• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • molly50
    ClumsySmurf skrev 2024-11-10 21:55:01 följande:
    Tidigt i graviditeten men något senare finns det ju även i sverige en gräns där man tycker det är inte bara din kropp det handlar om .
    Abortmotståndare är mer som det är inte bara dit liv det handlar om .

Handlar det enbart om rätten att bestämma över sin egen kropp ellet handlar det också om rätten att slippa bli förälder?
    Självklart handlar det även om rätten att slippa bli förälder mot sin vilja.
    Och att slippa genomgå en graviditet och förlossning med allt vad det innebär,mot sin vilja.
    Och det kanske rentav är bättre för ett barn att slippa födas oönskat av en eller båda föräldrarna.
    Sen tycker jag också att det finns gränser för när en abort är ok att genomföra så länge det inte finns medicinska skäl för det.
    Men jag tycker att var och en ska ha rätten att bestämma över sin egen kropp.
  • Anonym (Jag tycker)
    Tow2Mater skrev 2024-11-10 14:49:35 följande:
    Jag förstår din ståndpunkt och hur du tänker. Men även detta kan också ses som ett inte alltför lätt ställningstagande och dilemma; bibeln säger inget explicit om abort, och vad är bäst för ett ofött barn som dess föräldrar inte vill ha - att födas in i en värld där det med stor sannolikhet riskerar växa upp utan tro på Jesus och därmed hamna i helvetet för resten av evigheten. Eller direkt ges till Gud i himlen utan att passera ett kort jordeliv?

Självfallet står inte ordet abort i bibeln. Det fann nämligen ingen abortdebatt, och inte heller ordet abort, när vare sig gamla eller nya testamentets böcker (totalt 66 stycken) skrevs. Däremot står det om att inte döda, till och med i dekalogen. Bla just därför var det på den verkliga allmänna värnpliktens tid (på min tid) standard för kristna unga män att söka vapenfri placering. (Nu är det i praktiken inte allmän värnplikt) .Jag var själv en av dessa män. Jag är kristen pacifist.

Sedan : med den logiken borde  väl alla foster aborteras ??? Men så tänker absolut inte jag. Sedan vad gäller det hinsides så tror jag förvisso på såväl himmel som helvete, och även på att alla som får en salig bortgång får det i kraft av Kristi verk på korset (för i enbart  min egen kraft når jag inte frälsning-och inför Gud har jag absolut ingenting att komma med, absolut inget att "skryta med") alltså -att ingen annan frälsning finns än i kraften av Kristi blod. MEN sedan är jag personligen också öppen för tanken att Kristi frälsning kan tänkas nå betydligt fler än många kristna tror.  Så där har jag en optimism. Glad

Jag är personligen öppen för tanken att kanske även vissa personer som dör i ateism eller i andra religioner, kan tänkas vara frälsta i Kristi blod, även om de i sina jordeliv inte visste om det i en teoretisk mening, men om de ändå på något sätt inte stod så långt från Jesus.

Denna intressanta optimistiska tanke (alltså inte svensk liberalteologi som räknar med andra frälsningsvägar än Jesus, men snarare att det kan finnas många fler vägar just till Jesus än många kristna tror) uttryckte eventuellt påve Franciskus för ett tiotal år sedan. Jag är själv protestant (svenkyrklig) men jag går också i katolska kyrkan ibland.

• Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-10 18:29:29 följande:

Det skulle väl vara klädsamt att undvika att uttrycka åsikter som syftar till att inskränka andra människors rättigheter. Att tro att just din åsikt frågan skulle vara etiskt eller moraliskt bättre är lite narcissistiskt faktiskt. 

Högmod går före fall. 

För det första har du missat att jag snarare för den etiska än den juridiska debatten. Dvs jag säger snarare : Se fostret som värdefullt-/Avstå från abort även om den  är laglig än jag säger skärp lagen (dvs det du benämner "rättigheter")

För det andra, om vi nu ändå skall nämna lagstiftning, så tror jag inte att du heller vill ha fri abort i 9 månader. Jag tror att även du är föra tt någon form av abortlagstiftning skall finnas. Det måste i så fall vara tillåtet att diskutera hur en sådan skall se ut.

