• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (A) skrev 2024-11-07 14:26:45 följande:
    Fast det är ju bara din åsikt. För mig har ett embryo inget värde, det får ett värde den dagen kvinnan bestämmer att behålla det blivande barnet. 

Jag har rätt att tala för den åsikten + att jag också ärligt tror att en dag så kommer  både män och kvinnor, såväl jag som du och alla andra, att stå inför den yttersta rättvisan, och då tror jag det är relevant hur man har handlat mot de allra minsta, de allra värnlösaste -de allra mest utlämnade, även gentemot dessa ofödda. Tänk för några ögonblick om jag har rätt i det ...........  att det finns en högre rättvisa,

Jag är stöder då att inte göra abort även om aborten är tillåten i juridiskt avseende.

• klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-08 11:46:17 följande:

Jag har rätt att tala för den åsikten + att jag också ärligt tror att en dag så kommer  både män och kvinnor, såväl jag som du och alla andra, att stå inför den yttersta rättvisan, och då tror jag det är relevant hur man har handlat mot de allra minsta, de allra värnlösaste -de allra mest utlämnade, även gentemot dessa ofödda. Tänk för några ögonblick om jag har rätt i det ...........  att det finns en högre rättvisa,

Jag är stöder då att inte göra abort även om aborten är tillåten i juridiskt avseende.

SÅ bestämma över andra är ditt tag då.

Och vad är sen nästa steg, förbjuda män att runka eller en kvinna få mens(Och då genom göra de gravida hela tiden.)
    För den yttersta rättvisan måste väl då vara att liv till varje pris, komiskt nog har katolska kyrkan en del sånt där :lol:

Vi behöver inte ha mer oönskade barn, och vi måste inte föröka oss till varje pris.
    Men såklart, det är väl en del som inbillar sig jorden pallar med detta, som om det inte vore illa nog med fossila bränslen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Marmite Devil
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-08 11:46:17 följande:

Är inte högmod en dödssynd? 

Jag tror att du ligger lite pyrt till inför den yttersta rättvisan. 

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-08 12:07:39 följande:

SÅ bestämma över andra är ditt tag då.

Och vad är sen nästa steg, förbjuda män att runka eller en kvinna få mens(Och då genom göra de gravida hela tiden.)
    För den yttersta rättvisan måste väl då vara att liv till varje pris, komiskt nog har katolska kyrkan en del sånt där :lol:

Vi behöver inte ha mer oönskade barn, och vi måste inte föröka oss till varje pris.
    Men såklart, det är väl en del som inbillar sig jorden pallar med detta, som om det inte vore illa nog med fossila bränslen.

1) EXAKT VAR skrev jag att jag skulle bestämma över någon annan? EXAKT VAR?

2) Nu gör jag i o f s visserligen inte "reklam för onani" här, men det är snarare för att jag inte tycker onani är speciellt "estetiskt", inte för att jag likställer det med abort, eller föreslår något lagförbud. Självfallet inte. Varken onani eller mens är principiellt en abgort. En HAPLOID CELL är nämligen något helt annat än en DIPLOID CELL. 

3) RKK anser inte att ett ägg eller en spermie är en individ. (Sedan tillhör jag i of s inte själv RKK,)

4) Jag har inte talat för att bli oönskat  gravid, så där  slår du in en öppen dörr.

• Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-08 12:11:04 följande:

För det första har jag inte sagt att jag själv är felfri, så så högmodig tror jag inte jag är. Jag tror faktiskt att BÅDE jag och andra ligger pyrt till om man ser enbart till våra gärningar. Jag tror inte jag kommer till Guds rike på mina egna meriter (då tror jag snarare att det vore kört för jag felar i både onda aktiva handlingar och när jag underlåter att göra kärleksgärningar som jag mycket väl kunde ha gjort ) utan pga att Kristus räddar.

Men det betyder inte att man har frikort till synden, Jag tror att om man ska "kopplas upp" på Kristi verk krävs omvändelse i  handlingar också. 

• klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-08 12:24:33 följande:

2) Nu gör jag i o f s visserligen inte "reklam för onani" här, men det är snarare för att jag inte tycker onani är speciellt "estetiskt", inte för att jag likställer det med abort, eller föreslår något lagförbud. Självfallet inte. Varken onani eller mens är principiellt en abgort. En HAPLOID CELL är nämligen något helt annat än en DIPLOID CELL. 

