• New  Dawn

Frun tar inga initiativ

Smecker skrev 2024-08-16 10:09:03 följande:
    Varför måste kvinnan absolut veta? Hon kan väl tillåta sig att prova?
    New Dawn skrev 2024-08-15 21:36:45 följande:

* Jag kände mig lite rädd att lusten inte var tillräcklig och att jag, om jag tog initiativ till något som kunde leda till sex, inte kunde backa. Pinsamt att säga "nej förresten, jag kanske inte har lust ändå" Det kändes lättare om mannen inledde det hela. Jag fick mer tid att känna efter liksom.

Det beror nog ofta på att hon inte "vågar" backa, och med det göra mannen besviken eller irriterad

Det hände mig några gånger med mitt ex, och det kändes väldigt jobbigt. Han tog illa upp. Jag kände mig dum. 

Jag beskrev orsaker till att jag inte tog initiativ tidigare. Nu tar jag ofta initiativ, och tillåter mig, och oss, att "prova".
    Det jag skrev var ingen åsikt. Det var en tidigare erfarenhet, jag delade med mig av. 

Du däremot. Varför måste du veta?
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (BBW) skrev 2024-08-16 10:07:56 följande:
    Tror att det är viktigt att man båda i en relation har insikten att när man ställer en fråga eller utrycker en önskan så är det just en önskan utan krav och ultimatum. Det är en önskan som en partner antingen kan bifalla eller avböja.

Inte helt olikt hur det fungerar på många arbetsplatser där väldigt många har förtvivlat svårt att be om hjälp för att man ser det som ett tecken på svaghet.

Väldigt få är bra tankeläsare så våga fråga.

Vill man skojs till det lite kan man fråga om det är Netflix och chill eller bara Netflix.
    Fast jag menar mer att man inte ens har en önskan. Det får bli som det blir. Blir vi kåta blir det sex, blir en kåt tillfredställer vi bara den som känner behovet/lusten. Eller så väljer att prova senare. Eller så njuter vi bara ickesexuellt av smekningar. 

Annars håller jag med att uttrycka en önskan ska inte uppfattas som ett krav. 

Och det här med hjälp kan också bli aktuellt. En del kvinnor, med mer responsiv lust, behöver hjälp med att mannen tar initiativ. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    JayBerg skrev 2024-08-16 10:24:39 följande:
    Nä jag MÅSTE inte veta i klartext varje gång, inte alls så.
    Men det ÄR en mental blockering för mig OM Jag känner att hon inte vill, så är det för mig, jobbar på det men den finns alltid där.

Vi avbryter ibland mitt i, nåt händer och vi avbryter.
    När man var yngre blev man mer irriterad JA,
    Typ "men va fan! Jag var ju för fan nära!"
    Men man lugnar sig med åren..
    Sen är det grymt osexigt för mig om hon inte vill längre, kalla det mental blockering eller kalla det va ni vill men så är det för mig och då blir det ganska lätt att avbryta.

Dock lär man sig med åren att om det blir avbrytet på nåt sätt så finns ofta kåtheten kvar i henne och om man bara har lite tålamod så blir det snart åka av igen! Och då ofta än bättre.. 😁
    Hur skulle det funka om hon sög av dig, de gånger inte hennes lust räcker till? 
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2024-08-16 11:58:52 följande:
    Det är skillnad på vad det känns som och vad det rent principiellt är (för att man ägnar tid och energi på sin partner, som man hade kunnat lägga på något annat, bara för sin egen skull). Du har ju själv använt uttrycken "ge och ta", vilket inte är relevant om det måste kännas som en uppoffring.
    Märkligt, med ditt resonemang är alltså det ideala sexet att allt handlar om att maximera din njutning. Allt annat är en uppoffring. 

Kände du så även i början av relationen? 

För mig och för många andra är det lika viktigt att den andre njuter, och själva upplevelsen av det, är något man tycker om och vill.

