• Anonym (Kvinnlig)

Kan det vara ok fören man att klä sig kvinnligt?

Jag hoppas ju det men är långt ifrån säker. Det jag är säker på är att jag väldigt gärna klär mig i klänning eller kjol - har haft det intresset sedan jag var liten. Det kan dock vara ett ganska ensamt intresse då det finns tydliga klädnormer i samhället. Min flickvän (särbo) berättade jag för tidigt i vårt förhållande och hon tog det bra och har sett mig i klänning några gånger. Jag har dock inte varit i ett offentligt sammanhang med kvinnliga kläder - men skulle vilja. 

Min flickvän visade en klänning som hon tänkt ha på en fest för vänner hemma hos oss och då jag var positiv och även uttryckte lite avundsjuka så sa hon att jag får väl skaffa en liknande. Mm.. fast inte på festen då kanske svarade jag. Hon svarar - varför inte, för mig är det helt ok om du vågar - som en liten utmaning.
    Jag efterfrågar råd. Det lättaste är ju att låta bli och utsätta mig för risk att någon ogillar mig i klänning men samtidigt så vill jag gärna slippa vara så hemlig med mitt klädintresse!
  • Svar på tråden Kan det vara ok fören man att klä sig kvinnligt?
  • Lynx123

Gör precis det du vill!!! Och glöm inte att det alltid finns folk som ogillar vad man gör... Om jag donerar pengar till en hundgård finns det alltid någon som tycker att jag borde ha donerat till barn...eller katter...eller den beridna högvakten. You do you!.

• Anonym (G)

Det är ju 2024, förvisso en tillbakagång i det politiska läget i världen så helt säker/ fredad kanske du inte skulle vara. I rätta sammanhang med vänner, kanske inte på stan tyvärr.

• Anonym (Kvinnlig)

Jo, tack för pepp och jag vill verkligen ta den här chansen nu när min flickvän är stöttande. Det som känns läskigt är hur andra ska reagera på mig i klänning.

• Anonym (G)
    Anonym (Kvinnlig) skrev 2024-07-10 15:41:51 följande:

Jo, tack för pepp och jag vill verkligen ta den här chansen nu när min flickvän är stöttande. Det som känns läskigt är hur andra ska reagera på mig i klänning.

Det som i realiteten är läskigt är om någon gör dig fysiskt illa. Om någon rynkar på näsan är ingenting att bry sig om faktiskt. Du ska nog inte vara alltför naiv när det gäller utsattheten.
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (G) skrev 2024-07-10 15:48:18 följande:
    Det som i realiteten är läskigt är om någon gör dig fysiskt illa. Om någon rynkar på näsan är ingenting att bry sig om faktiskt. Du ska nog inte vara alltför naiv när det gäller utsattheten.

Tyvärr är det så, även om det är 2024. Så var rädd om dig, TS. Att någon på festen bär sig så illa åt är väl inte så troligt (?), men taxi hem istället för buss kan vara en bra idé. 

Sen kommer ett råd från en som syr: var försiktig med klänningar sydda för kvinnor. De sitter generellt inte bra på män och sitter klänningen illa ser du utklädd snarare än uppklädd ut. Det är inte en slump att dragqueens ofta syr sina egna klänningar. Ärmlöst kan vara bra i och med att du förmodligen har bredare axlar än damklänningar är sydda för. Välj klänningar utan insnitt för bysten (om du inte tänker ha lösbyst).

Många damkläder strävar efter att lyfta fram kvinnokroppens former. Eftersom du (förmodar jag) saknar såna är det värt att leta extra länge efter något som smickrar din kropp. Om du har en klänning sydd för breda höfter och byst blir frånvaron av detta väldigt tydlig. Med en klänning sydd för din kroppsform hamnar fokus på att du är snygg istället för på att du saknar byst (det här är ju en grej många kvinnor med rakare kroppar också sliter med). 

Om du vill ha klänning ofta så kan det verkligen vara värt att lära sig sy. Du kan bli jättefin! (Unna dig det! ;) )

• Anonym (Ester på fester)

Jag tycker att det kan vara ursnyggt på killar att bära typ kilt och inte endast de rutiga utan de kjolar dom har det snittet! Gärna någon tuff t-shirt eller vit skjorta, grövre kängor, ja lite al?a rock?n?roll 🤘ser ofta en kille på perrongen som bär upp det så snyggt, långt hår, ibland uppsatt i en hårknut och full makeup på ögonen.
    Men är du ute efter en festblåsa och mer kvinnligt så är det som ovan lite svårt att hitta något som en manlig kroppsform när upp snyggt.
    Kanske en rakare tunika ( bohemiska stilen) med snygga färger och guldtrådar kan vara något?
    Jag är för normbrytare så jag önskar dig all lycka till och att du hittar något som klär dig!
    Hejja din tjej som stöttar i detta!!

• Anonym (Kvinnlig)

Jag är ju inte rädd för att någon ska vara dum eller så men mer rädd för att det blir stelt. Jag har varit inne på att kompromissa med svart kjol och tröja men det känns som att jag vill vara tydligt kvinnligt klädd om jag ska genomföra det.   Festen är hemma hos mig så transport blir inte ett problem - men snarare då att hitta en klänning som skulle sitta snyggt. Har ju inte så mycket erfarenhet.

www.zalando.se/vero-moda-34-long-shirt-skjortklaenning-mottled-pink-ve121c3tl-j11.html

Exempel på klänning som jag tittat på. Skulle den vara helt fel?

• Anonym (Anonym)

Vi får behålla våra värderingar, vad är syftet att klä på sig kvinnligt när man är man? 
    Varför går du inte på toa till kvinnor sida på en offentlig toalett?  Varför finns kategori för män och för kvinnor ? Etc...
    Vi är inte likadana och kommer aldrig bli. Vi är gjorda på det sättet. Kvinnor har sina egna kläder och män sina.
    Det är bara dumt att göra det.

• Anonym (Ester på fester)
    Anonym (Kvinnlig) skrev 2024-07-10 17:59:40 följande:

Jag är ju inte rädd för att någon ska vara dum eller så men mer rädd för att det blir stelt. Jag har varit inne på att kompromissa med svart kjol och tröja men det känns som att jag vill vara tydligt kvinnligt klädd om jag ska genomföra det.   Festen är hemma hos mig så transport blir inte ett problem - men snarare då att hitta en klänning som skulle sitta snyggt. Har ju inte så mycket erfarenhet. //

www.zalando.se/vero-moda-34-long-shirt-skjortklaenning-mottled-pink-ve121c3tl-j11.html

Exempel på klänning som jag tittat på. Skulle den vara helt fel?

Klänning eller kjol är ju en smaksak, men klänningen på länken känns som ett BRA val för en kropp som inte har så mycket former!
    Berätta gärna hur det mottogs av era vänner 🙂
  • Anonym (Kvinnlig)

Tack Ester!

Jag ska berätta när det blir dags. Jag har berättat för min flickvän att jag vill anta utmaningen och efterfrågat råd. Hon är dock av åsikten att det är upp till mig och då jag är värd får jag välja hur jag vill förbereda gästerna på att värden är värdinna - typ.

Svar på tråden Kan det vara ok fören man att klä sig kvinnligt?