För det tredje är det inte narcissistiskt. Med den logiken blir ju alla åsikter i alla omdebatterade frågor narcissism. Alla som har en åsikt i något anser ju att man själv har rätt i den - faktiskt så även du. Har du tänkt på det?  Dessutom grundar jag inte etiken i mig själv. Jag grundar den i det här fallet på "du ska inte döda", på den etik som redan finns och som ledde t.ex. till att vi kristna unga män på den allmänna värnpliktens tid brukade söka vapenfri placering.

Jag har inte sagt att jag i mig själv är på något sätt god (det är jag inte), eller att jag skulle ha rätt i precis allt. Däremot kan jag ju tänkas ha rätt i åtminstone någon fråga, t.ex denna. Det är inte högmod att tro att man har rätt i åtminstone någon fråga i livet. Om "högmod går före fall" gäller generellt så gäller det alla, även dig.

• Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-10 15:01:05 följande:
    Det jag syftade på var att du skrev att du brukar säga till alla kvinnor att inte göra abort.
    Har jag missförstått det så ber jag om ursäkt.

För mig så handlar det inte enbart om hur kvinnan har blivit gravid utan om att kvinnan ska ha rätt rätt bestämma över sin egen kropp.
    Annars skulle man ju kunna ta sig rätten att bestämma att alla män ska tvångssteriliseras också,om man ska bestämma över andras kroppar.

Nu missförstod du mig helt och hållet. Naturligtvis går jag inte runt på gator och torg och säger till enskilda individer "gör inte abort"! Däremot så lyfter jag i den allmänna debatten fostrets värde och talar för sådana värderingar som kan bidra till att både män och kvinnor avstår från abort. 

Varför säger jag då män? Jo, sanningen är att i åtskilliga fall är det  faktiskt mannen som tar första initiativet till abort.

Sedan missar du helt och hållet min huvudpoäng. Du talar hela tiden om lagstiftningen, men jag talar i stället bla om att avstå från abort även om aborten är tillåten i juridisk mening. Du talar hela tiden om rent juridiskt och statligt tvång, medans jag lyfter den etiska sidan. Men så brukar jag bemötas - då folk inte är vana vid att möta min "3:e ståndpunkt" i abortfrågan. Få brukar förstå var jag i denna fråga står, Ingen annan uttrycker ju det. Alla på  båda sidor diskuterar enbart lagstiftning.

Sedan så tror jag på , och jag är som sagt aktiv i olika kristna samfund, mest i Svenska Kyrkan samt Katolska Kyrkan, att både män och kvinnor en dag möter den yttersta rättvisan även i frågan om hur de behandlade de allra minsta, de allra mest utlämnade, Jag skäms inte för mina andliga grundsyn, även om normen i Sverige är att det är extremt fult att ha nån form utav tro. Den sociala normen i Sverige är ateism eller att åtminstone va agnostiker, men det struntar jag i högaktningsfullt kan jag säga. Jag följer inte med den sociala strömmen alls (och där har jag gått emot även min annars sekulära familjs riktning också/

• molly50
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-11 12:30:27 följande:

Nu missförstod du mig helt och hållet. Naturligtvis går jag inte runt på gator och torg och säger till enskilda individer "gör inte abort"! Däremot så lyfter jag i den allmänna debatten fostrets värde och talar för sådana värderingar som kan bidra till att både män och kvinnor avstår från abort. 

Varför säger jag då män? Jo, sanningen är att i åtskilliga fall är det  faktiskt mannen som tar första initiativet till abort.

Sedan missar du helt och hållet min huvudpoäng. Du talar hela tiden om lagstiftningen, men jag talar i stället bla om att avstå från abort även om aborten är tillåten i juridisk mening. Du talar hela tiden om rent juridiskt och statligt tvång, medans jag lyfter den etiska sidan. Men så brukar jag bemötas - då folk inte är vana vid att möta min "3:e ståndpunkt" i abortfrågan. Få brukar förstå var jag i denna fråga står, Ingen annan uttrycker ju det. Alla på  båda sidor diskuterar enbart lagstiftning.