Förstår inte riktigt din sista mening, Det ÄR ingen uppoffring att ge min man njutning. Att suga av honom tex. Det är ofta något jag påbörjar. Han kanske inte ens har haft tanken, men jag gör honom kanske sugen och först då känner han lust och behov. Detta utan någon tanke på att tiden kunde ägnas åt mig. Jag älskar att smeka och suga hans kuk, men jag menar ändå att det är en njutning jag ger. Jämför med när han slickar och fingrar mig, då jag tar emot. 
    Jag kan säga rakt ut att jag känner mig sugen, om det är det jag vill. Eller visa det tydligt. 
  • New  Dawn
    Anonym (Liten) skrev 2024-08-16 10:33:57 följande:
    Detta upplevde jag mycket med mitt ex. Jag var sällan "kåt i förväg" men blev det av närhet. Han var alltid kåt i förväg och hade svårt att ge och utöva närhet utan att förvänta sig att det skulle leda till sex. Hans besvikelse för att det inte ledde till sex och otacksamhet för närheten vi just hade delat (ja det kändes så då han inte verkade kunna uppskattade dessa delarna separat) blev jobbig och jag drog mig för att initiera närhet och att föda närhet. Jag blev undvikande för jag ville inte hamna i situationer där jag orsakade besvikelse (trotts att jag själv var besviken).

i en relation så vill jag kunna hångla lite eller ge varandra massage utan att det alltid ska leda till knull. Jag kände mig inte trygg med att dela närhet med honom då närhet kändes som det kom med en prislapp.
    Jag tror detta är väldigt vanligt i längre relationer. Kvinnan vågar inte inleda något i fall lusten inte räcker till. Hon vågar kanske inte ta emot annan närhet, då hon tror att syftet är att ha sex och hon är osäker på lusten och förmågan. Vill inte göra mannen besviken och drar sig i stället undan. 
    Till slut blir glappet mellan dem större. Den fysiska närheten allt mer laddad. 
  • New  Dawn
    Anonym (BB) skrev 2024-08-16 16:33:00 följande:

det är en enorm obalans i dina resonemang. allt går ut på att det är kvinnan som närmast diktatoriskt bestämmer allt inom samlivet. jag har inte en enda gång sett dig skriva att kvinnan också ska ta hänsyn till mannens känslor, lust och önskemål. du lägger all skuld och ansvar på männen. Väldigt enögt resonemang du har

Jaså. Tycket du det. På vilket sätt? Berätta gärna för det stämmer inte, men texten påverkas ju av kontexten. 
    Nu skriver jag ju mest i den här tråden till män som erfarit olika problem med kvinnor som inte tar initiativ, eller liknande. Då utgår jag från det. 
    Jag tror dock att större problem i sexlivet, har en djupare och mer komplex grund, och tror att det ser olika ut i olika par.. Ibland kanske känslorna helt enkelt har dött och då spelar det ingen roll vad mannen gör. 
    Men ja, jag tror att kvinnor oftare än män har en längre startsträcka, och oftare en mer responsiv lust, och i dessa fall, kan det orsaka en obalans, särskilt när det gäller initiativ.
    Jag har aldrig sagt att männen ska lösa det. Det jag har sagt är att det först är när man förstår varandra, visa att man vill förstå som man kan hitta lösningar, men då måste ju även kvinnan visa vilja att förstå männens känslor. 
    Jag förslog tex till någon man här i tråden att han skulle berätta att han inte känner sig älskad när hon inte vill ha sex, eller berätta att han känner sig ledsen när inte sexlivet fungerar. Inte bara klaga på att sex blir för sällan. Jag rekommenderar frågan. "Vill du jobba med vårat sexliv. För det känns lite bra som det är nu" Tex.
    Jag tycker också att det är bra om man kan tillfredsställa varandra. Tex en avsugning.
    Om jag skulle ge råd till en kvinna som har problem med att ta initiativ, eller låg lust, skulle jag ställa olika frågor och tex föreslå att hon pratar med sin man om hur hon känner. Tex att hon blir stressad om inte lusten kommer och föreslå mer kravlös njutning, men även till kvinnor i dessa situationer brukar jag föreslå att hon kan ge honom njutning ibland. Jag tror det släpper "pressen" att alltid måsta bli synkade. Dessutom slipper ju mannen känna sexuell frustration., och kanske är det lättare att kvinnan kan njuta efter det. Eller någon dag efter. Dock tror jag inte det funkar om det är för stor skillnad på lust. 
  • New  Dawn
    Anonym (Liten) skrev 2024-08-16 17:53:04 följande:

Det intressanta är att många män sällan lyssnar på dessa förklaringar och försöker förstå det.

