• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-11 13:26:41 följande:

Allt är besvarat med 35500, som berättar att rent praktiskt så har inte folk det förnuftet du inbillar dig har i sex som du OCH jag har.
    Det betyder att dina råd i sak är bra råd, men i den praktiska verkligheten så berättar det bara en sak att du missat en massa som inte har sunt förnuft i sex.

Tror du på allvar att preventivmedel är 100% säkert? 

Tror du alla aborter är pga folk inte vill ha barn? 

Du är helt oförmögen att se att man också gör abort om fostret inte är livsdugligt, dvs inte kan överleva utanför magen eller har sjukdomar/handikapp som inte ger livskvalitet. Att man faktiskt kan bli gravid trots preventivmedel. Att folk gör abort pga de var väldigt unga (ner 13-14 år), att folk för abort för att de blev våldtagna eller för att de helt enkelt inte vill ha barn men ändå blev gravida trots skydd. 

Att ditt sunda förnuft (om du ens har något från början? 🤔) försvinner ut genom fönstret så fort du ska ha sex så att du blir helt oförmögen att dra på en kondom är ditt problem. 

Siffran 35 500 talar enbart om så många aborter gjordes under år 2023. Den talar inte om något om varför dessa abort utfördes. Men det är du helt oförmögen att ta in eftersom du som vanligt inte tar in riktig fakta. 

Diskussion med dig är avslutat eftersom du inte tar in fakta och inte kan backa upp dina påståenden. 
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-11 13:26:41 följande:

Och man håller även på med att rädda mammans liv, och man aborterar om fostret inte är livsdugligt, annars gör man kejsarsnitt.

"..annars gör man kejsarnittet"? 

Nej, man gör aldrig kejsarsnitt vid en abort. Tror du det har du missförstått. 

Och nej, man gör inte alltid kejsarsnitt för att rädda mammans liv. Så länge det är ofarligt så förespråkar man vaginal förlossning, även vid förlossning av dödfödda. 
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-11 13:47:17 följande:
    Du tar upp detta med fri abort i 9 månader, men det är ingen som påstått att man bör ha fri abort i 9 månader. Så varför ts upp det? 

Därför att även de som talar "mot förbud" själva ofta är för någon form av "förbud"- någon typ av begränsning - dvs att det är inte så enkelt som en del framställer det - att det bara finns 2 möjliga lagstiftningar-antingen totalförbud eller helt tillåtet i alla situationer. Jag vill alltså få fram nyanserna i ämnet.

Det finns i själva verket hur många teoretiskt möjliga mellanting som helst rent juridiskt. Sverige har t.ex 18 veckor fri abort, medans andra länder med fri abort har t.ex.,10,12 eller 13 veckor. Inget är alltså helt och hållet självklart.

Men den debatt jag är mer intresserad av är över huvud taget inte själva den juridiska debatten (alltså den som rör lagstiftningen), utan jag talar i stället för sådana värderingar att de bidrar till att män och kvinnor avstår från aborter även om de är formellt lagliga - alltså totalt oberoende av lagstiftningen i sig.

Att jag nämner männen också är som sagt helt enkelt för att det i en hel del fall faktiskt är mannen, inte kvinnan, som tar själva grundinitiativet till aborten.

• EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-11 13:40:53 följande:

Vad gäller embryon i en IVF-situation skulle jag personligen undvika att över huvud taget komma i en IVF-situation med flera embryon. Jag skulle hellre helt avstå från att bli far än vara inblandad i en situation där embryon förstörs. Jag vill inte personligen vara en orsak till att man gör så med embryon.

Då får vi hoppas att du och din partner aldrig kommer hamna i IVF-svängen eftersom man alltid tar fram fler embryon än ett. 

Det är dock inte alltid de förstörs. Det kan man välja. Men man kan också välja att skäna till andra barnlösa och även frysa ner i några år till. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-11 14:02:23 följande:

Därför att även de som talar "mot förbud" själva ofta är för någon form av "förbud"- någon typ av begränsning - dvs att det är inte så enkelt som en del framställer det - att det bara finns 2 möjliga lagstiftningar-antingen totalförbud eller helt tillåtet i alla situationer. Jag vill alltså få fram nyanserna i ämnet.

Det finns i själva verket hur många teoretiskt möjliga mellanting som helst rent juridiskt. Sverige har t.ex 18 veckor fri abort, medans andra länder med fri abort har t.ex.,10,12 eller 13 veckor. Inget är alltså helt och hållet självklart.

Men den debatt jag är mer intresserad av är över huvud taget inte själva den juridiska debatten (alltså den som rör lagstiftningen), utan jag talar i stället för sådana värderingar att de bidrar till att män och kvinnor avstår från aborter även om de är formellt lagliga - alltså totalt oberoende av lagstiftningen i sig.

Att jag nämner männen också är som sagt helt enkelt för att det i en hel del fall faktiskt är mannen, inte kvinnan, som tar själva grundinitiativet till aborten.