Sedan så tror jag på , och jag är som sagt aktiv i olika kristna samfund, mest i Svenska Kyrkan samt Katolska Kyrkan, att både män och kvinnor en dag möter den yttersta rättvisan även i frågan om hur de behandlade de allra minsta, de allra mest utlämnade, Jag skäms inte för mina andliga grundsyn, även om normen i Sverige är att det är extremt fult att ha nån form utav tro. Den sociala normen i Sverige är ateism eller att åtminstone va agnostiker, men det struntar jag i högaktningsfullt kan jag säga. Jag följer inte med den sociala strömmen alls (och där har jag gått emot även min annars sekulära familjs riktning också/

Ok. Då ber jag,som sagt,om ursäkt för det.

Jo,jag förstår vad du menar. Men du måste ju också förstå att alla inte delar dina åsikter.
    Och visst är det så att män ofta är den som tar initiativet till en abort.
    Men även kvinnorna själva kan göra det. T ex efter en våldtäkt eller olm de blivit utsatta för incest.
    Eller i de fall man upptäckt något fel på fostret som gör att det inte kommer att vara livsdugligt utanför livmodern.
    Men då görs det ju oftast i samråd med läkare.

Jag undrar också hur du ser på överblivna embryon efter en IVF-befruktning.
    Anser du att även det är att döda när man kastar bort dem?
  • klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-10 14:54:46 följande:

Svar på dina svar till mig:

1) Aborter i medicinska nödfall där inte båda liven kan räddas sa jag inget om. Jag förstår om man i ett fall där inte 2, men bara 1, liv kan räddas väljer det mera mogna livet. Däremot tror jag inte heller du vill ha det som kallas "fri abort" i 9 månader. 

2) Jag tycker inte alls det är självklart. Om jag betalar landstingsskatt så gör det mig alltså till delaktig i blodsutgjutelse om abort i normalfallet (alltså när det inte är ett medicinskt nödfall) är helt eller delvis skattefinansierat. Jag tycker det är fel och har som medborgare all rätt i världen att tala för en ändring av det systemet och all rätt i världen att rösta på en person (fast idag finns vad jag vet inga sådana kandidater i något av landets landstingsfullmäktige) som skulle vilja ändra det.

3) Inte "gäller i rent juridisk" mening. Däremot har jag all rätt att tala för den etik jag - och faktiskt många gravida kvinnor också -tror på. Det är nämligen helt frivilligt att läsa mina ord. Ingen skall få tysta mig. Jag talar för min djupa övertygelse, och den som vill läsa mina ord har också all rätt att göra det.

Naturligtvis ringer jag inte på hos människor och säger att si eller så är etiskt. Däremot måste jag ju i ett öppet debattforum få uttrycka en åsikt i en etisk fråga.

Jag skäms inte en enda sekund för att jag faktiskt är troende samt aktiv i  främst Svenska Kyrkan och i andra samfund, bla i den lokal församlingen av  romerskkatolska kyrkan, och att jag också är för att som både man och kvinna följa det jag uppfattar som Guds lag vad  gäller livets värde, även om inte statens lag kräver att göra det.

4) Jag har inte sagt att jag i rent juridisk mening bestämmer över någons kropp. Inte heller hindrar jag någon rent fysiskt från att göra abort. I DEN meningen respekterar jag andras val även om de går emot den etik jag stöder. Däremot måste det vara tillåtet att i en skriftlig debatt, där det dessutom är 100% frivilligt att läsa mina ord, tala för en viss etisk ståndpunkt. Ja, jag tror att en dag kommer både alla män och alla kvinnor att stå inför den totala och yttersta rättvisan. och den dagen tror jag inte det räcker med "att bara ha följt statens lagar"

5) Jag är i o f s ingen förespråkare av tesen att fri abort t.o,m.. vecka 18 (4 månader) är perfekt. Däremot är det inte lagstiftningsdiskussionen som intresserar mig mest, utan den etiska

Vi har redan klara regler i Sverige om abort, och ja, aborten är fri pga vi har fri sjukvård i Sverige.
    Och man håller även på med att rädda mammans liv, och man aborterar om fostret inte är livsdugligt, annars gör man kejsarsnitt.

