Anonym (BB) skrev 2024-08-16 16:33:00 följande:
det är en enorm obalans i dina resonemang. allt går ut på att det är kvinnan som närmast diktatoriskt bestämmer allt inom samlivet. jag har inte en enda gång sett dig skriva att kvinnan också ska ta hänsyn till mannens känslor, lust och önskemål. du lägger all skuld och ansvar på männen. Väldigt enögt resonemang du har
Jaså. Tycket du det. På vilket sätt? Berätta gärna för det stämmer inte, men texten påverkas ju av kontexten.
Nu skriver jag ju mest i den här tråden till män som erfarit olika problem med kvinnor som inte tar initiativ, eller liknande. Då utgår jag från det.
Jag tror dock att större problem i sexlivet, har en djupare och mer komplex grund, och tror att det ser olika ut i olika par.. Ibland kanske känslorna helt enkelt har dött och då spelar det ingen roll vad mannen gör.
Men ja, jag tror att kvinnor oftare än män har en längre startsträcka, och oftare en mer responsiv lust, och i dessa fall, kan det orsaka en obalans, särskilt när det gäller initiativ.
Jag har aldrig sagt att männen ska lösa det. Det jag har sagt är att det först är när man förstår varandra, visa att man vill förstå som man kan hitta lösningar, men då måste ju även kvinnan visa vilja att förstå männens känslor.
Jag förslog tex till någon man här i tråden att han skulle berätta att han inte känner sig älskad när hon inte vill ha sex, eller berätta att han känner sig ledsen när inte sexlivet fungerar. Inte bara klaga på att sex blir för sällan. Jag rekommenderar frågan. "Vill du jobba med vårat sexliv. För det känns lite bra som det är nu" Tex.
Jag tycker också att det är bra om man kan tillfredsställa varandra. Tex en avsugning.
Om jag skulle ge råd till en kvinna som har problem med att ta initiativ, eller låg lust, skulle jag ställa olika frågor och tex föreslå att hon pratar med sin man om hur hon känner. Tex att hon blir stressad om inte lusten kommer och föreslå mer kravlös njutning, men även till kvinnor i dessa situationer brukar jag föreslå att hon kan ge honom njutning ibland. Jag tror det släpper "pressen" att alltid måsta bli synkade. Dessutom slipper ju mannen känna sexuell frustration., och kanske är det lättare att kvinnan kan njuta efter det. Eller någon dag efter. Dock tror jag inte det funkar om det är för stor skillnad på lust.