Sverige är det land som har den mest liberala abortstifstlagen. Men ingen önskar fri abort i 9 månader och inget land skulle heller tillåta det. Inte ens Sverige. Så att ens ta upp det är irrelevant.

Oavsett vem i relationen som tar upp abortfrågan föst så är det ALLTID kvinnan som har det sista ordet. 

Sedan finns det absolut de kvinnor som manipuleras och mer eller mindre blir tvingade till abort, och de finns de som manipuleras och mer eller mindre blir tvingade till att inte ta abort. 

Att männen ofta är de som tar det första intiativet till abort handlar nog rätt mycket om rädsla för vad som komma skal. Att de inte är förberedda pga de aldrig tänkt tanke på att bli pappa tidigare.
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-11 14:03:32 följande:
    Då får vi hoppas att du och din partner aldrig kommer hamna i IVF-svängen eftersom man alltid tar fram fler embryon än ett. 

Det är dock inte alltid de förstörs. Det kan man välja. Men man kan också välja att skäna till andra barnlösa och även frysa ner i några år till. 

Det kommer garanterat aldrig att hända. Vi är inte ens i familjebildande ålder och strävar inte efter större familj.

Ja, det finns säkert flera andra möjliga alternativ och det är ju bra tycker jag.Glad

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-11 14:08:41 följande:
    Sverige är det land som har den mest liberala abortstifstlagen. Men ingen önskar fri abort i 9 månader och inget land skulle heller tillåta det. Inte ens Sverige. Så att ens ta upp det är irrelevant.

Oavsett vem i relationen som tar upp abortfrågan föst så är det ALLTID kvinnan som har det sista ordet. 

Sedan finns det absolut de kvinnor som manipuleras och mer eller mindre blir tvingade till abort, och de finns de som manipuleras och mer eller mindre blir tvingade till att inte ta abort. 

Att männen ofta är de som tar det första intiativet till abort handlar nog rätt mycket om rädsla för vad som komma skal. Att de inte är förberedda pga de aldrig tänkt tanke på att bli pappa tidigare.

Jag gjorde det som en rent retorisk formulering snarare än bokstavlig och då jag svarade de som uttrycket sig ungefär så att man kunde tolka det som att all reglerande lagstiftning måste vara fel. Såklart ingen skrev det bokstavligt.

Tja, enligt svensk lag är det inte helt och hållet det i slutet av graviditeten.

Ja, och jag föraktar den attityden bland män som jag inte tycker tar ansvar fullt ut för sina egna sexuella handlingar, för de gena spermierna. Jag som man vill ta ansvar för om jag "injicerar" sådana.

• EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-11 14:14:45 följande:

Jag gjorde det som en rent retorisk formulering snarare än bokstavlig och då jag svarade de som uttrycket sig ungefär så att man kunde tolka det som att all reglerande lagstiftning måste vara fel. Såklart ingen skrev det bokstavligt.

Tja, enligt svensk lag är det inte helt och hållet det i slutet av graviditeten.

Ja, och jag föraktar den attityden bland män som jag inte tycker tar ansvar fullt ut för sina egna sexuella handlingar, för de gena spermierna. Jag som man vill ta ansvar för om jag "injicerar" sådana.

"...inte helt och hållet det i slutet av graviditeten."
    Vad är inte helt och hållet det i slutet av graviditeten? 
  • klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-11 13:52:01 följande:

De flesta aborter i Sverige görs inte i medicinska akutfall där man avser att rädda kvinnans liv eller när fostret inte kan överleva. Och det är inte heller de aborterna jag diskuterade, utan själva huvudmassan av aborterna som görs.

Sedan menade jag med termen fri abort inte kostnadsfri/ inte ekonomin utan det som brukar kallas fri abort i diskussionen. Sverige har t.ex. fri abort i 18 veckor. Andra länder med fri abort har t.ex 10.12 eller 13 veckor, men "fri" handlar alltså inte om pengarna.

Men om vi ändå ska gå in på finansieringen har jag rätt att arbeta för en ändring. Jag vill inte vara inblandad i blodsutgjutelse genom att betala skattepengar till den, och i den demokrati har man rätt att arbeta mot sådant man asner fel.

Sedan har du helt fel. Jag är totalt oberoende av alla på Andra sidan Atlanten., Jag för min egen debatt och den har inget som helst med någon på andra sidan Atlanten att göra - ingenting alls. Var har du fått det ifrån? Vad har någon på andra sidan Atlanten med mig att göra? Ingenting"!

Vad menar du med "ett enda fall där det skett"? Vad  då har skett? Vilka fall frågar du om?

Vem har sagt detta?
    Och vad är halmgubben för argument, och för vad?

DU menar demokratin bestämt att det ska vara gratis, men att du berättar att du är emot demokrati.
    För demokratin har ju berättat det ska vara gratis Solig

Och varför argumenterar du med något som inte har med Sverige och göra?
    Och sen den hybris att du anser dig veta bättre än kvinnan som tar beslutet, det är nog det största felet du gör och hur du inbillar dig äga kvinnans kropp.

