• Anonym (frågar bara)

Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?

Tonåring som fyller 17 om en månad nästan exakt. Har egna pengar iom ett gigantiskt arv. Förutom skola går tonåringen mest hemma om dagarna, det blir inte så mycket kompishäng eller organiserade fritidsintressen.

• Svar på tråden Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?
  • EpicF
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-15 16:19:28 följande:
    Denna tonåring förväntas sköta all handling i veckorna, laga mat och diska 3 dagar i veckan, städa sitt rum och alla gemensamma utrymmen på övervåningen, städa köket varje vecka, städa lite allmänt överallt och göra sysslor i trädgården för att tonåringen har tid, och lite andra saker.

Nej, jag är inte varken avundsjuk, bitter eller bonusmorsa och kan inte se att något jag skrivit tyder på det heller. Jag har försökt uttrycka mig väldigt neutralt. Jag kanske har misslyckats någonstans.
    Då är det bara att få tummen ur och se till att hon gör det. Dra in studiebidraget om det inte görs. 
  • Aliona
    Denna tonåring förväntas sköta all handling i veckorna, laga mat och diska 3 dagar i veckan, städa sitt rum och alla gemensamma utrymmen på övervåningen, städa köket varje vecka, städa lite allmänt överallt och göra sysslor i trädgården för att tonåringen har tid, och lite andra saker.

Nej, jag är inte varken avundsjuk, bitter eller bonusmorsa och kan inte se att något jag skrivit tyder på det heller. Jag har försökt uttrycka mig väldigt neutralt. Jag kanske har misslyckats någonstans.

Jag är helt för att barn och tonåringar ska hjälpa till hemma, men det där tycker jag faktiskt låter rätt mycket. Tonåren ska ju också få vara en tid när man får lov att vara lite ansvarslös och njuta av livet. Det är inte måsga år kvar till vuxenlivet och allvaret börjar och sen har man en hel livstid med hushållssysslor. 

Det låter oroande dock om hon bara går omkring hemma.  Har hon inte vänner? Pojkvän eller flickvän? Hobbies? Tränar hon något? Går på konstskola? Gör läxor? Jobbar extra? Ute och festar? Om inte, varför? Är hon deprimerad? 

• Anonym (frågar bara)
    EpicF skrev 2024-11-15 16:44:02 följande:
    Då är det bara att få tummen ur och se till att hon gör det. Dra in studiebidraget om det inte görs. 
    Frågan är väl om det är rimligt för en 16/17-åring som inte använder sin tid till socialt umgänge.
  • Anonym (frågar bara)
    Aliona skrev 2024-11-15 18:44:13 följande:

Jag är helt för att barn och tonåringar ska hjälpa till hemma, men det där tycker jag faktiskt låter rätt mycket. Tonåren ska ju också få vara en tid när man får lov att vara lite ansvarslös och njuta av livet. Det är inte måsga år kvar till vuxenlivet och allvaret börjar och sen har man en hel livstid med hushållssysslor. 

Det låter oroande dock om hon bara går omkring hemma.  Har hon inte vänner? Pojkvän eller flickvän? Hobbies? Tränar hon något? Går på konstskola? Gör läxor? Jobbar extra? Ute och festar? Om inte, varför? Är hon deprimerad? 

Hon gör ingenting direkt utöver går i skolan. Hon har vänner där men umgås inte så ofta med dem på fritiden, kanske någon helgdag i månaden. Om någon frågar så uttrycker hon oftast att hon inte orkar med folk när hon inte måste umgås med dem. Når hon var yngre diskuterade föräldrar och bup lite löst om en autismutredning och eller eventuellt utredning om dystymi men det blev inte av. 
  • Mrs Moneybags

Det låter som att du beskriver din fru/make. 

Jag tycker det är alldeles för mycket saker att göra hemma för någon med aktiviteter, skola och kompisar. 

Vad gör du som förälder? Du handlar aldrig? Varför beställer du inte bara mat hem? 

Låt detta barn vara tonåring också. Och självklart ska du försörja henne tills hon är vuxen och inte behöva leva av sitt arv. Eller är hon storasyster åt en massa småttingar och du ser henne som en extraförälder? När gör hon läxor mm?

Tyvärr får man känslan att du ser henne som äldre än hon är och att hon därför ska både sköta hemmet och betala för sig. 

Jag hoppas jag har fel. 

• Anonym (lluktgu,if)
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-15 18:54:03 följande:
    Hon gör ingenting direkt utöver går i skolan. Hon har vänner där men umgås inte så ofta med dem på fritiden, kanske någon helgdag i månaden. Om någon frågar så uttrycker hon oftast att hon inte orkar med folk när hon inte måste umgås med dem. Når hon var yngre diskuterade föräldrar och bup lite löst om en autismutredning och eller eventuellt utredning om dystymi men det blev inte av. 
    Vad bra. Låt tonåringen som knappt verkar orka med vanligt tonårsliv få mer uppgifter att göra istället för att koppla av.
  • Tom Araya
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-14 18:10:47 följande:
    Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?

Tonåring som fyller 17 om en månad nästan exakt. Har egna pengar iom ett gigantiskt arv. Förutom skola går tonåringen mest hemma om dagarna, det blir inte så mycket kompishäng eller organiserade fritidsintressen.

Jag tycker det är rimligt att tonåringen betalar själv för det som är utöver det basala, ungefär som följande:

Föräldrarna/vårdnadshavarna betalar för de grundläggande behoven som boende, mat, hygien, kläder, resor till och från skola, någon idrott och någon annan fritidssyssla inom vissa gränser.

När tonåringen vill ha något extra och dyrare, som prylar, märkeskläder, resor, fritidsaktiviteter så tycker jag det är rimligt att den betalar själva eller i alla fall lägger till merkostnaden för mer exklusiva val om denne har ett fett arv att röra sig med, medan föräldrarna lever på "Svensson-nivå" där de kanske har fler att försörja.
  • EpicF
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-15 18:47:17 följande:
    Frågan är väl om det är rimligt för en 16/17-åring som inte använder sin tid till socialt umgänge.
    Ja, det kan till viss del vara rimligt. Men det spelar ingen roll vad vi tycker, du är förälder och den som bestämmer. 

Eller är du möjligen 17-åringen som inte vill göra ett skit hemma? 
  • EpicF
    Anonym (frågar bara) skrev 2024-11-15 18:54:03 följande:
    Det är inte försent för en npf-utredning, om hon själv vill. 
  • Anonym (Xz)

Jag tycker det låter som att hon får göra för mycket hemma. Hon är fortfarande ett barn, ge henne tid att plugga, slappa, göra vad hon vill. Inspirera henne att få fritidssysselsättningar. Om hon vill ha en värstingdator, låt henne få det, men från sitt arv. Annat ska ni betala. 

Svar på tråden Hur mycket är rimligt att en 16/17-åring hjälper till, lägger monetärt på hobbies, och betalar, hemma?