Nej här på forum är många män tyvärr många män oförstående. Men här i tråden finns ju några män som lyssnar. 
    Om en kvinna i en relation verkligen försöker förklara hur hon känner och i samma mening visar att hon tycker det jobbigt är det nog fler män som skulle lyssna. Hoppas jag.
  • New  Dawn
    Anonym (BB) skrev 2024-08-14 23:02:16 följande:
    Frun tar inga initiativ

klart som fn att folk kompromissar i sänghalmen. skulle det vara så illa som ni vill påstå så skulle våra domstolar digna av lättkränkta som ska anmäla för övergrepp och det gör det inte. Vilka jälva pajasfigurer några av er är härinne, det märks att en del blir mer svagbegåvade än andra. troligen är ni bittra singlar hela bunten.

En kompromiss är en överenskommelse mellan två eller flera parter som nåtts genom ömsesidiga eftergifter, där de inblandade parterna ger upp några av sina ursprungliga krav eller positioner för att komma fram till en lösning som alla parter kan acceptera. Att kompromissa är en vedertagen och allmänt accepterad social problemlösningsmetod.

Ge något exempel på sexuell kompromiss?
    Tom Araya tyckte att variera ställningar(mellan det du föredrar och din partner) var ett exempel. Är det sådana kompromisser du menar? 
    Tror du att kompromisser är en lämplig lösning när den ena vill ha sex för sällan, som denna tråden ursprungligen handlar om? 
  • New  Dawn
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-08-14 17:06:16 följande:
    Varför hör inte kompromisser hemma i sexlivet?
    Jag förstår inte. När du i början av tråden skrev om din relation och erat sexliv fick jag inte alls intrycket av att ni hade kommit fram det via överenskomna kompromisser. Har du själv erfarenheter av att sexlivet består av kompromisser. (Behöver så klart inte vara bara det) I så fall hur?
    Du beskrev att din kvinna älskade hur du tog henne. Du beskrev att du njöt. Vad är kompromissen som ni kommit fram till? 
  • New  Dawn
    JayBerg skrev 2024-08-16 10:59:51 följande:
    Jajmensan! Tack gärna! Det räcker gott o väl!

Och den man som ÄNDÅ tjatar om att han "vill ju ligga!"
    Ja HAN kan man använda "kraftutryck" mot..

Och skall man börja med millimeterrättvisa så behöver nog många män tagga ner lite ja..släpp det! För du "dagbok" över sexlivet är du tyvärr fel ute, helt ute o cyklar ..

T.ex. just avsugningar är inte min kvinnas största nöje medan jag ÄLSKAR att slicka!
    Lääänge kunde hon finna lite obehag i att jag ville slicka henne för hon kände lite press att du "måste" ju hon suga..

NU har hon lärt sig att jag gör det mer än gärna och hon måste inte suga av mig i gengäld, inte alls! Och hon kan då njuuuta än mer.

Om jag "får igen" det på andra sätt? 
    DET kan du ge dig FAN på! 😁 så det är win-win för mig fast jag står för det absolut mesta när det kommer till oralsex..
    Gillar hon inte att suga är ju inte det ett alternativ, tyvärr. Man kan ju ge på annat sätt, men att runka åt någon annan brukar inte vara lika populärt. Eller vad säger du? Det har jag i alla fall fått uppfattningen om när jag läst här i alla fall. 
    Men hon kunde tex runka med glidmedel. Jag tror att det finns en fördel att kunna ge njutning utan att man måste vara kåt själv. Eller bara att man ibland fokuserar på varandras njutning utan samlag. Detta är så klart individuellt och passar inte andra, men ändå. 

En fundering bara. Vet du varför hon inte gillar att suga? Förr gillade  jag inte det, för att jag tyckte det var så obehagligt när kuken stötte mot svalget och jag nästan fick kräkreflex. Dessutom äcklades jag av sperma.
    Nu älskar jag det. Hur kunde det bli så... Jo genom att jag alltid runkar också, och möter med handen. Det gör att jag alltid kan bestämma hur långt in den kommer. Från början gjorde jag bara det med mannen liggande för då kunde jag låta sperma rinna ut om jag inte ville svälja. Sedan vande jag mig, och nu kan jag suga på olika sätt och sväljer, men att svälja är inte det viktiga. Det är att hålla rörelsen genom hela orgasmen... 
    Nu kanske detta är något ni bör lämna därhän, men, om det verkar öppna sig en möjlighet så låt henne främst jobba med handen. Det känns liksom lättare om munnen bara är en mindre  del i början.
    En annan viktig sak är ju att vara fräsch också så klart.

Bra att du gillar oralsex i alla fall!
Svar på tråden Frun tar inga initiativ