Ja, jag ställer frågan när har det skett en abort så sent som du säger i USA, men inget svar är ett svar också och att du nu vet att det är ett argument som det inte ens verkar finnas en.
    Varför man har den lagen, det är så man kan agera snabbt när mammans liv ska räddas, är det medvetet du inte vet om detta eller förstår du inte bättre?

Rätt komiskt och argumentera Sverige och använda USA argument, vet du inte vad du pratar om ens, eller så bestämd dig någon gång, för nu blir det bara komiskt istället.

EpicF skrev 2024-11-11 13:54:57 följande:
    Tror du på allvar att preventivmedel är 100% säkert? 

Tror du alla aborter är pga folk inte vill ha barn? 

Du är helt oförmögen att se att man också gör abort om fostret inte är livsdugligt, dvs inte kan överleva utanför magen eller har sjukdomar/handikapp som inte ger livskvalitet. Att man faktiskt kan bli gravid trots preventivmedel. Att folk gör abort pga de var väldigt unga (ner 13-14 år), att folk för abort för att de blev våldtagna eller för att de helt enkelt inte vill ha barn men ändå blev gravida trots skydd. 

Att ditt sunda förnuft (om du ens har något från början? 🤔) försvinner ut genom fönstret så fort du ska ha sex så att du blir helt oförmögen att dra på en kondom är ditt problem. 

Siffran 35 500 talar enbart om så många aborter gjordes under år 2023. Den talar inte om något om varför dessa abort utfördes. Men det är du helt oförmögen att ta in eftersom du som vanligt inte tar in riktig fakta. 

Diskussion med dig är avslutat eftersom du inte tar in fakta och inte kan backa upp dina påståenden. 

Din halmgubbe, har inte ens en gång pratat om detta.(Så be dig själv om svar, för du är den enda som kan svara Solig )

Ja, vi vet att Socialstyrelsen gör undantag, dock görs endast 1% då, vad vill du sagt med så få?
    De flesta sker redan vid v12.

Jag har alltid haft sunt förnuft som jag berättat för dig minst 10ggt.

Dock pratar vi inte om oss två som har sunt förnuft med sex, du vet dom som du tror inte finns och BEVISAR med sina 35500 abort 2023 att det finns många av.

Ger dig fakta hela tiden, men du väljer tro att alla är har sånt förnuft som oss två med sex, och när jag säger så är det inte alls.

Förstår det är jobbigt att ytterligare en gång till veta om att jag har rätt igen.
    Och två, du kommer inte avsluta något alls, utan du kommer fortsätta oavsett och pga du inte klarar av att jag alltid har rätt.(Denna gången en så otroligt simpel att inte alla är förnuftiga i sex..., som man kan tycka vore enkel och erkänna att den är korrekt av mig.)

EpicF skrev 2024-11-11 13:59:30 följande:
    "..annars gör man kejsarnittet"? 

Nej, man gör aldrig kejsarsnitt vid en abort. Tror du det har du missförstått. 

Och nej, man gör inte alltid kejsarsnitt för att rädda mammans liv. Så länge det är ofarligt så förespråkar man vaginal förlossning, även vid förlossning av dödfödda. 

Opps, du klarade inte ens 5 minuter :lol:

Undrar vad annars betyder, ja, inte betyder det abort :whoco5:
    Utan två saker, det betyder att fostret är livsdugligt för kejsarsnitt.

Kanske du ska läsa vad du svarar på :lol::lol::lol::lol::lol::lol:

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-11 13:40:53 följande:

Det är OK på första punkten.

Just för att det finns olika åsikter deltar jag i debatt. Annars skulle ingen debatt ens finnas.

Ja, både män och kvinnor tar första initiativet till aborter. Och både män och kvinnor gör det i många fall av helt andra skäl än de du nämner, vilka inte heller är huvudmassan av aborterna.

Vad gäller embryon i en IVF-situation skulle jag personligen undvika att över huvud taget komma i en IVF-situation med flera embryon. Jag skulle hellre helt avstå från att bli far än vara inblandad i en situation där embryon förstörs. Jag vill inte personligen vara en orsak till att man gör så med embryon.

Ja,men det finns också de fall där kvinnan blir gravid av ren olyckshändelse,trots att man använt skydd enligt konstens alla regler.
    Man kanske inte har möjlighet att ta hand om ett barn just då.
    Men du menar att man ändå ska behålla det och sen adoptera bort det?
    Varför tycker du att man ska tvingas genomgå en hel graviditet och förlossning med allt vad det innebär,mot sin vilja,för att sedan adoptera bort barnet?

Ja,fast ibland så lyckas man inte bli gravid på andra sätt.
    Då tycker du att man hellre ska avstå från att skaffa barn än att embryon ska kastas bort?
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?