Enda gången man hör din retorik är när det är religiösa dårar i USA som pratar.
    Men denna fria abort du pratar om där(För en sak är säker, det har precis ingenting med Sverige och göra.), kan du ge ens ett enda fall det skett Solig

EpicF skrev 2024-11-10 15:06:26 följande:
    Nej, jag behöver inte läsa igen. 
    klyban skrev 2024-11-10 13:36:19 följande:

Det säger du bara för du har insett att 35500 berättar att det du säger inte funkar för dom och när deras förnuft i sex försvinner och hålla sig borta från graviditet.

Alla frågor är besvarade då, men såklart, kvar finns problemet med att du inte har rätt och med tanke på du missat så många som inte gör som du och jag.

Du har inte förstått att man kan bli gravid trots skydd och att siffran 35 500 enbart säger hur många som gjorde abort under 2023. Siffran talar inte om orsaken till aborterna. 

Ne, faktisk ingen av mina frågor besvarades och du har ännu inte visat att du kan backa upp dina påståenden.

Men igen, det är så du fungerar. 
    Och återigen så missar du det faktum att man kan bli gravid trots skydd. Jaja, kan inte vara lätt att vara man och inte förstå någonting. 

Allt är besvarat med 35500, som berättar att rent praktiskt så har inte folk det förnuftet du inbillar dig har i sex som du OCH jag har.
    Det betyder att dina råd i sak är bra råd, men i den praktiska verkligheten så berättar det bara en sak att du missat en massa som inte har sunt förnuft i sex.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-10 15:09:59 följande:
    Såklart, annars skulle inga barn födas.
    Så dumt, så dumt att kläcka ur sig detta.

Självklart är du man, det är de flesta abortmotståndarna. 

Och nej, jag har inte gjort någon abort. Men hade inte tvekat om det hade skett en olycka under många år när jag absolut inte ville ha fler barn.

1) Det var en rent retorisk formulering, inte bokstavlig. Det var för att den jag svarade framställde det ungefär så det kan tolkas som att alla gravida kvinnor hade en annan åsikt än jag, men väldigt många kvinnor håller med mig. Dessutom är det i många fall mannen som tar första initiativet till abort. Det glömmer så got som alla bort.

Förresten Varför blir min text understruken? Jag måst ha kommit åt någon inställning. Hur får man bort det?

2) Är det verkligen så? Bland mina elever har den absolut starkaste abortkritiken kommit från kvinnor, inte män.

3) För min del skulle jag aldrig uppmana min fru till abort, och jag skulle vilja ta mitt ansvar som far om hon råkade bli gravid. Jag  skulle aldrig göra som de, i mina ögon allt för många, män som säger "jag vill att du ska göra en abort". Jag skulle aldrig "gnälla" om att "tvingas bli pappa" om jag själv hade varit halva orsaken till en graviditet.

• Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-11 12:45:06 följande:
    Ok. Då ber jag,som sagt,om ursäkt för det.

Jo,jag förstår vad du menar. Men du måste ju också förstå att alla inte delar dina åsikter.
    Och visst är det så att män ofta är den som tar initiativet till en abort.
    Men även kvinnorna själva kan göra det. T ex efter en våldtäkt eller olm de blivit utsatta för incest.
    Eller i de fall man upptäckt något fel på fostret som gör att det inte kommer att vara livsdugligt utanför livmodern.
    Men då görs det ju oftast i samråd med läkare.

Jag undrar också hur du ser på överblivna embryon efter en IVF-befruktning.
    Anser du att även det är att döda när man kastar bort dem?

Det är OK på första punkten.

Just för att det finns olika åsikter deltar jag i debatt. Annars skulle ingen debatt ens finnas.

Ja, både män och kvinnor tar första initiativet till aborter. Och både män och kvinnor gör det i många fall av helt andra skäl än de du nämner, vilka inte heller är huvudmassan av aborterna.

Vad gäller embryon i en IVF-situation skulle jag personligen undvika att över huvud taget komma i en IVF-situation med flera embryon. Jag skulle hellre helt avstå från att bli far än vara inblandad i en situation där embryon förstörs. Jag vill inte personligen vara en orsak till att man gör så med embryon.

• EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-11 12:00:14 följande:

För det första har du missat att jag snarare för den etiska än den juridiska debatten. Dvs jag säger snarare : Se fostret som värdefullt-/Avstå från abort även om den  är laglig än jag säger skärp lagen (dvs det du benämner "rättigheter")

För det andra, om vi nu ändå skall nämna lagstiftning, så tror jag inte att du heller vill ha fri abort i 9 månader. Jag tror att även du är föra tt någon form av abortlagstiftning skall finnas. Det måste i så fall vara tillåtet att diskutera hur en sådan skall se ut.

För det tredje är det inte narcissistiskt. Med den logiken blir ju alla åsikter i alla omdebatterade frågor narcissism. Alla som har en åsikt i något anser ju att man själv har rätt i den - faktiskt så även du. Har du tänkt på det?  Dessutom grundar jag inte etiken i mig själv. Jag grundar den i det här fallet på "du ska inte döda", på den etik som redan finns och som ledde t.ex. till att vi kristna unga män på den allmänna värnpliktens tid brukade söka vapenfri placering.

Jag har inte sagt att jag i mig själv är på något sätt god (det är jag inte), eller att jag skulle ha rätt i precis allt. Däremot kan jag ju tänkas ha rätt i åtminstone någon fråga, t.ex denna. Det är inte högmod att tro att man har rätt i åtminstone någon fråga i livet. Om "högmod går före fall" gäller generellt så gäller det alla, även dig.

Du tar upp detta med fri abort i 9 månader, men det är ingen som påstått att man bör ha fri abort i 9 månader. Så varför ts upp det? 
  • Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-11 13:26:41 följande:

Vi har redan klara regler i Sverige om abort, och ja, aborten är fri pga vi har fri sjukvård i Sverige.
    Och man håller även på med att rädda mammans liv, och man aborterar om fostret inte är livsdugligt, annars gör man kejsarsnitt.

Enda gången man hör din retorik är när det är religiösa dårar i USA som pratar.
    Men denna fria abort du pratar om där(För en sak är säker, det har precis ingenting med Sverige och göra.), kan du ge ens ett enda fall det skett Solig

EpicF skrev 2024-11-10 15:06:26 följande:
    Nej, jag behöver inte läsa igen. 
    Du har inte förstått att man kan bli gravid trots skydd och att siffran 35 500 enbart säger hur många som gjorde abort under 2023. Siffran talar inte om orsaken till aborterna. 

Ne, faktisk ingen av mina frågor besvarades och du har ännu inte visat att du kan backa upp dina påståenden.

Men igen, det är så du fungerar. 
    Och återigen så missar du det faktum att man kan bli gravid trots skydd. Jaja, kan inte vara lätt att vara man och inte förstå någonting. 

Allt är besvarat med 35500, som berättar att rent praktiskt så har inte folk det förnuftet du inbillar dig har i sex som du OCH jag har.
    Det betyder att dina råd i sak är bra råd, men i den praktiska verkligheten så berättar det bara en sak att du missat en massa som inte har sunt förnuft i sex.

De flesta aborter i Sverige görs inte i medicinska akutfall där man avser att rädda kvinnans liv eller när fostret inte kan överleva. Och det är inte heller de aborterna jag diskuterade, utan själva huvudmassan av aborterna som görs.

Sedan menade jag med termen fri abort inte kostnadsfri/ inte ekonomin utan det som brukar kallas fri abort i diskussionen. Sverige har t.ex. fri abort i 18 veckor. Andra länder med fri abort har t.ex 10.12 eller 13 veckor, men "fri" handlar alltså inte om pengarna.

Men om vi ändå ska gå in på finansieringen har jag rätt att arbeta för en ändring. Jag vill inte vara inblandad i blodsutgjutelse genom att betala skattepengar till den, och i den demokrati har man rätt att arbeta mot sådant man asner fel.

Sedan har du helt fel. Jag är totalt oberoende av alla på Andra sidan Atlanten., Jag för min egen debatt och den har inget som helst med någon på andra sidan Atlanten att göra - ingenting alls. Var har du fått det ifrån? Vad har någon på andra sidan Atlanten med mig att göra? Ingenting"!

Vad menar du med "ett enda fall där det skett"? Vad  då har skett? Vilka fall frågar du om?

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?