3) RKK anser inte att ett ägg eller en spermie är en individ. (Sedan tillhör jag i of s inte själv RKK,)

4) Jag har inte talat för att bli oönskat  gravid, så där  slår du in en öppen dörr.

1 SÅ det betyder inte då att du vill stoppa abort, för om du gör, så startar det samma tusendel att du vill bestämma över andras kroppar.

2 Dock ser vi den extremismen, fortplanta sig fortplanta sig osv..., och sex endast för skaffa barn och där ingår även onani

4 Vi behöver inga mer oönskade barn och abort är en bra hjälp att hindra detta.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-08 11:39:49 följande:

Samma sekund du inbillar dig din metod att inte bli gravid skulle funka för alla och att de har det medvetandet, EXAKT samma sekund du sade det så tror du att alla är som dig.(Eller har du ändrat dig?)
    För nästan 36k aborter 2023 berättar att du är inte mallen, du vet småsaker som fakta.

Nu blir ännu intressantare. Vilken metod för att inte bli gravid jag skrivit om och var har jag påstått att denna metoden skulle gälla alla? 

Alla är som mig? 
    Och exakt var har jag skrivit att alla är som mig? 

Jag heller aldrig påstått att jag skulle vara någo  mall för sex, det är du som påstår det. 

Och inte heller i detta inlägg klarar du att svara på enkla frågor. Och du lär inte kunna det i dina framtida inlägg heller.... 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-08 12:24:33 följande:

Ingen idé att be klyban svara på något för det kommer aldrig att hända. Han kan helt enkelt inte det. Det ända han klarar är att skriva meningslöst babbel i ett försök art provocera. 
  • Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-08 12:42:09 följande:
    1 SÅ det betyder inte då att du vill stoppa abort, för om du gör, så startar det samma tusendel att du vill bestämma över andras kroppar.

2 Dock ser vi den extremismen, fortplanta sig fortplanta sig osv..., och sex endast för skaffa barn och där ingår även onani

4 Vi behöver inga mer oönskade barn och abort är en bra hjälp att hindra detta. Med "stoppa" menar du antagligen lagstiftning. Vad jag säger är snarare till män och kvinnor "Gör inte abort ÄVEN OM DET ÄR LAGLIGT"-dvs jag är för en högre etiskt standard i förhållande till livets värde än vad statens lag kräver. Jag för alltså den rent etiska diskussionen - alltså inte den juridiska.

Med "stoppa" antar jag att du menar lagstiftning. Jag  säger i stället till män och kvinnor, avstå från abort ÄVEN OM den är laglig. Dvs jag är för att hålla en högre etisk standard i förhållande till livets värde än statens lag kräver av oss. Dvs för jag den rent etiska - inte den juridiska -diskussionen.

Jag har aldrig sagt att man måste fortplanta sig. Inte heller har jag sagt att det bara är då penetrerande sex är rätt. Exakt vem säger "sex bara för att få barn"? Exakt vem? Sedan är det en helt annan sak att jag kan tycka att onani inte är så väldigt estetiskt- men det har inget med aborter att göra. Det hör inte till denna tråden alls.

För det första är det väl bättre att det inte blir någon graviditet alls (?) och för det andra händer i vissa fall att ett oönskat barn förvandlas till ett önskat, t.ex. när olika omständigheter i livet ändras.

• Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-08 12:11:04 följande:

Tillägg till svaret till dig: Jag tror att varken mina egna eller andras gärningar alltid håller måttet-snarare långt ifrån att göra det, så tolka mig inte som att jag skulle ha sagt "hurra vad bra jag själv är"-för det är jag sannerligen inte..(Det finns många svarta sidor i "min bok", som Mauro Scocco sjunger i "Det Finns", ) Jag tror att man får del i Gudsrikets evighet i kraft av att Kristus sonat ens synder, men jag tror att för att mina synder ska falla under hans försoning krävs också att jag följer honom och även i aktiv handling strävar efter att ändra mig/ bättra mig.

Dvs om jag bara säger "jag kan bara fortsätta att själviskt göra vad jag vill för Kristus har ändå sonat mina synder" så tror jag att jag då bedrar jag mig själv o för att min missgärning ska falla under hans verk måste jag också uppriktigt ångra mig och så in på en annan väg.

Men skulle man totalt se till hela mitt livs gärningar så håller de totalt inte måttet. Jag kan aldrig på egen hand o i enbart i min egen kraft gottgöra allt det destruktiva jag orsakat. Saker vi gör ger "ringar på vattnet". det ena leder till det andra och vi är del i större sammanhang.

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?