Vi ha sex även fast ingen av oss tänkte det innan. Om vi bara skulle ha sex när vi kände det innan skulle det bli dels tristare, och  mer sällan, och dessutom skulle vi ta mindre på varandra, och på så vis gå minste om mycket annan njutning och närhet. 
  • New  Dawn
    JayBerg skrev 2024-08-16 08:59:00 följande:
    Men! Låter som frun ju! 😀

Vi var där, betoning på VAR..
    Hon tänkte INTE på sex så ofta som jag.
    Hon har mer "normal" sexdrift, jag är en jävla kåtbock typ..
    Jag försökte "få till det" ofta, hon backade och Det blev obalans och tråkigt helt enkelt... 

Hon hade med känslan av att när hon faktiskt ville så var hon rädd att jag skulle "vara på" för mycket, FÖR ivrig o.s.v.
    Och hon kunde kanske inte matcha min "energi" och backade hellre.

I dom lägena vart det mycket "njaa", "joo men.." och "kanske sen.." från hennes sida, otydlighet, som fick MIN lust att försvinna och obalansen blev större.

Som det så bra står i "samtyckeshjulet":

"
    För många kan det kännas problematiskt att vara i rollen av att ta för sig, för att de förknippar det med våld och övergrepp. Men att säga vad du önskar, speciellt om det finns en överenskommelse, är ju helt okej och kan vara en spännande utmaning. "

Där var vi, eller ja ännu typ faktiskt..

Hon VILL jag skall "ta för mig", dock lastade hon då över mycket av ansvaret att det hända nåt på mig.
    Och det medan JAG INTE bara ville "ta för mig", för om hon inte vill, då är det ju övergrepp/våldtäkt... Då försvinner lusten och ståndet.. 

Men, som min kvinna har rätt i, om hon måste säga till varje gång hon vill "bli tagen" ja då är det bara upp till HENNE att se till att nåt blir av. OCH hon får inte samma känsla av att vara så där sexig och åtrådd att hennes man bara MÅSTE  ha henne NU!!!

JÄÄÄVLA svårt att hitta balans i det....
    Men varför måste du veta innan. Varför duger inte ett kanske? Varför inte testa bara?

Jag tror att mycket är vunnet om det är naturligt att ibland bara ge, och ibland bara testa. Det blir inte svårt då. 

Jag tycker du verkar vettig. Du märker om hon vill, så jag tror verkligen inte du behöver tänka på övergrepp. Om du är osäker fråga bara "vill du". Inget svårare än så. 
  • New  Dawn
    JayBerg skrev 2024-08-16 08:59:00 följande:
    Men! Låter som frun ju! 😀
    Nu skrev jag ju bara om orsaker till att inte ta initiativ (när jag sedan ville ha sex)
    Jag tog ofta initiativ, tyvärr kvällstid men då var han inte sällan för trött. 
  • New  Dawn
    Anonym (BBW) skrev 2024-08-16 07:51:49 följande:
    Håller helt med om att sökandet efter millimeterrättvisa är extremt dödande i en relation och också väldigt ineffektivt. 

Känner tyvärr folk som nästan för bok på hur många gånger den ena eller andra plockat ur diskmaskinen, tvättar, städat och liknande och lägger ner nästan mer energi på denna bokföring än på att få vardagen att fungera. 

Jag brukar predika att vara energi och tidseffektiva. 
    Ett lite exempel gubben älskar att laga mat och är mycket bättre än vad jag på det. Jag kan finna det avkopplande på ett nästan meditativt sätt att stryka tvätten. Självklart är det då smartare att han lagar middag medans jag stryker utan att man för den skull har något poängsystem för en skjorta motsvarar 14 köttbullar eller liknande. 

Har lite som filosofi att ju snabbare och ju mindre energi vi behöver lägga på att få vardagssysslorna avklarad ju mer tid och energi har vi över till saker vi tycker är roliga, så som att ta en tur på våra motorcyklar eller ha en mysstund. 

Finns ett begrepp när man arbetar med arbetsgrupper. Vi är varandras arbetsmiljö. Vilket självklart kan översättas till att man i en relation är varandras vardag där man stöttar och lyfter varandra utifrån varandras förutsättningar, förmågor och kvaliteter. 

En rolig övning som jag stulit från just arbetet med att få arbetsgrupper att fungera. En egentligen riktigt hemsk övning som går ut på att  man fått en ny medarbetare i gruppen och hur man skall bete sig för att få den medarbetaren att sluta inom två veckor.

Bara att konstatera att människor är extremt kreativa när det gäller att frysa ut och få andra att känns sig värdelösa i både ord och handling. Självklar avslutas övningen med att man vänder på steken och skall hitta sätt att få den nya medarbetaren att känna sig uppskattad och välkommen. Slutar nästan alltid med att man mycket snabbt konstaterar att vi gör precis tvärtom mot när vi ville få den nya medarbetaren att sluta.

Denna övning fungerar väldigt bra även i andra sammanhang och inte minst i relationer.
    Ja, jag håller med ang uppdelning av arbetsuppgifter. Man passar för olika saker. Vissa saker är jobbigare för mig, än för min man, och tvärtom.
    Det är svårt att värdera. Många verkar vilja sätta poäng, typ, vilket blir knäppt. 
    Intressant övning! Och lite läskig. Haha
    Inte för att jag skulle vilja göra en övning privat, men på en arbetsplats, skulle det nog vara tankvärt. (erfarenheterna och reflektioner kunde man ju även plocka till privata relationer) 
Svar på tråden Frun tar inga initiativ