• Anonym (Fantasi summor för många)

65.000kr?

Vad tänker ni om att denna regering sänker skatten för folk som tjänar 65.000 kr och uppåt? Med argumentet att de vill få igång köpkraften etc. Och vi andra får ingenting. Förutom pensionärerna 

Förlåt, men hur många har ens denna lönen i Sverige överlag? Måste vara ytterst få överlag. Är det inte bättre se till att en större grupp får det. Om dom nu vill att folk ska börja spendera. För att stimulera ekonomins. Förstår inte hur dom tänker helt ärliga. Det här är ju bara till för riktigt högavlönade.

• Svar på tråden 65.000kr?
  • Anonym (L)

Direkt pinsamt men inte oväntat. Och jag hör till dem som  gynnas och har absolut inget behov av ytterligare skattesänkningar. 

• Anonym (Em)
    Anonym (L) skrev 2024-09-14 13:22:49 följande:

Direkt pinsamt men inte oväntat. Och jag hör till dem som  gynnas och har absolut inget behov av ytterligare skattesänkningar. 

Ekonomi är ju mer komplicerat än vad individer har för behov. Vi gynnas av att högkvalificerad arbetskraft väljer Sverige och stannar här. Driftiga människors investeringar är en annan bra grej. Allt handlar inte om vilken lön man behöver för att leva gott.
  • Anonym (Em)
    Anonym (L) skrev 2024-09-14 13:22:49 följande:

Ekonomi är ju mer komplicerat än vad individer har för behov. Vi gynnas av att högkvalificerad arbetskraft väljer Sverige och stannar här. Driftiga människors investeringar är en annan bra grej. Allt handlar inte om vilken lön man behöver för att leva gott.
  • Anonym (Bra)

Nuförtiden är det knappt någon skillnad i vad man får ut om man tjänar 45000 eller 65000. Oavsett om den andra i hushållet har hög inkomst eller ingen inkomst alls.
    Jag tycker det vore bra om man aldrig drog mer än 33% Skatt oavsett vad man tjänar.

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-14 13:12:43 följande:

Även med sänkt skatt är ju skattetrycket på högavlönade väldigt högt. Betydligt högre än för låg- och medelinkomsttagare.

Å andra sidan kostar de mer. De har högre utbildning, de har fler bilar, större hus osv. Deras miljöavtryck är betydligt större än låginkomsttagarna.. De reser mer, kör mer bil, renoverar oftare, köper mer kläder osv. Använder mer av våra gemensamma resurser helt enkelt. 

Generellt alltså, innan någon snål jäkel känner sig utpekad.

• Anonym (Pluto)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-09-14 14:17:28 följande:

Å andra sidan kostar de mer. De har högre utbildning, de har fler bilar, större hus osv. Deras miljöavtryck är betydligt större än låginkomsttagarna.. De reser mer, kör mer bil, renoverar oftare, köper mer kläder osv. Använder mer av våra gemensamma resurser helt enkelt. 

Generellt alltså, innan någon snål jäkel känner sig utpekad.

Hur menar du nu? Att de renoverar mer, köper fler bilar etc sätter snurr på ekonomin och ger fler jobb. Miljöavtrycket från höginkomsttagare i Sverige är en fis i rymden, sett från ett globalt perspektiv. 
  • Anonym (Inte mycket)
    Anonym (Fantasi summor för många) skrev 2024-09-14 12:56:19 följande:
    65.000kr?

Vad tänker ni om att denna regering sänker skatten för folk som tjänar 65.000 kr och uppåt? Med argumentet att de vill få igång köpkraften etc. Och vi andra får ingenting. Förutom pensionärerna 

Förlåt, men hur många har ens denna lönen i Sverige överlag? Måste vara ytterst få överlag. Är det inte bättre se till att en större grupp får det. Om dom nu vill att folk ska börja spendera. För att stimulera ekonomins. Förstår inte hur dom tänker helt ärliga. Det här är ju bara till för riktigt högavlönade.

65000 är inte extremt högt. Vad tjänar du själv? Är du ens nettobidragare till samhället eller en som sådana som jag försörjer?
  • Goneril
    Anonym (Inte mycket) skrev 2024-09-14 15:08:49 följande:
    65000 är inte extremt högt. Vad tjänar du själv? Är du ens nettobidragare till samhället eller en som sådana som jag försörjer?
    Nej, inte astronomiskt hög lön, såg nån statistik som visade att minst en miljon människor i Sverige har den inkomsten och mer. När jag lämnade finans för 12 år sedan hade jag 50 K, bra pension nu, 40 K. Betalade hög skatt förr världen, bonus beskattades med 57%. Bra schackdrag detta med sänkt skatt, förbättrar köpkraften, ökar efterfrågan och utgör incitament för unga att studera och skaffa sig bra jobb. Inte rättvist, säger många, men livet är inte rättvist. 
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Pluto) skrev 2024-09-14 15:02:12 följande:
    Hur menar du nu? Att de renoverar mer, köper fler bilar etc sätter snurr på ekonomin och ger fler jobb. Miljöavtrycket från höginkomsttagare i Sverige är en fis i rymden, sett från ett globalt perspektiv. 
    Ja och det är den höga konsumtionen som förstör vår planet. 
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-14 13:12:43 följande:

Även med sänkt skatt är ju skattetrycket på högavlönade väldigt högt. Betydligt högre än för låg- och medelinkomsttagare.

Japp. Incitamentet att anstränga sig och tjäna mkt blir mindre när man vet hur mkt som går bort i skatt.
Svar på tråden 65.000kr?